Nynke Bos

Nynke Bos is lector bij Hogeschool Inholland en richt zich op duurzame onderwijsinnovatie, met bijzondere aandacht voor de inzet van digitale technologie in het leerproces. In haar onderzoek verbindt zij theorie en praktijk, met als doel technologische toepassingen zoals generatieve AI betekenisvol en verantwoord in te zetten in het onderwijs. Ze werkt aan projecten rondom reflectie, feedback en zelfregulerend leren, en onderzoekt daarbij systematisch de impact van AI op de kwaliteit van leren. Haar werk kenmerkt zich door een kritische en praktijkgerichte benadering, gericht op daadwerkelijke verbetering van het onderwijs.


Sessie

12-11
13:25
25min
De student, de chatbot en de feedback: GenAI als leerpartner
Nynke Bos, Klaas-Jan Lammers

Generatieve AI biedt kansen om het leerproces van studenten daadwerkelijk te versterken. In deze sessie worden twee praktijkgerichte toepassingen gepresenteerd.

De eerste is Holli, een AI-chatbot die studenten ondersteunt bij het reflecteren op hun leerervaringen. Holli stelt verdiepende vragen die gericht zijn op betekenisvolle reflectie en het formuleren van toekomstgericht handelen. De chatbot is ontwikkeld tijdens de Pro-U Hackathon van de Universiteit Twente, in samenwerking met SURF en Npuls, en sluit aan bij bestaande reflectiemodellen uit het onderwijs.

De tweede toepassing richt zich op feedback bij programmatisch toetsen. Door een eigen taalmodel te trainen op eerdere narratieve feedback, ontvangen studenten gerichte en persoonlijke AI-feedback die hen helpt hun ontwikkeling beter te begrijpen en te sturen.

Naast de implementatie in de praktijk onderzoeken wij de effecten van deze toepassingen op de kwaliteit van het leerproces. Tijdens de sessie delen wij ervaringen, laten wij voorbeelden zien, en presenteren wij eerste onderzoeksresultaten.

De sessie biedt ruimte voor interactie: hoe kunnen we AI zo inzetten dat studenten er echt beter van leren, en wat vraagt dat van docenten en opleidingen?

Instrumenten voor goed onderwijs
Foyer 2