SURF Onderwijsdagen 2024

Om ons programma te bekijken met volledige functionaliteit, zoals tijdzone conversies en persoonlijk programma, zet JavaScript aan en klik hier.
09:45
09:45
30min
Opening door het Koninklijk Conservatorium
Jan Linkens

Dit jaar openen we de SURF Onderwijsdagen spectaculair met een dans getiteld: Follicles of Weary Travelers van choreograaf Jon Bond.
De dansers zijn studenten van het Koninklijk Conservatorium Dans, HBO 4 & Artist Certificate uit het Young Talent Project.

Aansluitend verwelkomt Jan Linkens, Directeur van het Koninklijk Conservatorium Dans ons in zijn Danstheater Amare en belicht hij zijn visie op toonaangevend onderwijs.

Keynote
Danstheater
10:15
10:15
45min
Waartoe leiden wij op?
Anne Marie van Rooijen, Jan Bransen

De ontwikkelingen rondom AI volgen elkaar snel op. Tijdens de opening van de OWD willen we daarom teruggaan naar de kern van het onderwijs. Om onze maatschappelijke opdracht goed uit te voeren moeten we de vraag “Waartoe leiden we op?” opnieuw beantwoorden in het licht van de technologische ontwikkelingen.

Keynote
Danstheater
11:00
11:00
45min
Ochtendpauze
Danstheater
11:45
11:45
45min
( Formative) Assessment in the Age of AI
Tracy Poelzer

In the past two years, many instructors in higher education have struggled with how to assess students' learning progress accurately in a world where GenAI and other large language models can make this more challenging. Collaborative tools, including Google Docs, Slides, and Forms can be leveraged in some “out of the box” ways to assist with this.

AI
Jazz 1
11:45
45min
AI support voor onderwijsadviseurs en docenten
Silvester Draaijer

We spreken veel over de invloed op AI voor het toekomstig beroep van onze studenten, maar hoe zit het met AI toepassingen voor onderwijsadviseurs en docenten? In deze interactieve presentatie presenteert Silvester Draaijer een AI tool van het VU Education Lab

AI
Swing
11:45
45min
De menselijke maat in de uitdaging van security en privacy bij digitale innovatie
Bas van der Heijden, Inge Leenheer, Niels van der Meij

Het voldoen aan het SURF-normenkader alleen is niet voldoende om een onderwijsinstelling écht te beveiligen. In deze presentatie laten we zien hoe we niet alleen de compliance-doelen hebben bereikt, maar ook concrete beveiligingsrisico's hebben aangepakt. We nemen je mee in onze aanpak en lessons learned en leggen uit waarom Avans 'de mens centraal' heeft gezet in het privacy & security programma waarin proces, mens en technologie geïntegreerd zijn.

EdTech
Jazz 2
11:45
45min
Evidence-informed ondersteuning op maat vanuit een CTL/TLC
Niek Siero, Milou Morren, Kirsten olde Heuvel

Hoe krijg je als Center for Teaching & Learning (CTL) een duidelijk beeld van de ondersteuningsbehoeften van de verschillende academies en hun opleidingen? En hoe zorg je vervolgens voor ondersteuning op maat? In deze sessie nemen we je mee in de werkwijze van het Teaching & Learning Centre van Hogeschool Saxion en delen we inzichten en bevindingen over twee innovaties: de Saxion Docentidentiteit en de ruimteconcepten Active Learning Space en Do-It-Yourself Studio.

CTL / TLC
Conservatorium zaal
11:45
45min
Immersieve Labs in het onderwijs: praktische inzichten en inspirerende voorbeelden
Professsor Dr. Ian Biscoe, Vanessa Abel, Diane Smits

Ons gespecialiseerde panel gaat in gesprek over het opzetten van immersieve labs in het onderwijs. Laat je inspireren en informeren over de grenzeloze mogelijkheden van immersieve labs in het onderwijs.
Engels gesproken

Future Campus
Danstheater
11:45
45min
MIRTE: een open-source robot voor techniekonderwijs
Arend-Jan van Hilten, Martin Klomp, Gillian Saunders-Smits

Ben je benieuwd hoe je robotica kunt integreren in je techniekonderwijs? Maak kennis met MIRTE, de nieuwste robotfamilie van de TU Delft. Tijdens deze workshop ervaar je zelf hoe deze veelzijdige robot zowel als mobiele robot als manipulator ingezet kan worden. Ontdek de mogelijkheden voor jouw onderwijs!

EdTech
Tango 1
11:45
45min
Moral Design Game - Educatie
Rens van der Vorst

Het lectoraat Moral Design Strategy ontwikkelde een bordspel om na te denken over de impact van technologie. Inmiddels is er een publieke waarden variant en een digitale variant. In de workshop worden alle opties toegelicht en gaan we spelen!

Publieke waarden
Amare Studio
11:45
45min
Onderwijs met AI: maar dan echt AI-bestendig
Jochem ten Böhmer

Maak je eigen onderwijs nu echt AI-bestendig vanuit constructieve alignement met concrete strategieën en actiegerichte oplossingen die je meteen in de eigen onderwijssituatie kunt toepassen.

AI
Spinoza foyer
11:45
45min
Ontwerp je eigen serious game met AI
Justian Knobbout, Jorno van Gelder

Is het maken van een enthousiasmerende serious game lastig en tijdsintensief? Echt niet. Met AI is het een fluitje van een cent. Tijdens deze workshop leer je hoe je verschillende AI-tools kunt inzetten om zelf serious games te maken. Ervaringsdeskundigen delen hun kennis en helpen jou bij het ontwerpen van een game.

Studiedata
Foyer 2
11:45
45min
Pe(e)rfect Vaardig: samen(werken aan) online vaardig(er) in Nederland
Ellen Rusman en Rob Nadolski, Rob Nadolski

In deze sessie presenteren we de Pe(e)rfect Vaardig-methode voor online en blended vaardighedenonderwijs, delen we de ervaringen uit twee pilots, en verkennen we samen andere toepassingsmogelijkheden binnen het Nederlandse vaardighedenonderwijs. Wat is hiervoor nodig? Welke interesse en behoefte bestaat er om dit via een pilot binnen de eigen organisatie te onderzoeken? En hoe kunnen we dit gezamenlijk vormgeven, bijvoorbeeld door het delen van ervaringen in een community, binnen verschillende onderwijsorganisaties in Nederland?

Leven Lang Leren
Jazz 3
11:45
45min
Studentmobiliteit realiseren met OOAPI
Ashwin Brouwer, Hans Swart

Vanuit de Npuls-hub 'Wendbaar georganiseerd onderwijs' werken we aan meer keuzemogelijkheden voor de student in het mbo, hbo en wo. Om daar interne- en externe studentmobiliteit te realiseren hebben we sectorbrede standaarden, afspraken en koppelingen nodig. In deze sessie gaan we met elkaar aan de slag om tot de gewenste en benodigde oplossingen te komen om studentmobiliteit in het mbo, hbo, en wo te realiseren en te kunnen aansluiten middels de OOAPI.

Flexibilisering
Tango 2
12:30
12:30
60min
Lunch
Danstheater
12:45
12:45
30min
Maak kennis met startups in educatieve technologie: een rondleiding
Dimitri van Dillen

Tijdens de Onderwijsdagen is er een Startuptuin waar startups vertellen over hun product en jij ze kunt uitproberen! De Pilothub EdTech van Npuls organiseert samen met Dutch Edtech een rondleiding om in 30 minuten kennis te maken met alle startups. Sluit aan en hoor alles over de nieuwste innovaties!

EdTech
Startuptuin
13:30
13:30
45min
1984 of 21ste-eeuwse vaardigheden: docenten en studenten over het gebruik van Learning Analytics
Peter van Gulik, Nienke van Norel, Judith Vennix, Marlous Kocken

Wanneer verandert ondersteuning in "Big Brother is watching you"? Studenten van Hogeschool Rotterdam presenteren de resultaten van een onderzoek dat zij hebben uitgevoerd naar de ervaringen met en de emoties bij de inzet van studiedata bij zowel docenten als studenten.

Publieke waarden
Tango 1
13:30
45min
AI-geletterdheid: een middel voor innovatief onderwijs
Loulou Detienne, Tine Vanderplancke

Artificial Intelligence biedt kansen en uitdagingen in het onderwijs, waarbij de noodzaak voor professionalisering van docenten steeds duidelijker wordt. Binnen onze hogeschool hebben we daarom een professionaliseringstraject ontwikkeld met vijf kernsessies, gericht op het vergroten van AI-geletterdheid bij zowel docenten als studenten. Tijdens deze interactieve sessie bespreken we de opzet en noodzaak van dit traject, en creëren we ruimte voor kritische reflectie en discussie. We nodigen je van harte uit om deel te nemen, inzichten te delen en samen te werken aan toekomstbestendig onderwijs.

AI
Danstheater
13:30
45min
Argumenten voor (inhouse) innoveren in het hoger onderwijs
Sanderijn Kuijvenhoven, Jochem ten Böhmer

De kracht van het hoger onderwijs ligt in het borgen van publieke waarden en in ons kritisch denken. Hoe kunnen we deze kracht voor ons laten werken bij het omgaan met snelle technologische vooruitgang, zoals bij AI?

Door verantwoord te innoveren en experimenteren, kan het hoger onderwijs concrete wensen formuleren die het niveau van applicaties ontstijgen en toonaangevend worden in de techindustrie. Klinkt dit als muziek in de oren? Sluit aan bij onze workshop, waarin we deze argumenten verder uiteenzetten én samen vervolgstappen formuleren.

CTL / TLC
Conservatorium zaal
13:30
45min
Een dobbelspel voor inclusieve digitale didactiek
Helen Korving

Samen met docenten en onderwijskundigen van MBO, HBO en WO zijn vragen bedacht voor het bepalen van de inclusiviteit van het (digitale) onderwijs en de (digitale) didactiek. Dit zijn vragen die een (toekomstig) docent of onderwijsontwerper zichzelf kan stellen om rekening te houden met meerdere aspecten van inclusiviteit. Ook kunnen deze vragen worden gebruikt om in gesprek te gaan over inclusiviteit, met collega’s of studenten.

Leven Lang Leren
Trap
13:30
45min
Innovatieve Azure Backup en Disaster Recovery in een Multicloud Strategie
Daan Hoeksema, Mohammed Amakran

In deze presentatie verkennen we geavanceerde methoden en innovatieve oplossingen voor het veiligstellen van Azure-data binnen een multicloud-strategie. Tevens presenteren we hoe het Hout-en Meubileringscollege hiervan en van back-up van Microsoft 365 data gebruik maakt. We bespreken de voordelen van het opslaan van back-ups buiten de Microsoft-omgeving, het vermijden van vendor lock-in, en het waarborgen van databeveiliging en bedrijfscontinuïteit. Ontdek hoe onderwijsinstellingen kunnen profiteren van een veelzijdige en betrouwbare benadering van dataopslag en -herstel.

EdTech
Jazz 1
13:30
45min
Routekaart naar Beweging: Professionalisering in Leren en Lesgeven met ict
Manon van Zanten, Hilde Cuppen, Annemieke Stellingwerf, Christel de Winter

Ervaart jouw instelling ook moeite met het aanwakkeren van de urgentie voor leren en lesgeven met ict? Hoe zorg je voor beweging in professionalisering hierin? In deze workshop presenteren we een interactieve routekaart die een instelling inzicht geeft in mogelijke stappen om professionalisering op het gebied van leren en lesgeven met ict in te richten en duurzaam te borgen. Ga samen met ons op reis en ontdek wat jouw instelling helpt op weg naar toekomstbestendig onderwijs met ict.

Docentprofessionalisering
Spinoza foyer
13:30
45min
SURF met ons mee! Een reis langs enkele toonaangevende toets-tools
Marion van de Wijdeven, Marjoleine Dobbelaer, Amber de Wilde

Tijdens deze SURF-trip nemen we je mee langs enkele digitale/online tools die je in het hoger onderwijs kunt gebruiken om meer te leren over toetsing of juist om over (de kwaliteit van) toetsing in gesprek te gaan met je collega’s. SURF met ons mee en probeer de verschillende tools zelf uit!

Digitaal toetsen
Tango 2
13:30
45min
Soepel samenwerken: praktijkverhalen
Evelien Renders, Janina van Hees, Ecca Berhitu, Hans Kok, Anton Meijer, Henry Jennen

In deze interactieve sessie delen we praktijkervaringen over digitaliseringsvraagstukken binnen mbo, hbo en wo, met de focus op soepel samenwerken. We verkennen drie casussen: de fusie van Arcus en Leeuwenborgh tot Vista College, de ict-organisatie voor de master Global Sustainability van CHARM-EU, en de aanpak van Windesheim om een eigen leerroute voor studenten mogelijk te maken. Elke casus biedt praktijkinzichten in onderwijsarchitectuur, waarbij samenwerking en synergie centraal staan.

Interoperabiliteit
Foyer 2
13:30
45min
Toekomstdenken in de praktijk
Barend Last

Leer de methoden kennen die wij gebruiken om toekomstscenario's te ontwikkelen voor de campus in 2024: driver mapping, trend analyse en de scenario archetype methode. Deze sessie biedt een inkijkje in ons proces met praktische voorbeelden uit ons Future Campus project. We sluiten af met een Q&A om al je vragen te beantwoorden.

Future Campus
Swing
13:30
45min
Waartoe leiden wij op in tijden van AI? Praat mee met mbo-hbo-wo én studenten
Liza Verheijke, Heleen van der Laan

Scherp je gedachten en vind inspiratie bij een paneldiscussie met een onderwijsvormgever van de kunstacademie, een docent mbo Media en Game Development, een onderwijskundige én een hoogleraar Media en Communicatie. Zij gaan in gesprek met de zaal en met studenten uit mbo, hbo en wo over de vraag: hoe passen we ons onderwijs zo aan, dat we onze studenten goed voorbereiden op de toekomst? Welke inzichten zijn van belang uit het mbo, hbo en wo?

AI
Amare Studio
13:30
45min
XR-groeiraster + Applibrary: Eén platform voor het delen en toelichten van XR-content
Roel Peijs, Luuk Goossen

De TU Delft en VISTA College bundelen hun kennis en XR-platformen om te laten zien hoe één centrale plek voor het gebruik van XR eruit kan zien. Het XR-groeiraster van VISTA College biedt een inspirerend en toegankelijk overzicht, waarin te zien is welke XR-apps binnen een instelling beschikbaar zijn. De applibrary van TU Delft laat zien hoe deze apps ondersteund kunnen worden door developers via versiemanagement en gedeelde codering. Samen vormen deze twee platformen de ultieme toepassing voor het onderwijs.

XR
Jazz 3
13:30
45min
“AI-ify Brightspace” Leveraging AI to support teachers and students
Roel Steendijk, Pepijn Kalis

Generatieve AI ontwikkelt zich snel en verandert het hoger onderwijslandschap voor docenten en studenten. We bespreken het toekomstige potentieel van AI in Brightspace.

AI
Jazz 2
14:15
14:15
10min
Zaalwissel
Danstheater
14:25
14:25
25min
AI in je curriculumontwerp
Allard Strijker, Leonie van Vossen

AI vraagt om aanpassingen in het onderwijs. Hoe dat moet, vraagt om docentprofessionalisering op het gebied van AI en digitale geletterdheid. In deze workshop deelt Saxion hoe het curriculumontwerp systematisch aangepakt kan worden. Dit doen we aan de hand van ervaringen en voorbeelden uit de onderwijspraktijk.

AI
Conservatorium zaal
14:25
25min
Aansluiten op digitale sectorvoorzieningen? Het Npuls-adaptatieteam komt naar je toe!
Rose van Iperenburg, Femke Morsch

Werk jij bij een mbo-, hbo- of wo-instelling en ben je benieuwd hoe jouw instelling kan profiteren van digitale innovaties, zoals microcredentials, digitale leermaterialen, een Eduwallet, of het verbeteren van studentmobiliteit? In deze sessie ontdek je hoe je eenvoudig op deze voorzieningen kunt aansluiten, zodat de studenten en medewerkers van je instelling optimaal kunnen profiteren van de mogelijkheden.

ICT-inrichting
Danstheater
14:25
25min
Digitale didactiek: Hoe eye-tracking docent-student interactie kan verbeteren
Robert-Jan Korteland

Promovendus Robert-Jan Korteland onderzoekt of eye-trackingtechnologie effectief kan worden ingezet als didactisch hulpmiddel bij het aanleren van complexe beroepsvaardigheden in één-op-één interacties tussen docent en student. Verken zelf de mogelijkheden van eye-tracking tijdens deze interactieve sessie!

EdTech
Jazz 2
14:25
25min
Een blik onder de motorkap: Wat maakt een goed voorbeeld effectief en hoe kan je op basis hiervan evidence-informed werken?
Lynn Sangers, Izaak Dekker

Je wilt docententeams meer evidence-informed laten werken en dus presenteer je hen doordachte en succesvolle praktijkvoorbeelden. Toch merk je dat de teams vaak niet geneigd zijn deze werkwijze over te nemen. Waarom? Omdat de contexten teveel verschillen.
De Innovatiepartners van de HvA hebben een aanpak ontwikkeld om deze praktijkvoorbeelden zodanig te presenteren dat ze wel aanslaan. We interviewen docenten die evidence-informed werken en laten ook een wetenschapper reageren op praktijkvoorbeelden.

Docentprofessionalisering
Swing
14:25
25min
Homemade virtual reality-omgeving voor social skills
Peter van Waart

Platform for Empathic eXperience (PEX) is een virtuele omgeving met digital humans voor het trainen van het empathisch vermogen en professioneel handelen van studenten. Uniek hieraan: technische studenten geven de virtuele omgeving vorm en de digital humans in de omgeving zijn gevoed door AI en functioneren als trainingsacteur. Ook de afnemers van de VR-omgeving zijn studenten, van zorg- en sociale opleidingen.

XR
Jazz 3
14:25
8min
Interactieve open textbooks: presentatie van de SURF Onderwijsaward-winnaar 2023
Timon Idema

Timon Idema won in 2023 een SURF Onderwijsaward voor zijn werk over open leermaterialen. Hij was een van de eersten die het belang inzag van open leermaterialen, en dit ook in de praktijk bracht. In deze sessie vertelt hij over zijn werk, zijn award en wat er na het winnen van de award is gebeurd.

Open leermaterialen
Jazz 1
14:25
45min
Kan vertraging de transitie versnellen?
Remko Leeneman, Sebastiaan Elstgeest, Peter Schalk, Linda Kroon

Organisaties versnellen vaak in een snel veranderende wereld, maar dit kan ten koste gaan van eigenaarschap. Politie Eenheid Oost onderzocht dit door professionals te laten vertragen binnen de ‘Professionele Leergemeenschap (PLG) – ontdek morgen’ van Saxion Parttime School. Deelnemers creëeren 1,5 jaar na afronding nog steeds impact op de digitale transformatie. Saxion en Politie Eenheid Oost delen hun ervaringen in een interactieve presentatie.

Let erop dat deze sessie doorloopt in de aansluitende pauze!

Leven Lang Leren
Spinoza foyer
14:25
45min
Navigating digital transformation with a triangle
Mark Cole, Gül Akcaova

Hoe komt het dat het onderwijs een eeuwigheid nodig heeft om te veranderen, en is dit waar? In deze 45 minuten durende workshop krijg je bruikbare inzichten en tools om met vertrouwen en visie te navigeren door digitale transformatie in het onderwijs. Mis deze kans niet om de toekomst van het onderwijs te ontdekken en zet samen met ons de toon!

Let erop dat deze sessie doorloopt in de aansluitende pauze!

Future Campus
Foyer 2
14:25
25min
Online interactive textbooks: creating a book and using it with your students is easier than you think - we'll prove it!
Tom van Woudenberg, Robert Lanzafame

As modern teaching materials include an increasingly diverse array of digital formats, it becomes essential for teachers to easily and effectively share material with students online. We will introduce you to TeachBooks (our own TU Delft flavor of Jupyter Books), and how it can be an essential tool for collaborative and effective teaching. This presentation will introduce our community and challenge you to join. Whether you're a decision maker, programmer or (future) book author, anyone can contribute to an online book (really---all you need to be able to do is use a keyboard). Getting started with a template book for all your students and colleagues to see and interact with online takes only 10 clicks!

Open leermaterialen
Tango 2
14:25
25min
Ruimte voor actief leren "De waarde van de campus verschuift van kennisoverdracht naar co-creatie en interactie"
Lotte van Egmond

De fysieke inrichting van onderwijsruimtes wordt steeds belangrijker in het bevorderen van actief leren en zelf keuzes maken. Veel onderwijsprofessionals ervaren dat een passende inrichting en opstelling niet alleen het onderwijs ondersteunt, maar ook actief leergedrag stimuleert, motivatie en de betrokkenheid van studenten vergroot.

Future Campus
Amare Studio
14:25
25min
Your Centre for Educational Data Analytics
Corneel den Hartogh

We zien veel beweging in het onderwijs, zowel door maatschappelijke trends als personalisatie en flexibilisering en veranderingen in regelgeving uit Den Haag. Gelukkig zijn er steeds mogelijkheden met data en AI om inzicht te krijgen in het heden en de toekomst te voorspellen. Hoe kunnen we door samen steeds slimmer gebruik te maken van data snel betrouwbare inzichten genereren?

Studiedata
Tango 1
14:33
14:33
8min
Digitale geletterdheid en het Innovatielab: presentatie SURF Onderwijsaward-winnaar 2023
Diana Molenschot

Diana Molenschot won in 2023 een SURF Onderwijsaward voor haar inzet voor digitale geletterdheid bij het Innovatielab van de Thomas More Hogeschool. In deze sessie vertelt zij over haar werk en wat er na het winnen van de award is gebeurd.

AI
Jazz 1
14:41
14:41
9min
Innovatie binnen het mbo: presentatie SURF Onderwijsaward-winnaar 2023
Leon Sprooten

Leon Sprooten won in 2023 een SURF Onderwijsaward als aanjager van innovatie binnen het onderwijs, met name in het mbo. In deze sessie vertelt hij over zijn werk, zijn award en wat er na het winnen van de award is gebeurd.

Flexibilisering
Jazz 1
14:50
14:50
35min
Middagpauze
Danstheater
15:25
15:25
25min
Ervaringen uit de praktijk: hoe instellingen eduID succesvol inzetten
Ruben Hulzebos, Peter Clijsters

Het spreekwoord zegt “alle begin is moeilijk”, geldt dat ook voor beginnen met eduID? Een aantal instellingen vertelt hoe ze met eduID zijn gestart en wat ze hiervoor hebben moeten doen.

ICT-inrichting
Jazz 2
15:25
25min
HAN aanpak van digi- en datavaardigheid
Lydia Doornebos, Aafke Kapteijns

Een van de strategische doelen van de HAN luidt: studenten en medewerkers ontwikkelen zich tot digi- en datavaardige professionals. Maar hoe zorg je ervoor dat docenten en medewerkers in staat zijn om studenten op te leiden tot digi- en datavaardige professionals? De HAN is aan de slag gegaan met een studentprofiel en een passend professionaliseringsaanbod voor digi- en datavaardigheid. We nemen jullie graag mee in ons proces, onze uitdagingen, wat niet werkte en onze successen.

Docentprofessionalisering
Amare Studio
15:25
25min
International courses: students and lecturers collaborate online using COIL
Joyce Opdenoordt, Lies Verberk-de Jonge, Juliette Alenda-Demoutiez

Imagine you are a lecturer and you would like to organise an international online course together with your colleagues abroad; how do you set this up? What are important aspects to make this course a success? And what platform(s) would work well for this international course?

An ICT in Education expert, Internationalisation Coordinator, and an academic from the Nijmegen School of Management will show you what a COIL is and how to implement it yourself, based on one of the COIL modules currently running at Radboud University during this academic year.

Flexibilisering
Spinoza foyer
15:25
25min
Leidinggeven aan onderwijsinnovatie met ict: wat vraagt dat?
Manon van Zanten, Marijke Kral, Dana Uerz

Digitale transformatie wordt niet gedreven door technologie, maar door strategie. Leiderschap speelt daarin een belangrijke rol. Het iXperium Centre of Expertise Leren met ict heeft samen met experts en werkveldpartners een competentieraamwerk ontwikkeld voor het leidinggeven aan onderwijsinnovatie met ict in het beroepsonderwijs. Tijdens onze sessie krijg je meer inzicht in de benodigde competenties en denk je na over wat dit betekent voor je eigen organisatie. Mis deze kans niet!

CTL / TLC
Conservatorium zaal
15:25
25min
Open education: let’s make lemonade
Robert Schuwer, Ben Janssen

In deze workshop willen we je op een speelse wijze in staat stellen je eigen vorderingen op adoptie van open leermaterialen te vergelijken met die van anderen. Het doel van deze workshop is je te voorzien van handvatten om volgende stappen in je proces van werken met open leermaterialen te kunnen zetten.

Open leermaterialen
Foyer 2
15:25
25min
Presentaties van de winnaars van de SURF Onderwijsawards 2024
De winnaars

De drie winnaars van de SURF Onderwijsawards 2024 vertellen over hun werk, waarom hun werk genomineerd is en hoe zij innovatie binnen het onderwijs aanjagen.

De namen van de winnaars en daarmee de sprekers worden pas bekend gemaakt op de SURF Onderwijsdagen 2024.

SURF Onderwijsawards
Jazz 1
15:25
25min
The teachers' dilemmas - een interactieve video
Kim Stroet, Tirza Smits

Docenten van het Instituut Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit Leiden hebben een interactieve video ontwikkeld waarin ze onderwijsdilemma's bespreken, zoals het verplichten van formatieve opdrachten en het beschikbaar stellen van opgenomen colleges. In de video leggen docenten hun dilemma's uit en vragen studenten om advies via multiplechoice- of open vragen. Tijdens deze presentatie kun je zelf deelnemen aan de interactieve video, bespreken we de stappen voor het maken van de video, zodat anderen dit kunnen toepassen, en laten we enkele resultaten zien.

Blended Learning
Tango 2
15:25
25min
Van idee naar actie: de UM app challenge als innovatieaanjager
Gaby Lutgens, Perry Heymann

Ontdek hoe de AppChallenge@UM studenten en docenten aan de Universiteit Maastricht (UM) de kans geeft om actief mee te denken en innovatieve ideeën te realiseren. Met laagdrempelige tools en platforms zoals Mendix en Microsoft Power Platform worden ideeën snel omgezet in concrete resultaten met waarde voor het onderwijs. Kom jij naar onze sessie om te zien hoe een challenge als startpunt kan dienen voor nieuwe initiatieven en samenwerkingen?

EdTech
Jazz 3
15:25
8min
XR-draaiboek: een beleidsmatig actieplan om XR stevig te funderen
Vivian van Laarhoven

De UCLL werkte afgelopen jaar aan een draaiboek XR. De voornaamste doelstelling van het draaiboek is om het pad voor XR-technologieën vrij te maken en de UCLL klaar te maken voor de komst van XR.
In deze 7 minuten delen we graag de belangrijkste inzichten met jullie.

XR
Swing
15:42
15:42
8min
De ontwikkeling van een Revalidatie Simulatie stoel met behulp van VR-technologie en Serious Gaming
Geert-Jos van der Maazen

RevSim.
Aan Fontys Hogeschool ontwikkelden ze samen met studenten een simulatiestoel die geschikt werd gemaakt voor een revalidatiepatiënt, bijvoorbeeld een NAH-patiënt. Met deze stoel willen ze pp een stimulerende en motiverende manier therapeutische oefeningen in en buiten de revalidatiesetting (zoals in de thuissituatie of lokale fysiotherapiepraktijk) laten uitvoeren.

XR
Swing
15:50
15:50
10min
Zaalwissel
Danstheater
16:00
16:00
60min
Afsluiting en keynote door Jitske Kramer en Dolf Jansen
Jitske Kramer en Dolf Jansen

Elke grote transformatie gaat gepaard met het loslaten van het vertrouwde, het verleggen van grenzen, het uitdagen van de gevestigde orde en het ter discussie stellen van autoriteiten. Reis mee door de verwarrende tussentijd, een complexe transitiefase waarin de wereld lijkt te spelen met haar eigen regels.

Keynote
Danstheater
17:00
17:00
120min
Netwerkborrel
Danstheater
09:45
09:45
30min
Muzikale opening

De tweede dag van de SURF Onderwijsdagen openen we met een muzikale energizer.

Keynote
Danstheater
10:15
10:15
45min
Keynote door Peter-Paul Verbeek
Peter-Paul Verbeek

Peter-Paul Verbeek komt op de SURF Onderwijsdagen zijn visie geven over hoe we samen als instellingen het onderwijs verantwoord kunnen digitaliseren.

Keynote
Danstheater
11:00
11:00
45min
Ochtendpauze
Danstheater
11:45
11:45
45min
Cybersecurity: hoe faciliteer je het en geef je het de juiste aandacht?
Aster Groenensteijn

Leer tijdens deze sessie wat de succesfactoren van cybersecurity-management zijn. In de volledige breedte, van de boardroom tot aan de operatie en op basis van best practices.

EdTech
Jazz 1
11:45
45min
De Blended Design Game
Margreeth Themmen, Patrick van Aalst, Jort Harmsen

Het blended learning ontwerpspel is een leuke, inspirerende en effectieve manier om snel prototypes te maken van ontwerpen voor blended learning programma's. Met een bepaald leerresultaat als uitgangspunt werk je achteruit om onderwijs- en leeractiviteiten in verschillende modaliteiten (zoals online, on-site, werkplek, zelfstudie) met elkaar te verbinden.

Docentprofessionalisering
Amare Studio
11:45
45min
Een doordachte IT-strategie voor en tijdens een fusie: ervaringen van het Talland College
Johan van Wijk, Dave Houtenbos

Op 1 januari 2024 zijn het Horizon College en het Regio College gefuseerd en verder gegaan onder de naam Talland College.
Naast het integreren en harmoniseren van de twee bestaande organisaties, wil Talland de komende jaren ook nadrukkelijk invulling geven aan ambities op het gebied van flexibilisering, leven lang ontwikkelen en modern onderwijs.
Dat betekent dat de fusie niet alleen een integratievraagstuk is, maar ook een innovatievraagstuk. Dit geldt zeker ook voor het ict-landschap. De weg die Talland heeft gevolgd, biedt veel interessante leerervaringen die we graag willen delen.

EdTech
Jazz 3
11:45
45min
Erudite in de klas: de (voor)waarde van veilige generatieve AI in het hoger onderwijs
Rolf Viervant, Jeroen Jansz, Bas Smit

Generatieve AI neemt een hoge vlucht in het hoger onderwijs, maar niet iedereen weet er goed raad mee. Aan de EUR zijn verschillende docenten al vroeg in 2023 gaan experimenteren met chatGPT en later met Erudite, dat een veilige omgeving biedt voor het gebruiken van generatieve AI. In deze interactieve workshop kun je Erudite zelf ervaren.

AI
Spinoza foyer
11:45
45min
Experimenteren met nieuwe tools, hoe pakt jouw instelling dat aan?
Renske de Beijer, Pieternel de Bie

De wereld van EdTech (technologie die het leren en doceren ondersteunt) is continu in beweging. Zeker met de opkomst van XR en AI-toepassingen binnen het onderwijs. We willen dat onderwijsinstellingen hun docenten in staat stellen om te experimenteren met (nieuwe) EdTech-toepassingen, met inachtneming van privacy, security, inkoop en onderwijskwaliteit. In mei/juni organiseerde de Pilothub EdTech vier online bijeenkomsten over experimenteren met EdTech, waarbij mbo-, hbo- en wo-instellingen hun kennis en ervaring deelden. In deze sessie presenteren en toetsen we de resultaten van deze sessies.

EdTech
Tango 2
11:45
45min
Formatieve toetsing als diagnostisch instrument voor grote studentengroepen
Sharon Klinkenberg

Formatieve toetsing is een krachtig diagnostisch instrument om de voortgang van studenten te monitoren en tijdig bij te sturen. Deze aanpak stelt docenten in staat om effectief te differentiëren tussen studenten en biedt een gepersonaliseerde leerervaring, vooral in grote studentengroepen. Uitdagingen hierbij zijn gebrek aan kennis onder docenten over de mogelijkheden en de tijd die het kost om leerdoelen aan toetsvragen te koppelen. In deze sessie bied ik praktische oplossingen voor deze uitdagingen. Laat je inspireren door direct toepasbare praktijkvoorbeelden en concrete handvatten.

Digitaal toetsen
Swing
11:45
45min
Gepersonaliseerde feedback met AI
Erwin van Vliet, Olaf Vrijmoet, Luc Mahieu

In deze sessie presenteren we op een interactieve manier drie tools (IguideME, EtAlia en LearnLoop) die gebruik maken van AI en die we inzetten in het hoger onderwijs om gepersonaliseerde feedback te geven, met als doel om inzicht te geven in het leerproces, de kwaliteit van onderwijs te verbeteren en meer rust en ruimte te creëren voor student en docent.

AI
Conservatorium zaal
11:45
45min
Hoe zet de TU Delft een helpdesk in bij docentondersteuning?
Ilse Kranenburg, Klaas Luteijn

In deze interactieve workshop ontdek je hoe de TU Delft haar docentondersteuning centraal organiseert. Middels concrete docentvragen ervaar je hoe de onderwijshelpdesk mails en telefoontjes van docenten behandelt. Vervolgens bespreek je met andere deelnemers hoe jullie onderwijsinstellingen omgaan met deze docentvragen. Wat kunnen we van elkaar leren? En tenslotte: wat betekenen actuele uitdagingen (zoals een groeiend aantal onderwijsapplicaties) voor docentondersteuning?

CTL / TLC
Foyer 2
11:45
45min
PRIME: tien jaar innovatie in wiskunde-onderwijs voor ingenieurs
Tom Vroegrijk, Yoni Geubbels

PRIME is het innovatieprogramma aan de TU Delft dat wiskundevakken voor ingenieursstudenten herontwerpt om de studieprestaties én motivatie te verhogen. Met een vernieuwende mix van klassikaal en digitaal leren biedt PRIME studenten een interactieve en praktijkgerichte leerervaring. In deze sessie presenteren we het digitale lesmateriaal dat we hebben ontwikkeld en delen we ons verhaal over de opbouw van een dynamische onderwijsgemeenschap. We nodigen u uit om samen met ons in gesprek te gaan over succesvolle manieren om blended learning in het onderwijs te integreren.

Blended Learning
Jazz 2
11:45
45min
Panelgesprek op het scherpst van de snede: kansen én risico’s van AI
Peter-Paul Verbeek, Gwendolyn Hermans, Maaike Harbers, Christien Bok

Wat zijn de laatste inzichten over de kansen en risico’s van AI in het onderwijs? Hoe organiseer je zoiets en is dit nu zo anders dan andere veranderingen? Wie kijkt er eigenlijk naar zaken als privacy, security, rechtmatigheid en eventuele ethische dilemma’s in de praktijk?

Op een stevig fundament van publieke waarden gaan we in een scherp gesprek langs alle perspectieven in ons onderwijs-ecosysteem: de student, de docent, de onderzoeker, de bestuurder, de ethicus en de innovator.

Publieke waarden
Danstheater
11:45
45min
Wat kan een eduwallet betekenen voor het onderwijs?
Juul de Louw, Peter Eikelboom

Dit is een interactieve sessie over:
- Wat is een Eduwallet?
- Wat is de Eduwallet-proeftuin? (demo)
- Wat zijn de eerste resultaten?

Discussie: hoe kan een Eduwallet bijdragen aan een Leven Lang Ontwikkelen, persoonlijke leerroutes en flexibel onderwijs?

Leven Lang Leren
Tango 1
12:30
12:30
60min
Lunch
Danstheater
12:45
12:45
30min
Maak kennis met startups in educatieve technologie: een rondleiding
Dimitri van Dillen

Tijdens de Onderwijsdagen is er een Startuptuin waar startups vertellen over hun product en jij ze kunt uitproberen! De Pilothub EdTech van Npuls organiseert samen met Dutch Edtech een rondleiding om in 30 minuten kennis te maken met alle startups. Sluit aan en hoor alles over de nieuwste innovaties!

EdTech
Startuptuin
13:30
13:30
45min
De implementatie van e-portfolio's in de praktijk: ervaringen van drie hogescholen
Nienke Stumpel, Saskia de Leeuw, Jan Pieter Zuiderveen, Marlijn Krol

In deze interactieve sessie, georganiseerd door Hogeschool Utrecht, Hogeschool van Amsterdam en Hogeschool Arnhem en Nijmegen, nemen we je mee in de wereld van e-portfolio’s en ontwikkelingsgericht leren. We laten zien wat de verschillende contexten zijn bij deze drie hogescholen, en we duiken in de manier waarop e-portfolio's geimplemteerd kunnen worden. Een inspirerende sessie vol praktische tips en ervaringen, met ruimte voor discussie en het delen van ideeën.

Digitale leeromgeving
Conservatorium zaal
13:30
45min
Digitaal Bekwaam, ontgrendel je vaardigheden!
Myrthe Simons

Waag je aan een heuse ‘break-in’ room over het programma Digitaal Bekwaam. Navigeer door een doolhof van gegevens en kraak de 5-cijferige code om in te breken in het Innovatiecollege. Door de opdrachten uit te voeren krijg je alle benodigde informatie om zelf aan de slag te gaan met ict-bekwaamheid op je eigen school.

Docentprofessionalisering
Foyer 2
13:30
45min
Drie keer extended reality (XR) in de kijker. Elk land zijn eigen toon!
Esther van der Linde, Naomie Wauterickx, Jan Colsoul

Nederland, Vlaanderen en het VK hebben allemaal hun eigen aanpak bij het ondersteunen en opschalen van XR in het onderwijs. In deze interactieve sessie hoor je meer over deze verschillende aanpakken en ga je met ons en met collega's van andere instellingen in gesprek over wat er nodig is voor succesvolle implementatie binnen je eigen instelling.

XR
Tango 1
13:30
45min
Grip op AI met een algoritmeregister voor het onderwijs
Irene Eegdeman, Bo Schijven, Karianne Vermaas

Het stijgende gebruik van AI zorgt ook voor een toename in het aantal algoritmes binnen onderwijsinstellingen. Met een algoritmeregister houd je grip op algoritmegebruik en voldoe je aan wet- en regelgeving. In deze sessie vertellen leden van de werkgroep Algoritmeregister hoe zo'n register helpt om transparantie en uitlegbaarheid te waarborgen bij het gebruik van AI. Sluit aan en denk mee over de toekomst van transparantie in het onderwijs!

AI
Jazz 2
13:30
45min
Hoe bevordert de Rijksuniversiteit Groningen de AI-geletterdheid onder studenten en medewerkers?
Martijn Blikmans-Middel, Lilian Tabois

Ben je op zoek naar manieren om de AI-geletterdheid binnen jouw onderwijsinstelling te verbeteren? In deze sessie leer je hoe de Rijksuniversiteit Groningen een open e-learning module voor studenten en docenten heeft ontwikkeld om een kritische en reflectieve houding ten opzichte van Generatieve AI te stimuleren. We nemen je mee in het ontwikkelproces, bespreken de uitdagingen die wij tegen zijn gekomen en delen onze lessons learned voor wanneer je zelf een soortgelijke cursus wil opzetten.

AI
Spinoza foyer
13:30
45min
Kennis(sen) verbinden: samen naar een betere kennisinfrastructuur voor het onderwijs
Marian Kat-de Jong, Peter Verkoeijen, Scilla van Cuijlenborg, Franca Jonquiere, Lianne van Elk, Dimitri van Dillen

Wat is een kennisinfrastructuur eigenlijk? Wie doen eraan mee, wat zijn hun wensen, en hoe haal je hier als docent, onderzoeker en innovator voordeel uit? Die vragen staan in deze sessie centraal. Aan het eind weet je hoe de kennis tussen instellingen beter gedeeld kan worden en hoe jij daar een rol in speelt.

CTL / TLC
Swing
13:30
45min
Ontwikkel en blend je leermaterialen met behulp van AI en inspiratiewiel
Sylvia Moes, Harrie van der Meer

Laat je inspireren door het AI-inspiratiewiel! In deze interactieve workshop leer je hoe dit innovatieve hulpmiddel je kan helpen om leermaterialen effectief in te zetten. Het AI-inspiratiewiel verbindt leeruitkomsten aan een vakinhoudelijke taxonomie en helpt je AI optimaal te benutten bij het ontwikkelen van opdrachten en werkvormen.

AI
Amare Studio
13:30
45min
Ontwikkelingsgericht Toetsen: portfolio co-creatie via innovatiepartnerschap
Rob Mulder, Jacqueline Bloemzaad, Karin van Bakel, Maria Uglvig

Benieuwd hoe je ontwikkelingsgericht toetsen kunt versterken? Ontdek tijdens deze sessie hoe co-creatie met FeedbackFruits en het 'innovation as a service'-model van SURF bijdragen aan een sterke feedbackcultuur en een flexibele portfolio-oplossing. Karin van Bakel en Rob Mulder van Inholland delen hun ervaringen met innovatiepartnerschap. Laat je inspireren en leer hoe jouw instelling deze innovatieve aanpak kan omarmen voor toekomstgericht onderwijs.

EdTech
Jazz 3
13:30
45min
Revolutie microcredentials: best practices voor de toekomst
Bart Lamboo, Thessa Vos, Goof Claessen, Jolieke Timmermans, Marc van Oosterhout, Tanja Derksen

Microcredentials zijn korte onderwijseenheden waarmee studenten en professionals snel inzetbare, praktische kennis kunnen verwerven. Hoe ziet de toekomst van microcredentials in Nederland eruit? In deze interactieve sessie praten we je bij en leer je meer over best practices binnen mbo, hbo en wo.

Leven Lang Leren
Tango 2
13:30
45min
Standaardisatie voor succes: fundamentele voorwaarde of belemmering?
Evelien Renders, Martijn Timmer, Guido Vermeent

In een steeds flexibeler onderwijslandschap en met toenemende internationale samenwerking, groeit het belang van werken met standaarden. Binnen onze sector bestaan echter verschillende perspectieven op het gebruik daarvan. Sommigen vrezen dat het ten koste gaat van eigenheid en creativiteit, terwijl anderen het juist zien als een kans om processen efficiënter in te richten.

Interoperabiliteit
Danstheater
13:30
45min
Wendbaar blijven met een CTL: begin klein, verander meeslepend.
Remco van den Berg, Frits van der Weerd

Hoe blijf je wendbaar en realiseer je veranderingen in een grote organisatie? Pak het aan als een start-up: begin klein, verander meeslepend. Tijdens deze sessie nemen Hogeschool Inholland en partner Common Senses je mee op hun reis naar de oprichting van een Center for Teaching & Learning (CTL). Samen met jou onderzoeken ze hoe je daarmee innoveert en impact maakt.

EdTech
Jazz 1
14:15
14:15
10min
Zaalwissel
Danstheater
14:25
14:25
25min
"Wij zijn een open boek!" - de kracht van open tekstboeken als alternatief voor commerciële studieboeken
Sylvia Moes, Monique Schoutsen

Sylvia Moes en Monique Schoutsen delen hoe zij docenten ondersteunen bij het creëren en publiceren van open interactieve tekstboeken. Tijdens de sessie lanceren ze het community-platform voor open tekstboeken op edusources, waar ruim 150 open tekstboeken te vinden zijn. Ook laten ze zien hoe de Transformatiehub Digitale Leermaterialen de ontwikkeling van open tekstboeken binnen het hoger onderwijs stimuleert. Tot slot licht Sylvia een peer-reviewed open tekstboek toe, gemaakt met vijf universiteiten en opgenomen in de EU-community voor toxicologie.

Open leermaterialen
Swing
14:25
25min
Aan de slag met herbruikbare services voor leermaterialen
Martine Teirlinck, Michiel de Jong

Bij edusources staat hergebruik van leermaterialen centraal. Maar hoe maak je niet alleen de materialen zelf, maar ook de services die leermaterialen verwerken herbruikbaar? In deze sessie ontdek je hoe instellingen, SURF, Npuls en partners extra waarde creëren met services die digitale leermaterialen efficiënter ondersteunen. We tonen inspirerende voorbeelden en laten zien hoe je binnen jouw instelling kunt starten met herbruikbare services.

Interoperabiliteit
Jazz 2
14:25
25min
EdTech besluitvorming en docentondersteuning
Franca Jonquiere

Hoe stimuleer je innovatie van onderwijstechnologie (EdTech) en hoe voorkom je tegelijkertijd een te groot en gevarieerd aanbod? De TU Delft heeft diverse interventies ingezet om docenten optimaal te ondersteunen bij het gebruik van EdTech. In deze sessie leer je hoe die interventies eruit zien, wat de resultaten zijn en welke aanbevelingen de TU Delft heeft rondom besluitvorming en docentondersteuning bij EdTech.

EdTech
Danstheater
14:25
25min
Een duik in XR: hoe enthousiast ben jij als docent nu echt?
Maaike Wessels-Compagnie, Ralf Hillebrand

Onderwijs met hulp van XR lijkt op zwemmen: studenten dompelen zich onder in een leerervaring en duiken echt in de stof. Maar wat als je als docent zelf nog nooit hebt gezwommen? Hoe weet je dan of XR bij jouw lessen past? Om docenten te helpen deze vraag te beantwoorden, organiseerden Maaike Wessels-Compagnie en Ralf Hillebrand een XR-tour langs alle elf instellingen van Hogeschool Rotterdam. Ze namen VR-brillen en demo's mee, organiseerden workshops en deelden ervaringen van docenten en studenten. In deze sessie vertellen ze over hun inzichten en horen ze ook graag jouw mening.

XR
Spinoza foyer
14:25
25min
Effectieve studentenbegeleiding met studiedata: e-learning en praktijkvoorbeelden
Tirza Smits, Rynell Offerman

Hoe kunnen studiedata jou als docent ondersteunen in het begeleiden van je studenten? Welke studiedata kun je zelf inzien en, belangrijker nog, hoe ga je er het beste mee om? Om deze vragen te beantwoorden, ontwikkelde de Haagse Hogeschool een e-learning-module over het gebruik van studiedata bij het begeleiden van studenten. In deze interactieve e-learning-module komen verschillende usecases uit de praktijk aan bod en krijg je inzicht in de verschillende mogelijkheden van studentbegeleiding door middel van studiedata in een LMS.

Studiedata
Amare Studio
14:25
25min
Ict-bekwaam voor de klas met het digitaal rijbewijs
Eva van Venrooij

Wat moet je als docent weten of kunnen om ict-bekwaam voor de klas te staan? Met het digitaal rijbewijs test je als docent je eigen digitale geletterdheid en krijg je passende (bij)scholing aangereikt. In deze interactieve presentatie zie je hoe het digitaal rijbewijs is ontwikkeld en ga je met elkaar in gesprek. Aan het eind weet je hoe je de zelfscan binnen je eigen instelling kunt inzetten.

Docentprofessionalisering
Tango 2
14:25
25min
Internationale studentmobiliteit: zo werkt het!
Tibert van Dijk, Peter Havekes

Benieuwd naar de technologische en organisatorische uitdagingen rond het uitwisselen van onderwijsgegevens tussen Europese technische universiteiten? Tijdens deze sessie krijg je een presentatie van de gezamenlijke vakkencatalogus, een primeur die het onderwijsaanbod van zeven universiteiten in kaart brengt met de Open Onderwijs API. Ontdek alles over geautomatiseerde inschrijving en terugkoppeling van studieresultaten, en laat je inspireren door een demo van de EuroTeQ onderwijscatalogus.

Internationale samenwerking
Jazz 3
14:25
25min
Onderzoek naar digitaal toetsen en toetsbeleidskaders: de cruciale rol van een Teaching and Learning Center (TLC)
Allard Strijker, Laurie Kist

Ontdek hoe Teaching and Learning Centers (TLC’s) een cruciale rol spelen in onderzoek naar digitaal toetsen en toetsbeleidskaders. Luister tijdens deze sessie naar twee praktijkvoorbeelden die het onderwijs versterken en het toetsbeleid optimaliseren: flexibele toetswerkplekken met bring-your-own-device-oplossingen en criteria voor toetsbeleidskaders die bijdragen aan kwaliteitsverbetering.

Digitaal toetsen
Conservatorium zaal
14:25
25min
Sluit aan bij nieuwe onderwijsdoelen met het Mobiele Lab voor digitale geletterdheid
Patrick Dooyeweerd

Jongeren groeien op met digitale middelen, maar toch ontbreekt bij hen vaak kennis over het verantwoord gebruik ervan. Hogeschool Utrecht ontwikkelde een ‘mobiel lab’, met tools als podcastmicrofoons, VR-brillen en digitale werkvormen, waarmee scholen de digitale geletterdheid van hun lerenden kunnen vergroten. In deze sessie bespreekt Patrick Dooyeweerd van het HU-project Digitale Geletterdheid en Digitale Didactiek hoe dit lab aansluit bij de richting die het onderwijs neemt. Daarna opent hij de discussie om samen kritisch naar de inhoud te kijken.

Future Campus
Tango 1
14:25
8min
Verantwoord gebruik van generatieve AI: vanuit het oogpunt van een student
John Walker, Merel van Steenis

Generatieve AI, zoals ChatGPT, zet het vervolgonderwijs op zijn kop. Studenten hebben een nieuw hulpmiddel, maar staan ook voor een belangrijke uitdaging: wanneer gebruik je generatieve AI verantwoordelijk en wanneer niet?

Publieke waarden
Jazz 1
14:25
25min
eduXchange.nl: Hoe helpen we de student nog beter op weg?
Jocelyn Manderveld

Hoe realiseren we een toekomst waarin studenten flexibele leerroutes binnen én buiten hun instelling kunnen volgen? Npuls en SURF schetsen de weg naar 2032, met studentmobiliteit als belangrijkste thema. Tijdens deze sessie ontdek je de huidige voorzieningen, ambities en routekaart voor mbo, hbo en wo. Met de Readiness Scan stel je vast wat jouw organisatie nodig heeft om voorbereid te zijn op de flexibele toekomst.

Flexibilisering
Foyer 2
14:34
14:34
8min
SOOO, da's een goed idee! De resultaten van tien jaar onderwijsinnovatie
Sjieuwke Dankert

'Wauw,' dachten we tien jaar geleden, 'onderwijsinnovatie is écht een goed idee! Maar... hoe financieren we dat?' Eén van de antwoorden op die vraag was: met de Stimuleringsregeling Open en Online Onderwijs (SOOO). Met deze financiering van het ministerie van OCW kwamen uiteenlopende projecten en initiatieven rondom open, blended en online onderwijs tot stand. In deze sessie deelt Sjieuwke Dankert van SURF - dat de projecten coördineerde - de resultaten. Ook laat ze zien hoe je daar via een open licentie gebruik van kunt maken binnen jouw instelling.

Blended Learning
Jazz 1
14:42
14:42
8min
Internationaal onderwijs in de hybrid classroom
Janina van Hees, Minke Brinkman

De Europese Alliantie CHARM-EU maakt gebruik van hybrid classrooms voor een gezamenlijk Master's programma dat bij 5 partnerinstellingen simultaan plaatsvindt. We presenteren geleerde lessen over het opzetten en het gebruik van hybrid classrooms.

Future Campus
Jazz 1
14:50
14:50
35min
Middagpauze
Danstheater
15:25
15:25
25min
Are we there yet? Shifting gears in five years of Open Education at the University of Groningen
Mira Buist-Zhuk, Martijn Blikmans-Middel

Join us as we reflect on the five-year journey of the University of Groningen's Open Education initiative. Listen to an honest assessment of our transformation from a 'build it and they will come' approach to a more audience-centered strategy, introducing open educational resources as solutions for specific educational needs. Gain insights about the importance of aligning with audience needs, and learn actionable lessons for your own institution. We to spark collaborative ideas to advance Open Education across diverse educational contexts.

Open leermaterialen
Jazz 3
15:25
25min
Componeren van een geïntegreerd onderwijsontwerp voor de toekomst
Sharon Klinkenberg

Droom je van een onderwijsontwerp met naadloos geïntegreerde technologie? Tijdens deze sessie leer je hoe je bestaande technologieën en tools inzet om een toekomstbestendig onderwijsontwerp te creëren. Luister naar inspirerende visies en best practices, krijg praktische handvatten en wissel ideeën uit met andere onderwijsprofessionals, beleidsmakers en ict-specialisten die streven naar een effectief en toekomstgericht onderwijsontwerp.

Blended Learning
Conservatorium zaal
15:25
25min
De Library Game: ervaringen met open leermaterialen en open onderwijs bij Hogeschool Rotterdam
Annette Noordzij, Elitza Voutcheva, Elvira Caneda Cabrera

Studenten van Hogeschool Rotterdam ontwikkelden een bordspel, waarmee andere studenten op ludieke wijze hun kennis van (literatuur)onderzoek kunnen testen en verbeteren. In deze sessie leer je meer over het ontwikkelproces, onverwachte haken en ogen, open leermaterialen, en de inzet van edubadges.

Open leermaterialen
Amare Studio
15:25
25min
Digitale toegankelijkheid en inclusie @ Hogeschool Utrecht
Koen Smit, Sam Leewis

In een steeds digitalere onderwijsomgeving blijft digitale toegankelijkheid vaak onderbelicht. De Hogeschool Utrecht maakt hier werk van: samen met ict-afdelingen zet een team onderzoekers zich in om digitale toegankelijkheid te toetsen en te borgen. De teams werken aan een minor Digitale Toegankelijkheid en Inclusie en onderzoeken wat generatieve AI kan betekenen voor het ontwerpen van digitaal toegankelijke diensten in het hoger onderwijs.

Publieke waarden
Jazz 2
15:25
25min
Geef studenten regie over hun leerproces met Ontwikkelingsgericht Toetsen
Peter Dekker, Marc Scholte, sanne hayes

Wil je studenten meer eigenaarschap geven over hun leerproces? In deze workshop over Ontwikkelingsgericht Toetsen (OGT) ontdek je praktische tools en strategieën die helpen om studenten beter te motiveren, waardoor leerresultaten verbeteren en uitval vermindert.

Digitaal toetsen
Foyer 2
15:25
25min
Hybrid Connectedness: educational futures in a spatially connected world
Professsor Dr. Ian Biscoe

What are the opportunities presented by the affordances of the spatially connected web (aka the metaverse or Web 4.0) for the future of education? How will the physical campus adapt, reshape and reform to accommodate immersive networked scenarios in geographic multifaceted collaboration? In this session, Ian Biscoe and his team take a glimpse into the future of the spatial campus, where hybrid connectedness is the name of the game.

Future Campus
Swing
15:25
25min
Learn how University of Glasgow approached their campus modernization and digitalization
Georgeta Macovei, Karen Lee

Best Practices in Technology Enabled Active Learning (TEAL), Large Active Learning and Hybrid Classrooms

EdTech
Tango 2
15:25
25min
Samenwerkingsplatform Educatieve Applicaties: what’s in it for you?
Ronald Steenstra, Pytrik Dijkstra

Hoe creëer je overzicht en meerwaarde met een centraal platform voor educatieve applicaties? De Hanzehogeschool deelt ervaringen uit het SURF-project Samenwerkingsplatform Educatieve Applicaties, waarin instellingen hun applicaties en informatie overzichtelijk samenbrengen. In deze sessie ontdek je wat er nodig is om zo’n platform succesvol in te richten en gaan we in op de voordelen, haalbaarheid en mogelijke uitdagingen van zo'n platform binnen jouw instelling. Neem vooraf en achteraf een kijkje in de platformruimte en ervaar zelf de mogelijkheden!

EdTech
Spinoza foyer
15:25
25min
Shocking! Opleiden in de virtuele wereld
Inge Serdons, Frans Huijberts

Hoe maak je onderwijs zo authentiek mogelijk? De Academie Verloskunde in Maastricht ontwikkelt een VR-scenario om studenten zo realistische mogelijk te laten oefenen met de behandeling van shock bij een vrouw die net is bevallen. In deze sessie krijg je een unieke inkijk in deze virtuele leeromgeving: stap in de rol van verloskundige en zie hoe casuïstiek in virtual reality zorgt voor blijvende kennis en verbeterde toetsresultaten.

XR
Tango 1
15:25
25min
Verantwoord gebruik van learning analytics: het beleidskader van KU Leuven
Margo Landsheere, Jan Bollansee

Hoe benut je de kansen van learning analytics in een activerende leeromgeving, terwijl je verantwoord omgaat met studiedata? In deze sessie ontdek je hoe KU Leuven een beleidskader ontwikkelde voor learning analytics, in samenwerking met de juiste belanghebbenden. Je hoort welke visie en waarden centraal staan, hoe die concreet vertaald worden naar de praktijk voor studenten, docenten en beleid, en welke uitdagingen en best practices het creëren van draagvlak en het aanbieden van ondersteuning met zich meebrengt.

Studiedata
Jazz 1
15:50
15:50
10min
Zaalwissel
Danstheater
16:00
16:00
60min
Afsluiting en keynote door Dominic Seldis
Dominic Seldis

Op de SURF Onderwijsdagen legt Dominic op inspirerende wijze de parallel tussen de samenwerking binnen en tussen instellingen en de samenwerking binnen een orkest. Hierbij zal hij praktijkvoorbeelden uit zijn eigen ervaringen als leidraad gebruiken. Want als contrabassist en dirigent weet hij als geen ander de juiste toon te zetten. Hoe werk je samen om in harmonie muziek te maken en welke rol neem jij daarbij op?

Keynote
Danstheater
17:00
17:00
60min
Netwerkborrel
Danstheater