2025-07-02 –, Theil C1-4 (60p)
Dit onderzoek uitgevoerd i.s.m. studenten toont aan dat XR en volledig lichaamstracking via exergaming (combinatie van exercise & gaming) fysieke activiteit en een positieve houding t.o.v. sport kunnen bevorderen. In de Active Esports Arena (AEA) vonden deelnemers de technologie motiverend en gebruiksvriendelijk, wat wijst op potentieel voor een actievere levensstijl, vooral bij jongvolwassenen.
Dit onderzoek richtte zich op de invloed van Extended Reality (XR) en volledig lichaamstracking op sportdeelname en houding ten opzichte van sport. XR omvat Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) en Mixed Reality (MR), technologieën die fysieke en virtuele werelden combineren. Door exergaming, een combinatie van exercise en gaming, wordt verwacht dat fysieke activiteit en conditie worden bevorderd.
In de testcase werd de Active Esports Arena (AEA) van PWXR ingezet. Bijna 74% vond dat de AEA sport laagdrempelig maakt, en 90% beoordeelde de gebruiksvriendelijkheid hoog. Ruim 78% van de deelnemers had nooit eerder fysiek gamen ervaren, en 91% kende de term exergaming niet.
De intensiteit werd door 42% als gemiddeld en door 37% als hoog beoordeeld. Exergaming motiveerde 57% van de respondenten tot meer beweging. Belangrijke motivaties waren lagere kosten (31%) en betere toegang tot apparatuur (30%), met voordelen zoals plezier in sporten (38%) en verhoogde motivatie (28%). Verwachte effecten waren betere fitheid, coördinatie, mentale gezondheid en gewichtsverlies.
VR fitness games waren het populairst, gevolgd door AR sport games en dans- en ritmegames. VR is de meest gewilde technologie, gevolgd door AR en MR. Conclusie: XR-gebaseerde exergaming is veelbelovend om fysieke activiteit te bevorderen en een gezondere levensstijl te stimuleren, vooral onder jongvolwassenen. De AEA bleek veilig, leuk en effectief.
Bertrik Berfelo is onderzoeker, docent en projectleider aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN), gespecialiseerd in Sporteconomie en Strategisch Sportmanagement. Hij leidt het Innovatiecentrum Esports en Exergaming, dat de mogelijkheden van esports en exergaming onderzoekt om fysieke activiteit, inclusie en sociale cohesie te bevorderen. Bertrik legt de nadruk op het verbinden van onderzoek, onderwijs en praktijk om een blijvende maatschappelijke impact te realiseren. Zijn expertise omvat esports, exergaming, gamification en virtuele sporten, waarbij Extended Reality (XR)-technologieën een belangrijke rol spelen. Door samen te werken met diverse stakeholders wil hij innovatieve en toegankelijke oplossingen ontwikkelen om maatschappelijke vraagstukken, zoals obesitas en sociale isolatie, effectief aan te pakken.