23-1-2025 –, Paviljoen 1 cabaret
Wij hebben interactieve videoprotocollen ontwikkeld waarmee studenten zich op een activerende manier kunnen voorbereiden op hun laboratoriumonderwijs. In deze presentatie delen wij het ontwikkelproces en onze onderzoeksresultaten. De video’s zijn beschikbaar via www.labprep.video.
Ons SURF-project had als doel om interactieve videoprotocollen te ontwikkelen waarmee studenten zich op een activerende manier beter kunnen voorbereiden op het uitvoeren van hun onderzoek. ‘Onderzoek doen’ is een complexe vaardigheid waarbij o.a. het goed kunnen uitvoeren van experimenten in een laboratorium van belang is. Laboratoriumonderwijs is complex en voor veel studenten overweldigend. Zij moeten namelijk voortdurend kleinere of grotere praktische beslissingen nemen, waarbij kennis van labveiligheid, technieken, apparatuur en reagentia vereist is. Hun beslissingen hebben gevolgen voor de uitkomsten van het experiment: één verkeerde beslissing kan ervoor zorgen dat de uitkomsten van het experiment niet bruikbaar zijn.
Binnen ons project zijn ruim 30 professionele, interactieve video’s gemaakt. De video’s bevatten pop-up vragen, feedback, en keuzemomenten voor verschillende experimentele scenario’s. Eerste onderzoeken laten zien dat studenten na voorbereiding met interactieve video’s; - meer zelfverzekerd zijn in het lab - minder stress ervaren tijdens het uitvoeren van experimenten - meer kennis hebben over de gebruikte technieken - zelfstandiger kunnen werken in het lab. Studenten geven aan dat zij de interactiviteit in de video’s zeer waarderen. De door ons ontwikkelde materialen zijn geschikt voor andere practica binnen en buiten onze eigen opleiding Bio-Farmaceutische Wetenschappen en worden door ons gedeeld via de website www.labprep.video.