23-1-2025 –, Vogelryck
Het project 'Open leermaterialen in een multidisciplinaire opleiding’ heeft geleid tot mooie resultaten, niet alleen in nieuwe materialen, maar ook in een nieuwe werkmethode en in een nieuwe vorm: het interactieve open tekstboek.
Hoe leid je studenten op in een vakgebied dat nog niet eens bestond toen je zelf studeerde? Met die uitdaging hebben docenten in het joint-degree programma nanobiologie van de TU Delft en het Erasmus Medisch Centrum dagelijks te maken. Deze opleiding combineert natuurkunde, wiskunde en biologie tot iets heel nieuws, waar ook nieuwe materialen voor nodig zijn. In het project ‘Open leermaterialen in een multidisciplinaire opleiding’ hebben we zulke materialen ontwikkeld. Een belangrijke les uit dit project is dat we het beste resultaat bereiken door nog breder samen te werken: met docenten en studenten, met studenten uit onze eigen opleiding en uit opleidingen als informatica en industrieel design, en met de bibliotheek. Samen komen we niet alleen tot mooie nieuwe materialen, maar ook tot een nieuwe manier om die materialen aan te bieden. Deze nieuwe vorm is een interactief open tekstboek, waarmee we veel meer mogelijkheden hebben dan met klassieke boeken en die veel beter aansluiten bij de wensen en behoeften van de studenten. In deze presentatie zal ik vertellen over onze ervaringen in het project en wat we nu doen met de interactieve open tekstboeken, waarvan de ontwikkelingen op hoog tempo doorgaan.