Om ons programma te bekijken met volledige functionaliteit, zoals tijdzone conversies en persoonlijk programma, zet JavaScript aan en klik hier.
10:00
10:00
60min
Opening and keynote by Mpho Tutu van Furth (ENG)
Mpho Tutu van Furth

In the opening session of the SURF Onderwijsdagen, the South African Anglican priest Mpho Tutu van Furth will be our keynote speaker.

Keynote
Danstheater
11:00
11:00
35min
Ochtendpauze met demo's
Danstheater
11:00
30min
De XR experience

Reis door de wereld van XR – van verleden tot toekomst

Stap in de toekomst
Jazz 1
11:00
30min
Experience Area Demo's

Bezoek de Experience Area Demo's op het Netwerkplein en dompel je onder in de nieuwste apps en tools.

Stap in de toekomst
Netwerkplein
11:35
11:35
45min
AI Inclusive Curriculum Scan (ENG)
Marette Ebert, Richard John

How successful is your higher education institution at making students from diverse backgrounds feel at home and thrive? You need an inclusive learning environment, meaning that all students, regardless of their backgrounds, are given an equal opportunity to learn. Crucial to this is an inclusive curriculum: one that is recognisable, accessible and meaningful to diverse groups of students.

The ‘AI Inclusive Curriculum Scan’ helps teachers and educational developers to build inclusive education. Within seconds, this tool generates tailor-made advice for creating an inclusive curriculum. It also acts as a sparring partner in improving learning materials.

The way this works is simple: you upload your learning materials to the chatbot. The chatbot uses various sources to provide immediately applicable advice on strengths and areas for improvement. It will also ask stimulating questions that help you make your curriculum more inclusive.

The innovative AI technology gives you quick and efficient access to information that promotes the inclusivity of your materials. Teams of teachers can work together using the tool, so the impact applies to the entire programme.

Instrumenten voor goed onderwijs
Tango 2
11:35
45min
AI-geletterdheid: de student centraal
Iwan Wopereis

Als je het hebt over AI, denk je dan aan studenten? ‘AI-geletterdheid’ krijgt steeds meer aandacht binnen het onderwijs, maar bestaande raamwerken zijn vooral gericht op professionals zoals docenten. In deze workshop staat juist de student centraal. Wat betekent het voor studenten in het hoger onderwijs om AI-geletterd te zijn? Welke kennis, vaardigheden en attitudes zijn hiervoor nodig?

De workshop bestaat uit drie interactieve rondes. In de eerste ronde verkennen deelnemers – onder begeleiding van studenten – in kleine groepen welke indicatoren volgens hen belangrijk zijn voor AI-geletterdheid van studenten. In de tweede ronde presenteert de projectgroep AI- en Datageletterdheid (AID) van Npuls een studentgericht raamwerk dat gebaseerd is op een breed literatuuronderzoek. Daarbij krijg je competentieclusters en bijbehorende indicatoren toegelicht. In de derde ronde worden de resultaten uit de brainstormsessies gekoppeld aan het gepresenteerde raamwerk. Dit leidt tot een gezamenlijke validatie en eventuele verrijking van het raamwerk.

De workshop biedt ruimte voor dialoog tussen studenten, docenten en onderwijskundigen. Doel is om AI-geletterdheid beter te begrijpen vanuit studentperspectief en om bij te dragen aan de doorontwikkeling van een relevant, actueel en flexibel raamwerk dat recht doet aan de realiteit van het hoger onderwijs.

Instrumenten voor goed onderwijs
Tango 1
11:35
45min
Denken over morgen: practisch-filosofische interventies voor in het onderwijs
Gideon Haan

Dit is een expositie van experimenten die je mogelijk verwarren, maar vooral tot extra denken aanzetten. De objecten en ideeën laten zich niet makkelijk vangen in een definitie. Ze zeggen echter wel iets wezenlijks over de toekomst van onderwijs, technologie en professionaliteit.

De experimenten die er in ieder geval zijn:
- Een Haiku-generator die samenwerkingen verbeeldt als een duidelijke vraag ontbreekt
- De niet-klok die zich onttrekt aan de tijd
- Een ‘digital twin’ waarmee studenten leren over informatiebeveiliging
- Deugden over professionaliteit in 4 minuten en 18 seconden
- Kunstmatige Vertegenwoordiging als spiegel van ons gedrag en onze gewoonten.

Ik nodig je uit om je vrij te bewegen door deze expositie, in gesprek te gaan, en jezelf vragen te stellen. Wat betekent dit voor ons onderwijs? Wat nemen we mee naar de toekomst? Wat zien we over het hoofd?

Deze sessie biedt mogelijk geen antwoorden, maar wel denkgereedschappen. Filosofie als interventie en als inspiratie. Een uitnodiging tot betekenis.

LET OP: je maakt gebruik van je smartphone waarop ook audio en video beschikbaar zal zijn, een koptelefoon is daarom aan te bevelen.

Stap in de toekomst
Spinoza foyer
11:35
45min
Docentondersteuners als pijlers van onderwijsinnovatie: twee competentieprofielen
Daphne Vogel, Dana Uerz

Onderwijsinnovatie vraagt om meer dan technologische vernieuwing: het vereist een integrale aanpak waarin onderwijs, organisatie en beleid elkaar versterken. Docentondersteuning is essentieel voor duurzame onderwijsvernieuwing met of zonder ict. Toch wordt in de praktijk de functie docentondersteuning vaak verschillend ingevuld, onder namen, zoals i-coach, icto-coach en de ict-onderwijsondersteuner. In deze sessie maak je kennis met twee complementaire competentieprofielen voor deze doelgroep:

  • een competentieprofiel ontwikkeld binnen Npuls met het uitgangspunt wat een docentondersteuner moet kunnen binnen een netwerk van een onderwijsorganisatie,
  • en een profiel gericht op taken en competenties van ict-onderwijsondersteuners, welke is ontwikkeld binnen de Gelderse Professionaliseringsagenda door het iXperium Centre of Expertise Leren met ict.
    Samen bieden we een gedeeld kader voor verdere professionalisering, ontwikkeling en strategische inzet van ondersteunend personeel. In een interactieve werkvorm reflecteer je op de toepasbaarheid binnen je eigen instelling.

Of je nu zelf als docentondersteuner werkt of beleidsmatig verantwoordelijk bent voor onderwijsvernieuwing, deze sessie biedt je praktische inzichten en inspiratie. Samen zetten we docentondersteuning/ict-onderwijsondersteuning als sleutelfiguren binnen onderwijsinnovatie stevig op de kaart als belangrijk onderdeel van toekomstgericht onderwijs.

Kunst van kennisdeling
Foyer 2
11:35
45min
In the Lead: Connecting National Agendas with Local Action (ENG)
Christien Bok, Sarah Knight, Oliver Janoschka, Hanna Nordlund

Who is truly in the lead in digital transformation — and how does that differ across Europe? In this international panel, speakers from four national organisations — Sarah Knight from Jisc (UK), Hanna Nordlund from Digivisio (Finland), Oliver Janoschka from Hochschulforum Digitalisierung (Germany), and Christien Bok from SURF (Netherlands) — compare how governance, culture, and structure shape who takes responsibility for change.

Kunst van kennisdeling
Danstheater
11:35
45min
Ontdek de nieuwe sectorvoorziening AII – de toekomst van Aanmelden, Inschrijven en Intekenen!
Bas Rijnbende, Wiebe Buising, Walter Groen

Hoe ziet de toekomst van aanmelden, inschrijven en intekenen op onderwijs eruit? In 2025 zijn SURF, Npuls, MBO Digitaal en Studielink samen gestart met de ontwikkeling van een gloednieuwe voorziening: AII. Deze gaat Studielink en CAMBO vervangen en maakt studeren in de toekomst eenvoudiger, flexibeler en drempelloos.

Eigen leerroute in de praktijk
Amare Studio
11:35
45min
Onzichtbaar maar onmisbaar: breng jouw werk in beeld
Liona de Graaf, Dirma Janse

Werk jij aan digitale transformatie als informatiemanager, functioneel beheerder of projectleider? Dan weet je hoe lastig het is om de waarde van je werk zichtbaar te maken. In deze interactieve sessie leer je werken met de beeldtaal voor interoperabiliteit – een visuele methode om complexe processen, standaarden en samenwerking helder te verbeelden en complexe gesprekken te ondersteunen.

Je maakt kennis met de beeldtaal en hoe het kan helpen om projecten uit te leggen, draagvlak te creëren en beter samen te werken.

Je gaat naar huis met:
- inzicht in hoe beeld kan helpen om jouw impact duidelijk te maken
- praktische tips en tools om direct toe te passen
- inspiratie om bij te dragen aan een gedeelde visuele taal in het onderwijs

Deze sessie is bedoeld voor iedereen die werkt aan onderwijsdigitalisering en zijn of haar ‘onzichtbare’ bijdrage beter wil positioneren.

Digitaal fundament
Jazz 3
11:35
45min
Richting geven aan de toetstransitie
Annette Peet, Ilonka van Meenen, Sandra Broekman, Evelien Westerbeek

Ongetwijfeld werkt ook jouw onderwijsinstelling aan de uitdaging om het toetsen opnieuw in te richten. Dit brengt allerlei vragen met zich mee, want we maken de shift naar toetsvormen die studenten écht helpen zich te ontwikkelen – denk aan formatief handelen en programmatisch toetsen. Tegelijkertijd toetsen we steeds meer digitaal: dat geldt niet alleen voor de kennistoetsen, maar ook voor de nieuwe, op ontwikkeling gerichte, vormen.

Dit jaar hebben we ervaringen bij onderwijsinstellingen in mbo, hbo en wo in kaart gebracht. Van de onderwijskundige tot de technische en organisatorische kant van het toetsen. In deze sessie zie je hoe het toetslandschap er bij collega-instellingen uitziet en wat voor handreikingen en tools Npuls samen met instellingen op dit gebied ontwikkelt.

Instrumenten voor goed onderwijs
Jazz 2
11:35
45min
Samen slimmer innoveren en organiseren met AI
Jochem ten Böhmer, Esther van Popta

Artificiële intelligentie (AI) is veel meer dan een slimme tool. AI beïnvloedt werkprocessen en besluitvorming, en uiteindelijk verandert ze hoe je hele organisatie functioneert. In onderwijs, onderzoek en bedrijfsvoering wordt er al meer dan twee jaar mee geëxperimenteerd – maar te vaak stilletjes, onder de radar en door individuen.

Die fase van vrijblijvend proberen is voorbij. In deze workshop gaan we gezamenlijk aan de slag om op te schalen naar een meer volwassen niveau. We willen slimmer kunnen organiseren en innoveren met AI, met concrete resultaten. Welke vraagstukken liggen daarbij op tafel, wat zijn de landelijke trends en ontwikkelingen en hoe kan jij daar vanuit jouw rol mee aan de slag?

De keuze is dus aan jou: samen innoveren en organiseren met AI? Of op individueel niveau blijven pionieren?

Kunst van kennisdeling
Swing
11:35
45min
Serious Game AI Hospital: bepaal de toekomst van de zorg
Wieke Bouwes, Michiel H.W. Hooiveld

In deze interactieve workshop speel je een verkorte versie van AI Hospital, een serious game die de spelers laat nadenken over de inzet van AI in de zorg. Tijdens het spel volg je patiënt Ellie en neem je beslissingen over de inzet van AI in verschillende fases van haar patiëntreis. Daarbij worden per fase ethische, juridische en maatschappelijke overwegingen meegewogen, evenals de voorkeuren van Ellie en de betrokken zorgverleners. Het is aan de spelers om een weloverwogen beslissing te maken over de inzet van AI.

AI Hospital is een fysiek bordspel. Het wordt ingezet op diverse evenementen en in het onderwijs aan studenten. De game helpt je om na te denken over AI in de zorg en de discussie aan te gaan met medespelers. Daarbij overweeg je allerlei vragen. Wanneer is AI helpend? Welke financiële kosten brengt AI met zich mee? Hoe zet je AI verantwoord in? Kun je meer contact tussen patiënt en zorgverlener mogelijk maken door AI de administratieve taken uit te laten voeren? Tijdens en na het spel reflecteer je op de vragen en bespreek je hoe deze vorm van activerend leren aansluit bij onderwijs dat voorbereidt op de praktijk van morgen.

Stap in de toekomst
Trap
11:35
45min
Versterk de lerende cultuur
Lianne van Elk, Lenneke van Hooijdonk

Waar baseer je je keuzes op als je je onderwijs wilt vernieuwen of als je een innovatieproject start? Dit zijn belangrijke vragen voor onderwijsprofessionals. Om de uitdagingen van deze tijd goed aan te kunnen, zullen we samen moeten leren en innoveren, zodat we steeds kunnen voortbouwen op bestaande kennis. Een ‘evidence-informed’ aanpak – waarbij we gestructureerd op zoek gaan naar kennis uit verschillende bronnen en voortbouwen op wat we al weten – helpt om doordachte beslissingen te nemen. Dit is belangrijk, want innovaties, beleidsbeslissingen en onderwijsmethoden moeten immers gebaseerd zijn op de best beschikbare kennis uit onderzoek en praktijk.

Hoewel deze noodzaak steeds meer aandacht krijgt, zijn er ook obstakels: tijdgebrek, informatie-overload, cognitieve bias … Niet iedereen weet deze aanpak dus in de praktijk toe te passen. In deze sessie verken je samen met ons waarom evidence-informed werken soms lastig is, wat ons belemmert en hoe we van elkaar kunnen leren om deze aanpak verder te versterken en zo bij te dragen aan een gezamenlijke, lerende cultuur.

Kunst van kennisdeling
Foyer 3
12:20
12:20
65min
Lunchpauze met demo's
Danstheater
12:20
60min
De XR experience

Reis door de wereld van XR – van verleden tot toekomst.

Stap in de toekomst
Jazz 1
12:20
60min
Experience Area Demo's

Bezoek de Experience Area Demo's op het Netwerkplein en dompel je onder in de nieuwste apps en tools.

Stap in de toekomst
Netwerkplein
13:25
13:25
25min
Community-collecties in de spotlight
Dafne Vencken, Martine Teirlinck, Paul Gobée

Steeds meer docenten werken met elkaar samen bij het maken en hergebruiken van collecties digitale open leermaterialen. Daarbij gaat het om samenwerkingen tussen instellingen of met kennispartners.

In deze sessie zie je hoe zulke samenwerkingsverbanden digitale open leermaterialen zichtbaar en beschikbaar maken via hun eigen portaal, tegelijk met het publiceren op edusources. Je leert ook wat het deze groepen oplevert.

Instrumenten voor goed onderwijs
Foyer 2
13:25
25min
EdTech eenvoudig, innovatief en veilig inkopen
Lotte Pröpper, Harm Geels

Wil je weten hoe je EdTech snel en eenvoudig (Europees) kunt aanbesteden en inkopen? Kom naar deze hands-on workshop! Projectleider Harm Geels en inkoper Martijn van der Vall (HAN) nemen je mee langs de mogelijkheden van dit Dynamisch Aankoop Systeem – van het inkopen van bestaande oplossingen tot het inkopen van co-creatie en ontwikkelexpertise. Je ontdekt hoe het aanbesteden van EdTech werkt op de EdTech Marktplaats, waarbij de publieke waarden autonomie, rechtvaardigheid en menselijkheid worden meegenomen. Je gaat direct aan de slag en vertrekt met een concrete EdTech-uitvraag voor je eigen organisatie, in slechts 25 minuten. Als speciale afsluiting zorgt Tom Strik voor een verrassend spoken word dat perfect aansluit bij de beat van deze nieuwe manier van (samen)werken.

Instrumenten voor goed onderwijs
Spinoza foyer
13:25
25min
Hoe organiseer je slagkracht in digitalisering
Sanna Dijk, Ronald Groenendijk

De Hogeschool van Amsterdam werkt aan een digitaal meerjarenplan (2025–2028) waarin digitalisering wordt gezien als strategische aanjager van onderwijs, onderzoek en bedrijfsvoering.

Om de stap van visie en strategie naar uitvoering te maken, zijn zes organisatiebrede veranderthema’s benoemd: governance, portfoliomanagement, value management, software-adoptie, innovatie op twee snelheden en proces- en datastandaardisatie. Samen vormen deze thema’s het ‘veranderwiel’ – het verbindende kader dat strategie, uitvoering en verbetering met elkaar verbindt.

Digitalisering gaat niet alleen over technologie, maar vooral over mensen, samenwerking en snelheid. Tijdens onze sessie laten we zien hoe we met een slimme aanpak energie losmaken in organisaties, ideeën sneller toetsen en slagkracht opbouwen om écht te kunnen vernieuwen.

Digitaal fundament
Foyer 3
13:25
25min
Lifelong Learning in Finland – building a nationwide platform (ENG)
Hanna Nordlund, Sakari Heikkila

Finland has a reputation for well developed education. So what do the Finns do to make the best of digitisation? In this session you will learn about the creation of the nationwide Digivisio platform, the first service (Opin.fi) and future possibilities.

Eigen leerroute in de praktijk
Danstheater
13:25
25min
Professional Development Exchange Hub: interuniversitaire samenwerking voor duurzame docentontwikkeling
Natascha Heeroma, Tanisha Bachasing

Wat voor onderwijs kun je de docenten zelf aanbieden? In deze sessie delen we ervaringen en inzichten uit de landelijke pilot Professional Development Exchange Hub, waarin tien Nederlandse universiteiten samenwerken aan een flexibeler en rijker professionaliseringsaanbod voor docenten in het hoger onderwijs. Door bestaande programma’s te delen en samen nieuwe leertrajecten te ontwikkelen, vergroten we de keuzevrijheid van docenten, stimuleren we interuniversitaire kennisdeling en bouwen we aan een landelijke leergemeenschap. Tegelijkertijd stuiten we op belemmeringen zoals platformverschillen, inschrijfsystemen, privacykwesties en erkenning.

Tijdens deze presentatie laten we je zien hoe we deze uitdagingen aanpakken, delen we onze geleerde lessen en gaan we in op mogelijkheden voor verdere opschaling van de samenwerking.

Kunst van kennisdeling
Amare Studio
13:25
25min
SURF Onderwijsawards 2025 – de winnaars aan het woord
De winnaars

Hoe word je onderwijskampioen? De drie winnaars van de SURF Onderwijsawards 2025 vertellen over hun werk, waarom hun werk genomineerd is en hoe zij innovatie binnen het onderwijs aanjagen.

Stap in de toekomst
Jazz 3
13:25
25min
Shaping the future of learning designs to strengthen educational quality (ENG)
Menno de Kok, Liza van den Bosch

This session focuses on both preserving and enhancing educational quality in higher education. Many institutions are confronted with budget cuts and at the same time structural challenges persist, such as a declining teacher-student ratio and decreasing support for lecturers. This puts pressure on assessment, interaction, feedback and didactic guidance. Through a use case at Leiden University, we will demonstrate how the FeedbackFruits Learning Design System can help address these challenges and improve the learning experience.

Instrumenten voor goed onderwijs
Tango 2
13:25
25min
Studievoortgang en sociale binding stimuleren met learning analytics
Tjark Huizinga

Wat kun je doen met learning analytics? En zijn er verschillen tussen mbo, hbo en wo? Bij de ondersteuning van studenten in hun leerproces speelt de digitale leeromgeving een belangrijke rol. Er is steeds meer aandacht voor hoe leeromgevingen ingericht dienen te worden en wat dat betekent voor het leerproces. Uit diverse onderzoeken komt naar voren dat het bieden van structuur, de aanwezigheid van docenten en het tijdig ontvangen van feedback belangrijke voorwaarden zijn. Door gebruik te maken van digitale systemen ontstaan er mogelijkheden om meer zicht te krijgen op de wijze waarop studenten leren. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van learning analytics. Learning analytics kan bijvoorbeeld inzichten bieden in studievoortgang en aanknopingspunten bieden voor de sociale binding van studenten. Het doelgericht inzetten van learning analytics maakt het mogelijk om meer zicht te krijgen op dit type patronen.

Aanleiding voor deze presentatie is het NRO Fieldlab-onderzoek, uitgevoerd binnen het mbo, hbo en wo. In de verschillende onderwijseenheden hebben docenten doelstellingen geformuleerd waarop ze meer zicht wilden krijgen. Samen met onderwijskundig adviseurs zijn deze doelstellingen doorvertaald naar learning analytics. In deze sessie delen we ons onderzoek naar de ervaringen van studenten en docenten en geven we je aanknopingspunten voor beleid.

Instrumenten voor goed onderwijs
Jazz 2
13:25
25min
Technology from Germany for open educational resources (ENG)
Marco Timm

Looking for technology to support open educational resources (OER)? Then make sure to join this session by edu-sharing.net! You’ll get to know about their automation technologies for working with educational content. Examples are crawlers, metadata generators, and adaptive topic pages.

You’ll also find out about a community-based workflow that transforms OER collections into machine-readable knowledge structures, enabling the training of AI systems and the generation of AI-based educational content.

Digitaal fundament
Tango 1
13:25
25min
XR content voor iedereen: vinden, delen, doen!
Michael Go, Ludi Cosman

Wil je aan de slag met XR? Dan kom je voor allerlei vragen te staan: waar vind je geschikt materiaal? Hoe start je het op? En hoe pas je het toe in je onderwijspraktijk? Het XR-platform Simulearn is ontstaan vanuit deze herkenbare vragen.

In de sessie vertellen we je hoe we van idee tot concept zijn gekomen voor dit nieuwe, landelijke XR-contentplatform. Samen met een groeiende community van docenten, ict-coördinatoren, beleidsmakers en leveranciers. We laten zien hoe we werkten aan een gedeelde visie, een set van zeven functies, en de eerste concrete prototypes.

Je krijgt een kijkje in het ontwerp en de werking van het platform. Verhelderend voor wie met XR wil starten én inspirerend voor wie verder wil bouwen.

Stap in de toekomst
Swing
13:50
13:50
10min
Zaalwissel
Danstheater
14:00
14:00
45min
Anderhalf jaar OpenUp: samen aan de slag met open leermaterialen!
Irma van der Horn, Jamie de Vré, Judith Herrewijn

Ben je benieuwd wat OpenUp al heeft opgeleverd? En wat het na anderhalf jaar gaat opleveren? In deze interactieve workshop delen instellingen hun ervaringen, inzichten en resultaten rondom het werken met FAIR leermaterialen. Laat je inspireren, stel je vragen en ontdek hoe jij de impact binnen jouw organisatie kunt vergroten!

In september 2024 startte de stimuleringsregeling ‘OpenUp’, waaraan acht mbo-, tien hbo- en zes wo-instellingen meedoen. In OpenUp krijgen onderwijsinstellingen ondersteuning om het werken met open leermaterialen mogelijk te maken. In deze workshop zie je welke stappen zijn gezet in deze instellingen. We laten de verschillende aanpakken zien en inspireren je met de ervaringen en de resultaten van de OpenUp-deelnemers. Want instellingen zijn aan de slag gegaan met hun actieplannen; ze hebben stappen gezet op alle zes aandachtspunten uit de impactscan.

Of je nu docent bent, onderwijskundige, beleidsmaker of betrokken bij contentontwikkeling: als je je bezighoudt met digitale leermaterialen, mag je deze sessie niet missen.

Instrumenten voor goed onderwijs
Jazz 2
14:00
45min
Building a sustainable culture of innovation in higher education (ENG)
Jan Bollansee, Margo Landsheere, Ine Rens

How do you build a sustainable innovation culture at your institution? At KU Leuven, we do this through the ‘Learning Lab network’, plus a phased approach to innovation projects: seed, scale-up, implementation. Although we have already gained valuable experience in this area, for example in the dissemination of project results, important questions remain. How do you draw up a strategic innovation agenda? What criteria do you use to select projects? And how can futures thinking guide educational innovation?

In this interactive birds of a feather session, we would like to discuss these questions with you. You will learn how we approach this and we invite you to discuss your own experiences, challenges and ideas. Topics such as project selection, strategy formation and embedding innovation in policy will be discussed.

Kunst van kennisdeling
Spinoza foyer
14:00
45min
Demonstratie eduwallet
Peter Eikelboom, Paul den Hertog

Kom kijken hoe een ‘eduwallet’ gebruikt kan worden in het onderwijs! Om lerenden regie te geven over hun eigen scholing, dienen een aantal zaken digitaal rondom die lerende georganiseerd te worden. Een persoonlijke eduwallet met een digitale identiteit (zoals eduID) en studieresultaten (onder meer edubadges) kan een belangrijk digitaal hulpmiddel zijn voor ‘leven lang ontwikkelen’. Binnen Npuls en elders in Europa wordt dit onderzocht en beproefd middels educatie-proeftuinen.

Eigen leerroute in de praktijk
Swing
14:00
45min
European Perspectives on Generative AI in Education: What's next? (ENG)
Johannes Schleiss, Bram Enning, Sarah Knight, Oliver Janoschka, Ingrid Melve

How are different countries integrating AI into education and what can we learn from each other’s experiences? In this international panel, we bring together a wide range of European perspectives to look into at European innovation with and around generative AI and how different educational futures are envisioned. We will dive into the challenges faced, lessons learned and explore what role European collaboration can play.

Digitaal fundament
Danstheater
14:00
45min
Evidence-informed werken in onderwijsinstellingen: van ambitie naar actie!
Lotte Schreuders, Stephen Weijers, Nynke van Ketel

In deze interactieve workshop verkennen we samen met jou hoe evidence-informed werken geïntegreerd kan worden in ‘teaching and learning centres’ (TLC’s of CTL’s) en onderwijsinstellingen. Aan de hand van twee praktijkvoorbeelden uit het TLC van de Universiteit van Amsterdam laten we zien hoe onderzoek bijdraagt aan onderwijsverbetering – en ook waar het in de praktijk soms schuurt. Daarna gaan we in kleine groepen aan de slag met een vraag uit je eigen praktijk en hoe je die met een evidence-informed bril kunt benaderen.

De sessie biedt inspiratie, reflectie en concrete handvatten, en is bedoeld voor iedereen die werkt binnen een TLC of CTL of een andersoortige beleidsrol heeft. We hopen mee te geven dat evidence-informed werken niet alleen een methodiek is, maar vooral een professionele houding die nieuwsgierigheid, samenwerking en impact centraal stelt.

Kunst van kennisdeling
Amare Studio
14:00
45min
Experimenteren met AI en vindbaarheid: leer van regionale experimenten
Thys De Haan, Shen Liu, Fabio Luelmo, Richte van Wijngaarden

Hoe zorg je dat informatie over onderwijsinnovatie niet alleen beschikbaar is, maar ook snel en accuraat gevonden wordt? En wat doe je als er binnen én tussen instellingen overlap is in wat er ontwikkeld wordt? Generatieve AI biedt nieuwe mogelijkheden voor vindbaarheid, maar roept ook vragen op: hoe organiseer je het, hoe begin je ermee, en wat levert het op?

In deze sessie hoor je hoe instellingen uit mbo, hbo en wo hiermee experimenteren, vaak vanuit bestaande platformen, met als doel de kennisdeling slimmer en efficiënter te maken. Binnen het landelijke programma Npuls krijgen zij ruimte en ondersteuning om deze experimenten vorm te geven, individueel én in samenwerking met andere instellingen. Je hoort in deze sessie dus vooral wat instellingen zelf ervaren: waar zij tegenaan lopen, welke inzichten het oplevert, en hoe samenwerking hierdoor verandert.

De sessie biedt concrete casuïstiek en laat zien hoe AI daadwerkelijk wordt ingezet in de onderwijspraktijk. Laat je inspireren door pioniers uit het veld en reflecteer op vragen zoals: wat betekent dit voor mijn instelling? Wat kan ik hiervan leren? En: hoe zorgen we samen voor betere vindbaarheid van informatie over onderwijsinnovatie?

Kunst van kennisdeling
Tango 1
14:00
45min
GenAI voor, door en met het onderwijs
Bas Smit, Bertine van Deyzen

In deze sessie voor informatiemanagers, CIO's en architecten nemen we je mee in wat er nodig is om te komen tot een veilig, onafhankelijk ecosysteem voor het gebruik van generatieve AI, met inachtneming van de publieke waarden.

Daarbij zullen we reflecteren om de vereisten rond privacy, security, AI-Act en AI-literacy. Je kunt denken aan aspecten als de architectuur, privacy by design. ondersteuning bij het kiezen van een model bij specifieke doeleinden. En de grote vraag: hoe geven we dat, met elkaar, vorm?

Tijdens de sessie zul je ook deelnemers aan de EduGenAI-pilot horen over hun ervaringen.

Digitaal fundament
Tango 2
14:00
45min
Monitoren van digitale competenties: wat en hoe?
Nienke Stumpel, Fleur Papavoine

Veel instellingen zoeken naar manieren om digitale competenties van onderwijsprofessionals inzichtelijk te maken, maar wat willen we daarmee bereiken? En hoe zorgen we dat monitoring geen vinkje wordt, maar een proces dat ontwikkeling in beweging zet?

Kunst van kennisdeling
Foyer 3
14:00
45min
Ontwerp je blended les met de Student Journey Puzzel
Bob Mooijenkind, Joyce Dekens

Wil je weten hoe je docenten op een creatieve manier helpt om onderwijs samenhangend en activerend te maken? Doe mee met de ‘Student Journey Puzzel’ en ontdek hoe je de leerreis van studenten kan ontwerpen.

Met de Student Journey Puzzel ondersteunen we bij De Haagse Hogeschool docenten bij het ontwerpen van blended modules. Tijdens deze interactieve sessie ga je direct aan de slag met een concreet scenario. Samen breng je de leerreis van studenten in kaart en krijg je praktische handvatten om hen beter voorbereid naar de les te laten komen.

Instrumenten voor goed onderwijs
Trap
14:00
45min
Samen op weg naar drempelloos leren: ervaar de Gereedheidsscan
Linda Bakker, Ashwin Brouwer

Wendbaar georganiseerd onderwijs is nodig om leren zonder drempels mogelijk te maken – maar hoe weet je waar je staat? In deze interactieve sessie maak je kennis met de ‘Gereedheidsscan Leren zonder drempels’ van Npuls. Dit is een beproefd instrument dat onderwijsinstellingen helpt om samen richting te bepalen voor vijf thema’s: onderwijsontwerp en inrichting; samenwerking, sectorafspraken en standaarden; applicatielandschap en voorzieningen; en data, informatie en standaardisatie (bronsystemen).

Eigen leerroute in de praktijk
Foyer 2
14:00
45min
Toekomstlab voor toetsing: stap in het jaar 2040!
Philip Stein, Jasper Berlijn

In deze workshop leer je op een toegankelijke manier ‘futuring’ als denkwijze kennen. In een groep verken je een scenario voor toetsing in 2040 en bespreek je de impact ervan op het onderwijs.

Stap in de toekomst
Jazz 3
14:45
14:45
35min
Middagpauze met demo's
Danstheater
14:45
30min
De XR experience

Reis door de wereld van XR – van verleden tot toekomst.

Stap in de toekomst
Jazz 1
14:45
30min
Experience Area Demo's

Bezoek de Experience Area Demo's op het Netwerkplein en dompel je onder in de nieuwste apps en tools.

Stap in de toekomst
Netwerkplein
15:20
15:20
25min
AI-beleid: van visie naar implementatie met een integrale projectaanpak
Ivar van de Loo, Marlies van Dort, Marit Nieuwenhuys

Als je in het onderwijs werkt, is AI een bron van onzekerheid. Enerzijds kunnen studenten er enorm misbruik van maken, tot hun eigen schade; anderzijds zijn er talloze beloften van beter en efficiënter werken. De Erasmus School of Health Policy & Management van de Erasmus Universiteit Rotterdam heeft een nieuw beleid gepubliceerd voor het gebruik van AI in het onderwijs. Dit beleid is het resultaat van intensieve samenwerking met de Community for Learning & Innovation, en heeft tot doel een toekomstbestendig en innovatief curriculum voor alle programma’s te realiseren, waarin verantwoord gebruik van AI is geïntegreerd.

In de sessie geven we je eerst een overzicht van de aanleiding voor het project, bespreken welke signalen en uitdagingen de faculteit heeft ondervonden met betrekking tot AI-integratie en leggen uit welke beleidsmatige stappen ondernomen zijn om een solide basis voor AI in het onderwijs te creëren. We duiken dieper in de integrale projectaanpak, geven inzicht in de gedetailleerde analyses van AI-gebruik en risico’s en delen concrete voorbeelden, tools, templates en praktische tips. Ten slotte krijg je inzicht in de huidige status van het project, de impact tot nu toe en reflectie op de bereikte mijlpalen en toekomstige stappen.

Kunst van kennisdeling
Foyer 2
15:20
25min
Collaborative design in the Metaverse (ENG)
Professsor Dr. Ian Biscoe, Joris Weijdom

Can XR be better than reality? In this session, you’ll get answers from the early phases of a virtually co-located collaboration between two academic institutions. We are exploring the potential for XR-mediated co-location to deliver new interdisciplinary models for educational art and design collaboration across geographic and institutional boundaries. Based on the initial series of practical tests, we will examine and discuss future scenarios for design education and potential applications for interdisciplinary cross-sector education.

Stap in de toekomst
Jazz 3
15:20
25min
From teacher-driven educational innovation to EdTech startup (ENG)
Karel Aarts, Tessa Askamp

Eindhoven University of Technology (TU/e) facilitated teacher-driven EdTech innovation through its educational innovation program BOOST!. Over a period of five years, this resulted in 125 pilots, with around 30 showing strong potential for wider use. While such initiatives demonstrate creativity and relevance, the challenge lies in moving beyond isolated experiments to scalable EdTech solutions. Teachers often lack the time or desire to lead this process, which raises the question of how the TU/e can take responsibility for scaling innovation.

In this session, TU/e’s scaling managers Karel and Tessa share best practices for scaling EdTech in academic environments. They introduce different scaling pathways - from internal rollout to spin-off creation - and propose a TRL (Technology Readiness Level) model tailored to EdTech developments. The framework emphasizes alignment with Public Values to ensure that innovations contribute to our societal and academic mission. The aim is to inspire a future where higher education institutions take a leading role in shaping EdTech, not merely as consumers, but as active co-creators of EdTech innovation driven by public values.

Stap in de toekomst
Foyer 3
15:20
25min
Grip op de digitale leeromgeving: eigenaarschap vraagt organisatie
Monique Mulders, Wilfred Rubens

Hoeveel zeggenschap heeft jouw instelling over de digitale leeromgeving? In het huidige mbo-landschap is digitale transformatie onvermijdelijk en de digitale leeromgeving (DLO) vormt hiervoor het fundament. Voor een succesvol gebruik en doorontwikkeling van de DLO is eigenaarschap binnen de organisatie wezenlijk.

Tijdens deze presentatie nemen we je mee in onze reis naar concrete stappen om dit eigenaarschap te borgen en structureel te verankeren bij het Graafschap College. Welke keuzes heeft de instelling gemaakt? We hebben bewust afgeweken van het door SURF ontwikkelde raamwerk voor de continue doorontwikkeling van de DLO.

Instrumenten voor goed onderwijs
Jazz 2
15:20
25min
Hoe geef je flexibilisering van onderwijs vorm in één digitale locatie?
Monica van Heerde

Hoe breng je als onderwijsinstelling je onderwijs- en studieaanbod efficiënt samen op één digitale plek, waar studenten én medewerkers alles vinden wat ze nodig hebben, vanuit het oogpunt rondom wendbaar en georganiseerd onderwijs? Firda doet ervaring op met de omgeving van Synigo Sense.
We nodigen je uit om mee te kijken in onze ontdekkingsreis naar ‘Mijn Studie’, gepersonaliseerde dashboards en slimme koppelingen met bestaande systemen. Kijk mee in deze overzichtelijke digitale omgeving die de studentenreis ondersteunt en medewerkers helpt om wendbaar en responsief onderwijs vorm te geven.

Tijdens deze sessie delen wij onze eerste ervaringen, inzichten en dilemma’s. Hoe ontwerp je een studentenreis die aansluit bij de praktijk? En hoe benut je het digitale platform om flexibel en toekomstbestendig onderwijs ‘zichtbaar’ te maken voor de student en medewerker?

Bezoekers gaan naar huis met ideeën, voorbeelden en inspiratie. Je ontdekt hoe je met kleine stappen en slimme keuzes één digitale plek creëert die overzicht geeft voor de studenten en docenten.

Eigen leerroute in de praktijk
Tango 2
15:20
25min
Keuzes, kaders en kansen voor leven lang ontwikkelen
Willem van Valkenburg, Steven Losekoot

Leven lang ontwikkelen (LLO) is een essentieel onderdeel van toekomstbestendig onderwijs. Maar hoe geef je daar als instelling effectief vorm aan? In deze interactieve workshop delen Fundatis en de TU Delft Extension School hun aanpak en nodigen ze je uit om actief aan de slag te gaan met concrete keuzes om LLO strategisch en duurzaam te organiseren.

De TU Delft heeft met haar Extension School een toonaangevend voorbeeld neergezet van hoe LLO stevig verankerd kan zijn in strategie, organisatie en onderwijs. De Extension School biedt (online) onderwijs voor professionals, in nauwe samenwerking met het reguliere onderwijs. 
Op basis van de Delftse praktijkervaring ga je in de workshop aan het werk met een toepasbaar framework voor het organiseren van LLO: van visie en strategie tot uitvoering en ondersteuning.

Deze workshop is bedoeld om te inspireren en het gesprek te stimuleren. We nodigen je uit om actief mee te denken over de toekomst van LLO binnen je eigen context – en hoe je daar vandaag al stappen in kunt zetten.

Stap in de toekomst
Amare Studio
15:20
25min
Over de streep met Onderwijslogistiek (bij ROC Mondriaan)
Marko Schuuring, Maaike Bos-Boeve

Waarschijnlijk staat ook jouw instelling voor een belangrijke uitdaging: flexibilisering van het onderwijs. Dit vereist een excellente service voor zowel studenten als medewerkers. Om dat mogelijk maken vereenvoudigt ROC Mondriaan zijn applicatielandschap met onder andere SQill en Xedule. Deze optimalisatie van systemen verbetert processen en heeft een significante impact op de werkwijzen binnen de scholen.

Als programmamanager Onderwijslogistiek is Marko Schuuring bij Mondriaan verantwoordelijk voor de samenhang tussen alle onderwijslogistieke applicaties. In deze sessie vertelt hij je wat de kritische succesfactoren zijn om deze applicaties ook écht effectief in te zetten en hoe de processen georganiseerd en gestructureerd zijn.

Waar moet je beginnen? Hoe houd je het einddoel in zicht? En welke sturing is er nodig om écht tot een goed resultaat te komen? Deze vragen worden beantwoord en uiteraard zijn we benieuwd naar jouw vragen!

Digitaal fundament
Tango 1
15:20
25min
The Discovery Tool: mapping digital competences (ENG)
Anne Prior, Mike Cameron

How can institutions effectively assess the digital skills of education professionals and translate those insights into meaningful action? Since 2017, Jisc’s discovery tool has supported UK institutions as part of the broader building digital capability programme, helping individuals and teams develop their digital competences.

In this session, Jisc will demonstrate how the discovery tool works, the types of insights it generates, and how it is used personally and strategically across institutions in the UK and internationally. The session will combine demonstration with reflection on impact and include space for questions and discussion.

Kunst van kennisdeling
Swing
15:20
25min
Toekomstgericht onderwijs met VR – lessen uit de praktijk
Astrid Timman, Maurice Magnee

Virtual reality biedt ongekende mogelijkheden voor het onderwijs – maar hoe zorg je voor een succesvolle implementatie? Tijdens deze presentatie nemen we je mee in de praktijk van VR-onderwijs. Je zult zien dat het meer vraagt dan alleen een VR-bril en een goed idee.

Kunst van kennisdeling
Spinoza foyer
15:45
15:45
15min
Zaalwissel
Danstheater
16:00
16:00
60min
Afsluiting en de SURF AI Quiz
Anna Posthumus Meyjes-de Breij

Afsluiting van de dag, waarbij we gezamenlijk de grote SURF AI Quiz gaan spelen. Dit doen we onder de inspirerende leiding van Anna Posthumus Meyjes-de Breij. Ze is finalist 'Docent van het jaar 2025' en lecturer aan de Hogeschool Leiden.

Keynote
Danstheater
17:00
17:00
90min
Borrel
Danstheater
10:00
10:00
60min
Opening en keynote door Hans Schnitzler
Hans Schnitzler

De tweede dag van de SURF Onderwijsdagen 2025 opent met een muzikale energiser en de keynote van Hans Schnitzler.

Keynote
Danstheater
11:00
11:00
35min
Ochtend pauze
Danstheater
11:00
30min
De XR experience

Reis door de wereld van XR – van verleden tot toekomst.

Stap in de toekomst
Jazz 1
11:00
30min
Experience Area Demo's

Bezoek de Experience Area Demo's op het Netwerkplein en dompel je onder in de nieuwste apps en tools.

Stap in de toekomst
Netwerkplein
11:35
11:35
45min
BOP in beweging: impact van OKx op beleid, organisatie en processen
Alda Kroneman, Rosalie Imang- Deen

Wat betekent de invoering van de ‘OKx-koppelingen’ (flexibiliseringskoppelingen) voor jouw instelling? In deze interactieve ‘birds of a feather’-sessie gaan we in gesprek over de impact van deze koppelingen op beleid, organisatie en processen (BOP). Ervaringen van mbo-scholen vormen de aftrap, waarna we gezamenlijk verkennen welke kansen en knelpunten instellingen zien. De opbrengst gebruiken we om instellingen goed te kunnen ondersteunen bij de uitrol van de koppelingen.

Eigen leerroute in de praktijk
Jazz 3
11:35
45min
Centres for Teaching and Learning (CTLs) as change agents for innovation (ENG)
Nynke Kruiderink, Ellen Bastiaens, Dorothy Duchatelet

Centres for Teaching and Learning (CTLs) are seen as change agents for educational innovation. But how do you show that they truly make a difference? In this panel discussion, representatives from various educational institutions as well as the national Npuls programme will discuss the role of CTLs in driving educational innovation with ICT. We will explore concrete examples, critical questions, and strategies to make impact visible. You and the other participants will also be actively involved in the conversation.

Kunst van kennisdeling
Danstheater
11:35
45min
Creative Problem Solving in Learning Communities: Casus Hittestress op Curaçao
Noa Buijsman, Linette Bossen, Abel Svejda, Barbera Keukens

Tijdens deze interactieve workshop wordt vanuit het project Even-Groene-Vrienden (EGV) van de TU Delft gedemonstreerd hoe er binnen het onderwijsprogramma Learning Communities gebruik wordt gemaakt van Creative Problem Solving (CPS) om complexe maatschappelijke uitdagingen aan te pakken. Aan de hand van een real-life casus uit de Sustainable Environments community op Curaçao, gaan deelnemers zelf aan de slag met een actueel vraagstuk: hittestress in Willemstad. Na een korte introductie van het probleem en de gebruikte methode, doorlopen deelnemers in teams de fases van probleemverkenning, stakeholderanalyse en ideegeneratie. Zo ervaren zij zelf hoe CPS helpt bij het structureren van cross boundary-samenwerking en het stimuleren van innovatie binnen een transdisciplinaire leeromgeving.

Kunst van kennisdeling
Amare Studio
11:35
45min
Durf te casen! Maak van je klas een denktank
Hans van Oudheusden, Britta Stoelinga-Brus

Werk jij met studenten en wil je je onderwijs interactiever, praktijkgerichter én leuker maken? Dan is deze workshop over ‘Case Cracking’, onze video-serie met gebruiksvriendelijke docentenhandleiding, iets voor jou.

Al jaren begeleiden wij studententeams bij het oplossen van echte, actuele vraagstukken via de casemethode. Wat begon als een manier om studenten uit te dagen, groeide uit tot complete modules, semesterprogramma’s, bootcamps en toffe competities. En elk jaar weer zien we hoe enthousiast studenten ervan worden – én hoe trots ze zijn op wat ze bereiken.

Misschien heb jij ook al eens gedacht: 'Dat zou ik ook wel willen doen in mijn lessen.' Goed nieuws: dat kan! In deze workshop over het gebruik van tien korte video’s nemen we je stap voor stap mee in hoe jij zelf ‘case-based learning’ kunt toepassen. Je krijgt praktische tips, kant-en-klare formats en inspirerende voorbeelden. Alles wat je nodig hebt om meteen aan de slag te gaan.

Instrumenten voor goed onderwijs
Jazz 2
11:35
45min
Evidence-informed use of learning analytics (ENG)
Manika Garg, Nils Siemens, Marije Goudriaan, Theo Bakker

The use of EdTech and learning analytics is growing rapidly, but how do you know if they really contribute to better education? In this interactive session, we explore how evaluation helps with evidence-informed implementation of technology in education. Using concrete examples and joint discussion, you will work together with other participants on case studies, share experiences and formulate insights. The aim is to strengthen institutions in building a learning, research-based culture of innovation. Please note: we ask you to bring a use case to the session to discuss in groups. The use case is about an application of technology/learning analytics in education.

Kunst van kennisdeling
Foyer 3
11:35
45min
FAIR enough?
Suzanne Unck, Ria Jacobi

Hoe maak je je onderwijs écht toekomstbestendig? Digitale leermaterialen bieden kansen, zoals flexibiliteit en inzet van AI, maar brengen ook risico’s met zich mee voor publieke waarden als toegankelijkheid en kwaliteit. Daarom worden vanuit Npuls handvatten ontwikkeld zoals de ‘Levenscyclus digitaal (open) leermateriaal’ en de FAIR-principes voor leermateriaal.

Tijdens deze sessie maak je kennis met de Levenscyclus: een visualisatietool die inzicht geeft in het maken, delen, hergebruiken en onderhouden van open leermateriaal. De tool is gebaseerd op praktijkinzichten en kan verbonden worden aan de FAIR-principes voor leermateriaal (findable, accessible, interoperable, reusable). Deze principes helpen bij het duurzaam en breed inzetbaar maken van leermaterialen.

In circuitvorm verken je hoe je de FAIR-principes toepast binnen jouw onderwijscontext. Je krijgt praktische handvatten, denkt mee over toepassingen en verkent wat jij nodig hebt om digitaal materiaal goed te gebruiken. Of je nu docent, beleidsadviseur of informatiemanager bent, deze sessie biedt direct toepasbare inzichten om leermaterialen slimmer, eerlijker en effectiever in te zetten.

Instrumenten voor goed onderwijs
Swing
11:35
45min
Gedigitaliseerd erfgoed: oude teksten, nieuwe technieken en een inspirerende onderwijsmethode
Anouk Nuijten, Kim Dibbets, Aidan Houtkamp

Wil je weten hoe je objecten zo kunt digitaliseren dat ze eenvoudig in het onderwijs gebruikt kunnen worden? Wil je ervaren hoe zulke objecten de leerervaring kunnen verdiepen?

Kom dan naar deze ‘tastersessie’ van de universiteitsbibliotheek van de VU. In deze sessie ervaar je de kracht van het doceren met (digitale) objecten en zul je replica’s van historische kleitabletten door je handen laten gaan. Je gaat actief aan de slag met een lesplan dat ontwikkeld is binnen het project Digital Impressions. Daarnaast geven we je inzicht in de (succesvolle) uitkomsten van dit project, toepasbaar voor iedereen die fysieke leermaterialen wil digitaliseren en (open) wil delen. Ten slotte maak je kennis met de onderwijsmethode ‘object based teaching & learning’.

Nieuwsgierig? Wees welkom bij onze sessie!

Instrumenten voor goed onderwijs
Tango 2
11:35
45min
Maak je toetsprogramma AI-bestendig
Jochem ten Böhmer, Sabrina Bloemen

Deze workshop daagt je uit om je toetspraktijk kritisch onder de loep te nemen. Met de opkomst van generatieve AI verandert immers hoe studenten leren én hoe ze aantonen wat ze beheersen. Tijdens de workshop ontdek je hoe je met behulp van een praktische toolkit een losse toets en zelfs het volledige toetsprogramma kunt analyseren op AI-bestendigheid. Je gebruikt een flowchart en risicotabel om de kwetsbaarheid te beoordelen.

Als deelnemer verken je welke toetsvormen AI-bestendig zijn, en welke gevoelig zijn voor AI-misbruik. Je zult ervaren dat het geen kwestie is van verbieden, maar van bewuste keuzes. Wat wil je écht meten? En hoe zorg je dat studenten leeruitkomsten aantonen zonder dat AI het werk overneemt?

Samen gaan we aan de slag met maatregelen voor leeruitkomsten, toetsvormen en leeractiviteiten. We bespreken hoe we AI op verantwoorde wijze integreren. De workshop activeert, confronteert én inspireert: hoe maak jij je toetsprogramma toekomstbestendig?

De toolkit is direct beschikbaar voor alle deelnemers.

Stap in de toekomst
Foyer 2
11:35
45min
Ojee, alweer een idee?! Van innovatief vonkje naar blijvend vuur!
Peggy Lambriex-Schmitz, Karian Salet

Innovatieve ideeën voor het onderwijs ontstaan vaak met veel enthousiasme, maar blijven helaas ook vaak steken in de fase van ontwikkeling. Of ze worden wel geïmplementeerd, maar raken al snel in onbruik. Terwijl ze juist bedoeld waren om een blijvende impact te maken! Dat is niet alleen zonde, maar ook vermijdbaar.

Hoe zorgen we dat deze ideeën niet alleen geboren worden, maar ook een duurzame plek vinden in onze lesprogramma’s en werkprocessen?

Tijdens deze sessie neemt Peggy Lambriex-Schmitz je mee in de wereld van onderwijsinnovatie en laat ze zien hoe je vanaf het allereerste begin kunt werken aan de verankering of verduurzaming van innovatieve ideeën. Geïnspireerd door onderzoek, verkent zij samen met ons de vijfde fase van innovatief werkgedrag: ‘idea sustainability’.

Deze fase is dé sleutel tot het blijvend verankeren van ideeën binnen teams en organisaties. Of je nu docent, manager, onderzoeker of beleidsmaker bent, deze sessie biedt praktische handvatten en een frisse kijk op hoe we samen werken aan innovatiekracht. Met inzichten uit onderzoek én praktijk ontdek je hoe duurzame innovatie niet alleen een uitdaging is, maar vooral een kans om ons onderwijs en onze regio te versterken. Klaar om jouw ideeën een langere levensduur te geven?

Kunst van kennisdeling
Tango 1
11:35
45min
Open onderwijsmateriaal: de tooling bestaat, nu ben jij aan zet!
Tom van Woudenberg, Dennis den Ouden-van der Horst

Veel docenten hebben de behoefte aan het zelf vormgeven van hun eigen onderwijsmateriaal, hebben een passie voor een perfecte leerervaring en (her)gebruiken graag bestaand materiaal. De open source community TeachBooks maakt dat mogelijk met tooling, templates en handleiding waarmee iedereen zelf aan de slag kan gaan. Origineel gestart door docenten aan de TU Delft, maakt TeachBooks het nu mogelijk voor honderden gebruikers uit binnen- en buitenland om op een praktische en leuke manier open, online, interactieve tekstboeken te ontwikkelen. Kom naar onze workshop waarbij je ervaart hoe jij de tooling kan gebruiken en hoe makkelijk het daarmee is om zelf open, online, interactieve tekstboeken te maken en te delen en om deze te (her)gebruiken.

Let erop dat je een laptop meeneemt naar deze sessie!

Instrumenten voor goed onderwijs
Spinoza foyer
12:20
12:20
65min
Lunch pauze
Danstheater
12:20
60min
De XR experience

Reis door de wereld van XR – van verleden tot toekomst.

Stap in de toekomst
Jazz 1
12:20
60min
Experience Area Demo's

Bezoek de Experience Area Demo's op het Netwerkplein en dompel je onder in de nieuwste apps en tools.

Stap in de toekomst
Netwerkplein
13:25
13:25
25min
Agentic AI – door en voor studenten
Gerlof Dubois, Damiaan Zwietering, Wies Drijver

In deze sessie zie je een showcase gebaseerd op een project van studenten van de Radboud Universiteit: hoe assistents/agents de communicatiebarrière kunnen overwinnen, in de zorg maar ook in andere domeinen.

Met de sessie willen we je inspireren om te innoveren met assistents/agents. We laten je graag zien dat je door het gebruik van AI snel en laagdrempelig concrete use cases kunt creëren in een specifieke context.

Je leert ook hoe assistents kunnen fungeren als communicatiemiddel richting specifieke doelgroepen.

Stap in de toekomst
Jazz 2
13:25
25min
Community's aan zet
Sjieuwke Dankert, Lisa Aardema, Nathalie Baas

Community's zijn onmisbaar voor kennisdeling en onderlinge verbinding. Vanuit Npuls en SURF kijken we vooruit naar community's van de toekomst. En daar hebben we jullie voor nodig, want jullie zíjn de community’s. Hoe werk je het liefste samen met andere communityleden en community's? Hoe wil je aangehaakt blijven op innovatieve thema's? En welke functionaliteiten heb jij hiervoor nodig?

Kunst van kennisdeling
Spinoza foyer
13:25
25min
De student, de chatbot en de feedback: GenAI als leerpartner
Klaas-Jan Lammers, Nynke Bos

Generatieve AI biedt echte kansen om het leerproces van studenten daadwerkelijk te versterken. In deze sessie krijg je twee praktijkgerichte toepassingen voorgeschoteld.

De eerste is Holli, een AI-chatbot die studenten ondersteunt bij het reflecteren op hun leerervaringen. Holli stelt verdiepende vragen die gericht zijn op betekenisvolle reflectie en het formuleren van toekomstgericht handelen.

De tweede toepassing betreft feedback bij programmatisch toetsen. We hebben een eigen taalmodel getraind op eerdere narratieve feedback. Hiermee kunnen we studenten gerichte en persoonlijke AI-feedback geven, die hen helpt hun ontwikkeling beter te begrijpen en te sturen.

We implementeren deze toepassingen niet alleen in de onderwijspraktijk, maar onderzoeken ook hun effecten op de kwaliteit van het leerproces. Tijdens de sessie delen wij ervaringen, laten we je voorbeelden zien, en presenteren we de eerste onderzoeksresultaten.

Daarbij willen we graag ook interactie met jou: hoe kunnen we AI zo inzetten dat studenten er echt beter van leren, en wat vraagt dat van docenten en opleidingen?

Instrumenten voor goed onderwijs
Foyer 2
13:25
25min
Digitalisering van het toetsproces bij de Associatie KU Leuven
Marleen van Cleemput, Ine Rens

Hoe organiseer je digitaal toetsen voor 100.000 studenten? Binnen de Associatie KU Leuven werd Ans gekozen als toetsplatform om digitale evaluatie en feedback te ondersteunen. Na een pilotfase werd het platform stapsgewijs uitgerold in de diverse onderwijsomgevingen van de vijf betrokken instellingen voor hoger onderwijs.

De focus bij de ondersteuning van docenten en onderwijsondersteuners ligt vooral op summatieve evaluatie, zowel digitaal als op papier, maar biedt ook handvatten voor formatieve toepassingen. Bij de opschaling van digitaal ondersteund evalueren spelen naast technologie ook infrastructuur, fraudepreventie en ondersteuning een cruciale rol. In deze sessie hoor je onze inzichten, uitdagingen en toekomstplannen rond digitale evaluatie op grote schaal.

Instrumenten voor goed onderwijs
Tango 1
13:25
25min
Leveraging eduXchange in Europe (ENG)
Ben Parker

In this session, Ben Parker will guide you through working with eduXchange.eu within the European University Alliance EUROTEQ, of which TU/e is a member.

Using underlying components such as OOAPI and SURFeduhub, a course catalogue is made available to students of the institutions participating in the alliance. EduXchange then enables students not only to explore the range of courses offered by the partner institutions, but also to enrol in one or more courses of their choice. After completion, the results achieved are automatically registered at the home institution.

Eigen leerroute in de praktijk
Foyer 3
13:25
25min
Making a real impact with a digital learning environment in education (ENG)
Sjors Keijzer, Charlotte Meijer, Arjen Heijstek

How can you make a real impact with a digital learning environment at institutional level? In this session, Charlotte, Sjors and Arjen from VU Amsterdam will share their experiences of using Impact by Instructure to improve communication. For example, to make Canvas courses more student-friendly; to communicate clearly about changes in the digital learning environment, such as switching plagiarism platforms; and to support compliance with copyright laws.

You will not only hear what the VU is doing, but also how – including practical insights into project approach, collaboration between departments, and the effective use of external support.

What are the lessons learned? What preconditions are essential for success? And how can you translate this approach to your own institution? This session offers inspiration and concrete ways to use your digital learning environment to make a greater impact on the student experience and educational quality.

Instrumenten voor goed onderwijs
Tango 2
13:25
25min
Onderwijs vernieuwen met lef: het CTL als katalysator voor ontwikkeling
Dorothy Duchatelet, Stefan Jongen

Hoe geef je als ‘centre for teaching and learning’ richting aan duurzame onderwijsvernieuwing, in verbinding met de mensen voor en met wie je werkt? In deze sessie krijg je een inkijk in de ontwikkeling van het CTL van de Open Universiteit: het Expertisecentrum onderwijs (CTL-ECO). Je ziet hoe het richting neemt om uit te groeien tot een katalysator voor onderwijsvernieuwing.

In een half uur leer je hoe je met een heldere koers én ruimte voor leren samenwerking bevordert, en tegelijkertijd investeert in het versterken van een cultuur van co-creatie, eigenaarschap en lef. Ons uitgangspunt is dat we verandering niet willen managen, maar mede mogelijk willen maken: van binnenuit, in betekenisvolle interacties. Ook hoor je meer over hoe je onderzoek als interventie kunt inzetten om draagvlak te vergroten en inzichten op te halen die directe input geven aan de doorontwikkeling van een CTL.

De sessie biedt concrete voorbeelden van hoe CTL-ECO verbinding faciliteert met docenten, opleidingen en beleid. Zo ontdek je hoe initiatieven zoals de Dag van het Onderwijs bijdragen aan lef en innovatie en aan het versterken van een lerende cultuur.

Of je nu werkt aan professionalisering, teamontwikkeling of organisatievernieuwing: deze sessie biedt herkenning, reflectie en inspiratie.

Kunst van kennisdeling
Swing
13:25
25min
Remote Labs: lab education without borders (ENG)
Karel Aarts, Tessa Askamp

What if every student in the Netherlands had access to advanced lab facilities, regardless of location or time? Eindhoven University of Technology (TU/e) wants to keep offering sufficient high-quality lab education, even with growing student numbers. Two professors came up with ‘Remote Labs’: a solution to make physical labs available 24/7 for experiments. During this session, you will hear more about the Remote Labs solution, and we will consider how we can (continue to) offer high-quality lab education throughout the Netherlands.

Instrumenten voor goed onderwijs
Jazz 3
13:25
25min
SURF Tech Trends 2026
Gül Akcaova, Frank Benneker

Tijdens deze sessie staan Gül Akcaova (SURF) en Frank Benneker (UvA) stil bij zowel het resultaat als ontwikkeling van Tech Trends 2026. Luister naar de (nieuwe) inzichten uit de trendanalyses, en hoe Frank de SURF tech trends - in 2023 en nu - voor de ontwikkeling van het nieuwe instellingsplan gebruikt. Wees erbij, laat je inspireren en praat mee over de impact van ontwikkelingen die op ons afkomen.

Stap in de toekomst
Danstheater
13:25
25min
XR aan zet: perspectief voor het onderwijs van morgen
Esther van der Linde, Angel Schols, Jeroen Boots

Hoe ver zal de opmars van Extended Reality (XR) in het onderwijs gaan? In deze plenaire sessie presenteren we een toekomstbeeld van XR in het vervolgonderwijs van 2032 dat binnen Npuls samen met een betrokken community is ontwikkeld.

De sessie geeft je inzicht in technologische, en onderwijskundige en organisatorische trends, actuele uitdagingen én inspirerende voorbeelden uit de praktijk. Deze visie biedt niet alleen richting, maar ook houvast. We verbinden deze toekomstvisie aan het XR-framework. En daarna ben jij aan zet. Kom naar onze vervolgworkshop waarin we het toekomstbeeld en XR-framework verbinden met praktische handvatten.

Stap in de toekomst
Amare Studio
13:50
13:50
10min
Zaalwissel
Danstheater
14:00
14:00
45min
ConVRsatie: VR communication training for students with ASD (ENG)
Roel Peijs, Ana Garcia Ardana

How can you help students with autism overcome their biggest obstacles? Virtual reality (VR) may offer a solution. In this session, you will learn about an international project that is developing innovative VR training for vocational students with autism spectrum disorder (ASD).

The training offers a safe, realistic and repeatable environment in which students can practise their social communication skills in group conversations. The aim is to strengthen their participation in education and their future position in the labour market.

The project partners are Zuyd University of Applied Sciences (higher professional education), UCLL (University Colleges Leuven-Limburg; higher professional education) and VISTA College (vocational education). Together, these partners form a practice-oriented, interdisciplinary consortium through Erasmus+ that focuses on innovation, inclusion and future-proof education.

Instrumenten voor goed onderwijs
Foyer 2
14:00
45min
Een menukaart voor een lerende cultuur
Annet Smith, Fifi Schwarz

Welke instrumenten zet je als mbo-school in om een innovatieve, lerende cultuur te versterken? In het kader van ons op te richten ‘center for teaching and learning’ zijn we bij Nova College volop bezig met deze vraag. Want onderwijskundig leiderschap en een duidelijke visie zijn niet voldoende. Welke concrete activiteiten en middelen kun je inzetten om te bevorderen dat docententeams zich samen lerend ontwikkelen? En hoe houd je ambitieuze innovatieplannen behapbaar?

Tijdens deze sessie geven we je een kijkje in onze keuken. Maar we willen ook graag weten welke gerechten jij en de andere deelnemers op het innovatiemenu hebben staan. Die willen we in de workshop met een aansprekende en praktische werkvorm binnenhalen. Wat zijn good practices? Minstens zo belangrijk: op welke vraagstukken moet je langer kauwen, en welke takeaways geven we elkaar mee?

Kunst van kennisdeling
Jazz 3
14:00
45min
From prompt to production – Create educational media with AI (ENG)
Miriam Fuselier, Erik Boon

How can you use AI smartly when creating videos and other learning resources? In this session, you will discover how AI tools can help you create multimedia content for education faster, smarter and more creatively.

You will learn how to get started right away with simple prompts and tools such as ChatGPT, Sora, Pictory and Canva – even if you don't have a technical background.
Practical examples will give you insight into how AI is used for script development, voice-overs, image editing and even avatars. But we go beyond just tools: what does AI mean for your role as a teacher, educational support worker or instructional designer?

In 45 minutes, you will develop an idea, generate a script/storyboard and create a real video with AI. This process will make you aware of the possibilities and allow you to reflect on the challenges.

Be inspired, think critically and experience how AI not only saves time, but also creates space for quality and creativity.

Stap in de toekomst
Tango 1
14:00
45min
Hoe organiseer je AI-geletterdheid? Hint: niet met een chatbot
Iwan Wopereis, Marieke van Osch, Klaas-Jan Lammers, Ronald Spruit

Ook ChatGPT zal het je meteen vertellen: AI-geletterdheid vraagt om méér dan tools of individuele vaardigheden. Het is een gezamenlijke opgave die organisatorisch stevig verankerd moet worden. In dit panelgesprek verkennen we hoe onderwijsinstellingen AI-geletterdheid (kunnen) vormgeven.

De sessie is gebaseerd op een recente systematische literatuurstudie van Npuls, waaruit blijkt dat het organisatorische niveau cruciaal is voor het bevorderen van AI-geletterdheid. We zoeken naar praktische antwoorden op vier vragen:

  1. Wat is de rol van leiderschap in het stimuleren van AI-geletterdheid?

  2. Hoe geef je vorm aan professionele ontwikkeling van AI-geletterdheid die aansluit bij onderwijspraktijken?

  3. Hoe betrek je docenten en andere stakeholders actief bij de ontwikkeling van beleid en materialen gericht op AI-geletterdheid?
  4. Hoe bevorder je interfacultaire samenwerking om kennisdeling en brede adoptie van AI te ondersteunen?

Na een korte introductie van de onderzoeksbevindingen gaan drie panelleden met verschillende perspectieven met elkaar én en met jou in gesprek. Deze sessie biedt geen blauwdruk, maar wel gedeelde inzichten en concrete handvatten – voor bestuurders, beleidsmakers en onderwijsprofessionals die AI-geletterdheid niet alleen willen agenderen, maar ook echt willen organiseren.

Instrumenten voor goed onderwijs
Danstheater
14:00
45min
Maak je eigen 'zine' en blijf aan zet!
Carole Grootenboer

Vandaag ben je op de Onderwijsdagen geïnformeerd en geïnspireerd. Waarschijnlijk heb je ook mooie en zinvolle gesprekken gevoerd!

Maar morgen, weer terug op het werk, wil je niet vergeten wat je aan kennis en inspiratie hebt opgedaan. En wat je toch echt anders wilde gaan doen, want jij bent nog steeds aan zet! 
Ook na de Onderwijsdagen!

Stap in de toekomst
Trap
14:00
45min
Samenwerken in partnerschap met behoud van autonomie: het Collaborative Trust Framework
Minke ter Hedde, Joep Welschen

Ook jouw instelling zal vast moeite hebben om om onafhankelijk te blijven van EdTech-bedrijven. De toenemende digitalisering vraagt om een nieuwe manier van samenwerken tussen onderwijsinstellingen en commerciële EdTech-leveranciers. Daarom heeft een kernteam van experts uit het onderwijs en de EdTech-sector een Collaborative Trust Framework (CTF) opgezet.

Dit raamwerk is bedoeld voor langdurige partnerschappen tussen onderwijsinstellingen en EdTech-bedrijven: partnerschappen waarin vertrouwen, transparantie en gedeelde waarden en doelen centraal staan. Waarin in co-creatie wordt samengewerkt aan hoogwaardige digitale innovaties in het onderwijs, met publieke waarden als fundament. Met ruimte om duurzaam met elkaar te blijven innoveren. En dit alles vastgelegd in passende zakelijke afspraken.

Tijdens onze workshop hoor je over de achtergrond en het belang van het Collaborative Trust Framework. Daarna gaan we interactief met de deelnemers aan de slag. Aan de hand van een praktijkvoorbeeld ga je ervaren wat het in de praktijk betekent en wat het aan waarde kan opleveren.

Digitaal fundament
Tango 2
14:00
105min
Studentenwedstrijd: ‘Jij powered by AI?’
Peter Troxler, Saskia Vlaar, Angelien Sanderman

Hoe zal artificiële intelligentie (AI) jouw beroep veranderen? Of het nu gaat om het onderwijs, de gezondheidszorg, de techniek of de creatieve industrie: de ontwikkelingen op het gebied van AI gaan razendsnel en spelen overal. Dat biedt kansen, maar brengt ook ethische uitdagingen met zich mee.
De Vereniging Hogescholen heeft hbo-studenten uitgedaagd om met een afbeelding, video of tekst te verbeelden hoe AI hun toekomstige beroep beïnvloedt. De beste inzending wint 2.601 euro: een jaar collegegeld.

Stap in de toekomst
Swing
14:00
45min
Transformative teaching with AI: think outside the box (ENG)
Johannes Schleiss, Bertine van Deyzen

Are you curious about how artificial intelligence (AI) can redefine education? Until now, AI has mainly supported existing practices, like automated grading or efficiencies in processes. But AI has the potential to create entirely new learning environments and redefine the roles of educators, learners, and institutions.

This workshop invites you to develop innovative teaching approaches that leverage AI as a catalyst for profound change in education. You will gain a deeper understanding of AI's transformative potential as well as brainstorming concepts that push beyond traditional methods. Join us for a short deep dive into the future of education.

Stap in de toekomst
Spinoza foyer
14:00
45min
Voor wie doe jij de voordeur open?
Marlies Rikken, Peter Havekes

Is het onduidelijk bij wie je moet zijn om mensen digitaal binnen te laten bij jullie instelling? Loop je ook aan tegen vage processen, stiekem toch uitgeven van langlopende accounts en verouderde namenlijstjes?

In deze workshop leer je hoe je makkelijk en veilig mensen binnen kunt laten door de voordeur van de instelling. Én hoe je die mensen weer buiten de deur zet wanneer het tijd is.

Digitaal fundament
Jazz 2
14:00
45min
Voorspelmodellen in het klaslokaal: tussen invloed en verantwoordelijkheid
Memon Boukiour

Bij veel innovaties sta je voor twee vragen. Kan het? En mag het ook? De learning-managementsystemen die we gebruiken in het hoger onderwijs zitten vol data die studenten inzicht zouden kunnen geven in hun leerproces. De afgelopen twee jaar hebben twee docent-onderzoekers de stap gewaagd om deze data te ontsluiten, te analyseren en voor te leggen aan studenten. In deze sessie verkennen we samen met jou wat de mogelijkheden zijn voor docenten, de beperkingen voor onderzoekers en de voors en tegens voor studenten.

De sessie wordt georganiseerd door het lectoraat Learning Technology & Analytics van De Haagse Hogeschool. Je krijgt de resultaten te zien van een onderzoek onder eerstejaarsstudenten Voeding & Diëtetiek die aan de hand van machine learning een voorspelling kregen over hun toetsresultaat. Ook vertellen we je hoe we als docent-onderzoekers dit onderzoek vormgaven en waar we op gestuit zijn. Daarbij gaan we dieper in op de vertaalslag die we probeerden te maken van ‘koude' data naar de leefwereld van studenten.

We combineren onderzoeksuitkomsten met praktijkervaringen en nodigen je uit om deel te nemen in een open discussie: welke rol kunnen voorspelmodellen spelen in het klaslokaal?

Stap in de toekomst
Foyer 3
14:00
45min
XR in actie: aan zet in je eigen onderwijspraktijk
Esther van der Linde, Carolien Kamphuis, Angel Schols, Maaike Compagnie, Diane Smits, Jeroen Boots

Hoe begin je met XR? Extended reality (XR) is in opkomst binnen het vervolgonderwijs. Maar hoe vertaal je een inspirerend toekomstbeeld naar concrete acties binnen je instelling? Tijdens deze workshop verbinden we een toekomstbeeld en het XR-framework met praktische handvatten die je meteen kunt gebruiken in de onderwijspraktijk. Na deze sessie ben je klaar om de juiste stappen te zetten in jouw instelling.

Instrumenten voor goed onderwijs
Amare Studio
14:45
14:45
35min
Middag pauze
Danstheater
14:45
30min
De XR experience

Reis door de wereld van XR – van verleden tot toekomst.

Stap in de toekomst
Jazz 1
14:45
30min
Experience Area Demo's

Bezoek de Experience Area Demo's op het Netwerkplein en dompel je onder in de nieuwste apps en tools.

Stap in de toekomst
Netwerkplein
15:20
15:20
25min
Building OPEN education together (ENG)
Johanna Krijnsen, Valérie Toebes

How can you take open educational resources to the next level? In this session, we will give you insight into the success of ‘Boost your Information Literacy collection’, a unique collaborative project between universities of both hbo and wo. You will hear how institutions have worked together to clean up, strengthen and future-proof an existing collection – and what that has meant for teachers, students and the community.

Based on lessons learned from the project, you will discover how your institution can strengthen its own collection with better metadata, sustainable tools such as Xerte, and joint quality agreements. You will also receive practical tips for curation, accessibility and collaboration across institutions.

This session is intended for anyone who works with open educational resources and is curious about how you can achieve more together. You will go home with concrete insights, practical examples and, above all, the inspiration to continue building OPEN education in your institution.

Instrumenten voor goed onderwijs
Tango 1
15:20
25min
CEDA: ontdek de kracht van jouw onderwijsdata
Shirley Kalkers - van de Ven, Corneel den Hartogh

Hoe benut je als onderwijsinstelling de waarde van je eigen data optimaal? In deze inspirerende sessie laten we je aan de hand van praktijkvoorbeelden zien hoe data kan bijdragen aan betere beslissingen. Denk aan het voorspellen van studenteninstroom, het voorkomen van uitval en nog veel meer. CEDA ontwikkelt samen met data-experts en instellingen uit mbo, hbo en wo gezamenlijk praktische open source analyse tools die direct toepasbaar zijn binnen jouw onderwijsinstelling.

Laat je verrassen door wat er al mogelijk is – en ontdek hoe je samen met CEDA inzicht krijgt in je onderwijsdata. Want met de juiste inzichten kun jij vandaag al bouwen aan het onderwijs van morgen.

Kunst van kennisdeling
Foyer 3
15:20
25min
De student aan zet: verzamelen van datapunten op weg naar kwalificatie
Jurre Witte, Laura Schallies, Paul Swinkels, Hanneke Meulendijks-Fijen

Hoe geef je studenten grip op hun eigen leerroute? In deze interactieve sessie ontdek je hoe Koning Willem I College ‘De Peilstok’ ontwikkelde: een digitale tool die leeruitkomsten, feedback en ontwikkeling samenbrengt in één overzichtelijk leerbeeld. Je ziet hoe studenten met De Peilstok reflecteren, bewijslast verzamelen én feedback krijgen van docenten, medestudenten en het werkveld. Dit is mogelijk vanuit ieder LMS; in het geval van Koning Willem I College is dat Brightspace.

In de sessie hoor je hoe de overstap van idee naar realisatie eruit ziet, welke technische en didactische keuzes KW1C maakt, en hoe dit het leerproces daadwerkelijk verdiept. Je krijgt concrete inzichten in hoe je leren en kwalificeren beter met elkaar verbindt, op een manier die aansluit bij de dagelijkse praktijk.

Ben je beleidsmaker, onderwijskundige of innovatiespecialist in het mbo, hbo of wo? Dan geeft deze sessie je volop inspiratie én concrete acties om zelf met lerend kwalificeren ofwel programmatisch toetsen aan de slag te gaan.

Instrumenten voor goed onderwijs
Tango 2
15:20
25min
Digitale sturing is niet moeilijk
Frank Niesten, Maurice Dassen

Het zijn stevige ambities waar het Npuls-programma om vraagt: interoperabiliteit, datasoevereiniteit, open standaarden en samenwerking over instellingsgrenzen heen. Maar hoe realiseer je dat alles binnen je eigen organisatie, waar processen, rollen en eigenaarschap vaak versnipperd zijn?

In deze sessie laten we je zien hoe de Open Universiteit digitale sturing in samenhang heeft ingericht, met een solide fundament van governance, portfoliomanagement en enterprise-architectuur. Geen abstracte modellen of theoretische exercities, maar een praktijkgerichte aanpak waarin structuur, processen, rollen, regels én cultuur op elkaar zijn afgestemd.

Je ontdekt hoe we eigenaarschap concreet beleggen, hoe we keuzes maken in het portfolio, en hoe architectuur richting geeft zonder te vervreemden van de organisatie. Onze werkwijze is gebaseerd op bewezen kaders als TOGAF en COBIT 2019: die worden in het bedrijfsleven breed toegepast, maar zijn in het onderwijs nog onderbenut.

Deze sessie is bedoeld voor iedereen die zoekt naar een werkbaar model voor digitale sturing – van beleidsmaker tot CIO, van projectleider tot architect. Verwacht praktische inzichten, herkenbare voorbeelden en vooral: houvast om binnen je eigen instelling de volgende stap te zetten.

Digitaal fundament
Amare Studio
15:20
25min
Elke student digitaal vaardig: van vage term naar praktische aanpak
Frank Kockelkoren, Frank Willems

Wil je digitale geletterdheid beter op de kaart zetten in jouw mbo-instelling? Vraag je je af hoe je daar draagvlak voor creëert, of hoe je weet waar je studenten nu staan? In deze sessie ontdek je hoe het Graafschap College dat heeft aangepakt in samenwerking met ‘iXperium Centre of Expertise Leren met ict’.

We laten je zien hoe je met het ‘DigComp-raamwerk’ en een online digitale test voor studenten richting kunt geven aan beleid én praktijk. Je leert hoe vier simpele vragen helpen om digitale vaardigheden concreet te maken binnen je onderwijs, en waar je tegenaan kunt lopen als je die vragen stelt.

Deze sessie is kort, praktisch en inspirerend, met voorbeelden en inzichten uit de praktijk. Of je nu docent bent, beleidsmaker of anderszins betrokken bij digitale geletterdheid: je krijgt ideeën die je zelf binnen jouw instelling kunt toepassen.

Instrumenten voor goed onderwijs
Foyer 2
15:20
25min
Flexibilisering binnen onderwijseenheden – ervaringen vanuit masteronderwijs
Tjark Huizinga

Hoe ver kun je gaan in het flexibiliseren van onderwijs? Op basis van een behoefteanalyse onder masterstudenten hebben docenten afkomstig uit twee masteropleidingen flexibiliseringsinterventies ontworpen. Deze interventies richten zich onder meer op keuzevrijheid in toetsing, meer gebruik van kennisclips en flexibele feedbackmomenten. Wat zijn de beweegredenen van docenten om bepaalde flexibiliseringen door te voeren en wat zijn de consequenties van deze keuzes voor hun docentrol? Van welke flexibiliseringsinterventies maken studenten daadwerkelijk gebruik? Welke motieven spelen daarbij een rol? En hoe hebben ze de geboden flexibiliteit ervaren?

Bij deze sessie gaan we in op ervaringen en onderzoeksresultaten uit ons Comeniusproject ‘Bevorderen van krachtige leergemeenschappen voor flexibel masteronderwijs’. De resultaten illustreren dat docenten én studenten aanknopingspunten ervaren voor meer flexibiliteit in het onderwijs. Op basis van de resultaten zijn ontwerpprincipes opgesteld. Daarmee kun je de inzichten ook bij jouw instelling toepassen.

Eigen leerroute in de praktijk
Jazz 2
15:20
25min
Van idee naar didactisch verantwoord AI-onderwijstool (demo)
Estella Griffioen, Abboy Verkuilen

In deze demonstratie maak je in korte tijd kennis met het concept Single Use Software middels VIBE coding: het inzetten van generatieve AI om razendsnel gepersonaliseerde onderwijstools te maken, zonder programmeerkennis.

We laten zien hoe AI het mogelijk maakt om ter plekke maatwerktoepassingen te ontwikkelen, gebaseerd op principes van agile onderwijsvormgeving en rapid prototyping. Met het PREPARED4ED-framework tonen we hoe AI-toepassingen niet alleen creatief maar ook didactisch verantwoord en inclusief kunnen zijn.
Als live voorbeeld ervaar je gepersonaliseerd leermateriaal zoals flashcards

Na 25 minuten heb je een helder beeld hoe docenten AI kunnen inzetten als creatieve partner, mét behoud van regie, om studenten beter te ondersteunen in hun leerproces.

Instrumenten voor goed onderwijs
Spinoza foyer
15:45
15:45
15min
Zaalwissel
Danstheater
16:00
16:00
60min
Afsluiting en keynote 'Anders kijken, anders ervaren'

Tijdens deze bijzondere afsluitende keynote word je uitgedaagd om anders te kijken naar jezelf, je omgeving en de wereld waarin je werkt.
Onze spreker, wiens naam we graag nog even geheim houden, neemt je mee in een inspirerend verhaal dat gaat over persoonlijke ontwikkeling, positiviteit, verbinding en omgaan met verandering.

Keynote
Danstheater
17:00
17:00
60min
Borrel
Danstheater