23-1-2025 –, Plenaire zaal
De AI-feedbacktool IguideME geeft via gepersonaliseerde feedback met peer-comparison inzicht in het leerproces, waardoor studenten gemotiveerder zijn en betere resultaten halen, de docent beter onderwijs kan leveren en meer rust en ruimte wordt gecreëerd voor student en docent.
Gepersonaliseerde feedback is zeer belangrijk voor effectief leren en het kan studievertraging voorkomen, maar dit kost ook veel tijd. Vooral bij grote groepen studenten kan een docent niet genoeg tijd vrijmaken om iedere student individueel te begeleiden. De docent weet ook niet hoe studenten leren en waar ze moeite mee hebben, totdat het te laat is en studenten zakken voor het tentamen of zelfs uitvallen.
Met de AI-feedbacktool IguideME (I guide My Education), die ontwikkeld is aan de UvA in samenwerking met de VU en RUG binnen het SURF-project FeedbackGO, is het mogelijk om dit probleem aan te pakken en iedere student persoonlijk te bereiken, ongeacht hoe groot de groep is.
In deze TED-talk zal ik laten zien hoe ik met IguideME gepersonaliseerde feedback geef en hoe ik het leerproces van elke individuele student kan bevorderen, precies volgens de ambitie van die student. IguideME geeft mij als docent ook inzicht in de impact van elke leeractiviteit binnen de cursus op het leren van studenten en op het behalen van de leerdoelen. Zo ontstaat de mogelijkheid om direct hulp te bieden als dat nodig is en kan ik ook meteen de didaktiek aanpassen. Dit creëert voor mij en mijn studenten meer rust en ruimte, versterkt onze band en verhoogt de kwaliteit van het onderwijs.