13-11-2024 –, Spinoza foyer
Ben je op zoek naar manieren om de AI-geletterdheid binnen jouw onderwijsinstelling te verbeteren? In deze sessie leer je hoe de Rijksuniversiteit Groningen een open e-learning module voor studenten en docenten heeft ontwikkeld om een kritische en reflectieve houding ten opzichte van Generatieve AI te stimuleren. We nemen je mee in het ontwikkelproces, bespreken de uitdagingen die wij tegen zijn gekomen en delen onze lessons learned voor wanneer je zelf een soortgelijke cursus wil opzetten.
Hoe bevorder je de succesvolle integratie van Generatieve AI in het onderwijs? Om dit te realiseren, moeten studenten en docenten goed op de hoogte zijn van de werking, uitdagingen en mogelijkheden omtrent deze disruptieve technologie: er is behoefte aan een nieuwe AI-geletterdheid. Tijdens deze bijeenkomst vertellen we je hoe de Universiteitsbibliotheek (UB) en de afdeling Educational Support and Innovation (ESI) van de Rijksuniversiteit Groningen reageerde op de opkomst van GenAI tools, en hoe dit leidde tot de creatie van de open e-learning module ‘Critical AI Literacy Course’.
Wij bespreken het ontwikkel- en ontwerpproces van de module, beginnend bij de positionering van de UB ten opzichte van de professionalisering omtrent GenAI technologieën, tot de lancering van de module. We lichten in detail toe hoe we experts en gebruikers uit verschillende lagen van de universiteit hebben betrokken, hoe wij zijn omgegaan met uitdagingen rondom het balanceren van de technische aspecten en toegankelijkheid van de tekst en het behouden van een kritische maar open houding. Wij delen ook de ervaringen van gebruikers en onze lessons learned om concrete suggesties mee te geven voor wanneer je geïnteresseerd bent in het maken van (of aanpassen van onze open) modules over AI-geletterdheid. In het laatste deel van de sessie willen we ruimte bieden om in gesprek te gaan over ons proces en om ervaringen en initiatieven uit te wisselen.
Deze sessie is interessant voor onderwijsondersteunend personeel, informatieprofessionals en docenten.