13-11-2024 –, Amare Studio
Hoe kunnen studiedata jou als docent ondersteunen in het begeleiden van je studenten? Welke studiedata kun je zelf inzien en, belangrijker nog, hoe ga je er het beste mee om? Om deze vragen te beantwoorden, ontwikkelde de Haagse Hogeschool een e-learning-module over het gebruik van studiedata bij het begeleiden van studenten. In deze interactieve e-learning-module komen verschillende usecases uit de praktijk aan bod en krijg je inzicht in de verschillende mogelijkheden van studentbegeleiding door middel van studiedata in een LMS.
Wij laten je tijdens deze sessie graag de ontwikkelde e-learning zien. Ook nemen we samen de usecases door. Er zal steeds een usecase rondom het gebruik van studiedate uit de praktijk aan bod komen, waarna we met het hele publiek stemmen. Je ziet daarna hoe onze "pedagogical agent" daar op reageert. De sessie richt zich dus echt op studiedata die docenten in onze LMS zelf tot hun beschikking hebben en in hun onderwijspraktijk kunnen gebruiken.
Doel van de sessie
Inzicht en inspiratie krijgen in verschillende mogelijkheden van studentbegeleiding door middel van studiedata in een LMS.
Opzet van de sessie
Effectieve begeleiding is essentieel voor het succes van studenten, en ons Learning Management System (LMS), Brightspace, biedt uitgebreide datainsights die hierbij kunnen helpen. Wij laten een paar voorbeelden van deze datainsights zien die docenten in onze LMS zelf tot hun beschikking hebben en in hun onderwijspraktijk kunnen gebruiken.
Daarna laten we graag de door ons ontwikkelde e-learning zien, waarbij we docenten laten zien hoe datainsights in ons LMS gebruikt kunnen worden om studenten te begeleiden. In de e-learning komen thema' s aan bod zoals onze technische en wettelijke kaders, welke studiedata beschikbaar is, hoe je het kunt gebruiken en wanneer. Dit laten we zien middels pedagogische agenten, interactieve werkvormen en praktijkvoorbeelden.
Vervolgens gaan we aan de slag met praktische usecases. De groep krijgt een scenario voorgelegd en stemt via Wooclap om een keuze te maken. Samen bekijken we de resultaten van de gemaakte keuzes en bespreken we de uitkomsten.
We sluiten af met een discussie over de beschikbaarheid van studiedata binnen je eigen instelling.