SURF Onderwijsdagen 2024

Kan vertraging de transitie versnellen?
12-11-2024 , Spinoza foyer

Organisaties versnellen vaak in een snel veranderende wereld, maar dit kan ten koste gaan van eigenaarschap. Politie Eenheid Oost onderzocht dit door professionals te laten vertragen binnen de ‘Professionele Leergemeenschap (PLG) – ontdek morgen’ van Saxion Parttime School. Deelnemers creëeren 1,5 jaar na afronding nog steeds impact op de digitale transformatie. Saxion en Politie Eenheid Oost delen hun ervaringen in een interactieve presentatie.

Let erop dat deze sessie doorloopt in de aansluitende pauze!


In een snel veranderende wereld is de primaire reactie vaak meer doen, sneller beslissen, efficiënter organiseren, kennis zenden. Maar wat als organisaties juist gaan werken vanuit het gedachtegoed “These times are urgent, let us slow down” (Akomolafe, n.b.)?

De Politie Eenheid Oost heeft dit gedachtegoed omarmd als onderdeel van hun complexe digitale transformatie. Ze hebben een aantal van hun veelbelovende professionals bewust laten vertragen. Deze professionals namen deel aan de ‘Professionele Leergemeenschap (PLG) – Ontdek Morgen’ van Saxion Parttime School. Hier werkten ze vanuit de kracht van vertragen en verbinden samen aan essentiële future skills.

Deze vaardigheden richten zich op het ontwikkelen van bewustzijn rondom onbewuste aannames, het aangaan van complexe maatschappelijke uitdagingen, het aannemen van een ontwikkelingsgerichte houding, toekomstgericht denken en verbindend leiderschap, met persoonlijke drijfveren als basis voor een collectieve ambitie.

De onderzoeksresultaten van deze en twee andere groepen laten zien dat er wezenlijke ontwikkeling is op de future skills waar mee gewerkt is. Dit blijkt ook in de praktijk: de professionals van de Politie pilotgroep geven ruim anderhalf jaar na afronding van het onderwijs nog op zeer succesvolle en proactieve wijze vorm aan hun leergemeenschap. De impact van hun inzet op de digitale transformatie is groot en vloeit door naar projecten met landelijke implementatie.

In deze interactieve presentatie krijg je perspectief op de relevantie van vertraging en hoe Leven-Lang-Ontwikkelen (LLO)-uitgangpunten bijdragen aan de lange termijn impact van een PLG. Bij de presentatie zijn de opdrachtgever van Politie Eenheid Oost, deelnemers van de pilotgroep, de onderwijsontwikkelaar en facilitators van Saxion Parttime School aanwezig. In het interactieve deel kun je als deelnemer kiezen voor één van de drie aandachtsgebieden: De praktijkervaring van de Politie in de digitale transformatie, de werkzame principes van de leergemeenschap of de ontwikkelde future skills.

Tip: bekijk van tevoren de introductievideo van Saxion https://tinyurl.com/424bdj63 (59 sec.)