SURF Onderwijsdagen 2024

AI en algoritmes in het onderwijs: grip en transparantie met een algoritmeregister
13-11-2024 , Jazz 2

Het stijgende gebruik van AI zorgt ook voor een toename in het aantal algoritmes binnen onderwijsinstellingen. Met een algoritmeregister houd je grip op algoritmegebruik en voldoe je aan wet- en regelgeving. In deze sessie vertellen leden van de werkgroep Algoritmeregister hoe zo'n register helpt om transparantie en uitlegbaarheid te waarborgen bij het gebruik van AI. Sluit aan en denk mee over de toekomst van transparantie in het onderwijs!


De verkenning van de werkgroep Algoritmeregister voor onderwijs heeft een eerste format opgeleverd van een register aan de hand waarvan verschillende algoritmes – die gebruikt worden in het onderwijs – beschreven zijn. Dat format delen we graag met je! We laten zien welke informatie per algoritme beschreven wordt in dit format en waarom. Met het format kun je zelf binnen je instelling aan de slag met het inventariseren en beschrijven van algoritmes. Ook gaan we in op de vraag hoe je binnen je instelling komt tot het verzamelen van gebruikte algoritmes (niet altijd eenvoudig) en hoe leveranciers betrokken kunnen worden.

De verkenning levert veel inzichten op en legt tegelijkertijd vragen en dilemma's bloot. Zo blijkt het niet altijd eenvoudig zijn om te bepalen wat wel of niet een algoritme is. Ook is het de vraag welke algoritmes we wel of niet gaan beschrijven: alle algoritmes of alleen die mogelijk een impact hebben? Moet verder de nadruk liggen op compliance aan de AI-act of is een beter begrip van de impact van algoritmes voor studenten en medewerkers het hoofddoel? Dit type vragen bleken uit te maken voor de antwoorden die we hebben opgehaald binnen onderwijsinstellingen en bij een aantal leveranciers.

In deze sessie presenteren we het ontwikkelde format, onze vorderingen en inzichten. Daarnaast leggen we graag dilemma's voor om samen met jou verder te komen en algoritmes in het onderwijs transparant en uitlegbaar te maken.