12-11-2024 –, Jazz 3
In deze sessie presenteren we de Pe(e)rfect Vaardig-methode voor online en blended vaardighedenonderwijs, delen we de ervaringen uit twee pilots, en verkennen we samen andere toepassingsmogelijkheden binnen het Nederlandse vaardighedenonderwijs. Wat is hiervoor nodig? Welke interesse en behoefte bestaat er om dit via een pilot binnen de eigen organisatie te onderzoeken? En hoe kunnen we dit gezamenlijk vormgeven, bijvoorbeeld door het delen van ervaringen in een community, binnen verschillende onderwijsorganisaties in Nederland?
Veel oefenen en goede feedback zijn essentieel bij het aanleren van praktijkgerichte vaardigheden, zoals mondeling presenteren. Maar door de steeds grotere groepen studenten is het uitdagend om het regelmatig geven van persoonlijke feedback goed te integreren in het onderwijsprogramma. Daarom ontwikkelden de Open Universiteit en de Universiteit Maastricht Pe(e)rfect Vaardig, een flexibele methode voor interactief en praktijkgericht vaardighedenonderwijs. De Pe(e)rfect Vaardig methode maakt studenten stapsgewijs vaardiger door zelf én samen in peergroepjes vaker te oefenen. Studenten geven elkaar peer feedback, via video-verrijkte rubrieken met rolmodellen en voorbeelden, en worden online ondersteund bij zelfregulatie-en reflectie activiteiten. Studenten oefenen in hun eigen tijd, op een zelfgekozen plaats en zo vaak als zij willen. Uit twee pilots (‘pleiten’ en ‘presenteren’) met deze methode blijkt dat studenten vaker oefenen en hierop constructieve feedback krijgen, waardoor ze gerichter aan de ontwikkeling van hun vaardigheden kunnen werken, zonder dat de begeleidingslast van docenten verder toeneemt. Dit doordat docenten via online monitoring gerichter kunnen begeleiden.
De methode is generiek opgezet en in principe flexibel bruikbaar voor het aanleren van verschillende vaardigheden waarbij zichtbare gedragsaspecten spelen, zoals bijvoorbeeld gespreksvaardigheden, laboratoriumvaardigheden, patiënt- of oudergesprekken. De video-verrijkte rubrieken en videovoorbeelden zijn nu voor de vaardigheden ‘pleiten’ en ‘presenteren’ ontwikkeld, maar kunnen vervangen worden voor andere vaardigheden. Op landelijk niveau zou dat bijvoorbeeld tot ontwikkeling van een breed bruikbare ‘vaardigheidsbibliotheek’ met een collectie van video-verrijkte rubrieken en videovoorbeelden kunnen leiden.
Graag verkennen we met jullie de (on)mogelijkheden!
Dr. Rob Nadolski is universitair docent technologie-verrijkt leren aan de Faculteit Onderwijswetenschappen van de Open Universiteit Nederland. Zijn voornaamste onderzoek richt zich op effectieve vaardigheidsgerichte educatie en training met behulp van innovatieve onderwijstechnologieën, zoals serious games, waarbij hij specifiek aandacht besteedt aan verbeterde (onderlinge) ondersteuning van studenten door middel van technologie.
Hij heeft het ontwerp en projectmanagement van e-learningtoepassingen voor het verwerven van complexe cognitieve vaardigheden uitgevoerd en onderzoek gedaan naar dergelijke toepassingen (bijvoorbeeld serious games). Daarnaast heeft hij deelgenomen aan verschillende Europese en nationale projecten. Hij is co-examinator en docent van de cursus ‘Technology Verrijkt Onderwijs’, en docent van de cursussen ‘Onderwijs ontwerpen en innoveren met ICT’ en ‘Trends’ binnen de master Onderwijswetenschappen.