Een blik onder de motorkap: wat maakt een goed voorbeeld effectief en hoe help je andere opleidingen op basis hiervan evidence-informed te werken?
Lynn Sangers, Izaak Dekker
Je wilt docententeams meer evidence-informed laten werken en dus presenteer je hen doordachte en succesvolle praktijkvoorbeelden. Toch merk je dat de teams vaak niet geneigd zijn deze werkwijze over te nemen. Waarom? Omdat de contexten teveel verschillen. De Innovatiepartners van de HvA hebben een aanpak ontwikkeld om deze praktijkvoorbeelden zodanig te presenteren dat ze wel aanslaan. Niet alleen interviewen we docenten die evidence-informed werken, vanuit het docentenperspectief (en dus ook door een docent), maar we laten ook een wetenschapper reageren op de praktijkvoorbeelden. Aan hem de taak om in een reactievideo de onderliggende principes te beschrijven: welke het zijn, hoe ze werken, en waarom ze werken. De combinatie van perspectieven en principes delen we actief in een diverse communicatiemix, waarin we zowel gebruik maken van formele kanalen als informele netwerken van collega's via social media zoals LinkedIn. Het project heeft veel positieve reacties ontvangen en is breed gedeeld en gewaardeerd binnen én buiten de HvA.
Docentprofessionalisering
Swing