13-11-2024 –, Jazz 2
In een steeds digitalere onderwijsomgeving blijft digitale toegankelijkheid vaak onderbelicht. De Hogeschool Utrecht maakt hier werk van: samen met ict-afdelingen zet een team onderzoekers zich in om digitale toegankelijkheid te toetsen en te borgen. De teams werken aan een minor Digitale Toegankelijkheid en Inclusie en onderzoeken wat generatieve AI kan betekenen voor het ontwerpen van digitaal toegankelijke diensten in het hoger onderwijs.
Onze onderwijsomgeving digitaliseert in een rap tempo. Systemen worden (te) vaak ontwikkeld zonder specifieke focus voor Digitale Toegankelijkheid, het onderwijs is daar geen uitzondering in. Gelukkig heeft de Hogeschool Utrecht dit als een van haar speerpunten geadopteerd en werkt een team onderzoekers samen met de ICT-afdelingen om de Digitale Toegankelijkheid van HU-systemen te verhogen en te borgen, met als doel een inclusievere (digitale) onderwijsomgeving te creëren.
In deze sessie wordt je meegenomen in de reis van het onderzoeksteam dat de Digitale Toegankelijkheid toetst, advies geeft over de borging, onderwijs daarover ontwikkeld en samenwerkt met het instituut ICT om een minor aan te bieden over Digitale Toegankelijkheid en Inclusie. Verder verkennen we wat de rol van generatieve AI zou kunnen betekenen voor het by-design ontwerpen van digitaal toegankelijke diensten in het hoger onderwijs.