OOOgstfestival
Renée Filius, vertelt hoe peerfeedback zorgt voor diepgaand leren in online onderwijs. Een onderwerp waar ze eerder op promoveerde.
De AI-feedbacktool IguideME geeft via gepersonaliseerde feedback met peer-comparison inzicht in het leerproces, waardoor studenten gemotiveerder zijn en betere resultaten halen, de docent beter onderwijs kan leveren en meer rust en ruimte wordt gecreëerd voor student en docent.
We presenteren resultaten van drie anatomie open leermaterialen (OLM) projecten. Mooie oogst! OLM is echter nog geen gemeengoed. We delen 10 jaar ervaringen van de werkvloer waarom niet. En ook hoe wij denken hoe het wel bereikt zou kunnen worden.
Na frustratie over de slechte uitwisselbaarheid van toetsvragen ontstond de samenwerking tussen UvA, VU, EUR en UU . We ontwikkelden een open itembank van statistiekopgaven op ShareStats.nl, en een vakcommunity van statistiekdocenten. Iedereen kan hier de vruchten van plukken!
In een interactieve presentatie komen de deliverables en geleerde lessen van het landelijke project van verpleegkunde aan bod aan de hand van thema's. Per thema wordt het gesprek aangegaan met het publiek om ook andere oogsten op te halen.
Met veel plezier hebben we bij DORP een rijke collectie verzameld die studenten en docenten helpt creatief in actie te komen. Tijdens OOOgst delen we trots het resultaat én ons proces, inclusief tips om zelf een florerende community te bouwen.
We presenteren de Pe(e)rfect Vaardig methode voor online vaardighedenonderwijs, 2 pilots hiermee én verkennen toepassingsmogelijkheden binnen het Nederlandse vaardighedenonderwijs. Wat is daarvoor nodig? Welke interesse is er bij andere organisaties? En hoe kunnen we dit verder vormgeven?
Gesprek (1) het belang van het verkennen, uitspreken en bespreken van pedagogische waarden en idealen, (2) hoe dat gesprek te voeren in de lerarenopleiding en de school, (3) wat de opbrengst van gesprek kan betekenen voor de dagelijkse onderwijspraktijk.
Van Virtual Reality als leeromgeving wordt vaak verwacht dat het leidt tot verbeterde motivatie en leerresultaten. Om deze veronderstelling te toetsen, is binnen het project Virtual Past Places aan de Universiteit van Amsterdam, een uitgebreid evaluatieprogramma ontwikkeld.
Tijdens deze workshop is ons living lab te ervaren, en zullen wij onze ervaringen over de ontwikkeling van het living lab delen. Daarnaast willen we samen nadenken over de vraag: Hoe is een online living lab ‘levend’ te houden?
Kom erbij! over de waarde van de nationale community’ voor de themalijn ‘Natuurlijk Open'. We gaan graag in gesprek over de waarde voor jullie om lid te worden van de community. Wat zijn jullie wensen en wat kunnen we versterken?
OLAF, afkorting voor Online Laboratory calculus with Automatic Feedback, is een innovatieve e-learningtool ontwikkeld door Maastricht University. Studenten kunnen zelfstandig hun laboratoriumrekenvaardigheden te oefenen .OLAF is inmiddels opgenomen in de curricula van verschillende opleidingen en beschikbaar via de website.
Met ondersteuning van SURF is in een samenwerking van zes Nederlandse Universiteiten een modulair open online textbook Environmental Toxicology geproduceerd. Dit boek wordt thans in veel opleidingen gebruikt, zowel nationaal als internationaal, en is ook zeer geschikt voor zelfstudie.
Binnen het project PleitVRij en opeenvolgend Leren met VR: the next level is PleitVRij ontwikkeld. PleitVRij is een virtuele rechtszaal waar meer dan 250 studenten de afgelopen jaren hun pleitvaardigheden hebben kunnen oefenen in een authentieke omgeving.
Ervaring met het gebruik van Open Onderwijs als onderdeel van een lopend Erasmus+ project van de TU Delft met universiteiten in Senegal en Zuid- Afrika gericht op ' Nature Based Solutions' .
Het project 'Open leermaterialen in een multidisciplinaire opleiding’ heeft geleid tot mooie resultaten, niet alleen in nieuwe materialen, maar ook in een nieuwe werkmethode en in een nieuwe vorm: het interactieve open tekstboek.
Kennis van menselijke anatomie is de basis van de geneeskunde. Dit leerproces kan met zelfstudie verbeterd worden door online modules met radiologische beelden. De antwoorden worden anoniem weergegeven in een visual Learning Analytics Dashboard voor een effectieve/interactieve klassikale onderwijsvorm.
Verken de vruchtbare toekomst van de Pilothub XR in 2025, waar de zaden van innovatie een rijke oogst aan mogelijkheden beloven. We presenteren concrete doelen en initiatieven, van de ontwikkeling van een XR-basisplatform tot bloei van een XR-community.
Wij hebben interactieve videoprotocollen ontwikkeld waarmee studenten zich op een activerende manier kunnen voorbereiden op hun laboratoriumonderwijs. In deze presentatie delen wij het ontwikkelproces en onze onderzoeksresultaten. De video’s zijn beschikbaar via www.labprep.video.
De Le-Do-Loop is een Evidence-Informed onderwijsconcept gebaseerd op het principe ‘Learning by Teaching’. Studenten leren om zelfstandig nieuwe kennis op te doen door onderwijs te ontwikkelen en vervolgens daadwerkelijk het topic te doceren aan anderen.
This study explores how international medical students utilize internal and external feedback to enhance their Dutch communication skills. Findings reveal a preference for external feedback, emphasizing its objectivity while highlighting the importance of internal reflection in medical education.
In deze sessie wordt een analyse van factoren die bijdragen aan de verduurzaming van open leermaterialen gepresenteerd, op basis van ervaringen uit 10 jaar Stimuleringsregeling.