SURF Onderwijsdagen 2024

1984 of 21ste-eeuwse vaardigheden: docenten en studenten over het gebruik van Learning Analytics
12-11-2024 , Tango 1

Wanneer verandert ondersteuning in "Big Brother is watching you"? Studenten van Hogeschool Rotterdam presenteren de resultaten van een onderzoek dat zij hebben uitgevoerd naar de ervaringen met en de emoties bij de inzet van studiedata bij zowel docenten als studenten.


De inzet van studiedata lijkt steeds vanzelfsprekender te worden en er worden ook steeds meer mogelijkheden geboden. Lang niet alle mogelijkheden die door bedrijven worden geboden lopen in de pas met Europese regelgeving én wellicht nog belangrijker, lang niet alle mogelijkheden lopen in de pas met publieke waarden, ethische normen en de wens voor een open lerende cultuur. Naast de technische mogelijkheden zijn ook de pedagogische en didactische vaardigheden van docenten van belang voor de goede inzet van studiedata. Zelfs wanneer al die vaardigheden goed op orde zijn, is het de vraag wat studenten en docenten acceptabel vinden.

Digitale ontwikkelingen bieden veel kansen om het onderwijs te verbeteren. Van ondersteuning van werkvormen via diverse applicaties tot het beter kunne ondersteunen van studnetontwikkeling op basis van data. Als programmamanager blended onderwijs binnen Hogeschool Rotterdam richt ik mij op het ondersteunen en verbeteren van het onderwijs aan HR zonder daarbij het belang ethische waarden uit het oog te verliezen.