SURF Onderwijsdagen 2024

Formatieve toetsing als diagnostisch instrument voor grote studentengroepen
13-11-2024 , Swing

Formatieve toetsing is een krachtig diagnostisch instrument om de voortgang van studenten te monitoren en tijdig bij te sturen. Deze aanpak stelt docenten in staat om effectief te differentiëren tussen studenten en biedt een gepersonaliseerde leerervaring, vooral in grote studentengroepen. Uitdagingen hierbij zijn gebrek aan kennis onder docenten over de mogelijkheden en de tijd die het kost om leerdoelen aan toetsvragen te koppelen. In deze sessie bied ik praktische oplossingen voor deze uitdagingen. Laat je inspireren door direct toepasbare praktijkvoorbeelden en concrete handvatten.


In een onderwijslandschap waar de schaalgrootte van studentengroepen toeneemt, wordt het monitoren en bijsturen van het leerproces een steeds grotere uitdaging. Hoe kunnen docenten effectief inspelen op de voortgang van hun studenten en tijdig bijsturen om optimale leerresultaten te behalen? Ik presenteer een innovatieve aanpak: de inzet van formatieve toetsing als diagnostisch instrument.

In deze sessie verkennen we de kracht van formatieve toetsing en hoe deze kan worden ingezet om nauwkeurig inzicht te krijgen in de voortgang van studenten ten opzichte van de leerdoelen. Door middel van formatieve toetsing kunnen docenten snel en effectief differentiëren tussen studenten, wat leidt tot een gepersonaliseerde leerervaring die de individuele leerbehoeften ondersteunt.

Een belangrijke bottleneck bij deze aanpak is het gebrek aan bewustzijn onder docenten over de mogelijkheden en de tijdsinvestering die nodig is voor het koppelen van leerdoelen aan toetsvragen. Tijdens de presentatie zal ik praktische oplossingen bieden om deze uitdagingen te overwinnen, inclusief methoden voor efficiënt labelen en taggen van vragen.

Deze aanpak is met name relevant voor grote studentengroepen (300+ studenten). Het continue monitoren en bijsturen van het leerproces wordt beheersbaar en effectief, zelfs op deze schaalgrootte. Deelnemers leren hoe ze met behulp van diagnostische formatieve toetsing snel kunnen inspelen op de leerbehoeften van een diverse en uitgebreide studentenpopulatie.

Sluit aan bij deze sessie om te ontdekken hoe formatieve toetsing niet alleen een toetsmiddel kan zijn, maar een krachtig diagnostisch instrument om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Laat je inspireren door praktijkvoorbeelden en concrete handvatten die direct toepasbaar zijn in jouw onderwijspraktijk.