OOOgstfestival

OOOgstfestival

Le-Do-Loop: een flexibele methode om hoogcognitieve leerdoelen te bereiken
23-1-2025 , Plenaire zaal

De Le-Do-Loop is een Evidence-Informed onderwijsconcept gebaseerd op het principe ‘Learning by Teaching’. Studenten leren om zelfstandig nieuwe kennis op te doen door onderwijs te ontwikkelen en vervolgens daadwerkelijk het topic te doceren aan anderen.


De Le-Do-Loop is een nieuw Evidence-Informed onderwijsconcept gebaseerd op het principe ‘Learning by Teaching’ (Lernen durch Lehren). Dit concept heeft als doel om hoge cognitieve leerdoelen te bereiken middels (online) kwalitatief goed onderwijs. De werkdruk van docenten vermindert doordat de Le-Do-Loop snel aanpasbaar is wanneer nieuwe kennis en inzichten een plek moeten krijgen in het onderwijs.
Het onderwijsconcept is geïmplementeerd in verschillende Bachelor en Mastervakken van Wageningen Universiteit. Binnen de Le-Do-Loop ontwikkelen studenten vaardigheden om zelfstandig nieuwe kennis eigen te maken door onderwijs voor te bereiden en vervolgens daadwerkelijk het topic te doceren aan anderen. Studenten reflecteren hierbij op hun eigen begrip van het materiaal en koppelen dit aan hun huidige kennis om deze kennis vervolgens door te geven. Afhankelijke van de content kan de Le-Do-Loop kan uit verschillende loops bestaan.
In deze presentatie wordt de aanleiding en implementatie van de le-do-loop geschetst en worden er concrete tips gegeven hoe de le-do-loop te implementeren.