Groene Peper 2025

Daphne Kuijlenburg


Session

05-23
11:00
60min
Equity in Action: facilitating Multi-stakeholder Co-creation for inclusive education (NL)
Daphne Kuijlenburg

Co-creatie in het hoger onderwijs is een waardevolle pedagogische methode om de kloof tussen leren en werken voor studenten te verkleinen, een noodzakelijke aanvulling op de professionalisering van docenten en het biedt suggesties voor oplossingen voor problemen waar het werkveld mee te maken heeft. Curricula moeten worden afgestemd op de professionele wereld en adaptief blijven voor de implementatie van veranderingen. Co-creatie zal deze afstemming oproepen en curricula verder stimuleren om actueel te blijven, wat belangrijk is gezien de toenemende snelheid waarmee kennis veroudert in deze VUCA-wereld.

De kans dat co-creatie effectief leidt, wordt vergroot door het proces goed te faciliteren. In deze workshop leren deelnemers over de kenmerken van goede facilitators, activiteiten die de facilitator kan initiëren om het co-creatieproces te begeleiden en om te waken over gelijkwaardige bijdragen van elk van de deelnemers. Deelnemers ervaren verschillende werkmethoden om co-creatie te faciliteren. Verder zullen deelnemers reflecteren op hun competenties als facilitator met behulp van een reflectietool die we hebben ontwikkeld in onze co-creatie onderzoeksgroep. We zullen informatie geven over de verschillende fasen van co-creatie, en hoe divergeren, omkeren en convergeren in elke fase de gezamenlijke zoektocht naar oplossingen voor vraagstukken uit het werkveld zal ondersteunen. Co-creatie zoals wij voorstellen, kan worden geïmplementeerd in elk beroeps- of hoger onderwijsprogramma.

Bruggen Bouwen in Klaslokalen / Building Bridges in The Classroom
Room 5 (n.o.t.k)