Ine Mols
Ine Mols kijkt in haar onderzoek naar het ontwikkelen van agency bij hbo-studenten. Ze onderzocht hoe het beschrijven van persoonlijke rollen en het verbreden van je actie-portfolio bijdragen aan het ontwikkelen van handelingsperspectief. Ze ontwikkelde een toolkit met werkvormen rondom deze thema’s, gericht op inspiratie, toekomstbeelden, rolmodellen, acties en een eigen rolbeschrijving. Tijdens de workshop maak je kennis met enkele werkvormen en verdiepen we samen ons beeld van actiedomeinen.
Ine Mols' research looks at developing agency in college students. She investigated how describing personal roles and broadening your action portfolio contribute to developing action perspectives. She developed a toolkit with working forms around these themes, focusing on inspiration, visions of the future, role models, actions and your own role description. During the workshop, you will be introduced to some of the work forms and together we will deepen our picture of action domains.
Session
Transities gaan over verandering door de tijd heen. Toch wordt toekomstbewustzijn vaak over het hoofd gezien in onderwijs en organisaties. Dat kan ertoe leiden dat mensen zich passief opstellen—alsof de toekomst iets is wat hen overkomt in plaats van iets waar ze invloed op hebben. In deze workshop onderzoeken we hoe we onderwijs vormgeven dat studenten helpt om zich actief te bewegen in transities en richting te geven aan verandering. We delen modellen en werkvormen om toekomstdenken te verbinden met concrete stappen in je werk. Daarbij verkennen we hoe keuzes in het heden samenhangen met rechtvaardigheid op de lange termijn en hoe individuele en collectieve verantwoordelijkheid zich tot elkaar verhouden.