Menno de Kok


Sessie

11-11
13:25
25min
Strengthening educational quality during budget cuts at Leiden University (ENG)
Menno de Kok, Liza van den Bosch

In deze sessie staat het behoud én de versterking van onderwijskwaliteit centraal. Hoewel veel instellingen worden geconfronteerd met bezuinigingen, ligt de focus – ook binnen Universiteit Leiden – op het blijven verbeteren van de leerervaring.

Tegelijkertijd zijn er structurele uitdagingen, zoals een dalende docent-studentratio en afnemende ondersteuning voor docenten. Dit zet druk op beoordeling, studentinteractie, feedback en didactische begeleiding. Aan de hand van een use case met Universiteit Leiden laten we zien hoe het FeedbackFruits Learning Design System kan helpen deze uitdagingen aan te pakken.

Het systeem biedt één geïntegreerde, schaalbare oplossing die leerontwerpen ondersteunt over afdelingen, onderwijsvormen en modaliteiten heen. Door het stroomlijnen van ontwerp, feedback en beoordeling – ondersteund door AI – ontstaat meer ruimte voor kwalitatief onderwijs.

Met het Learning Design System wil Universiteit Leiden een meer gestroomlijnde leerervaring realiseren, waarin consistentie en didactische kwaliteit centraal staan. Een concreet voorbeeld is het project FeedBACK AND FORTH, waarin studenten leren actief en gericht feedback op te vragen. Zo kunnen docenten effectiever en efficiënter inspelen op individuele leerbehoeften.

Deze sessie laat zien hoe een uniform systeem bijdraagt aan sterkere leerervaringen. Deelnemers krijgen praktische inzichten, vroege resultaten en worden uitgenodigd mee te denken over duurzame innovatie in het hoger onderwijs.

Instrumenten voor goed onderwijs
Tango 2