12-11-2024 –, Tango 2
Docenten van het Instituut Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit Leiden hebben een interactieve video ontwikkeld waarin ze onderwijsdilemma's bespreken, zoals het verplichten van formatieve opdrachten en het beschikbaar stellen van opgenomen colleges. In de video leggen docenten hun dilemma's uit en vragen studenten om advies via multiplechoice- of open vragen. Tijdens deze presentatie kun je zelf deelnemen aan de interactieve video, bespreken we de stappen voor het maken van de video, zodat anderen dit kunnen toepassen, en laten we enkele resultaten zien.
Bij het ontwerpen van onderwijs staan docenten vaak voor lastige keuzes. Voorbeelden hiervan zijn het wel of niet verplicht stellen van peerfeedbackopdrachten, of het beschikbaar stellen van opgenomen colleges voor studenten. Docenten van het Instituut Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Leiden hebben deze dilemma's verzameld in een interactieve video, waarin zij studenten vertellen wat hun dilemma's zijn. In de video leggen docenten uit waarom iets een dilemma is en vragen ze de studenten om advies via een multiplechoicevraag of een open vraag. Studenten zien een stuk video, geven vervolgens advies en gaan daarna door met de video. Het primaire doel van de video is om advies van studenten te krijgen, maar daarnaast willen we studenten ook in de schoenen van de docent laten stappen en zich laten inleven in de dilemma's van docenten.
Tijdens deze presentatie laten we de video zien, en mag je zelf deelnemen door mee te denken met de docenten. Daarnaast bespreken we de stappen die we hebben ondernomen.