Nynke Bos

Nynke Bos is lector bij Hogeschool Inholland en richt zich op duurzame onderwijsinnovatie, met bijzondere aandacht voor de inzet van digitale technologie in het leerproces. In haar onderzoek verbindt zij theorie en praktijk, met als doel technologische toepassingen zoals generatieve AI betekenisvol en verantwoord in te zetten in het onderwijs. Ze werkt aan projecten rondom reflectie, feedback en zelfregulerend leren, en onderzoekt daarbij systematisch de impact van AI op de kwaliteit van leren. Haar werk kenmerkt zich door een kritische en praktijkgerichte benadering, gericht op daadwerkelijke verbetering van het onderwijs.


Sessie

12-11
13:25
25min
De student, de chatbot en de feedback: GenAI als leerpartner
Nynke Bos, Klaas-Jan Lammers

Generatieve AI biedt echte kansen om het leerproces van studenten daadwerkelijk te versterken. In deze sessie krijg je twee praktijkgerichte toepassingen voorgeschoteld.

De eerste is Holli, een AI-chatbot die studenten ondersteunt bij het reflecteren op hun leerervaringen. Holli stelt verdiepende vragen die gericht zijn op betekenisvolle reflectie en het formuleren van toekomstgericht handelen.

De tweede toepassing betreft feedback bij programmatisch toetsen. We hebben een eigen taalmodel getraind op eerdere narratieve feedback. Hiermee kunnen we studenten gerichte en persoonlijke AI-feedback geven, die hen helpt hun ontwikkeling beter te begrijpen en te sturen.

We implementeren deze toepassingen niet alleen in de onderwijspraktijk, maar onderzoeken ook hun effecten op de kwaliteit van het leerproces. Tijdens de sessie delen wij ervaringen, laten we je voorbeelden zien, en presenteren we de eerste onderzoeksresultaten.

Daarbij willen we graag ook interactie met jou: hoe kunnen we AI zo inzetten dat studenten er echt beter van leren, en wat vraagt dat van docenten en opleidingen?

Instrumenten voor goed onderwijs
Foyer 2