De student, de chatbot en de feedback: GenAI als leerpartner
Generatieve AI biedt echte kansen om het leerproces van studenten daadwerkelijk te versterken. In deze sessie krijg je twee praktijkgerichte toepassingen voorgeschoteld.
De eerste is Holli, een AI-chatbot die studenten ondersteunt bij het reflecteren op hun leerervaringen. Holli stelt verdiepende vragen die gericht zijn op betekenisvolle reflectie en het formuleren van toekomstgericht handelen.
De tweede toepassing betreft feedback bij programmatisch toetsen. We hebben een eigen taalmodel getraind op eerdere narratieve feedback. Hiermee kunnen we studenten gerichte en persoonlijke AI-feedback geven, die hen helpt hun ontwikkeling beter te begrijpen en te sturen.
We implementeren deze toepassingen niet alleen in de onderwijspraktijk, maar onderzoeken ook hun effecten op de kwaliteit van het leerproces. Tijdens de sessie delen wij ervaringen, laten we je voorbeelden zien, en presenteren we de eerste onderzoeksresultaten.
Daarbij willen we graag ook interactie met jou: hoe kunnen we AI zo inzetten dat studenten er echt beter van leren, en wat vraagt dat van docenten en opleidingen?