13-11-2024 –, Jazz 1
Het steeds groeiend gebruik van educatieve technologie in een activerende en blended onderwijs- en leeromgeving gaat gepaard met een even sterke toename van studiedata en de mogelijkheid om daar learning analytics op toe te passen. Een institutioneel beleidskader is daarbij essentieel om de geboden opportuniteiten ten volle en op verantwoorde wijze te benutten.
In deze sessie ontdek je hoe we aan KU Leuven zo’n beleidskader op collaboratieve wijze, met betrokkenheid van de juiste belanghebbenden, ontwikkeld hebben. We staan ook stil bij de inhoud van het beleidskader en hoe het geïmplementeerd wordt in de instelling.
Je zal vernemen dat het belangrijk is om een duidelijke visie te formuleren op de plek die learning analytics innemen aan de instelling, en dat principes en waarden van groot belang zijn wanneer je met learning analytics aan de slag gaat. Bij de aanmoediging van de universitaire gemeenschap om met studiedata en learning analytics aan de slag te gaan, dient veel aandacht te gaan naar omkadering voor alle betrokken partijen om te komen tot een zorgzame en verantwoorde manier van werken.
Eens het universiteitsbrede kader ontwikkeld komt het erop aan de krijtlijnen ervan te vertalen naar de concrete praktijk van de verschillende doelgroepen, en in het bijzonder studenten, studieloopbaanbegeleiders, docenten en beleid. Door het betrekken van de juiste belanghebbenden en het integreren van een professionaliseringsaanbod en ondersteunende materialen in de reeds bestaande initiatieven, zet je in op brede bewustmaking rond het thema en goed gebruik van learning analytics.
Je zal vernemen dat doorheen heel het proces meerdere uitdagingen kunnen voorkomen (bv. het creëren van draagvlak in de hele organisatie), maar je zal ook enkele good practices op het vlak van beleidsontwikkeling in co-creatie voorgesteld krijgen.