1-4-2025 –, On Air
In dit panelgesprek komen twee krachtige strategieën aan bod die je als instelling kunt inzetten om je afhankelijkheid van grote technologiebedrijven te verminderen. Aan de ene kant: het maken van strategische afspraken met big tech partijen om invloed uit te oefenen en publieke waarden te waarborgen. Aan de andere kant: het ontwikkelen van eigen oplossingen en systemen om minder afhankelijk te zijn van de markt. Ontdek de voordelen en uitdagingen van beide benaderingen en leer van praktijkvoorbeelden uit de sector.
PLEASE NOTE THAT AN INTERPRETER WILL BE PRESENT DURING THIS PRESENTATION.
Sjoera Nas is senior privacy consultant bij Privacy Company in Den Haag. Ze werkte bijna 12 jaar bij het College Bescherming Persoonsgegevens als hoofd van het internet team. Sjoera heeft een groot aantal Data Protection Impact Assessments (DPIA's) uitgevoerd op clouddiensten van Big Tech voor SURF en voor de Rijksoverheid. Haar uitgebreide rapporten over de risico's van gegevensverwerking door Microsoft (Windows, Microsoft 365, Copilot), AWS, Google, Microsoft, Zoom en Facebook (Pages) zijn openbaar.
Sjoera publiceert samenvattingen van deze DPIA's en DTIA's in blogs op https://www.privacycompany.eu, en publiceert updates op https://www.linkedin.com/in/sjoera.]
Rik Jager vervult een unieke dubbelfunctie in het Nederlandse vervolgonderwijs. Als AI-expert bij Npuls richt hij zich op het innovatief toepassen van kunstmatige intelligentie in het onderwijs, waar hij AI-experimenten leidt en implementeert. Deze rol combineert hij met zijn functie als Product Owner Digitale Samenwerking bij de Universiteit van Amsterdam en Hogeschool van Amsterdam. Samen met een jong en dynamisch team leidt hij de ontwikkeling van UvA en HvA AI Chat, een innovatief platform dat gebruikers een veilige en onafhankelijke manier biedt om generatieve AI te benutten. Deze complementaire rollen stellen hem in staat om de praktische implementatie van nieuwe technologieën te verbinden met innovatieve AI-toepassingen in het vervolgonderwijs.