Ria Jacobi
Als ervaren beleidsadviseur, project- en programmamanager en nu als aanvoerder voor Digitale Leermaterialen zet ik mij in voor onderwijsinnovatie met inzet van technologie. Mijn ambitie is goed doordacht onderwijs dat aansluit bij de behoeften van lerenden en organisaties. Het leren en werken met digitale open leermaterialen is daarbij een belangrijk onderdeel. Het gaat namelijk om het mogelijk maken van voortdurende kennisontwikkeling en kenniscirculatie. Denk aan docenten én lerenden die optimale toegang hebben tot een rijk, gevarieerd en actueel aanbod van leermaterialen. Onderwijs in beweging = Kennis in beweging.
Sessie
Binnen Npuls werken instellingen in het mbo, hbo en wo samen aan toekomstbestendig onderwijs, waarin digitalisering een belangrijke rol speelt. Digitale leermaterialen bieden kansen, zoals flexibiliteit en inzet van AI, maar roepen ook vragen op over publieke waarden als toegankelijkheid en kwaliteit. Hiertoe worden vanuit Npuls handvatten ontwikkeld zoals de Levenscyclus Digitaal (Open) Leermateriaal en de FAIR-principes voor leermateriaal.
Tijdens deze sessie maak je kennis de Levenscyclus van digitaal leermateriaal, een visualisatietool die inzicht geeft in het maken, delen, hergebruiken en onderhouden van open leermateriaal. De tool is gebaseerd op praktijkinzichten en kan verbonden worden aan de FAIR-principes voor leermateriaal (Findable, Accessible, Interoperable, Reusable). Deze principes helpen bij het duurzaam en breed inzetbaar maken van leermaterialen.
In circuitvorm verken je hoe je de FAIR-principes toepast binnen jouw onderwijscontext. Je krijgt praktische handvatten, denkt mee over toepassingen en verkent wat jij nodig hebt om digitaal materiaal goed te gebruiken. Of je nu docent, beleidsadviseur of informatiemanager bent, deze sessie biedt direct toepasbare inzichten om leermaterialen slimmer, eerlijker en effectiever in te zetten.