23-1-2025 –, Paviljoen 1 cabaret
We presenteren de Pe(e)rfect Vaardig methode voor online vaardighedenonderwijs, 2 pilots hiermee én verkennen toepassingsmogelijkheden binnen het Nederlandse vaardighedenonderwijs. Wat is daarvoor nodig? Welke interesse is er bij andere organisaties? En hoe kunnen we dit verder vormgeven?
Veel oefenen en goede feedback zijn essentieel bij het aanleren van praktijkgerichte vaardigheden. Maar door de steeds grotere groepen studenten is het regelmatig geven van persoonlijke feedback uitdagend. Daarom ontwikkelden de Open Universiteit en de Universiteit Maastricht Pe(e)rfect Vaardig, een flexibele online methode voor interactief en praktijkgericht vaardighedenonderwijs. De Pe(e)rfect Vaardig methode maakt studenten stapsgewijs vaardiger door zelf én samen vaker te oefenen. Studenten beoordelen zichzelf én geven elkaar peer feedback via video-verrijkte rubrieken met rolmodellen en videovoorbeelden, en worden daarbij stapsgewijs online ondersteund bij zelfregulatie-en reflectie activiteiten. Studenten oefenen in hun eigen tijd en plaats, zo vaak als zij zelf willen. Uit twee pilots (‘pleiten’ en ‘presenteren’) met deze methode blijkt dat studenten vaker oefenen en hierop constructieve, bruikbaare feedback krijgen. Daarnaast werken ze gerichter aan de ontwikkeling van hun vaardigheden, zonder dat de begeleidingslast van docenten toeneemt.
De methode is generiek opgezet en in principe flexibel bruikbaar voor het aanleren van verschillende vaardigheden waarbij zichtbare gedragsaspecten spelen, zoals bijvoorbeeld gespreksvaardigheden, laboratoriumvaardigheden, patiënt- of oudergesprekken. Naast volledig online, kan de methode ook (deels) blended worden gebruikt. De video-verrijkte rubrieken en videovoorbeelden zijn nu voor ‘pleiten’ en ‘presenteren’ ontwikkeld, maar kunnen vervangen worden voor andere vaardigheden. Op landelijk niveau zou dat bijvoorbeeld tot ontwikkeling van een breed bruikbare ‘vaardigheidsbibliotheek’ met een collectie van video-verrijkte rubrieken en videovoorbeelden kunnen leiden.
Graag verkennen we met jullie de (on)mogelijkheden!