AI-beleid: van visie naar implementatie met een integrale projectaanpak
Als je in het onderwijs werkt, is AI een bron van onzekerheid. Enerzijds kunnen studenten er enorm misbruik van maken, tot hun eigen schade; anderzijds zijn er talloze beloften van beter en efficiënter werken. De Erasmus School of Health Policy & Management van de Erasmus Universiteit Rotterdam heeft een nieuw beleid gepubliceerd voor het gebruik van AI in het onderwijs. Dit beleid is het resultaat van intensieve samenwerking met de Community for Learning & Innovation, en heeft tot doel een toekomstbestendig en innovatief curriculum voor alle programma’s te realiseren, waarin verantwoord gebruik van AI is geïntegreerd.
In de sessie geven we je eerst een overzicht van de aanleiding voor het project, bespreken welke signalen en uitdagingen de faculteit heeft ondervonden met betrekking tot AI-integratie en leggen uit welke beleidsmatige stappen ondernomen zijn om een solide basis voor AI in het onderwijs te creëren. We duiken dieper in de integrale projectaanpak, geven inzicht in de gedetailleerde analyses van AI-gebruik en risico’s en delen concrete voorbeelden, tools, templates en praktische tips. Ten slotte krijg je inzicht in de huidige status van het project, de impact tot nu toe en reflectie op de bereikte mijlpalen en toekomstige stappen.