13-11-2024 –, Swing
Sylvia Moes en Monique Schoutsen delen hoe zij docenten ondersteunen bij het creëren en publiceren van open interactieve tekstboeken. Tijdens de sessie lanceren ze het community-platform voor open tekstboeken op edusources, waar ruim 150 open tekstboeken te vinden zijn. Ook laten ze zien hoe de Transformatiehub Digitale Leermaterialen de ontwikkeling van open tekstboeken binnen het hoger onderwijs stimuleert. Tot slot licht Sylvia een peer-reviewed open tekstboek toe, gemaakt met vijf universiteiten en opgenomen in de EU-community voor toxicologie.
Open tekstboeken zijn digitale interactieve studieboeken die open beschikbaar zijn voor iedereen. Steeds meer Nederlandse onderwijsinstellingen zetten in op open tekstboeken, zowel het maken en publiceren, als het gebruiken van deze boeken in het onderwijs. Daarmee sluiten zij aan bij internationale ontwikkelingen en worden open tekstboeken een serieus alternatief voor commerciële studieboeken.
In deze sessie spreekt Monique Schoutsen, Specialist wetenschappelijke informatie Universiteitsbibliotheek Radboud Universiteit, over het proces waarop zij binnen haar instelling docenten ondersteunt bij het maken en publiceren van open tekstboeken. Daarnaast zal Sylvia vertellen over de creatie van een peer reviewed open interactief tekstboek, dat in samenwerking met 5 andere universiteiten is geproduceerd en is opgenomen in de EU vakcommunity van toxicologie (SETAC). Dit is niet het enige goede voorbeeld. We lanceren tijdens deze sessie het open tekstboeken communityplatform op edusources, waarop ruim 150 open textboeken vindbaar zijn gemaakt, van o.a. Rijksuniversiteit Groningen, Radboud Universiteit en Vrije Universiteit Amsterdam.
De Transformatiehub Digitale leermaterialen van Npuls stimuleert en ondersteunt deze ontwikkelingen. Door het inrichten van infrastructuur voor het maken, publiceren en vinden van open tekstboeken, door het organiseren van kennisdeling voor informatie- en onderwijsspecialisten en het motiveren van instellingen om regie te voeren op contentontwikkeling, -ontsluiting en -inkoop. Dit sluit aan bij de ambitie van Nederlandse onderwijsinstellingen om publieke waarden te beschermen. Sylvia Moes van de Transformatiehub Digitale leermaterialen vertelt over de manier waarop Npuls deze initiatieven op de onderwijsinstellingen stimuleert en ondersteunt.
Coördinator Open Education en informatievaardigheden/ Projectleider OpenUp aan de Radboud Universiteit Nijmegen