OOOgstfestival

OOOgstfestival

Anatomie leren met radiologische beelden door self-assessment en een visual Learning Analytics Dashboard
23-1-2025 , Planten- en Bladerryck (cabaret)

Kennis van menselijke anatomie is de basis van de geneeskunde. Dit leerproces kan met zelfstudie verbeterd worden door online modules met radiologische beelden. De antwoorden worden anoniem weergegeven in een visual Learning Analytics Dashboard voor een effectieve/interactieve klassikale onderwijsvorm.


Kennis van de menselijke anatomie is de basis van de geneeskunde. Door gebruik te maken van online e-modules met radiologische beelden (zoals röntgenbeelden, CT-scans, MRI series), kan het leerproces verbeterd worden met zelfstudie. De leeromgeving is authentiek en leidt aantoonbaar tot een hogere motivatie om anatomiekennis op te nemen. De antwoorden van de zelfstudie kunnen anoniem worden geaggregeerd en weergegeven in een visual Learning Analytics Dashboard (vLAD), zodat de docent beter voorbereid is op een klassikale, interactieve onderwijsvorm, zoals een practicum of werkcollege.

De demo voorziet in een opstelling waarbij iedereen anoniem vragen over anatomie kan beantwoorden in het online e-learning programma VQuest. Hierbij worden diverse (MRI) beelden getoond met vragen over bepaalde anatomische structuren in de hersenen. Parallel hieraan loopt het vLAD programma PRISMA, waarbij alle gegeven antwoorden worden weergegeven op een visueel aantrekkelijke manier. Dit geeft voor de docent direct inzicht in waar kandidaten bijvoorbeeld een marker hebben geplaatst in een 3D beeld, of welke antwoorden op een multiple choice vraag het meest zijn gekozen.

In de praktijk is gebleken dat vooral het toevoegen van een open vraag (bijv. “Licht je antwoord toe”) aan reguliere marker- en MC-vragen leidt tot zinvolle discussies gedurende het practicum. Deze antwoorden kunnen ook in het vLAD getoond worden.