Dit jaar openen we de SURF Onderwijsdagen spectaculair met een dans getiteld: Follicles of Weary Travelers van choreograaf Jon Bond.
De dansers zijn studenten van het Koninklijk Conservatorium Dans, HBO 4 & Artist Certificate uit het Young Talent Project.
Aansluitend verwelkomt Jan Linkens, Directeur van het Koninklijk Conservatorium Dans ons in zijn Danstheater Amare en belicht hij zijn visie op toonaangevend onderwijs.
De ontwikkelingen rondom AI volgen elkaar snel op. Tijdens de opening van de OWD willen we daarom teruggaan naar de kern van het onderwijs. Om onze maatschappelijke opdracht goed uit te voeren moeten we de vraag “Waartoe leiden we op?” opnieuw beantwoorden in het licht van de technologische ontwikkelingen.
In the past two years, many instructors in higher education have struggled with how to assess students' learning progress accurately in a world where GenAI and other large language models can make this more challenging. Collaborative tools, including Google Docs, Slides, and Forms can be leveraged in some “out of the box” ways to assist with this.
We spreken veel over de invloed op AI voor het toekomstig beroep van onze studenten, maar hoe zit het met AI toepassingen voor onderwijsadviseurs en docenten? In deze interactieve presentatie presenteert Silvester Draaijer een AI tool van het VU Education Lab
Het voldoen aan het SURF-normenkader alleen is niet voldoende om een onderwijsinstelling écht te beveiligen. In deze presentatie laten we zien hoe we niet alleen de compliance-doelen hebben bereikt, maar ook concrete beveiligingsrisico's hebben aangepakt. We nemen je mee in onze aanpak en lessons learned en leggen uit waarom Avans 'de mens centraal' heeft gezet in het privacy & security programma waarin proces, mens en technologie geïntegreerd zijn.
Hoe krijg je als Center for Teaching & Learning (CTL) een duidelijk beeld van de ondersteuningsbehoeften van de verschillende academies en hun opleidingen? En hoe zorg je vervolgens voor ondersteuning op maat? In deze sessie nemen we je mee in de werkwijze van het Teaching & Learning Centre van Hogeschool Saxion en delen we inzichten en bevindingen over twee innovaties: de Saxion Docentidentiteit en de ruimteconcepten Active Learning Space en Do-It-Yourself Studio.
Ons gespecialiseerde panel gaat in gesprek over het opzetten van immersieve labs in het onderwijs. Laat je inspireren en informeren over de grenzeloze mogelijkheden van immersieve labs in het onderwijs.
Engels gesproken
Ben je benieuwd hoe je robotica kunt integreren in je techniekonderwijs? Maak kennis met MIRTE, de nieuwste robotfamilie van de TU Delft. Tijdens deze workshop ervaar je zelf hoe deze veelzijdige robot zowel als mobiele robot als manipulator ingezet kan worden. Ontdek de mogelijkheden voor jouw onderwijs!
Het lectoraat Moral Design Strategy ontwikkelde een bordspel om na te denken over de impact van technologie. Inmiddels is er een publieke waarden variant en een digitale variant. In de workshop worden alle opties toegelicht en gaan we spelen!
Maak je eigen onderwijs nu echt AI-bestendig vanuit constructieve alignement met concrete strategieën en actiegerichte oplossingen die je meteen in de eigen onderwijssituatie kunt toepassen.
Is het maken van een enthousiasmerende serious game lastig en tijdsintensief? Echt niet. Met AI is het een fluitje van een cent. Tijdens deze workshop leer je hoe je verschillende AI-tools kunt inzetten om zelf serious games te maken. Ervaringsdeskundigen delen hun kennis en helpen jou bij het ontwerpen van een game.
In deze sessie presenteren we de Pe(e)rfect Vaardig-methode voor online en blended vaardighedenonderwijs, delen we de ervaringen uit twee pilots, en verkennen we samen andere toepassingsmogelijkheden binnen het Nederlandse vaardighedenonderwijs. Wat is hiervoor nodig? Welke interesse en behoefte bestaat er om dit via een pilot binnen de eigen organisatie te onderzoeken? En hoe kunnen we dit gezamenlijk vormgeven, bijvoorbeeld door het delen van ervaringen in een community, binnen verschillende onderwijsorganisaties in Nederland?
Vanuit de Npuls-hub 'Wendbaar georganiseerd onderwijs' werken we aan meer keuzemogelijkheden voor de student in het mbo, hbo en wo. Om daar interne- en externe studentmobiliteit te realiseren hebben we sectorbrede standaarden, afspraken en koppelingen nodig. In deze sessie gaan we met elkaar aan de slag om tot de gewenste en benodigde oplossingen te komen om studentmobiliteit in het mbo, hbo, en wo te realiseren en te kunnen aansluiten middels de OOAPI.
Tijdens de Onderwijsdagen is er een Startuptuin waar startups vertellen over hun product en jij ze kunt uitproberen! De Pilothub EdTech van Npuls organiseert samen met Dutch Edtech een rondleiding om in 30 minuten kennis te maken met alle startups. Sluit aan en hoor alles over de nieuwste innovaties!
Wanneer verandert ondersteuning in "Big Brother is watching you"? Studenten van Hogeschool Rotterdam presenteren de resultaten van een onderzoek dat zij hebben uitgevoerd naar de ervaringen met en de emoties bij de inzet van studiedata bij zowel docenten als studenten.
Artificial Intelligence biedt kansen en uitdagingen in het onderwijs, waarbij de noodzaak voor professionalisering van docenten steeds duidelijker wordt. Binnen onze hogeschool hebben we daarom een professionaliseringstraject ontwikkeld met vijf kernsessies, gericht op het vergroten van AI-geletterdheid bij zowel docenten als studenten. Tijdens deze interactieve sessie bespreken we de opzet en noodzaak van dit traject, en creëren we ruimte voor kritische reflectie en discussie. We nodigen je van harte uit om deel te nemen, inzichten te delen en samen te werken aan toekomstbestendig onderwijs.
De kracht van het hoger onderwijs ligt in het borgen van publieke waarden en in ons kritisch denken. Hoe kunnen we deze kracht voor ons laten werken bij het omgaan met snelle technologische vooruitgang, zoals bij AI?
Door verantwoord te innoveren en experimenteren, kan het hoger onderwijs concrete wensen formuleren die het niveau van applicaties ontstijgen en toonaangevend worden in de techindustrie. Klinkt dit als muziek in de oren? Sluit aan bij onze workshop, waarin we deze argumenten verder uiteenzetten én samen vervolgstappen formuleren.
Samen met docenten en onderwijskundigen van MBO, HBO en WO zijn vragen bedacht voor het bepalen van de inclusiviteit van het (digitale) onderwijs en de (digitale) didactiek. Dit zijn vragen die een (toekomstig) docent of onderwijsontwerper zichzelf kan stellen om rekening te houden met meerdere aspecten van inclusiviteit. Ook kunnen deze vragen worden gebruikt om in gesprek te gaan over inclusiviteit, met collega’s of studenten.
In deze presentatie verkennen we geavanceerde methoden en innovatieve oplossingen voor het veiligstellen van Azure-data binnen een multicloud-strategie. Tevens presenteren we hoe het Hout-en Meubileringscollege hiervan en van back-up van Microsoft 365 data gebruik maakt. We bespreken de voordelen van het opslaan van back-ups buiten de Microsoft-omgeving, het vermijden van vendor lock-in, en het waarborgen van databeveiliging en bedrijfscontinuïteit. Ontdek hoe onderwijsinstellingen kunnen profiteren van een veelzijdige en betrouwbare benadering van dataopslag en -herstel.
Ervaart jouw instelling ook moeite met het aanwakkeren van de urgentie voor leren en lesgeven met ict? Hoe zorg je voor beweging in professionalisering hierin? In deze workshop presenteren we een interactieve routekaart die een instelling inzicht geeft in mogelijke stappen om professionalisering op het gebied van leren en lesgeven met ict in te richten en duurzaam te borgen. Ga samen met ons op reis en ontdek wat jouw instelling helpt op weg naar toekomstbestendig onderwijs met ict.
Tijdens deze SURF-trip nemen we je mee langs enkele digitale/online tools die je in het hoger onderwijs kunt gebruiken om meer te leren over toetsing of juist om over (de kwaliteit van) toetsing in gesprek te gaan met je collega’s. SURF met ons mee en probeer de verschillende tools zelf uit!
In deze interactieve sessie delen we praktijkervaringen over digitaliseringsvraagstukken binnen mbo, hbo en wo, met de focus op soepel samenwerken. We verkennen drie casussen: de fusie van Arcus en Leeuwenborgh tot Vista College, de ict-organisatie voor de master Global Sustainability van CHARM-EU, en de aanpak van Windesheim om een eigen leerroute voor studenten mogelijk te maken. Elke casus biedt praktijkinzichten in onderwijsarchitectuur, waarbij samenwerking en synergie centraal staan.
Leer de methoden kennen die wij gebruiken om toekomstscenario's te ontwikkelen voor de campus in 2024: driver mapping, trend analyse en de scenario archetype methode. Deze sessie biedt een inkijkje in ons proces met praktische voorbeelden uit ons Future Campus project. We sluiten af met een Q&A om al je vragen te beantwoorden.
Scherp je gedachten en vind inspiratie bij een paneldiscussie met een onderwijsvormgever van de kunstacademie, een docent mbo Media en Game Development, een onderwijskundige én een hoogleraar Media en Communicatie. Zij gaan in gesprek met de zaal en met studenten uit mbo, hbo en wo over de vraag: hoe passen we ons onderwijs zo aan, dat we onze studenten goed voorbereiden op de toekomst? Welke inzichten zijn van belang uit het mbo, hbo en wo?
De TU Delft en VISTA College bundelen hun kennis en XR-platformen om te laten zien hoe één centrale plek voor het gebruik van XR eruit kan zien. Het XR-groeiraster van VISTA College biedt een inspirerend en toegankelijk overzicht, waarin te zien is welke XR-apps binnen een instelling beschikbaar zijn. De applibrary van TU Delft laat zien hoe deze apps ondersteund kunnen worden door developers via versiemanagement en gedeelde codering. Samen vormen deze twee platformen de ultieme toepassing voor het onderwijs.
Generatieve AI ontwikkelt zich snel en verandert het hoger onderwijslandschap voor docenten en studenten. We bespreken het toekomstige potentieel van AI in Brightspace.
AI vraagt om aanpassingen in het onderwijs. Hoe dat moet, vraagt om docentprofessionalisering op het gebied van AI en digitale geletterdheid. In deze workshop deelt Saxion hoe het curriculumontwerp systematisch aangepakt kan worden. Dit doen we aan de hand van ervaringen en voorbeelden uit de onderwijspraktijk.
Werk jij bij een mbo-, hbo- of wo-instelling en ben je benieuwd hoe jouw instelling kan profiteren van digitale innovaties, zoals microcredentials, digitale leermaterialen, een Eduwallet, of het verbeteren van studentmobiliteit? In deze sessie ontdek je hoe je eenvoudig op deze voorzieningen kunt aansluiten, zodat de studenten en medewerkers van je instelling optimaal kunnen profiteren van de mogelijkheden.
Promovendus Robert-Jan Korteland onderzoekt of eye-trackingtechnologie effectief kan worden ingezet als didactisch hulpmiddel bij het aanleren van complexe beroepsvaardigheden in één-op-één interacties tussen docent en student. Verken zelf de mogelijkheden van eye-tracking tijdens deze interactieve sessie!
Je wilt docententeams meer evidence-informed laten werken en dus presenteer je hen doordachte en succesvolle praktijkvoorbeelden. Toch merk je dat de teams vaak niet geneigd zijn deze werkwijze over te nemen. Waarom? Omdat de contexten teveel verschillen.
De Innovatiepartners van de HvA hebben een aanpak ontwikkeld om deze praktijkvoorbeelden zodanig te presenteren dat ze wel aanslaan. We interviewen docenten die evidence-informed werken en laten ook een wetenschapper reageren op praktijkvoorbeelden.
Platform for Empathic eXperience (PEX) is een virtuele omgeving met digital humans voor het trainen van het empathisch vermogen en professioneel handelen van studenten. Uniek hieraan: technische studenten geven de virtuele omgeving vorm en de digital humans in de omgeving zijn gevoed door AI en functioneren als trainingsacteur. Ook de afnemers van de VR-omgeving zijn studenten, van zorg- en sociale opleidingen.
Timon Idema won in 2023 een SURF Onderwijsaward voor zijn werk over open leermaterialen. Hij was een van de eersten die het belang inzag van open leermaterialen, en dit ook in de praktijk bracht. In deze sessie vertelt hij over zijn werk, zijn award en wat er na het winnen van de award is gebeurd.
Organisaties versnellen vaak in een snel veranderende wereld, maar dit kan ten koste gaan van eigenaarschap. Politie Eenheid Oost onderzocht dit door professionals te laten vertragen binnen de ‘Professionele Leergemeenschap (PLG) – ontdek morgen’ van Saxion Parttime School. Deelnemers creëeren 1,5 jaar na afronding nog steeds impact op de digitale transformatie. Saxion en Politie Eenheid Oost delen hun ervaringen in een interactieve presentatie.
Let erop dat deze sessie doorloopt in de aansluitende pauze!
Hoe komt het dat het onderwijs een eeuwigheid nodig heeft om te veranderen, en is dit waar? In deze 45 minuten durende workshop krijg je bruikbare inzichten en tools om met vertrouwen en visie te navigeren door digitale transformatie in het onderwijs. Mis deze kans niet om de toekomst van het onderwijs te ontdekken en zet samen met ons de toon!
Let erop dat deze sessie doorloopt in de aansluitende pauze!
As modern teaching materials include an increasingly diverse array of digital formats, it becomes essential for teachers to easily and effectively share material with students online. We will introduce you to TeachBooks (our own TU Delft flavor of Jupyter Books), and how it can be an essential tool for collaborative and effective teaching. This presentation will introduce our community and challenge you to join. Whether you're a decision maker, programmer or (future) book author, anyone can contribute to an online book (really---all you need to be able to do is use a keyboard). Getting started with a template book for all your students and colleagues to see and interact with online takes only 10 clicks!
De fysieke inrichting van onderwijsruimtes wordt steeds belangrijker in het bevorderen van actief leren en zelf keuzes maken. Veel onderwijsprofessionals ervaren dat een passende inrichting en opstelling niet alleen het onderwijs ondersteunt, maar ook actief leergedrag stimuleert, motivatie en de betrokkenheid van studenten vergroot.
We zien veel beweging in het onderwijs, zowel door maatschappelijke trends als personalisatie en flexibilisering en veranderingen in regelgeving uit Den Haag. Gelukkig zijn er steeds mogelijkheden met data en AI om inzicht te krijgen in het heden en de toekomst te voorspellen. Hoe kunnen we door samen steeds slimmer gebruik te maken van data snel betrouwbare inzichten genereren?
Diana Molenschot won in 2023 een SURF Onderwijsaward voor haar inzet voor digitale geletterdheid bij het Innovatielab van de Thomas More Hogeschool. In deze sessie vertelt zij over haar werk en wat er na het winnen van de award is gebeurd.
Leon Sprooten won in 2023 een SURF Onderwijsaward als aanjager van innovatie binnen het onderwijs, met name in het mbo. In deze sessie vertelt hij over zijn werk, zijn award en wat er na het winnen van de award is gebeurd.
Het spreekwoord zegt “alle begin is moeilijk”, geldt dat ook voor beginnen met eduID? Een aantal instellingen vertelt hoe ze met eduID zijn gestart en wat ze hiervoor hebben moeten doen.
Een van de strategische doelen van de HAN luidt: studenten en medewerkers ontwikkelen zich tot digi- en datavaardige professionals. Maar hoe zorg je ervoor dat docenten en medewerkers in staat zijn om studenten op te leiden tot digi- en datavaardige professionals? De HAN is aan de slag gegaan met een studentprofiel en een passend professionaliseringsaanbod voor digi- en datavaardigheid. We nemen jullie graag mee in ons proces, onze uitdagingen, wat niet werkte en onze successen.
Imagine you are a lecturer and you would like to organise an international online course together with your colleagues abroad; how do you set this up? What are important aspects to make this course a success? And what platform(s) would work well for this international course?
An ICT in Education expert, Internationalisation Coordinator, and an academic from the Nijmegen School of Management will show you what a COIL is and how to implement it yourself, based on one of the COIL modules currently running at Radboud University during this academic year.
Digitale transformatie wordt niet gedreven door technologie, maar door strategie. Leiderschap speelt daarin een belangrijke rol. Het iXperium Centre of Expertise Leren met ict heeft samen met experts en werkveldpartners een competentieraamwerk ontwikkeld voor het leidinggeven aan onderwijsinnovatie met ict in het beroepsonderwijs. Tijdens onze sessie krijg je meer inzicht in de benodigde competenties en denk je na over wat dit betekent voor je eigen organisatie. Mis deze kans niet!
In deze workshop willen we je op een speelse wijze in staat stellen je eigen vorderingen op adoptie van open leermaterialen te vergelijken met die van anderen. Het doel van deze workshop is je te voorzien van handvatten om volgende stappen in je proces van werken met open leermaterialen te kunnen zetten.
De drie winnaars van de SURF Onderwijsawards 2024 vertellen over hun werk, waarom hun werk genomineerd is en hoe zij innovatie binnen het onderwijs aanjagen.
De namen van de winnaars en daarmee de sprekers worden pas bekend gemaakt op de SURF Onderwijsdagen 2024.
Docenten van het Instituut Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit Leiden hebben een interactieve video ontwikkeld waarin ze onderwijsdilemma's bespreken, zoals het verplichten van formatieve opdrachten en het beschikbaar stellen van opgenomen colleges. In de video leggen docenten hun dilemma's uit en vragen studenten om advies via multiplechoice- of open vragen. Tijdens deze presentatie kun je zelf deelnemen aan de interactieve video, bespreken we de stappen voor het maken van de video, zodat anderen dit kunnen toepassen, en laten we enkele resultaten zien.
Ontdek hoe de AppChallenge@UM studenten en docenten aan de Universiteit Maastricht (UM) de kans geeft om actief mee te denken en innovatieve ideeën te realiseren. Met laagdrempelige tools en platforms zoals Mendix en Microsoft Power Platform worden ideeën snel omgezet in concrete resultaten met waarde voor het onderwijs. Kom jij naar onze sessie om te zien hoe een challenge als startpunt kan dienen voor nieuwe initiatieven en samenwerkingen?
De UCLL werkte afgelopen jaar aan een draaiboek XR. De voornaamste doelstelling van het draaiboek is om het pad voor XR-technologieën vrij te maken en de UCLL klaar te maken voor de komst van XR.
In deze 7 minuten delen we graag de belangrijkste inzichten met jullie.
RevSim.
Aan Fontys Hogeschool ontwikkelden ze samen met studenten een simulatiestoel die geschikt werd gemaakt voor een revalidatiepatiënt, bijvoorbeeld een NAH-patiënt. Met deze stoel willen ze pp een stimulerende en motiverende manier therapeutische oefeningen in en buiten de revalidatiesetting (zoals in de thuissituatie of lokale fysiotherapiepraktijk) laten uitvoeren.
Elke grote transformatie gaat gepaard met het loslaten van het vertrouwde, het verleggen van grenzen, het uitdagen van de gevestigde orde en het ter discussie stellen van autoriteiten. Reis mee door de verwarrende tussentijd, een complexe transitiefase waarin de wereld lijkt te spelen met haar eigen regels.
De tweede dag van de SURF Onderwijsdagen openen we met een muzikale energizer.
Peter-Paul Verbeek komt op de SURF Onderwijsdagen zijn visie geven over hoe we samen als instellingen het onderwijs verantwoord kunnen digitaliseren.
Leer tijdens deze sessie wat de succesfactoren van cybersecurity-management zijn. In de volledige breedte, van de boardroom tot aan de operatie en op basis van best practices.
Het blended learning ontwerpspel is een leuke, inspirerende en effectieve manier om snel prototypes te maken van ontwerpen voor blended learning programma's. Met een bepaald leerresultaat als uitgangspunt werk je achteruit om onderwijs- en leeractiviteiten in verschillende modaliteiten (zoals online, on-site, werkplek, zelfstudie) met elkaar te verbinden.
Op 1 januari 2024 zijn het Horizon College en het Regio College gefuseerd en verder gegaan onder de naam Talland College.
Naast het integreren en harmoniseren van de twee bestaande organisaties, wil Talland de komende jaren ook nadrukkelijk invulling geven aan ambities op het gebied van flexibilisering, leven lang ontwikkelen en modern onderwijs.
Dat betekent dat de fusie niet alleen een integratievraagstuk is, maar ook een innovatievraagstuk. Dit geldt zeker ook voor het ict-landschap. De weg die Talland heeft gevolgd, biedt veel interessante leerervaringen die we graag willen delen.
Generatieve AI neemt een hoge vlucht in het hoger onderwijs, maar niet iedereen weet er goed raad mee. Aan de EUR zijn verschillende docenten al vroeg in 2023 gaan experimenteren met chatGPT en later met Erudite, dat een veilige omgeving biedt voor het gebruiken van generatieve AI. In deze interactieve workshop kun je Erudite zelf ervaren.
De wereld van EdTech (technologie die het leren en doceren ondersteunt) is continu in beweging. Zeker met de opkomst van XR en AI-toepassingen binnen het onderwijs. We willen dat onderwijsinstellingen hun docenten in staat stellen om te experimenteren met (nieuwe) EdTech-toepassingen, met inachtneming van privacy, security, inkoop en onderwijskwaliteit. In mei/juni organiseerde de Pilothub EdTech vier online bijeenkomsten over experimenteren met EdTech, waarbij mbo-, hbo- en wo-instellingen hun kennis en ervaring deelden. In deze sessie presenteren en toetsen we de resultaten van deze sessies.
Formatieve toetsing is een krachtig diagnostisch instrument om de voortgang van studenten te monitoren en tijdig bij te sturen. Deze aanpak stelt docenten in staat om effectief te differentiëren tussen studenten en biedt een gepersonaliseerde leerervaring, vooral in grote studentengroepen. Uitdagingen hierbij zijn gebrek aan kennis onder docenten over de mogelijkheden en de tijd die het kost om leerdoelen aan toetsvragen te koppelen. In deze sessie bied ik praktische oplossingen voor deze uitdagingen. Laat je inspireren door direct toepasbare praktijkvoorbeelden en concrete handvatten.
In deze sessie presenteren we op een interactieve manier drie tools (IguideME, EtAlia en LearnLoop) die gebruik maken van AI en die we inzetten in het hoger onderwijs om gepersonaliseerde feedback te geven, met als doel om inzicht te geven in het leerproces, de kwaliteit van onderwijs te verbeteren en meer rust en ruimte te creëren voor student en docent.
In deze interactieve workshop ontdek je hoe de TU Delft haar docentondersteuning centraal organiseert. Middels concrete docentvragen ervaar je hoe de onderwijshelpdesk mails en telefoontjes van docenten behandelt. Vervolgens bespreek je met andere deelnemers hoe jullie onderwijsinstellingen omgaan met deze docentvragen. Wat kunnen we van elkaar leren? En tenslotte: wat betekenen actuele uitdagingen (zoals een groeiend aantal onderwijsapplicaties) voor docentondersteuning?
PRIME is het innovatieprogramma aan de TU Delft dat wiskundevakken voor ingenieursstudenten herontwerpt om de studieprestaties én motivatie te verhogen. Met een vernieuwende mix van klassikaal en digitaal leren biedt PRIME studenten een interactieve en praktijkgerichte leerervaring. In deze sessie presenteren we het digitale lesmateriaal dat we hebben ontwikkeld en delen we ons verhaal over de opbouw van een dynamische onderwijsgemeenschap. We nodigen u uit om samen met ons in gesprek te gaan over succesvolle manieren om blended learning in het onderwijs te integreren.
Wat zijn de laatste inzichten over de kansen en risico’s van AI in het onderwijs? Hoe organiseer je zoiets en is dit nu zo anders dan andere veranderingen? Wie kijkt er eigenlijk naar zaken als privacy, security, rechtmatigheid en eventuele ethische dilemma’s in de praktijk?
Op een stevig fundament van publieke waarden gaan we in een scherp gesprek langs alle perspectieven in ons onderwijs-ecosysteem: de student, de docent, de onderzoeker, de bestuurder, de ethicus en de innovator.
Dit is een interactieve sessie over:
- Wat is een Eduwallet?
- Wat is de Eduwallet-proeftuin? (demo)
- Wat zijn de eerste resultaten?
Discussie: hoe kan een Eduwallet bijdragen aan een Leven Lang Ontwikkelen, persoonlijke leerroutes en flexibel onderwijs?
Tijdens de Onderwijsdagen is er een Startuptuin waar startups vertellen over hun product en jij ze kunt uitproberen! De Pilothub EdTech van Npuls organiseert samen met Dutch Edtech een rondleiding om in 30 minuten kennis te maken met alle startups. Sluit aan en hoor alles over de nieuwste innovaties!
In deze interactieve sessie, georganiseerd door Hogeschool Utrecht, Hogeschool van Amsterdam en Hogeschool Arnhem en Nijmegen, nemen we je mee in de wereld van e-portfolio’s en ontwikkelingsgericht leren. We laten zien wat de verschillende contexten zijn bij deze drie hogescholen, en we duiken in de manier waarop e-portfolio's geimplemteerd kunnen worden. Een inspirerende sessie vol praktische tips en ervaringen, met ruimte voor discussie en het delen van ideeën.
Waag je aan een heuse ‘break-in’ room over het programma Digitaal Bekwaam. Navigeer door een doolhof van gegevens en kraak de 5-cijferige code om in te breken in het Innovatiecollege. Door de opdrachten uit te voeren krijg je alle benodigde informatie om zelf aan de slag te gaan met ict-bekwaamheid op je eigen school.
Nederland, Vlaanderen en het VK hebben allemaal hun eigen aanpak bij het ondersteunen en opschalen van XR in het onderwijs. In deze interactieve sessie hoor je meer over deze verschillende aanpakken en ga je met ons en met collega's van andere instellingen in gesprek over wat er nodig is voor succesvolle implementatie binnen je eigen instelling.
Het stijgende gebruik van AI zorgt ook voor een toename in het aantal algoritmes binnen onderwijsinstellingen. Met een algoritmeregister houd je grip op algoritmegebruik en voldoe je aan wet- en regelgeving. In deze sessie vertellen leden van de werkgroep Algoritmeregister hoe zo'n register helpt om transparantie en uitlegbaarheid te waarborgen bij het gebruik van AI. Sluit aan en denk mee over de toekomst van transparantie in het onderwijs!
Ben je op zoek naar manieren om de AI-geletterdheid binnen jouw onderwijsinstelling te verbeteren? In deze sessie leer je hoe de Rijksuniversiteit Groningen een open e-learning module voor studenten en docenten heeft ontwikkeld om een kritische en reflectieve houding ten opzichte van Generatieve AI te stimuleren. We nemen je mee in het ontwikkelproces, bespreken de uitdagingen die wij tegen zijn gekomen en delen onze lessons learned voor wanneer je zelf een soortgelijke cursus wil opzetten.
Wat is een kennisinfrastructuur eigenlijk? Wie doen eraan mee, wat zijn hun wensen, en hoe haal je hier als docent, onderzoeker en innovator voordeel uit? Die vragen staan in deze sessie centraal. Aan het eind weet je hoe de kennis tussen instellingen beter gedeeld kan worden en hoe jij daar een rol in speelt.
Laat je inspireren door het AI-inspiratiewiel! In deze interactieve workshop leer je hoe dit innovatieve hulpmiddel je kan helpen om leermaterialen effectief in te zetten. Het AI-inspiratiewiel verbindt leeruitkomsten aan een vakinhoudelijke taxonomie en helpt je AI optimaal te benutten bij het ontwikkelen van opdrachten en werkvormen.
Benieuwd hoe je ontwikkelingsgericht toetsen kunt versterken? Ontdek tijdens deze sessie hoe co-creatie met FeedbackFruits en het 'innovation as a service'-model van SURF bijdragen aan een sterke feedbackcultuur en een flexibele portfolio-oplossing. Karin van Bakel en Rob Mulder van Inholland delen hun ervaringen met innovatiepartnerschap. Laat je inspireren en leer hoe jouw instelling deze innovatieve aanpak kan omarmen voor toekomstgericht onderwijs.
Microcredentials zijn korte onderwijseenheden waarmee studenten en professionals snel inzetbare, praktische kennis kunnen verwerven. Hoe ziet de toekomst van microcredentials in Nederland eruit? In deze interactieve sessie praten we je bij en leer je meer over best practices binnen mbo, hbo en wo.
In een steeds flexibeler onderwijslandschap en met toenemende internationale samenwerking, groeit het belang van werken met standaarden. Binnen onze sector bestaan echter verschillende perspectieven op het gebruik daarvan. Sommigen vrezen dat het ten koste gaat van eigenheid en creativiteit, terwijl anderen het juist zien als een kans om processen efficiënter in te richten.
Hoe blijf je wendbaar en realiseer je veranderingen in een grote organisatie? Pak het aan als een start-up: begin klein, verander meeslepend. Tijdens deze sessie nemen Hogeschool Inholland en partner Common Senses je mee op hun reis naar de oprichting van een Center for Teaching & Learning (CTL). Samen met jou onderzoeken ze hoe je daarmee innoveert en impact maakt.
Sylvia Moes en Monique Schoutsen delen hoe zij docenten ondersteunen bij het creëren en publiceren van open interactieve tekstboeken. Tijdens de sessie lanceren ze het community-platform voor open tekstboeken op edusources, waar ruim 150 open tekstboeken te vinden zijn. Ook laten ze zien hoe de Transformatiehub Digitale Leermaterialen de ontwikkeling van open tekstboeken binnen het hoger onderwijs stimuleert. Tot slot licht Sylvia een peer-reviewed open tekstboek toe, gemaakt met vijf universiteiten en opgenomen in de EU-community voor toxicologie.
Bij edusources staat hergebruik van leermaterialen centraal. Maar hoe maak je niet alleen de materialen zelf, maar ook de services die leermaterialen verwerken herbruikbaar? In deze sessie ontdek je hoe instellingen, SURF, Npuls en partners extra waarde creëren met services die digitale leermaterialen efficiënter ondersteunen. We tonen inspirerende voorbeelden en laten zien hoe je binnen jouw instelling kunt starten met herbruikbare services.
Hoe stimuleer je innovatie van onderwijstechnologie (EdTech) en hoe voorkom je tegelijkertijd een te groot en gevarieerd aanbod? De TU Delft heeft diverse interventies ingezet om docenten optimaal te ondersteunen bij het gebruik van EdTech. In deze sessie leer je hoe die interventies eruit zien, wat de resultaten zijn en welke aanbevelingen de TU Delft heeft rondom besluitvorming en docentondersteuning bij EdTech.
Onderwijs met hulp van XR lijkt op zwemmen: studenten dompelen zich onder in een leerervaring en duiken echt in de stof. Maar wat als je als docent zelf nog nooit hebt gezwommen? Hoe weet je dan of XR bij jouw lessen past? Om docenten te helpen deze vraag te beantwoorden, organiseerden Maaike Wessels-Compagnie en Ralf Hillebrand een XR-tour langs alle elf instellingen van Hogeschool Rotterdam. Ze namen VR-brillen en demo's mee, organiseerden workshops en deelden ervaringen van docenten en studenten. In deze sessie vertellen ze over hun inzichten en horen ze ook graag jouw mening.
Hoe kunnen studiedata jou als docent ondersteunen in het begeleiden van je studenten? Welke studiedata kun je zelf inzien en, belangrijker nog, hoe ga je er het beste mee om? Om deze vragen te beantwoorden, ontwikkelde de Haagse Hogeschool een e-learning-module over het gebruik van studiedata bij het begeleiden van studenten. In deze interactieve e-learning-module komen verschillende usecases uit de praktijk aan bod en krijg je inzicht in de verschillende mogelijkheden van studentbegeleiding door middel van studiedata in een LMS.
Wat moet je als docent weten of kunnen om ict-bekwaam voor de klas te staan? Met het digitaal rijbewijs test je als docent je eigen digitale geletterdheid en krijg je passende (bij)scholing aangereikt. In deze interactieve presentatie zie je hoe het digitaal rijbewijs is ontwikkeld en ga je met elkaar in gesprek. Aan het eind weet je hoe je de zelfscan binnen je eigen instelling kunt inzetten.
Benieuwd naar de technologische en organisatorische uitdagingen rond het uitwisselen van onderwijsgegevens tussen Europese technische universiteiten? Tijdens deze sessie krijg je een presentatie van de gezamenlijke vakkencatalogus, een primeur die het onderwijsaanbod van zeven universiteiten in kaart brengt met de Open Onderwijs API. Ontdek alles over geautomatiseerde inschrijving en terugkoppeling van studieresultaten, en laat je inspireren door een demo van de EuroTeQ onderwijscatalogus.
Ontdek hoe Teaching and Learning Centers (TLC’s) een cruciale rol spelen in onderzoek naar digitaal toetsen en toetsbeleidskaders. Luister tijdens deze sessie naar twee praktijkvoorbeelden die het onderwijs versterken en het toetsbeleid optimaliseren: flexibele toetswerkplekken met bring-your-own-device-oplossingen en criteria voor toetsbeleidskaders die bijdragen aan kwaliteitsverbetering.
Jongeren groeien op met digitale middelen, maar toch ontbreekt bij hen vaak kennis over het verantwoord gebruik ervan. Hogeschool Utrecht ontwikkelde een ‘mobiel lab’, met tools als podcastmicrofoons, VR-brillen en digitale werkvormen, waarmee scholen de digitale geletterdheid van hun lerenden kunnen vergroten. In deze sessie bespreekt Patrick Dooyeweerd van het HU-project Digitale Geletterdheid en Digitale Didactiek hoe dit lab aansluit bij de richting die het onderwijs neemt. Daarna opent hij de discussie om samen kritisch naar de inhoud te kijken.
Generatieve AI, zoals ChatGPT, zet het vervolgonderwijs op zijn kop. Studenten hebben een nieuw hulpmiddel, maar staan ook voor een belangrijke uitdaging: wanneer gebruik je generatieve AI verantwoordelijk en wanneer niet?
Hoe realiseren we een toekomst waarin studenten flexibele leerroutes binnen én buiten hun instelling kunnen volgen? Npuls en SURF schetsen de weg naar 2032, met studentmobiliteit als belangrijkste thema. Tijdens deze sessie ontdek je de huidige voorzieningen, ambities en routekaart voor mbo, hbo en wo. Met de Readiness Scan stel je vast wat jouw organisatie nodig heeft om voorbereid te zijn op de flexibele toekomst.
'Wauw,' dachten we tien jaar geleden, 'onderwijsinnovatie is écht een goed idee! Maar... hoe financieren we dat?' Eén van de antwoorden op die vraag was: met de Stimuleringsregeling Open en Online Onderwijs (SOOO). Met deze financiering van het ministerie van OCW kwamen uiteenlopende projecten en initiatieven rondom open, blended en online onderwijs tot stand. In deze sessie deelt Sjieuwke Dankert van SURF - dat de projecten coördineerde - de resultaten. Ook laat ze zien hoe je daar via een open licentie gebruik van kunt maken binnen jouw instelling.
De Europese Alliantie CHARM-EU maakt gebruik van hybrid classrooms voor een gezamenlijk Master's programma dat bij 5 partnerinstellingen simultaan plaatsvindt. We presenteren geleerde lessen over het opzetten en het gebruik van hybrid classrooms.
Join us as we reflect on the five-year journey of the University of Groningen's Open Education initiative. Listen to an honest assessment of our transformation from a 'build it and they will come' approach to a more audience-centered strategy, introducing open educational resources as solutions for specific educational needs. Gain insights about the importance of aligning with audience needs, and learn actionable lessons for your own institution. We to spark collaborative ideas to advance Open Education across diverse educational contexts.
Droom je van een onderwijsontwerp met naadloos geïntegreerde technologie? Tijdens deze sessie leer je hoe je bestaande technologieën en tools inzet om een toekomstbestendig onderwijsontwerp te creëren. Luister naar inspirerende visies en best practices, krijg praktische handvatten en wissel ideeën uit met andere onderwijsprofessionals, beleidsmakers en ict-specialisten die streven naar een effectief en toekomstgericht onderwijsontwerp.
Studenten van Hogeschool Rotterdam ontwikkelden een bordspel, waarmee andere studenten op ludieke wijze hun kennis van (literatuur)onderzoek kunnen testen en verbeteren. In deze sessie leer je meer over het ontwikkelproces, onverwachte haken en ogen, open leermaterialen, en de inzet van edubadges.
In een steeds digitalere onderwijsomgeving blijft digitale toegankelijkheid vaak onderbelicht. De Hogeschool Utrecht maakt hier werk van: samen met ict-afdelingen zet een team onderzoekers zich in om digitale toegankelijkheid te toetsen en te borgen. De teams werken aan een minor Digitale Toegankelijkheid en Inclusie en onderzoeken wat generatieve AI kan betekenen voor het ontwerpen van digitaal toegankelijke diensten in het hoger onderwijs.
Wil je studenten meer eigenaarschap geven over hun leerproces? In deze workshop over Ontwikkelingsgericht Toetsen (OGT) ontdek je praktische tools en strategieën die helpen om studenten beter te motiveren, waardoor leerresultaten verbeteren en uitval vermindert.
What are the opportunities presented by the affordances of the spatially connected web (aka the metaverse or Web 4.0) for the future of education? How will the physical campus adapt, reshape and reform to accommodate immersive networked scenarios in geographic multifaceted collaboration? In this session, Ian Biscoe and his team take a glimpse into the future of the spatial campus, where hybrid connectedness is the name of the game.
Best Practices in Technology Enabled Active Learning (TEAL), Large Active Learning and Hybrid Classrooms
Hoe creëer je overzicht en meerwaarde met een centraal platform voor educatieve applicaties? De Hanzehogeschool deelt ervaringen uit het SURF-project Samenwerkingsplatform Educatieve Applicaties, waarin instellingen hun applicaties en informatie overzichtelijk samenbrengen. In deze sessie ontdek je wat er nodig is om zo’n platform succesvol in te richten en gaan we in op de voordelen, haalbaarheid en mogelijke uitdagingen van zo'n platform binnen jouw instelling. Neem vooraf en achteraf een kijkje in de platformruimte en ervaar zelf de mogelijkheden!
Hoe maak je onderwijs zo authentiek mogelijk? De Academie Verloskunde in Maastricht ontwikkelt een VR-scenario om studenten zo realistische mogelijk te laten oefenen met de behandeling van shock bij een vrouw die net is bevallen. In deze sessie krijg je een unieke inkijk in deze virtuele leeromgeving: stap in de rol van verloskundige en zie hoe casuïstiek in virtual reality zorgt voor blijvende kennis en verbeterde toetsresultaten.
Hoe benut je de kansen van learning analytics in een activerende leeromgeving, terwijl je verantwoord omgaat met studiedata? In deze sessie ontdek je hoe KU Leuven een beleidskader ontwikkelde voor learning analytics, in samenwerking met de juiste belanghebbenden. Je hoort welke visie en waarden centraal staan, hoe die concreet vertaald worden naar de praktijk voor studenten, docenten en beleid, en welke uitdagingen en best practices het creëren van draagvlak en het aanbieden van ondersteuning met zich meebrengt.
Op de SURF Onderwijsdagen legt Dominic op inspirerende wijze de parallel tussen de samenwerking binnen en tussen instellingen en de samenwerking binnen een orkest. Hierbij zal hij praktijkvoorbeelden uit zijn eigen ervaringen als leidraad gebruiken. Want als contrabassist en dirigent weet hij als geen ander de juiste toon te zetten. Hoe werk je samen om in harmonie muziek te maken en welke rol neem jij daarbij op?