OOOgstfestival

OOOgstfestival

Evaluatie van Virtual Reality als leeromgeving in Geesteswetenschappelijk onderwijs
23-1-2025 , Plenaire zaal

Van Virtual Reality als leeromgeving wordt vaak verwacht dat het leidt tot verbeterde motivatie en leerresultaten. Om deze veronderstelling te toetsen, is binnen het project Virtual Past Places aan de Universiteit van Amsterdam, een uitgebreid evaluatieprogramma ontwikkeld.


Virtual Reality (VR) als leeromgeving heeft in het domein van archeologisch onderwijs verschillende experimentele toepassingen gezien. Hoewel het voordeel van toegang tot afgelegen locaties, gereconstrueerde werelden of ontoegankelijke plaatsen evident lijkt, zijn er ook verwachtingen met betrekking tot verbeterde leerresultaten. Deze worden onder meer toegeschreven aan een verhoogd ruimtelijk bewustzijn, de stimulering van een actieve leerhouding, een meer gestructureerde benadering van leermaterialen. Hoewel de doorgaans kleinschalige evaluaties vaak positieve resultaten vertonen, zijn systematische evaluaties relatief zeldzaam. Ook is er maar zeer beperkt sprake van een systematische benadering waarbij leerdoelen worden gekoppeld aan een gespecificeerd model van didactische eigenschappen (educational affordances) van VR, en wordt er niet altijd gebruik gemaakt van adequaat instructional design. In het kader van het project Virtual Past Places aan de Universiteit van Amsterdam, uitgevoerd door het 4D Research Lab, is een uitgebreid evaluatieprogramma ontwikkeld en geïmplementeerd voor op maat gemaakte Virtual Reality-omgevingen voor verschillende cursussen binnen de Geesteswetenschappen. In totaal zijn er zes omgevingen gecreëerd voor onderwijs in de opleidingen Archeologie, Oudheidstudies, en Kunstgeschiedenis. Het evaluatiemodel omvat onder meer gevalideerde vragenlijsten, toetsen met controlegroepen, en focusgroep-discussies. Het doel hiervan is om een solide empirische basis te genereren voor het doen van uitspraken over de impact van VR op motivatie en leerprestaties, en om best-practices te bevorderen voor de integratie van Virtual Reality als leeromgeving binnen de Geesteswetenschappen, met een specifieke focus op archeologie. In deze presentatie worden de resultaten van het Virtual Past Places-project gepresenteerd en besproken.