12-11-2024 –, Conservatorium zaal
AI vraagt om aanpassingen in het onderwijs. Hoe dat moet, vraagt om docentprofessionalisering op het gebied van AI en digitale geletterdheid. In deze workshop deelt Saxion hoe het curriculumontwerp systematisch aangepakt kan worden. Dit doen we aan de hand van ervaringen en voorbeelden uit de onderwijspraktijk.
AI vraagt in de toekomst om een aanpassing in het onderwijs. Binnen Saxion zijn er verschillende opleidingen bezig met een herontwerp van het curriculum. Hierbij gaat het om dus om samenhang van de doelen, het onderwijs en de toetsing van vakspecifieke vaardigheden, de generieke vaardigheden en de invloed van AI hierop. De vraag hoe dit dan moet vraagt om docentprofessionalisering op het gebied van AI en digitale geletterdheid. Hiervoor zijn een visie, handreikingen, webinars, workshops en een leerlijn AI en digitale geletterdheid ontwikkeld.
In de workshop willen we ervaringen en voorbeelden delen van de onderwijspraktijk, maar ook aangeven hoe het curriculumontwerp systematisch aangepakt kan worden.
Bij Saxion adviseer ik over toetsing en gebruik van AI in het onderwijs. Voor AI geef ik advies en workshops over het gebruik van AI in onderwijs, de rol van AI bij toetsing, de impact van AI op het curriculum en de wijze waarop beleidsmatig met AI moet worden omgegaan. Bij toetsing gaat het om summatief, ontwikkelingsgericht, geïntegreerd toetsen en formatief handelen.