Klaas-Jan Lammers

Klaas-Jan Lammers is docent-onderzoeker bij het lectoraat Teaching, Learning and Technology van hogeschool Inholland. Hij is als lerarenopleider werkzaam op de Pabo in Alkmaar.


Sessies

12-11
13:25
25min
De student, de chatbot en de feedback: GenAI als leerpartner
Klaas-Jan Lammers, Nynke Bos

Generatieve AI biedt echte kansen om het leerproces van studenten daadwerkelijk te versterken. In deze sessie krijg je twee praktijkgerichte toepassingen voorgeschoteld.

De eerste is Holli, een AI-chatbot die studenten ondersteunt bij het reflecteren op hun leerervaringen. Holli stelt verdiepende vragen die gericht zijn op betekenisvolle reflectie en het formuleren van toekomstgericht handelen.

De tweede toepassing betreft feedback bij programmatisch toetsen. We hebben een eigen taalmodel getraind op eerdere narratieve feedback. Hiermee kunnen we studenten gerichte en persoonlijke AI-feedback geven, die hen helpt hun ontwikkeling beter te begrijpen en te sturen.

We implementeren deze toepassingen niet alleen in de onderwijspraktijk, maar onderzoeken ook hun effecten op de kwaliteit van het leerproces. Tijdens de sessie delen wij ervaringen, laten we je voorbeelden zien, en presenteren we de eerste onderzoeksresultaten.

Daarbij willen we graag ook interactie met jou: hoe kunnen we AI zo inzetten dat studenten er echt beter van leren, en wat vraagt dat van docenten en opleidingen?

Instrumenten voor goed onderwijs
Foyer 2
12-11
14:00
45min
Hoe organiseer je AI-geletterdheid? Hint: niet met een chatbot
Iwan Wopereis, Marieke van Osch, Klaas-Jan Lammers, Ronald Spruit, Chris Rouwenhorst

Ook ChatGPT zal het je meteen vertellen: AI-geletterdheid vraagt om méér dan tools of individuele vaardigheden. Het is een gezamenlijke opgave die organisatorisch stevig verankerd moet worden. In dit panelgesprek verkennen we hoe onderwijsinstellingen AI-geletterdheid (kunnen) vormgeven.

De sessie is gebaseerd op een recente systematische literatuurstudie van Npuls, waaruit blijkt dat het organisatorische niveau cruciaal is voor het bevorderen van AI-geletterdheid. We zoeken naar praktische antwoorden op vier vragen:

  1. Wat is de rol van leiderschap in het stimuleren van AI-geletterdheid?

  2. Hoe geef je vorm aan professionele ontwikkeling van AI-geletterdheid die aansluit bij onderwijspraktijken?

  3. Hoe betrek je docenten en andere stakeholders actief bij de ontwikkeling van beleid en materialen gericht op AI-geletterdheid?
  4. Hoe bevorder je interfacultaire samenwerking om kennisdeling en brede adoptie van AI te ondersteunen?

Na een korte introductie van de onderzoeksbevindingen gaan drie panelleden met verschillende perspectieven met elkaar én en met jou in gesprek. Deze sessie biedt geen blauwdruk, maar wel gedeelde inzichten en concrete handvatten – voor bestuurders, beleidsmakers en onderwijsprofessionals die AI-geletterdheid niet alleen willen agenderen, maar ook echt willen organiseren.

Instrumenten voor goed onderwijs
Danstheater