13-11-2024 –, Conservatorium zaal
Ontdek hoe Teaching and Learning Centers (TLC’s) een cruciale rol spelen in onderzoek naar digitaal toetsen en toetsbeleidskaders. Luister tijdens deze sessie naar twee praktijkvoorbeelden die het onderwijs versterken en het toetsbeleid optimaliseren: flexibele toetswerkplekken met bring-your-own-device-oplossingen en criteria voor toetsbeleidskaders die bijdragen aan kwaliteitsverbetering.
Hoe moet onderzoek binnen TLC’s vorm krijgen? Een vraag waar verschillende instellingen mee geworsteld hebben bij de NPULS-aanvraag bij het inrichten en doorontwikkelen van de TLC’s. Samen met het lectoraat Leren en innoveren is er daarom voor de collega's een studiedag georganiseerd om in te gaan op de mogelijkheden voor onderzoek en evaluatie binnen het TLC om hier meer zicht op te krijgen.
Tijdens de workshop gaan we in op twee verschillende voorbeelden en vormen van onderzoek en de rol van digitaal toetsen hierin:
1. Flexibele toetswerkplekken, in de vorm van een bring your own device oplossing, waarbij er vooraf onderzoek is gedaan naar de behoeften van studenten en vervolgens in verschillende pilots onderzocht is wat de ervaringen waren van de betrokkenen.
2. Criteria toetsbeleidskaders, waarbij op basis van literatuur- en documentenonderzoek criteria zijn opgesteld om te beoordelen of toetsbeleidskaders voldoen aan kwaliteitseisen vanuit de literatuur en aan de onderwijs- en toetsvisie van Saxion. De criteria kunnen worden gebruikt als hulpmiddel om toetsbeleid te (door)ontwikkelen.
Door middel van de voorbeelden willen we het belang van onderzoek aangeven en de vorm waarin een TLC daar een rol in kan spelen.
Bij Saxion adviseer ik over toetsing en gebruik van AI in het onderwijs. Voor AI geef ik advies en workshops over het gebruik van AI in onderwijs, de rol van AI bij toetsing, de impact van AI op het curriculum en de wijze waarop beleidsmatig met AI moet worden omgegaan. Bij toetsing gaat het om summatief, ontwikkelingsgericht, geïntegreerd toetsen en formatief handelen.