Merlijn Koch
Merlijn Koch onderzoekt in zijn PhD hoe toekomstbewustzijn in het hoger onderwijs kan worden versterkt. Deze vaardigheid—om mogelijke toekomsten te verbeelden, ermee om te gaan en ze mede vorm te geven—is cruciaal voor persoonlijke veerkracht, welzijn en lange termijn denken. Het helpt bij het navigeren van transities, omgaan met complexiteit en onzekerheid, en verantwoordelijkheid nemen binnen grotere systemen. Toch krijgt dit nog weinig aandacht in het onderwijs.
In his PhD, Merlijn Koch investigates how future awareness can be strengthened in higher education. This skill-to imagine, deal with and help shape possible futures-is crucial for personal resilience, well-being and long-term thinking. It helps in navigating transitions, dealing with complexity and uncertainty, and taking responsibility within larger systems. Yet it still receives little attention in education.
Session
Transities gaan over verandering door de tijd heen. Toch wordt toekomstbewustzijn vaak over het hoofd gezien in onderwijs en organisaties. Dat kan ertoe leiden dat mensen zich passief opstellen—alsof de toekomst iets is wat hen overkomt in plaats van iets waar ze invloed op hebben. In deze workshop onderzoeken we hoe we onderwijs vormgeven dat studenten helpt om zich actief te bewegen in transities en richting te geven aan verandering. We delen modellen en werkvormen om toekomstdenken te verbinden met concrete stappen in je werk. Daarbij verkennen we hoe keuzes in het heden samenhangen met rechtvaardigheid op de lange termijn en hoe individuele en collectieve verantwoordelijkheid zich tot elkaar verhouden.