Digitale Geletterdheid: verbeter de digitale competenties in het hoger onderwijs met behulp van verschillende technologieën uit het voorgezet onderwijs
Digitale geletterdheid wordt steeds belangrijker in het onderwijs, waarbij verantwoord gebruik van digitale technologieën en het omgaan met hun kansen en risico's steeds meer aandacht krijgen in het curriculum. In het voortgezet onderwijs gebruiken leerlingen dagelijks veel verschillende digitale middelen voor entertainment, sport en educatie, maar er is nog vaak een gebrek aan kennis over verantwoord gebruik. Vanuit het project Digitale Geletterdheid en Digitale Didactiek van de Hogeschool Utrecht is een ‘mobiel lab’ opgezet, speciaal voor het voortgezet onderwijs. Dit lab, dat wordt uitgeleend aan verschillende scholen, bevat technologieën en digitale werkvormen, zoals podcastmicrofoons en Virtual Reality-brillen, met bijbehorende documentatie om leerlingen de juiste kennis bij te brengen. Tijdens onze presentatie willen we uitleggen welke richting het onderwijs opgaat, hoe wij hierin een ondersteunende rol spelen, en welk initiatief de Hogeschool Utrecht heeft genomen om bij te dragen aan de nieuwe onderwijsdoelen. Kom naar onze presentatie om digitale geletterdheid in de spotlight te zien.