Om ons programma te bekijken met volledige functionaliteit, zoals tijdzone conversies en persoonlijk programma, zet JavaScript aan en klik hier.
10:00
10:00
60min
Opening and keynote of Mpho Tutu van Furth
Mpho Tutu van Furth

In the opening session at the SURF Onderwijsdagn we welcome the South African Anglican priest Mpho Tutu van Furth for her keynote.

Keynote
Plenaire zaal
11:00
11:00
35min
Ochtend pauze
Plenaire zaal
11:35
11:35
45min
AI Inclusive Curriculum Scan (ENG)
Marette Ebert

Hoger onderwijsinstellingen lukt het onvoldoende om hun onderwijs dusdanig in te richten dat studenten met diverse achtergronden de aangeboden leeromgeving ervaren als een plek waar zij zich thuis voelen en kunnen gedijen. Hiervoor is een inclusieve leeromgeving essentieel; dit houdt in dat alle studenten, ongeacht hun achtergrond, een gelijke kans krijgen om te leren. Cruciaal hiervoor is een inclusief curriculum, dat herkenbaar, toegankelijk en betekenisvol is voor diverse groepen studenten.

De AI Inclusief Curriculumscan helpt docenten en onderwijsontwikkelaars om werk te maken van inclusief onderwijs. Deze tool genereert binnen enkele seconden een op-maat advies voor het creëren van een inclusief curriculum en fungeert als sparringpartner bij het verbeteren van leermaterialen.
De werking is eenvoudig: leermaterialen worden geüpload in de ontwikkelde chatbot. De chatbot maakt gebruik van diverse bronnen om direct toepasbare adviezen te geven over sterke én verbeterpunten. De chatbot stelt ook prikkelende vragen die docenten helpen bij het inclusiever maken van hun curriculum.

De tool is innovatief omdat door middel van AI-technologie docenten snel en efficiënt toegang hebben tot informatie die de inclusiviteit van hun materialen bevordert. Docententeams kunnen gezamenlijk met de tool werken, waardoor de impact ook geldt voor de hele opleiding.

Instrumenten voor goed onderwijs
Tango 2
11:35
45min
AI-geletterdheid: de student centraal
Iwan Wopereis

AI-geletterdheid krijgt steeds meer aandacht binnen het onderwijs, maar bestaande raamwerken zijn vooral gericht op professionals zoals docenten. In deze workshop staat juist de student centraal. Wat betekent het voor studenten in het hoger onderwijs om AI-geletterd te zijn? Welke kennis, vaardigheden en attitudes zijn hiervoor nodig?

De workshop bestaat uit drie interactieve rondes. In de eerste ronde verkennen deelnemers – onder begeleiding van studenten – in kleine groepen welke indicatoren volgens hen belangrijk zijn voor AI-geletterdheid van studenten. In de tweede ronde presenteert de projectgroep AI- en Datageletterdheid (AID) van Npuls een studentgericht raamwerk dat gebaseerd is op een breed literatuuronderzoek. Daarbij worden competentieclusters en bijbehorende indicatoren toegelicht. In de derde ronde worden de resultaten uit de brainstormsessies gekoppeld aan het gepresenteerde raamwerk. Dit leidt tot een gezamenlijke validatie en eventuele verrijking van het raamwerk.

De workshop biedt ruimte voor dialoog tussen studenten, docenten en onderwijskundigen. Doel is om AI-geletterdheid beter te begrijpen vanuit studentperspectief en om bij te dragen aan de doorontwikkeling van een relevant, actueel en flexibel raamwerk dat recht doet aan de realiteit van het hoger onderwijs.

Instrumenten voor goed onderwijs
Tango 1
11:35
45min
Building Digital Capability: from vision to implementation (ENG)
Nienke Stumpel, Bram van der Kruk

Wat vraagt digitale transformatie van onderwijsinstellingen en hun medewerkers? In dit panel....
Bram pakt dit op samen met Christien en Nienke.
Sessie tekst later in te vullen!!

introduceert JISC (VK) en DIGIvisio (CSC) en Christien (SURF), Gerdinand (Npuls) Ella als moderator. Chana van de HFD (Duitsland)

het bredere “Building Digital Capability”-programma en/of het “Digital Transformation Framework”. Ze laten zien hoe deze kaders helpen om beleid te maken én concrete implementaties te begeleiden in het onderwijs. De sessie biedt strategische houvast én praktische inspiratie voor Nederlandse instellingen die werken aan de versterking van digitale vaardigheden van hun medewerkers.

Kunst van kennisdeling
Plenaire zaal
11:35
45min
Denken over Morgen: practisch-filosofische interventies voor in het onderwijs
Gideon Haan

Een expositie van experimenten die mogelijk verwarren, maar vooral tot extra denken aanzetten. Hier zijn objecten en ideeën te vinden die zich niet makkelijk laten vangen in een definitie, maar wel iets wezenlijks zeggen over de toekomst van onderwijs, technologie en professionaliteit.

Van een haiku-generator die samenwerkingen verbeeldt zonder duidelijke vraag, tot een niet-klok die zich onttrekt aan de tijd die ons ritme dicteert. Van FITYMI — een digitale tweeling waarmee studenten leren over informatiebeveiliging — tot deugden over professionaliteit in 4 minuten en 18 seconden. En dan is er nog ‘Kunstmatige Vertegenwoordiging’: zonder stem eindelijk kunnen spreken, als spiegel van ons gedrag en onze gewoonten.

Bezoekers worden uitgenodigd om vrij te bewegen door deze expositie, in gesprek te gaan, en zichzelf vragen te stellen: Wat betekent dit voor ons onderwijs? Wat nemen we mee richting de toekomst? Wat zien we over het hoofd?

Deze sessie biedt misschien geen antwoorden, maar denkgereedschappen. Filosofie als interventie, als inspiratie die uitnodigt tot betekenis.

Stap in de toekomst
Spinoza foyer
11:35
45min
Docentondersteuning als pijler van onderwijsinnovatie: een competentieprofiel
Daphne Vogel, Dana Uerz, Manon van Zanten

Docentondersteuning is essentieel voor duurzame onderwijsvernieuwing, maar wordt in de praktijk vaak verschillend ingevuld. Dit nieuwe landelijke competentieprofiel brengt daar handvatten voor. Tijdens deze sessie maak je kennis met het profiel voor docentondersteuning dat ontwikkeld is voor teams in het MBO, HBO en WO. Het profiel beschrijft vijf samenhangende competentiegebieden van coach tot innovator en biedt onderwijsinstellingen een gedeeld kader voor professionalisering, rolontwikkeling en strategische inzet.

We nemen je mee in het ontwikkeltraject, laten zien hoe de competentieprofielen in de praktijk functioneren en bespreken hoe het profiel kan bijdragen aan duidelijke positionering en samenwerking. In een interactieve werkvorm reflecteer je op de toepasbaarheid binnen je eigen instelling.

Of je nu zelf als docentondersteuner werkt of beleidsmatig verantwoordelijk bent voor professionalisering, deze sessie biedt je praktische inzichten en inspiratie. Samen zetten we docentondersteuning stevig op de kaart als belangrijk onderdeel van toekomstgericht onderwijs.

Kunst van kennisdeling
Foyer 2
11:35
45min
Onzichtbaar maar onmisbaar: breng jouw werk in beeld
Liona de Graaf

Werk jij aan digitale transformatie als informatiemanager, functioneel beheerder of projectleider? Dan weet je hoe lastig het is om de waarde van je werk zichtbaar te maken. In deze interactieve workshop leer je werken met de beeldtaal voor interoperabiliteit – een visuele methode om complexe processen, standaarden en samenwerking helder te verbeelden en complexe gesprekken te ondersteunen.

Je ziet voorbeelden uit mbo, hbo en wo van hoe deze beeldtaal helpt om projecten uit te leggen, draagvlak te creëren en beter samen te werken. Daarna ga je zelf aan de slag met een eigen casus: je visualiseert een actueel project of knelpunt uit jouw werk met behulp van eenvoudige sjablonen.

Je gaat naar huis met:
- een eerste visual van je werk
- inzicht in hoe beeld helpt om jouw impact duidelijk te maken
- praktische tips en tools om direct toe te passen
- inspiratie om bij te dragen aan een gedeelde visuele taal in het onderwijs

Deze workshop is bedoeld voor iedereen die werkt aan onderwijsdigitalisering en zijn of haar ‘onzichtbare’ bijdrage beter wil positioneren.

Digitaal fundament
Jazz 3
11:35
45min
Samen slimmer innoveren en organiseren met AI
Jochem ten Böhmer

Artificiële intelligentie (AI) is veel meer dan een slimme tool. AI beïnvloedt werkprocessen, besluitvorming en verandert uiteindelijk hoe je hele organisatie functioneert. In het onderwijs, onderzoek en de bedrijfsvoering wordt al meer dan twee jaar geëxperimenteerd — te vaak stilletjes, onder de radar en door individuen.

De fase van vrijblijvend proberen is voorbij. In deze workshop gaan we gezamenlijk aan de slag om op te schalen naar een meer volwassen niveau om slimmer te kunnen organiseren en innoveren met AI met concreet resultaat. Welke vraagstukken liggen er op tafel, wat zijn de landelijke trends en ontwikkelingen en hoe kan jij daar vanuit jouw rol mee aan de slag?

De keuze is aan jou: samen innoveren en organiseren met AI of op individueel niveau blijven pionieren?

Kunst van kennisdeling
Swing
11:35
45min
Serious Game AI Hospital: bepaal de toekomst van de zorg
Wieke Bouwes

In deze interactieve workshop speel je een verkorte versie van AI Hospital, een serious game die de spelers laat nadenken over de inzet van AI in de zorg. Dit fysieke bordspel wordt ingezet op verschillende evenementen en in het onderwijs aan studenten. Tijdens het spel volg je patiënt Ellie en neem je beslissingen over de inzet van AI in verschillende fases van haar patiëntreis. Daarbij worden per fase ethische, juridische en maatschappelijke overwegingen meegewogen, evenals de voorkeuren van Ellie en de betrokken zorgverleners. Het is aan de spelers om een weloverwogen beslissing te maken over de inzet van AI.

De game is gericht op het nadenken over de inzet van AI in de zorg en het stimuleren van discussie tussen spelers daarover. Daarbij overwegen zij vragen als: ‘Wanneer is AI helpend?’, ‘Welke financiële kosten brengt AI met zich mee?’, ‘Hoe zet je AI verantwoord in?’, en ‘Is het mogelijk om AI in te zetten om zo meer contact tussen patiënt en zorgverlener te faciliteren terwijl AI de administratieve taken uitvoert?’ Tijdens en na het spel reflecteren we op de vragen en bespreken we hoe deze vorm van activerend leren aansluit bij onderwijs dat voorbereidt op de praktijk van morgen.

Stap in de toekomst
Trap
11:35
45min
Toetsing toekomstlab: stap in het jaar 2040!
Philip Stein

In deze workshop leer je op een toegankelijke manier futuring als denkwijze kennen. In een groep verken je een scenario voor toetsing in 2040 en bespreek je de impact ervan op het onderwijs. Samen beantwoord je vragen over de ideale toekomst, verbeteringen, benodigde stappen en de drie grootste struikelblokken hierbij. Je verkent dit vanuit het onderwijs, de organisatie en jouw eigen rol of functie.

Stap in de toekomst
Amare Studio
11:35
45min
Versterk de lerende cultuur
Lianne van Elk

Npuls werkt met de onderwijsinstellingen aan een transformatie van het onderwijs. Om deze uitdagende opdracht goed uit te voeren, moeten we samen leren en innoveren, zodat we steeds kunnen voortbouwen op wat we weten. Een evidence-informed aanpak – waarbij we gestructureerd op zoek gaan naar kennis uit verschillende bronnen en voortbouwen op wat we al weten– helpt om doordachte beslissingen te nemen. Dit is belangrijk want innovaties, beleidsbeslissingen en onderwijsmethoden moeten immers gebaseerd zijn op de best beschikbare kennis uit onderzoek en uit de praktijk.

Hoewel dit steeds meer aandacht krijgt, zijn er ook obstakels zoals tijdgebrek, informatie-overload en cognitieve bias. Niet iedereen weet hoe deze aanpak in de praktijk toe te passen. In deze sessie verkennen we samen waarom evidence-informed werken soms lastig is, wat ons belemmert en hoe we van elkaar kunnen leren om dit verder te versterken en zo bij te dragen aan een gezamenlijke, lerende cultuur.

Kunst van kennisdeling
Foyer 3
12:20
12:20
65min
Lunch pauze
Plenaire zaal
13:25
13:25
25min
Community collecties in de spotlight
Dafne Vencken, Martine Teirlinck

Steeds meer docenten werken met elkaar samen in het maken en hergebruiken van collecties aan digitale open leermaterialen. Dit gaat om samenwerkingen tussen instellingen of met kennispartners.

In deze sessie zie je hoe samenwerkingsverbanden vanuit hun eigen portaal digitale open leermaterialen zichtbaar en beschikbaar maken, tegelijk met het publiceren op edusources. Je leert wat het deze groepen oplevert.

Instrumenten voor goed onderwijs
Foyer 2
13:25
25min
Developing national Finish service platform for LLL (ENG)
Hanna Nordlunc

In 2020 the Digivisio 2030 programme was launched in Finland by all the 38 HEI’s in Finland. The goal of the program is to create a national digital service platform that enables the compatibility of digital services between higher education institutions, offers the learner a my data service, and integrates the accumulation of data for the support of the learner's learning path, and enhances the compatibility of actors' information management systems and lowers the threshold for utilizing national solutions.

Eigen leerroute in de praktijk
Plenaire zaal
13:25
25min
Het veranderwiel voor succesvoller digitaliseren
Sanna Dijk, Ronald Groenendijk

De Hogeschool van Amsterdam werkt aan een digitaal meerjarenplan (2025–2028) waarin digitalisering wordt gezien als strategische aanjager van onderwijs, onderzoek en bedrijfsvoering. Om de stap van visie naar uitvoering te maken, zijn zes organisatiebrede veranderthema’s benoemd: governance, portfoliomanagement, value management, software-adoptie, innovatie op twee snelheden en proces- en datastandaardisatie. Deze thema’s vormen samen het ‘veranderwiel’ dat als verbindend kader dient tussen strategie en realisatie. Binnen vijf ICT-domeinen (onderwijs, onderwijslogistiek, onderzoek, bedrijfsvoering en basisdiensten) zijn doelen en projecten uitgewerkt, met aandacht voor actuele thema’s als AI, datagedreven werken, digitale soevereiniteit en samenwerking met partners zoals SURF en Npuls. De digitale agenda biedt daarmee een praktische structuur om domeinoverstijgend te sturen, prioriteren en verbeteren. Tijdens de SURF Onderwijsdagen wil ik laten zien hoe deze aanpak in de praktijk werkt en welke inzichten het oplevert voor andere instellingen die voor vergelijkbare uitdagingen staan.

Digitaal fundament
Foyer 3
13:25
25min
Insights into the OER-Infrastructure in Germany / ENG
Marco Timm

Edu-sharing.net e.V. develops infrastructure solutions to support Open Educational Resources (OER) across all educational sectors in Germany. The presentation showcases technologies for the automated harvesting, management, quality assurance,
and dissemination of educational content—such as crawlers, metadata generators, and adaptive topic pages. It also introduces a community-based workflow that transforms OER collections into machine-readable knowledge structures, enabling the training of AI systems and the generation of AI-based educational content.

Digitaal fundament
Tango 1
13:25
25min
Presentaties van de winnaars van de SURF Onderwijsawards 2025
De winnaars

De drie winnaars van de SURF Onderwijsawards 2025 vertellen over hun werk, waarom hun werk genomineerd is en hoe zij innovatie binnen het onderwijs aanjagen.

Stap in de toekomst
Jazz 3
13:25
25min
Professional Development Exchange Hub: Interuniversitaire samenwerking voor duurzame docentontwikkeling
Natascha Heeroma, Tanisha Bachasing

In deze sessie delen we ervaringen en inzichten uit de landelijke pilot Professional Development Exchange Hub, waarin tien Nederlandse universiteiten samenwerken aan een flexibeler en rijker professionaliseringsaanbod voor docenten in het hoger onderwijs. Door bestaande programma’s te delen en samen nieuwe leertrajecten te ontwikkelen, vergroten we de keuzevrijheid van docenten, stimuleren we interuniversitaire kennisdeling en bouwen we aan een landelijke leergemeenschap. Tegelijkertijd stuiten we op belemmeringen zoals platformverschillen, inschrijfsystemen, privacykwesties en erkenning. Tijdens deze presentatie laten we zien hoe we deze uitdagingen aanpakken, delen we onze geleerde lessen en gaan we in op mogelijkheden voor verdere opschaling van de samenwerking.

Kunst van kennisdeling
Amare Studio
13:25
25min
Studievoortgang en sociale binding stimuleren met learning analytics
Tjark Huizinga

Om studenten te ondersteunen bij het leerproces speelt de digitale leeromgeving een belangrijke rol. Er is steeds meer aandacht voor de wijze waarop de leeromgeving ingericht dient te worden en wat dat betekent voor het leerproces van studenten. Uit diverse onderzoeken komt naar voren dat het bieden van structuur, de aanwezigheid van docenten en het tijdig ontvangen van feedback belangrijke kenmerken zijn. Door gebruik te maken van digitale systemen ontstaan er mogelijkheden om meer zicht te krijgen op de wijze waarop studenten leren. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van learning analytics. Learning analytics kunnen bijvoorbeeld inzichten bieden studievoortgang en aanknopingsbieden voor de sociale binding van studenten. Het doelgericht inzetten van learning analytics maakt het mogelijk om meer zicht te krijgen op dit type patronen. Binnen deze presentatie delen we de inzichten van een fieldlab onderzoek uitgevoerd binnen het MBO, HBO en WO. In de verschillende onderwijseenheden hebben docenten doelstellingen geformuleerd waarover ze meer zicht wilden krijgen. Samen met onderwijskundig adviseurs zijn deze doelstellingen doorvertaald naar learning analytics. We delen ons onderzoek naar de ervaringen van studenten en docenten en aanknopingspunten voor beleid.

Instrumenten voor goed onderwijs
Jazz 2
13:50
13:50
10min
Zaalwissel
Plenaire zaal
14:00
14:00
45min
Anderhalf jaar OpenUp samen aan de slag met open leermaterialen!
Irma van der Horn

Ben je benieuwd wat OpenUp al heeft opgeleverd en wat het na 1,5 jaar gaat opleveren? In deze interactieve workshop delen instellingen hun ervaringen, inzichten en resultaten rondom het werken met FAIR leermaterialen. Laat je inspireren, stel je vragen en ontdek hoe jij de impact binnen jouw organisatie kunt vergroten!

In september 2024 startte de stimuleringsregeling OpenUp waaraan 8 mbo instellingen, 10 hbo instellingen en 6 wo instellingen meedoen. In OpenUp krijgen onderwijsinstellingen de ondersteuning om het werken met open leermaterialen mogelijk te maken. In deze workshop krijgen de deelnemers te zien welke stappen zijn gezet in deze instellingen. We wisselen de verschillende aanpakken uit en inspireren je met de ervaringen en de resultaten van de OpenUp deelnemers.
Instellingen zijn aan de slag gegaan met hun actieplannen, ze hebben stappen gezet op alle zes de aandachtspunten uit de impactscan.
Of je nu docent, onderwijskundige, beleidsmaker of betrokken bij contentontwikkeling bent: als je bezig bent met digitale leermaterialen, mag je deze sessie niet missen.

Instrumenten voor goed onderwijs
Jazz 2
14:00
45min
Demonstratie eduwallet proeftuin
Peter Eikelboom, Paul den Hertog

Om lerenden regie te geven over hun eigen onderwijs, dienen een aantal zaken digitaal rondom de lerende georganiseerd te worden. Een persoonlijke eduwallet met een digitale identiteit (o.a. eduID) en studieresultaten (o.a. edubadges) kan een belangrijk digitaal hulpmiddel zijn voor een Leven Lang Ontwikkelen. In Europa en binnen Npuls wordt dit onderzocht en beproefd middels educatie proeftuinen.

Eigen leerroute in de praktijk
Swing
14:00
45min
Diverse leerroutes voor inclusief onderwijs
Ashwin Brouwer

Leren zonder drempels voor alle lerenden in het vervolgonderwijs Nederland. Welke leerroutes zien we dan en hoe dragen die bij aan meer inclusief onderwijs? In deze sessie ga je aan de slag met leerroutes die er voor jouw onderwijsinstelling toe doen. Je ontdekt welke digitale voorzieningen ondersteunend zijn hieraan en welke stappen je kunt zetten om deze leerroutes te faciliteren.

Eigen leerroute in de praktijk
Jazz 3
14:00
45min
Een genAI ecosysteem voor, door en met het onderwijs.
Bas Smit, Bertine van Deyzen

In deze sessie voor informatiemanagers, CIO's en architecten nemen we ze mee in wat er nodig is om te komen tot een veilig, onafhankelijk ecosysteem/platform met inachtneming van de publieke waarden voor het gebruik van Generatieve AI.
Ook zullen we reflecteren om de vereisten rond privacy, security, AI-Act en AI-Literacy.

Daarbij kun je ook denken bv: de architectuur, privacy by design. ondersteuning bij het kiezen model bij specifieke doeleinden. En hoe geven we dat, met elkaar, vorm.
Tijdens de sessie zullen we ook een deelnemer van de Pilot aan het woord laten om ervaringen te delen.

Digitaal fundament
Tango 2
14:00
45min
European GenAI Ecosystem and Infrastructure for Education: What's next?
Johannes Schleiss

Are you facing the challenge of integrating AI models into education? Various initiatives across Europe are aiming to provide solutions for access at both national and international levels. In this session, you will discover how different institutions are providing generative AI, the challenges they face, and the solutions they have found. We will discuss how to make computing resources available, create robust datasets, and innovate responsibly within existing regulations. You will learn from experiences in the Netherlands, Germany, and the United Kingdom, and gain an overview on the current developments on GenAI for education in Europe.

Digitaal fundament
Plenaire zaal
14:00
45min
Evidence-informed werken in onderwijsinstellingen: van ambitie naar actie!
Lotte Schreuders, Stephen Weijers, Nynke van Ketel

In deze interactieve workshop verkennen we samen hoe evidence-informed werken - het combineren van wetenschappelijke inzichten, praktijkervaring en lokale contextkennis - geïntegreerd kan worden in Teaching and Learning Centre’s (TLC’s of CTL’s) en onderwijsinstellingen. Aan de hand van twee praktijkvoorbeelden uit het Teaching and Learning Centre van de Universiteit van Amsterdam laten we zien hoe onderzoek bijdraagt aan onderwijsverbetering – en waar het in de praktijk soms schuurt. In kleine groepen gaan we daarna aan de slag met een vraag uit je eigen praktijk en hoe je dit met een evidence-informed bril kunt benaderen.

De sessie biedt inspiratie, reflectie en concrete handvatten, en is bedoeld voor iedereen die werkt binnen een TLC of CTL, of een andersoortige beleidsrol heeft. We hopen mee te geven dat evidence-informed werken niet alleen een methodiek is, maar vooral een professionele houding die nieuwsgierigheid, samenwerking en impact centraal stelt.

Kunst van kennisdeling
Amare Studio
14:00
45min
Experimenteren met AI en vindbaarheid: leren van regionale experimenten
Thys De Haan, Shen Liu, Fabio Luelmo

Veel onderwijsinstellingen worstelen met de vraag hoe ze kennis over onderwijsinnovatie beter vindbaar kunnen maken voor docenten en onderwijsondersteuners. Hoe zorg je dat informatie niet alleen beschikbaar is, maar ook snel en relevant gevonden wordt? En wat als er binnen én tussen instellingen overlap is in wat er ontwikkeld wordt? Generatieve AI biedt nieuwe mogelijkheden, maar roept ook vragen op: hoe organiseer je dat, hoe begin je ermee, en wat levert het op?

In deze sessie hoor je hoe instellingen uit mbo, hbo en wo hiermee experimenteren, vaak vanuit bestaande platformen, met als doel de kennisdeling slimmer en efficiënter te maken. Binnen het landelijke programma Npuls krijgen zij ruimte en ondersteuning om deze experimenten vorm te geven, individueel én in samenwerking met andere instellingen. Je hoort in deze sessie dus vooral wat instellingen zelf ervaren: waar zij tegenaan lopen, welke inzichten het
oplevert, en hoe samenwerking hierdoor verandert.

De sessie biedt concrete casuïstiek en laat zien hoe AI daadwerkelijk wordt ingezet in de onderwijspraktijk. Laat je inspireren door pioniers uit het veld en reflecteer op vragen zoals: wat betekent dit voor mijn instelling? Wat kan ik hiervan leren? En: hoe zorgen we samen voor betere vindbaarheid van kennis rond onderwijsinnovatie?

Kunst van kennisdeling
Tango 1
14:00
45min
Monitoren van digitale competenties: wat en hoe?
Nienke Stumpel

Veel instellingen zoeken naar manieren om digitale competenties van onderwijsprofessionals inzichtelijk te maken – maar wát moeten we precies monitoren? En hóe doe je dat duurzaam en betekenisvol? In deze interactieve sessie gaan we in gesprek met verschillende partijen, waaronder JISC en verschillende Nederlandse instellingen die werken met eigen monitoringsinstrumenten. Via korte pitches en stellingen verkennen we samen de toekomst van monitoring: van strategisch beleid tot persoonlijke ontwikkeling.

Kunst van kennisdeling
Foyer 3
14:00
45min
Ontwerp je Blended les met de Student Journey Puzzel
Bob Mooijenkind

Wil jij je weten hoe je docenten op een creatieve manier ondersteunt om onderwijs samenhangend en activerend maken? Doe mee met "De Student Journey Puzzel" en ontdek hoe je de leerreis van studenten kan ontwerpen.

Met de Student Journey Puzzel ondersteunen we bij De Haagse Hogeschool docenten bij het ontwerpen van blended modules.

Tijdens deze interactieve sessie ga je direct aan de slag met een concreet scenario. Samen breng je de leerreis van studenten in kaart en krijg je praktische handvatten om hen beter voorbereid naar de les te laten komen.

Instrumenten voor goed onderwijs
Trap
14:00
45min
Samen op weg naar drempelloos leren – ervaar de Gereedheidsscan
Linda Bakker

Wendbaar georganiseerd onderwijs is nodig om leren zonder drempels mogelijk te maken – maar hoe weet je waar je staat? In deze interactieve sessie maak je kennis met de Gereedheidsscan Leren zonder drempels van Npuls: een beproefd instrument dat onderwijsinstellingen helpt om samen richting te bepalen op de thema’s onderwijsontwerp en inrichting, samenwerking, sectorafspraken en standaarden, applicatielandschap en voorzieningen, en data, informatie en standaardisatie (bronsystemen).

We starten plenair met een korte introductie van de scan en delen ervaringen van instellingen die het traject al doorliepen: wat levert het op en hoe draagt het bij aan verbinding tussen beleid, onderwijs en systemen? Daarna gaan we in kleine, gemengde groepen aan de slag met een vingeroefening. Elke groep behandelt één vraag per thema en schat gezamenlijk de volwassenheidsfase in. Zo ervaar je hoe de scan het gesprek aanjaagt en inzichten biedt vanuit verschillende perspectieven.

We sluiten af met een plenaire terugkoppeling en uitleg over hoe jouw instelling ook een scantraject kan starten. Een sessie vol herkenning, uitwisseling en concrete inspiratie voor wie werk wil maken van drempelloos leren.

Eigen leerroute in de praktijk
Foyer 2
14:00
45min
Towards a sustainable culture of innovation in higher education (ENG)
Jan Bollansee, Margo Landsheere

Hoe bouw je als hoger onderwijsinstelling aan een duurzame innovatiecultuur ? Binnen KU Leuven doen we dit via het Learning Lab-netwerk en een getrapte aanpak van innovatieprojecten (seed, scale-up, implementatie). Hoewel we hiermee al waardevolle ervaring hebben opgedaan , bijvoorbeeld op het vlak van disseminatie van projectresultaten, blijven er belangrijke vragen: Hoe stel je een strategische innovatieagenda op? Welke criteria gebruik je om projecten te selecteren? En hoe kan toekomstdenken richting geven aan onderwijsinnovatie?

In deze interactieve Birds of a Feather-sessie gaan we hierover graag in gesprek met jou. Je komt te weten hoe wij dit aanpakken en nodigen je uit om eigen ervaringen, uitdagingen en ideeën te bespreken. Thema’s zoals projectselectie, strategievorming en het verankeren van innovatie in beleid komen aan bod.

Kunst van kennisdeling
Spinoza foyer
15:20
15:20
25min
AI-beleid: van visie naar implementatie met een integrale projectaanpak
Ivar van de Loo

De Erasmus School of Health Policy & Management van de Erasmus Universiteit Rotterdam heeft een nieuw beleid gepubliceerd voor het gebruik van AI in het onderwijs. Dit project, een samenwerking tussen ESHPM en de Community for Learning & Innovation, is gericht op het implementeren van het ontwikkelde AI-beleid in het onderwijs om een toekomstbestendig en innovatief curriculum voor alle programma’s te realiseren, waarin verantwoord gebruik van AI is geïntegreerd. Het project is opgezet op drie niveaus: constructive alignment op programma- en cursusniveau en het ontwikkelen van alternatieve methoden voor assessment, professionaliseren en trainen van docenten en het ontwikkelen van een AI-leerlijn voor studenten.

We starten met een overzicht van de aanleiding voor het project, bespreken welke signalen en uitdagingen de faculteit heeft ondervonden met betrekking tot AI-integratie en leggen uit welke beleidsmatige stappen ondernomen zijn om een solide basis voor AI in het onderwijs te creëren. We duiken dieper in de integrale projectaanpak, geven inzicht in de gedetailleerde analyses van AI-gebruik en risico’s en delen concrete voorbeelden, tools, templates en praktische tips. We sluiten af met de huidige status van het project, de impact tot nu toe en reflectie op de bereikte mijlpalen en toekomstige stappen.

Kunst van kennisdeling
Foyer 2
15:20
25min
Bewegen tussen onderwijs en organisatie: Inzichten uit Implementatie
Astrid Timman, Maurice Magnee

De implementatie van VR-onderwijs vereist grondige voorbereiding en ondersteuning op verschillende niveaus. Dit omvat niet alleen technische en didactische scholing van docenten, maar ook robuuste systemen voor het beheer, de uitleenlogistiek en databeheer. Daarnaast bleek veerkracht in de organisatie cruciaal, met een plan B voor wanneer technische of logistieke problemen zich voordoen. De opgedane ervaringen onderstrepen de noodzaak van een goed georganiseerde en toekomstgerichte aanpak voor het succesvol inzetten van VR in het onderwijs.

Kunst van kennisdeling
Amare Studio
15:20
25min
Collaborative design in the Metaverse
Professsor Dr. Ian Biscoe

We present findings from the early phases of a virtually co-located collaboration between the Trans Realities Lab at Design Academy Eindhoven and HKU Utrecht's Artistic XR Lab. We are exploring the potential for XR-mediated co-location to deliver new interdisciplinary models for educational art and design collaboration across geographic and institutional boundaries. Based on the initial series of practical tests, we will examine and discuss future scenarios for design education and its potential applications for interdisciplinary cross-sector education.

Stap in de toekomst
Jazz 3
15:20
25min
From teacher-driven educational innovation to EdTech Startup (ENG)
Karel Aarts, Tessa Askamp

Onderwijsinnovatie laten aansluiten op de behoeften van docenten, hoe doe je dat?
Al 5 jaar lang kunnen docenten op de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) pilotvoorstellen indienen voor onderwijsinnovatie en -digitalisering op de werkvloer. Van de 125 pilots bleken er zo’n 30 interessant te zijn voor andere faculteiten of universiteiten. Karel en Tessa ondersteunen deze projecten, van pilot tot product, vanuit hun rol als opschalingsmanagers. In deze presentatie:
- Vertellen we hoe we docent-gedreven onderwijsinnovatie opzetten
- Laten we zien hoe we met onze opschalingswaaier en EdTech TRL-model (Technology Readiness Levels) doelgericht werken aan duurzame EdTech-innovatie
- Leggen we uit hoe we dit doen vanuit de publieke waarden.
Aan de hand van praktische ervaringen, inzichten en praktische tools leer je hoe je onderwijsinnovatie aan kan laten sluiten bij de behoeften van docenten. Wat werkt wel, wat niet? Hoe pak je opschaling praktisch aan in het onderwijs, waar het starten van een EdTech bedrijf niet de corebusiness is van de initiatiefnemers van de pilot?

Stap in de toekomst
Foyer 3
15:20
25min
Samen bouwen aan digitale transformatie: eigenaarschap digitale leeromgeving als fundament
Monique Mulders, Wilfred Rubens

In het huidige MBO-landschap is digitale transformatie onvermijdelijk. De digitale leeromgeving (DLO) vormt hiervoor het fundament. Voor een succesvol gebruik en doorontwikkeling van de DLO is eigenaarschap binnen de organisatie wezenlijk. Tijdens deze presentatie nemen we u mee in onze reis naar hoe we concrete stappen hebben gezet om dit eigenaarschap te borgen en structureel te verankeren. Welke keuzes heeft het Graafschap College gemaakt? We hebben daarbij bewust afgeweken van het door SURF ontwikkelde raamwerk voor de continue doorontwikkeling van de DLO.

Instrumenten voor goed onderwijs
Jazz 2
15:20
25min
TheDiscovery Tool - mapping digital competences
Nienke Stumpel, Anne Pior, Mike Cameron

How do you assess the digital skills of education professionals, and how do you translate that into action? JISC's Discovery Tool has been helping institutions in the UK for years to support individual and team development within the broader ‘Building Digital Capability’ programme. During this session, JISC will present how the tool works, what insights it provides, and how it is used in England at both the strategic and personal levels. Expect a combination of demonstration and reflection on impact, with room for questions and discussion. The tool is also relevant for Dutch institutions working on professionalisation around digital skills.

Kunst van kennisdeling
Swing
15:20
25min
Zet de toon voor het innovatief inkopen van EdTech
Lotte Pröpper

Tijdens de SURF Onderwijsdagen 2025 wil het EdTech Marktplaats team een presentatie geven over innovatief inkopen van EdTech. De EdTech Marktplaats is een experiment met een Dynamisch Aankoopsysteem dat instellingen helpt eenvoudig, laagdrempelig en rechtmatig EdTech in te kopen. De EdTech Marktplaats brengt vraag en aanbod dichter bij elkaar en ondersteunt het borgen van publieke waarden bij de inkoop van EdTech.

In de sessie bespreken we twee à drie onderwerpen die naar voren zijn gekomen uit de lopende evaluatie, bijvoorbeeld intellectueel eigendom, aanbesteden met uitgangspunt 3A4, en publieke waarden. Elk onderwerp wordt muzikaal ingeleid en toegelicht in een hand-out. Ook instellingen die al via de Marktplaats hebben gewerkt, delen hun ervaringen en brengen het gesprek op gang.

Deelnemers krijgen praktische inzichten in innovatieve inkoopmethoden en hoe om te gaan met publieke waarden en intellectueel eigendom binnen EdTech-inkoop.

Instrumenten voor goed onderwijs
Spinoza foyer
16:00
16:00
60min
Closing and the SURF AI quiz
Anna Posthumus Meyjes-de Breij

Afsluiting van de dag waarbij we gezamenlijk de grote SURF Ai quiz gaan spelen. Dit doen we onder de inspirerende leiding van finalist 'Docent van het jaar 2025' en lecturer aan de Hogeschool Leiden Anna Posthumus Meyjes-de Breij.

Keynote
Plenaire zaal
10:00
10:00
60min
Opening and keynote of Hans Schnitzler
Hans Schnitzler

De tweede dag van de SURF Onderwijsdagen 2025 opent met een muzikale energizer en de keynote van Hans Schnitzler.

Keynote
Plenaire zaal
11:00
11:00
35min
Ochtend pauze
Plenaire zaal
11:35
11:35
45min
AI-bestendig toetsprogramma
Jochem ten Böhmer

De workshop AI-bestendig toetsprogramma daagt deelnemers uit om hun toetspraktijk kritisch onder de loep te nemen. Met de opkomst van generatieve AI verandert immers hoe studenten leren én hoe ze aantonen wat ze beheersen. Tijdens de workshop ontdek je hoe je met behulp van een praktische toolkit een losse toets en het volledige toetsprogramma kunt analyseren op AI-bestendigheid. Je gebruikt een flowchart en risicotabel om toetsvormen en het gehele toetsprogramma te beoordelen.

Deelnemers verkennen welke toetsvormen AI-bestendig zijn en welke gevoelig zijn voor AI-misbruik. Je gaat ervaren dat het niet gaat om verbieden, maar om bewuste keuzes maken. Wat wil je écht meten? En hoe zorg je dat studenten leeruitkomsten aantonen zonder dat AI het werk overneemt?

Samen gaan we aan de slag met maatregelen voor leeruitkomsten, toetsvormen en leeractiviteiten. We bespreken hoe we AI op verantwoorde wijze integreren. De workshop activeert, confronteert én inspireert: hoe maak jij je toetsprogramma toekomstbestendig?

De toolkit is direct beschikbaar voor alle deelnemers.

Stap in de toekomst
Foyer 2
11:35
45min
BOP in Beweging: Impact van OKX op Beleid, Organisatie & Processen
Alda Kroneman, Rosalie Imangdeen

Wat betekent de invoering van de OKX-koppelingen (flexibiliseringskoppelingen) voor jouw instelling? In deze interactieve ‘birds of a feather’-sessie gaan we met beleidsmakers, procesbegeleiders en projectleiders uit het mbo-veld in gesprek over de impact van deze koppelingen op Beleid, Organisatie en Processen. Ervaringen van mbo-scholen vormen de aftrap, waarna we gezamenlijk verkennen welke kansen en knelpunten instellingen zien. De opbrengst gebruiken we om instellingen goed te kunnen ondersteunen bij de uitrol van de koppelingen.

Eigen leerroute in de praktijk
Jazz 3
11:35
45min
Durf te casen! Maak van je klas een denktank
Hans van Oudheusden

Werk jij met studenten en wil je je onderwijs interactiever, praktijkgerichter én leuker maken? Dan is deze workshop over onze case cracking video-serie met gebruiksvriendelijke docentenhandleiding iets voor jou.

Al jaren begeleiden wij studententeams bij het oplossen van echte, actuele vraagstukken via de casemethode. Wat begon als een manier om studenten uit te dagen, groeide uit tot complete modules, semesterprogramma’s, bootcamps en toffe competities. En elk jaar weer zien we hoe enthousiast studenten ervan worden – én hoe trots ze zijn op wat ze bereiken.

Misschien heb jij ook al eens gedacht: "Dat zou ik ook wel willen doen in mijn lessen." Goed nieuws: dat kan! In deze workshop over het gebruik van 10 korte video’s nemen we je stap voor stap mee in hoe jij zelf case-based learning kunt toepassen. Je krijgt praktische tips, kant-en-klare formats en inspirerende voorbeelden. Alles wat je nodig hebt om meteen aan de slag te gaan.

Instrumenten voor goed onderwijs
Jazz 2
11:35
45min
Evidence-informed use of learning analytics (ENG)
Manika Garg, Anouschka van Leeuwen

De inzet van EdTech en Learning Analytics groeit snel, maar hoe weet je of ze echt bijdragen aan beter onderwijs? In deze interactieve sessie verkennen we hoe evaluatie helpt bij evidence-informed implementatie van technologie in het onderwijs. Aan de hand van concrete voorbeelden en een gezamenlijk gesprek werken deelnemers samen aan casussen, delen ze ervaringen en formuleren ze inzichten. Doel: instellingen versterken in het bouwen aan een lerende, onderzoekende innovatiecultuur.

Kunst van kennisdeling
Tango 1
11:35
45min
Gedigitaliseerd erfgoed. Oude teksten, nieuwe technieken en een inspirerende onderwijsmethode.
Anouk Nuijten, Kim Dibbets

Wil jij geïnspireerd worden door hoe je objecten gebruikt in het onderwijs? Ben je benieuwd naar hoe je objecten zo kunt digitaliseren dat deze eenvoudig in het onderwijs gebruikt kunnen worden? Wil je ervaren hoe (gedigitaliseerde) objecten bij kunnen dragen aan een verdiepende leerervaring?

Kom dan naar de tastersessie: “Gedigitaliseerd erfgoed. Oude teksten, nieuwe technieken en een inspirerende onderwijsmethode” van de universiteitsbibliotheek van de VU. In deze sessie ervaar je de kracht van het doceren met (digitale) objecten en zul je replica’s van historische kleitabletten door je handen laten gaan. Je gaat actief aan de slag met een lesplan wat ontwikkeld is binnen het project Digital Impressions. Daarnaast geven we inzichten in de (succesvolle) uitkomsten van dit project, toepasbaar voor iedereen die leermaterialen (objecten) wil digitaliseren en (open) wil delen. Tenslotte maak je kennis met de onderwijsmethode: Object Based Teaching & Learning. Deze sessie is zeer nuttig voor zowel docenten, onderwijskundigen, onderwijsondersteuners, conservatoren, en OER-onderwijsexperts.

Nieuwsgiering? Wees welkom bij onze sessie!

Instrumenten voor goed onderwijs
Tango 2
11:35
45min
How do we measure the impact of CTLs on educational innovation with ICT?
Nynke Kruiderink

Centres for Teaching and Learning (CTLs) worden gezien als katalysatoren voor onderwijsinnovatie, maar hoe bewijs je dat ze ook echt het verschil maken? In deze paneldiscussie gaan vertegenwoordigers van verschillende onderwijsinstellingen én het landelijke NPuls-programma met elkaar in gesprek over de rol van CTLs bij onderwijsinnovatie met ICT. We bespreken concrete voorbeelden, kritische vragen én strategieën om impact zichtbaar te maken. Het publiek wordt actief betrokken in het gesprek.

Kunst van kennisdeling
Plenaire zaal
11:35
45min
Lifecyclemanagement: ontdek de veelzijdige cyclus voor digitale leermaterialen
Irma van Houts, Brenda Lems

Werk je met (open) digitale leermaterialen? De experts van de Npuls-themalijn Natuurlijk Open en de community edusources hebben een interactieve tool ontwikkeld om de levenscyclus van open leermateriaal in de praktijk toe te passen. Deze tool biedt per fase uitleg over het maken, delen, hergebruiken en onderhouden van open leermateriaal. Gebaseerd op inzichten uit het veld en feedback van onderwijsprofessionals, is de tool waardevol voor docenten, beleidsmakers en contentontwikkelaars.

Tijdens de sessie ontdek je hoe je een leermaterialencyclus kunt inzetten binnen jouw onderwijs en leermaterialen, en waarom dit belangrijk is. Je leert op welk niveau (strategisch, tactisch, operationeel) je de cyclus kunt toepassen binnen jouw instelling. Daarnaast worden de verschillende stappen van creatie tot verwijdering behandeld.

Mis deze kans niet om te leren hoe je digitale leermaterialen effectief kunt beheren en verbeteren!

Instrumenten voor goed onderwijs
Swing
11:35
45min
Ojee, alweer een idee?! Van innovatief vonkje naar blijvend vuur!
Peggy Lambriex-Schmitz, Karian Salet

Innovatieve ideeën in het onderwijs ontstaan vaak met veel enthousiasme, maar blijven helaas vaak steken in de fase van ontwikkeling. Of ze verdwijnen weer snel nadat ze geïmplementeerd zijn. Terwijl ze juist bedoeld zijn om een blijvende impact te maken. Dat is niet alleen zonde, maar ook vermijdbaar.
Hoe zorgen we ervoor dat deze ideeën niet alleen geboren worden, maar ook een duurzame plek vinden in onze lesprogramma’s en werkprocessen?

Tijdens deze sessie neemt Peggy Lambriex-Schmitz je mee in de wereld van onderwijsinnovatie en laat ze zien hoe je vanaf het allereerste begin kunt werken aan de verankering of verduurzaming van innovatieve ideeën. Geïnspireerd door onderzoek, verkent zij samen met ons de vijfde fase van Innovatief
Werkgedrag: idea sustainability.
Deze fase is dé sleutel tot het blijvend verankeren van ideeën binnen teams en organisaties. Of je nu docent, manager, onderzoeker of beleidsmaker bent, deze sessie biedt praktische handvatten en een frisse kijk op hoe we samen werken aan innovatiekracht.
Met inzichten uit onderzoek én praktijk ontdek je hoe duurzame innovatie niet alleen een uitdaging is, maar vooral een kans om ons onderwijs en onze regio te versterken. Klaar om jouw ideeën een langere levensduur te geven?

Kunst van kennisdeling
Foyer 3
11:35
45min
Transformative teaching with AI - More than just optimizing the existing?
Johannes Schleiss

Are you curious about how artificial intelligence (AI) can redefine education? Until now, AI has mainly supported existing practices, like automated grading or efficiencies in processes. But AI also has the potential to create entirely new learning environments and redefine the roles of educators, learners, and institutions. This workshop invites you to develop innovative teaching approaches that leverage AI as a catalyst for profound change in education. You will gain a deeper understanding of AI's transformative potential and brainstorming concepts that push beyond traditional methods. Use this space and join a short deep dive into the future of education and think along.

Stap in de toekomst
Spinoza foyer
11:35
45min
Zien hoe kennis en netwerken bewegen voor duurzame onderwijsverandering
Elske van den Boom-Muilenburg, Belinda Ommering

Onderwijsverandering in het mbo, hbo en wo vraagt niet alleen om goede ideeën, maar om het gezamenlijk creëren, delen en benutten van kennis. In deze workshop staat dat gezamenlijke proces centraal. We introduceren een visuele tool die zichtbaar maakt wie met wie samenwerkt, welke kennis gedeeld wordt, hoe vaak en op welke manier. Deelnemers brengen hun eigen netwerk in kaart en ervaren hoe het expliciteren van kennis- en samenwerkingspatronen bijdraagt aan duurzame onderwijsverandering. De tool verbindt sociaal kapitaal, kenniscreatie en kennisdeling. Door inzicht te krijgen in bestaande en ontbrekende verbindingen en in het type gedeelde kennis, ontstaat ruimte om doelgericht te werken aan een sterkere leer- en samenwerkingscultuur. Deelnemers worden uitgenodigd om hun eigen praktijkervaringen te delen en samen te verkennen hoe deze aanpak hen kan ondersteunen bij het versterken van innovatie in hun organisatie. Deze workshop is bedoeld voor iedereen die werkt aan onderwijsverandering en benieuwd is hoe je vanuit samenwerking en onderzoekend vermogen gezamenlijke kenniscreatie kunt stimuleren. Doe mee, denk mee, en ontdek hoe je via inzicht in netwerken en kennisstromen duurzame verandering kracht bij kunt zetten.

Kunst van kennisdeling
Amare Studio
12:20
12:20
65min
Lunch pauze
Plenaire zaal
13:25
13:25
25min
De student, de chatbot en de feedback: GenAI als leerpartner
Klaas-Jan Lammers, Nynke Bos

Generatieve AI biedt kansen om het leerproces van studenten daadwerkelijk te versterken. In deze sessie worden twee praktijkgerichte toepassingen gepresenteerd.

De eerste is Holli, een AI-chatbot die studenten ondersteunt bij het reflecteren op hun leerervaringen. Holli stelt verdiepende vragen die gericht zijn op betekenisvolle reflectie en het formuleren van toekomstgericht handelen. De chatbot is ontwikkeld tijdens de Pro-U Hackathon van de Universiteit Twente, in samenwerking met SURF en Npuls, en sluit aan bij bestaande reflectiemodellen uit het onderwijs.

De tweede toepassing richt zich op feedback bij programmatisch toetsen. Door een eigen taalmodel te trainen op eerdere narratieve feedback, ontvangen studenten gerichte en persoonlijke AI-feedback die hen helpt hun ontwikkeling beter te begrijpen en te sturen.

Naast de implementatie in de praktijk onderzoeken wij de effecten van deze toepassingen op de kwaliteit van het leerproces. Tijdens de sessie delen wij ervaringen, laten wij voorbeelden zien, en presenteren wij eerste onderzoeksresultaten.

De sessie biedt ruimte voor interactie: hoe kunnen we AI zo inzetten dat studenten er echt beter van leren, en wat vraagt dat van docenten en opleidingen?

Instrumenten voor goed onderwijs
Foyer 2
13:25
25min
Kansgelijkheid in het onderwijs: wat Codam je kan leren
Maarten Naaijkens

Codam Coding College is een gratis programmeeropleiding in Amsterdam die werkt zonder docenten, zonder startkwalificaties en zonder collegegeld. Toelating gebeurt op basis van motivatie en leervermogen, niet op basis van diploma’s. Daarmee biedt Codam een radicaal andere benadering van kansengelijkheid in het techonderwijs.

In deze presentatie laat Maarten Naaijkens (Managing Director) zien hoe deze peer-to-peer leeromgeving werkt, welke studenten zij aantrekt en hoe ze aansluiting vinden op de arbeidsmarkt. Maar de presentatie is ook een uitnodiging: kunnen we samen met het reguliere onderwijs bruggen bouwen tussen deze innovatieve aanpak en bestaande systemen?

De sessie biedt inzichten voor beleidsmakers en onderwijsprofessionals die op zoek zijn naar nieuwe manieren om divers talent op te leiden voor de digitale toekomst — zonder concessies te doen aan kwaliteit.

Eigen leerroute in de praktijk
Jazz 3
13:25
25min
Onderwijs vernieuwen met lef: het CTL als katalysator voor ontwikkeling
Anne Jansen, Dorothy Duchatelet

Hoe geef je als Centre for Teaching and Learning richting aan duurzame onderwijsvernieuwing, in verbinding met de mensen voor en met wie je werkt? In deze sessie krijg je een inkijk in de ontwikkeling van het CTL van de Open Universiteit – het Expertisecentrum onderwijs (CTL-ECO) – hoe het richting neemt om uit te groeien tot een katalysator voor onderwijsvernieuwing.

In deze sessie leer je hoe je met een heldere koers én ruimte voor leren samenwerking bevordert, en tegelijkertijd investeert in het versterken van een cultuur van co-creatie, eigenaarschap en lef. Ons uitgangspunt is dat we verandering niet willen managen maar verandering mede mogelijk maken: van binnenuit, in betekenisvolle interacties. Ook hoor je meer over hoe je onderzoek als interventie kunt inzetten om draagvlak te vergoten en inzichten op te halen die directe input geven aan de doorontwikkeling van een CTL.

De sessie biedt concrete voorbeelden van hoe CTL-ECO verbinding faciliteert met docenten, opleidingen en beleid. Zo krijg je een inkijk in hoe initiatieven zoals de Dag van het Onderwijs bijdragen aan lef en innovatie en het versterken van een lerende cultuur.

Of je nu werkt aan professionalisering, teamontwikkeling of organisatievernieuwing: deze sessie biedt herkenning, reflectie en inspiratie.

Kunst van kennisdeling
Swing
13:25
25min
Remote Labs: lab education without borders (ENG)
Karel Aarts, Tessa Askamp

Wat als elke student in Nederland toegang heeft tot geavanceerde labfaciliteiten, ongeacht locatie of tijd? De Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) wil voldoende en kwalitatief hoogwaardig labonderwijs kunnen blijven bieden, ondanks groeiende studentenaantallen. Twee professoren bedachten Remote Labs: een oplossing om de fysieke labs 24/7 beschikbaar te maken voor de uitvoer van experimenten. Tijdens deze sessie hoor je meer over de Remote Labs oplossing, en denken we na hoe we kwalitatief hoogwaardig labonderwijs voor heel Nederland kunnen (blijven) bieden.

Instrumenten voor goed onderwijs
Amare Studio
13:25
25min
eduXchange in Europa (ENG)
Alexander Blanc, Ben Parker

In deze sessie neemt Benjamin Parker je mee in het werken met eduXchange.eu binnen de European University Alliance EUROTEQ waar de TU/e een onderdeel van is.

Eigen leerroute in de praktijk
Foyer 3
13:50
13:50
10min
Zaalwissel
Plenaire zaal
14:00
14:00
45min
Collaborative Trust Framework: working together in partnership while maintaining sovereignty (ENG)
Daan Jonker, Minke ter Hedde

Het huidige (digitale) tijdperk en de steeds groter wordende druk op digitale soevereiniteit vraagt om een nieuwe manier van samenwerken tussen onderwijsinstellingen en commerciële (EdTech) bedrijven. Om deze nieuwe vorm van samenwerken te bevorderen, heeft een kernteam van experts uit het onderwijs en de EdTech-sector het Collaborative Trust Framework (CTF) opgezet. Dit raamwerk is bedoeld voor langdurige partnerschappen tussen onderwijsinstellingen en EdTech bedrijven. Partnerschappen waarin vertrouwen, transparantie en gedeelde waarden en doelen centraal staan. Waarin in co-creatie wordt samengewerkt aan kwalitatieve digitale innovaties in het onderwijs met publieke waarden als fundament. Met ruimte om duurzaam met elkaar te blijven innoveren. Vastgelegd in passende zakelijke afspraken.

Tijdens onze workshop leggen we de achtergrond en het belang van het Collaborative Trust Framework uit en duiken we dieper in drie categorieën:
• Een regulier inkooptraject vanuit CTF gedachtegoed
• Een co-creatie traject vanuit CTF gedachtegoed
• Een doorontwikkelingstraject binnen een bestaande relatie vanuit CTF gedachtegoed

Daarna gaan we interactief met de deelnemers aan de slag.
Aan de hand van een praktijkvoorbeeld per categorie vullen we samen met de deelnemers in welke Trust Framework elementen zij zouden kunnen inzetten, wat dat vervolgens in de praktijk betekent en wat het aan waarde kan opleveren.

Digitaal fundament
Jazz 3
14:00
45min
Een menukaart voor een lerende cultuur
Annet Smith, Fifi Schwarz

Welke instrumenten zet je als MBO in om een innovatie en lerende cultuur te versterken? In het kader van ons op te richten Center for Teaching and Learning is Nova College volop bezig met deze vraag. Welke concrete activiteiten en middelen kun je, naast onderwijskundig leiderschap en een duidelijke visie, inzetten om te bevorderen dat docententeams samen lerend ontwikkelen én om ambitieuze innovatieplannen behapbaar te houden?
Tijdens deze workshop geven we een kijkje in onze keuken. Maar we halen met een aansprekende en praktische werkvorm ook graag op welke gerechten de deelnemers op hun innovatiemenu hebben staan. Wat zijn good practices? En minstens zo belangrijk: op welke vraagstukken moet je langer kauwen en welke takeaways geven we elkaar mee?

Kunst van kennisdeling
Tango 2
14:00
45min
From prompt to production – Create educational media with AI (ENG)
Miriam Fuselier, Erik Boon

Hoe zet je AI slim in bij het maken van video’s en andere leermiddelen? In deze sessie ontdek je hoe AI-tools jou kunnen helpen om sneller, slimmer én creatiever multimedia content te maken voor het onderwijs.

Je leert hoe je met eenvoudige prompts en tools als ChatGPT, Sora, Pictory en Canva direct aan de slag kunt – ook als je geen technische achtergrond hebt.

Aan de hand van praktijkvoorbeelden krijg je inzicht in hoe AI wordt ingezet voor scriptontwikkeling, voice-overs, beeldbewerking en zelfs avatars. Maar we gaan verder dan alleen tools: wat betekent AI voor jouw rol als docent, onderwijsondersteuner of instructional designer?

In 45 minuten ontwikkel je een idee, genereer je een script / storyboard en maak je een echte video met AI. Dit proces maakt je bewust van de mogelijkheden en laat je reflecteren op de uitdagingen.
Laat je inspireren, denk kritisch mee en ervaar hoe AI niet alleen tijd bespaart, maar ook ruimte creëert voor kwaliteit en creativiteit.

Stap in de toekomst
Tango 1
14:00
45min
Hoe organiseer je AI-geletterdheid? Hint: niet met een chatbot
Elske van den Boom-Muilenburg, Kim Schildkamp

AI-geletterdheid vraagt om meer dan tools of individuele vaardigheden – het is een gezamenlijke opgave die stevig organisatorisch verankerd moet worden. In dit panelgesprek verkennen we hoe onderwijsinstellingen AI-geletterdheid (kunnen) vormgeven. De sessie is gebaseerd op een recente systematische literatuurstudie van Npuls, waaruit blijkt dat het organisatorische niveau cruciaal is voor het bevorderen van AI-geletterdheid. Het panelgesprek richt zich op vier sleutelcondities die dit niveau beïnvloeden. Aan de hand van vier vragen zoeken we naar praktische antwoorden:
(1) Wat is de rol van leiderschap in het stimuleren van AI-geletterdheid?
(2) Hoe geef je professionele ontwikkeling met betrekking tot AI-geletterdheid vorm die aansluit bij onderwijspraktijken?
(3) Hoe betrek je docenten en andere stakeholders actief bij de ontwikkeling van beleid en materialen gericht op AI-geletterdheid?
(4) Hoe bevorder je interfacultaire samenwerking om kennisdeling en brede adoptie van AI te ondersteunen?
Na een korte introductie van de onderzoeksbevindingen gaan drie panelleden met verschillende perspectieven met elkaar én het publiek in gesprek. Deze sessie biedt geen blauwdruk, maar wel gedeelde inzichten en concrete handvatten – voor bestuurders, beleidsmakers en onderwijsprofessionals die AI-geletterdheid niet alleen willen agenderen, maar ook echt willen organiseren.

Instrumenten voor goed onderwijs
Plenaire zaal
14:00
45min
Maak je eigen 'Zien' en blijf Aan zet!
Carole Grootenboer

Vandaag ben je op de Onderwijsdagen geïnformeerd, geïnspireerd en heb je waarschijnlijk mooie en zinvolle gesprekken gevoerd!
Maar morgen, weer terug op het werk wil je niet vergeten wat je aan kennis en inspiratie hebt opgedaan. En wat je toch echt anders wilde gaan doen, want jij bent nog steeds Aan zet!
Ook na de Onderwijsdagen!

Stap in de toekomst
Trap
14:00
45min
Open onderwijsmateriaal: de tooling bestaat, nu ben jij aan zet!
Tom van Woudenberg, Dennis den Ouden-van der Horst

Veel docenten hebben de behoefte aan het zelf vormgeven van hun eigen onderwijsmateriaal, hebben een passie voor een perfecte leerervaring en (her)gebruiken graag bestaand materiaal. De open source community TeachBooks maakt dat mogelijk met tooling, templates en handleiding waarmee iedereen zelf aan de slag kan gaan. Origineel gestart door docenten aan de TU Delft, maakt TeachBooks het nu mogelijk voor honderden gebruikers uit binnen- en buitenland om op een praktische en leuke manier open, online, interactieve tekstboeken te ontwikkelen. Kom naar onze workshop waarbij je ervaart hoe jij de tooling kan gebruiken en hoe makkelijk het daarmee is om zelf open, online, interactieve tekstboeken te maken en te delen en om deze te (her)gebruiken.

Let erop dat je een laptop meeneemt naar deze sessie!

Instrumenten voor goed onderwijs
Amare Studio
14:00
105min
Studentenwedstrijd ‘Jij powered by AI?’
Ilona van der Rijt

hbo-studentenwedstrijd ‘Jij powered by AI?’ door Vereniging Hogescholen

Wat is de invloed van artificiële intelligentie (AI) op toekomstige beroepen? Of het nu gaat om de gezondheidszorg, het onderwijs, de techniek of de creatieve industrie: de ontwikkelingen op het gebied van AI gaan razendsnel en spelen overal. Dat biedt kansen, maar brengt ook ethische uitdagingen met zich mee. De Vereniging Hogescholen heeft hbo-studenten uitgedaagd om met een afbeelding, video of tekst te verbeelden hoe AI hun toekomstige beroep beïnvloedt. De beste inzending wint € 2.601,- (gelijk aan een jaar collegegeld).

Stap in de toekomst
Jazz 2
14:00
45min
Van Stilte naar Stem: VR-communicatietraining voor studenten met ASS
Roel Peijs, Anna Krispin, Ana Garcia Ardana

Dit project ontwikkelt een innovatieve VR-training voor studenten met autismespectrumstoornis (ASS) in het mbo. De training biedt een veilige, realistische en herhaalbare omgeving waarin studenten hun sociale communicatievaardigheden in groepsgesprekken kunnen oefenen. Het doel is om hun participatie in het onderwijs én hun toekomstige positie op de arbeidsmarkt te versterken.

Betrokken organisaties en hun rol:
- Zuyd Hogeschool (HBO) voerde praktijkgericht onderzoek uit naar de behoeften en communicatieve uitdagingen van studenten met ASS.
- UCLL (University Colleges Leuven-Limburg) ontwikkelde de VR-tool technisch, gebaseerd op het scenario en de leerdoelen uit het onderzoek.
- VISTA college (MBO) onderzocht hoe de tool effectief kan worden geïmplementeerd in het onderwijs en hoe deze aansluit bij bestaande onderwijsvormen en ondersteuningsstructuren.
Samen vormen deze partners via Erasmus+ een praktijkgericht, interdisciplinair consortium dat inzet op innovatie, inclusie en toekomstbestendig onderwijs.

Instrumenten voor goed onderwijs
Foyer 2
14:00
45min
Voor wie doe jij de voordeur open?
Marlies Rikken, Peter Havekes

Is het onduidelijk bij wie je moet zijn om mensen digitaal binnen te laten bij jullie instelling? Loop je ook aan tegen vage processen, stiekem-toch-uitgeven-van-langlopende-accounts en verouderde namenlijstjes?
In deze workshop leer je hoe je makkelijk en veilig mensen binnen kunt laten door de voordeur van de instelling. EN hoe die mensen weer buiten de deur gezet worden wanneer het tijd is.

Je gaat in deze sessies in duo's aan de slag en:
- Iemand uitnodigen voor het gebruik van een onderwijsapplicatie
- Hands-on met SURFconext aan de slag.
- Kennis maken met eduID.
- Leren hoe rollen voor veilige toegang werken

Deze sessie is NIET technisch. We laten zien hoe iedereen in de instelling veilig en makkelijk aan de slag kan met SURFconext en eduID om de voordeur van de instelling nog beter te beveiligen.

Je gaat zelf een uitnodiging naar elkaar sturen en zelf een eduID aanmaken waarmee kunt inloggen bij een applicatie. Je krijgt een korte intro over hoe het werkt en gaat daarna aan de slag met de opdracht.

Digitaal fundament
Swing
14:00
45min
Voorspelmodellen in het klaslokaal: tussen invloed en verantwoordelijkheid
Memon Boukiour

De learningmanagementsystemen die we gebruiken in het hoger onderwijs zitten vol data die studenten inzicht kunnen geven in hun leerproces. De afgelopen twee jaar hebben twee docent-onderzoekers de stap gewaagd om deze data te ontsluiten, te analyseren en voor te leggen aan studenten. In deze sessie verkennen we wat de mogelijkheden zijn voor docenten, de beperkingen voor onderzoekers en de voors en tegens voor studenten.

In deze sessie delen we enerzijds de resultaten van een onderzoek onder eerstejaarsstudenten Voeding & Diëtetiek die aan de hand van Machine Learning een voorspelling kregen over hun toetsresultaat. Anderzijds laten we zien hoe we als docent-onderzoekers dit onderzoek vormgaven en waar we op gestuit zijn. Daarbij gaan we dieper in hoe wij de vertaalslag hebben proberen te maken van gevoelloze data naar de leefwereld van studenten.

We combineren onderzoeksuitkomsten met praktijkervaringen en leggen stellingen voor aan de deelnemers over de rol van voorspelmodellen in het klaslokaal. Deze open discussie is bedoeld voor iedereen die nieuwsgierig is naar hoe learning analytics concreet kunnen landen in het onderwijs. Deze sessie wordt georganiseerd door het Lectoraat Learning Technology & Analytics van De Haagse Hogeschool.

Stap in de toekomst
Foyer 3
14:00
45min
XR in actie: aan zet in je eigen onderwijspraktijk
Esther van der Linde

Extended Reality (XR) is in opkomst binnen het vervolgonderwijs, maar hoe vertaal je een inspirerend toekomstbeeld naar concrete acties binnen je instelling? Tijdens deze workshop verbinden we een toekomstbeeld en het XR-framework met praktische handvatten die direct toepasbaar zijn in de onderwijspraktijk. Na deze sessie ben je klaar voor je juiste zetten in jouw instelling.

Instrumenten voor goed onderwijs
Spinoza foyer
14:45
14:45
35min
Middag pauze
Plenaire zaal
15:20
15:20
25min
Building OPEN education together (ENG)
Johanna Krijnsen, Valérie Toebes

Hoe til je open leermaterialen naar een hoger plan? In deze sessie geven we je inzicht in het succes van ‘Boost je collectie Information Literacy’, een uniek samenwerkingsproject van hogescholen en universiteiten. Je hoort hoe instellingen samen een bestaande collectie hebben opgeschoond, versterkt en toekomstbestendig gemaakt — en wat dat opleverde voor docenten, studenten én de community.

Aan de hand van ‘lessons learned’ uit het project ontdek je hoe je als instelling je eigen collectie versterkt met betere metadatering, duurzame tools zoals Xerte, en gezamenlijke kwaliteitsafspraken. Ook krijg je praktische tips voor curatie, toegankelijkheid en samenwerken over instellingen heen.

Deze sessie is bedoeld voor iedereen die werkt met open leermaterialen en benieuwd is hoe je samen meer bereikt. Je gaat naar huis met concrete inzichten, praktijkvoorbeelden en vooral: de inspiratie om ook in jouw instelling verder te bouwen aan OPEN onderwijs.

Instrumenten voor goed onderwijs
Tango 1
15:20
25min
CEDA: Maak je onderwijsdata waardevol
Shirley Kalkers - van de Ven, Corneel den Hartogh

Ontdek de kracht van jouw onderwijsdata.

Hoe benut je als onderwijsinstelling de waarde van je eigen data optimaal? In deze inspirerende sessie laten we je aan de hand van praktijkvoorbeelden zien hoe data kan bijdragen aan betere beslissingen. Denk aan het voorspellen van studenteninstroom, het voorkomen van uitval en nog veel meer.

Laat je verrassen door wat er al mogelijk is – en ontdek hoe je samen met CEDA inzicht krijgt in je onderwijsdata. Want met de juiste inzichten kun jij vandaag al bouwen aan het onderwijs van morgen.

Kunst van kennisdeling
Foyer 3
15:20
25min
Digitale sturing is niet moeilijk
Frank Niesten

Het Npuls-programma vraagt om stevige digitale ambities: interoperabiliteit, datasoevereiniteit, open standaarden en samenwerking over instellingen heen. Maar hoe realiseer je dat binnen je eigen organisatie, waar processen, rollen en eigenaarschap vaak versnipperd zijn?
In deze sessie laten we zien hoe de Open Universiteit digitale sturing in samenhang heeft ingericht, met een solide fundament van governance, portfolio management en enterprise architectuur. Geen abstracte modellen of theoretische exercities, maar een praktijkgerichte aanpak waarin structuur, processen, rollen, regels én cultuur op elkaar zijn afgestemd.
We laten zien hoe we eigenaarschap concreet beleggen, hoe we keuzes maken in het portfolio, en hoe architectuur richting geeft zonder te vervreemden van de organisatie. Onze werkwijze is gebaseerd op bewezen kaders als TOGAF en COBIT 2019, die in het bedrijfsleven breed worden toegepast, maar in het onderwijs nog onderbenut zijn.
Deze sessie is bedoeld voor iedereen die zoekt naar een werkbaar model voor digitale sturing – van beleidsmaker tot CIO, van projectleider tot architect. Verwacht praktische inzichten, herkenbare voorbeelden en vooral: houvast om binnen je eigen instelling de volgende stap te zetten.

Digitaal fundament
Amare Studio
15:20
25min
Elke student digitaal vaardig: van vage term naar praktische aanpak
Frank Kockelkoren, Frank Willems

Wil je digitale geletterdheid beter op de kaart zetten in jouw mbo-instelling? Vraag je je af hoe je daar draagvlak voor creëert of hoe je weet waar je studenten nu staan? In deze sessie ontdek je hoe het Graafschap College dat heeft aangepakt in samenwerking met iXperium Centre of Expertise leren met ict.

Frank Kockelkoren (Graafschap College) en Frank Willems (iXperium Centre of Expertise leren met ict) laten je zien hoe je met het DigComp- raamwerk en een online digitale test voor studenten richting kunt geven aan beleid én praktijk. Je leert hoe vier simpele vragen helpen om digitale vaardigheden concreet te maken binnen je onderwijs, en waar je tegenaan kunt lopen als je die vragen stelt.

Deze sessie is kort, praktisch en inspirerend, met voorbeelden en inzichten uit de praktijk. Of je nu docent bent, beleidsmaker of anderszins betrokken bij digitale geletterdheid: je krijgt ideeën die je zelf binnen jouw instelling kunt toepassen.

Instrumenten voor goed onderwijs
Foyer 2
15:20
25min
Flexibilisering binnen onderwijseenheden: Ervaringen vanuit masteronderwijs
Tjark Huizinga

Onderwijsinstellingen willen beter aansluiten op de flexibiliseringsbehoeften van studenten, wat ook blijkt uit de NPuls-belofte ‘leren zonder drempels’. Hierbij maken ze keuzes over de mate van flexibiliteit, op welke flexibiliseringsdimensies (inhoud, tijd, plaats en didactiek) en op welk niveau (instelling, opleiding, onderwijseenheid, leeractiviteit) de flexibiliteit wordt aangeboden. Op basis van een behoefteanalyse onder masterstudenten hebben docenten afkomstig uit twee masteropleidingen flexibiliseringsinterventies ontworpen. Deze interventies richten zich, onder andere op, keuzevrijheid in toetsing, het versterken van de inzet van kennisclips en het bieden van flexibele feedback momenten. Wat zijn de beweegredenen van docenten om bepaalde ontwerpkeuzes door te voeren en wat zijn de consequenties van deze ontwerpkeuzes voor hun docentrol? Van welke flexibiliseringsinterventies maken studenten daadwerkelijk gebruik? Welke motieven spelen een rol om wel of geen gebruik te maken van de flexibiliseringsinterventies? En hoe hebben de geboden flexibiliteit ervaren?

Binnen deze presentaties gaan we in op ervaringen en onderzoeksresultaten uit ons Comeniusproject ‘Bevorderen van krachtige leergemeenschappen voor flexibel masteronderwijs’. De resultaten illustreren dat docenten en studenten aanknopingspunten ervaren voor het inzetten èn gebruik maken van meer flexibiliteit in het onderwijs. Op basis van de resultaten zijn ontwerpprincipes opgesteld met als doel om de inzichten overdraagbaar te maken voor andere opleidingen.

Eigen leerroute in de praktijk
Swing
15:20
25min
From generic feedback to meaningful learning with Agentic AI (ENG)
Kai Yu Ma

Hoe kunnen we AI gebruiken om studenten niet alleen feedback te geven, maar hun leerproces daadwerkelijk te versterken? In deze sessie wordt een AI-feedbacktool gepresenteerd die studenten tijdens het schrijven ondersteunt met directe, gerichte en transparante feedback. Deze tool maakt gebruik van een agentic AI-aanpak: meerdere gespecialiseerde agents analyseren het werk vanuit verschillende perspectieven en leveren samen een rijk en gebalanceerd beeld van sterke punten en verbeterpunten. De feedback is exporteerbaar en kan worden ingezet om het leerproces te monitoren en zelfreflectie te stimuleren. Tijdens de sessie wordt niet alleen de werking van de tool getoond, maar vooral ook het gesprek aangegaan met deelnemers: hoe kunnen we samen AI op een verantwoorde en zinvolle manier integreren in het onderwijs en hoe kunnen we de tool verder verbeteren? Aan het einde van de sessie zul je een goed beeld hebben van hoe agentic AI ingezet kan worden in het onderwijs.

Stap in de toekomst
Jazz 3
15:20
25min
XR content voor iedereen: vinden, delen, doen!
Jeroen Kelder

Veel onderwijsinstellingen willen aan de slag met XR, maar weten niet goed hoe. Waar vind je geschikt materiaal? Hoe start je het op? En hoe pas je het in in je onderwijspraktijk? Het XR platform Simulearn is ontstaan vanuit deze herkenbare vragen.
In deze sessie delen we hoe we van idee tot concept zijn gekomen voor een nieuw, landelijk XR-Contentplatform. Samen met een groeiende community van docenten, ICT-coördinatoren, beleidsmakers en leveranciers. We laten zien hoe we werkten aan een gedeelde visie, een set van zeven functies, en de eerste concrete prototypes.
Je krijgt een kijkje in het ontwerp en werking van het platform. Herkenbaar voor wie met XR wil starten én inspirerend voor wie verder wil bouwen.

Stap in de toekomst
Spinoza foyer
15:45
15:45
15min
Zaalwissel
Plenaire zaal
16:00
16:00
60min
Afsluiting en keynote van Joost Rigter
Joost Rigter

Tot zijn 26e kon Joost Rigter zien. Vandaag ziet hij nog maar 0.8 procent. Een zeldzame oogaandoening maakte Joost binnen tien jaar nagenoeg blind. Het betekende een totale ommekeer, niets zou meer hetzelfde zijn. Maar is het leven nu minder mooi? Absoluut niet, aldus Joost. Anders, maar ook heel mooi. Dit gegeven is de kern van de keynote van Joost Rigter. Een uniek, maar heel herkenbaar verhaal over verandering en hoe je ten opzichte van anderen verhoudt.

Keynote
Plenaire zaal