De student, de chatbot en de feedback: GenAI als leerpartner
Generatieve AI biedt kansen om het leerproces van studenten daadwerkelijk te versterken. In deze sessie worden twee praktijkgerichte toepassingen gepresenteerd.
De eerste is Holli, een AI-chatbot die studenten ondersteunt bij het reflecteren op hun leerervaringen. Holli stelt verdiepende vragen die gericht zijn op betekenisvolle reflectie en het formuleren van toekomstgericht handelen. De chatbot is ontwikkeld tijdens de Pro-U Hackathon van de Universiteit Twente, in samenwerking met SURF en Npuls, en sluit aan bij bestaande reflectiemodellen uit het onderwijs.
De tweede toepassing richt zich op feedback bij programmatisch toetsen. Door een eigen taalmodel te trainen op eerdere narratieve feedback, ontvangen studenten gerichte en persoonlijke AI-feedback die hen helpt hun ontwikkeling beter te begrijpen en te sturen.
Naast de implementatie in de praktijk onderzoeken wij de effecten van deze toepassingen op de kwaliteit van het leerproces. Tijdens de sessie delen wij ervaringen, laten wij voorbeelden zien, en presenteren wij eerste onderzoeksresultaten.
De sessie biedt ruimte voor interactie: hoe kunnen we AI zo inzetten dat studenten er echt beter van leren, en wat vraagt dat van docenten en opleidingen?