12-11-2024 –, Tango 1
We zien veel beweging in het onderwijs, zowel door maatschappelijke trends als personalisatie en flexibilisering en veranderingen in regelgeving uit Den Haag. Gelukkig zijn er steeds mogelijkheden met data en AI om inzicht te krijgen in het heden en de toekomst te voorspellen. Hoe kunnen we door samen steeds slimmer gebruik te maken van data snel betrouwbare inzichten genereren?
Is er komende jaren wel of geen (mogelijkheid tot) bindend studie-advies? Welke opleidingen mogen straks nog internationale studenten werven? Wat is de impact van nieuwe Europese regelgeving voor selectie bij Numerus Fixus opleidingen? Hoe kunnen we de student meer centraal stellen? Wat is de impact van corona op instroom de komende jaren?
Dit zijn allemaal urgente vragen waarop instellingen een antwoord moeten vinden. In vergelijking met eerdere jaren is de onzekerheid gegroeid net zoals de behoefte aan adaptiviteit. Gelukkig zijn er ook meer mogelijkheden gekomen om grip te krijgen op deze (potentiële) veranderingen.
De groei van data en de beschikbaarheid van analyse methodes zoals AI gaat steeds sneller. Zo zijn er al succesvol voorbeelden van het voorspellen van studie-uitval in het mbo en instroom in het HO. Binnen De pilothub Studiedata & AI werken we in het project Centre for Educational Data Analytics (CEDA) samen om deze oplossingen breder toegankelijk te maken.
Veel vragen en data zijn namelijk uniform over instellingen heen. Daarbij vereisen de nieuwe analysemethodes specifieke expertise die niet iedere instellingen zelf kan en hoeft te ontwikkelen. Het afgelopen jaar hebben we daarom een aantal best practices doorontwikkelend en open source toegankelijk gemaakt.
We vertellen graag over onze plannen voor komend jaar en horen graag horen wat jullie behoeftes zijn.
Corneel den Hartogh is projectleider van het CEDA (Centre for Educational Data Analytics) binnen de Npuls hub Studiedata & AI. Doel van het CEDA is om door middel van co-creatie met het mbo, hbo en wo sneller van data naar betrouwbare inzichten te komen. Zodat onderwijsinstellingen in een steeds sneller veranderende wereld toch grip op de toekomst houden.
Corneel heeft ruime ervaring met data science binnen het WO en is ook bekend binnen het HBO en MBO. Naast zijn werk als projectleider CEDA is hij freelance data science consultant bij Cefero.