Dana Uerz
Dana Uerz is senior onderzoeker bij het iXperium Centre of Expertise Leren met ict. Na haar studie onderwijskunde aan de RU van Nijmegen heeft zij ruim tien jaar ervaring opgedaan als beleidsonderzoeker bij het ITS Nijmegen en het IVA te Tilburg. Sinds 2009 is zij werkzaam bij het lectoraat Leren met ict van de HAN. Ze heeft ruime ervaring met het uitvoeren van praktijkgericht en wetenschappelijk onderwijsonderzoek. De afgelopen 15 jaar heeft ze meerdere onderzoeksprojecten geleid op het gebied van leren en lesgeven met technologie. Deze projecten richten zich vooral op de professionele ontwikkeling van leraren, lerarenopleiders, leidinggevenden en ondersteunend personeel bij onderwijsinnovatie met technologie binnen het primair, voortgezet, beroeps- en hoger onderwijs.
Sessie
Onderwijsinnovatie vraagt om meer dan technologische vernieuwing: het vereist een integrale aanpak waarin onderwijs, organisatie en beleid elkaar versterken. Docentondersteuning is essentieel voor duurzame onderwijsvernieuwing met of zonder ict. Toch wordt in de praktijk de functie docentondersteuning vaak verschillend ingevuld, onder namen, zoals i-coach, icto-coach en de ict-onderwijsondersteuner. In deze sessie maak je kennis met twee complementaire competentieprofielen voor deze doelgroep:
- een competentieprofiel ontwikkeld binnen Npuls met het uitgangspunt wat een docentondersteuner moet kunnen binnen een netwerk van een onderwijsorganisatie,
- en een profiel gericht op taken en competenties van ict-onderwijsondersteuners, welke is ontwikkeld binnen de Gelderse Professionaliseringsagenda door het iXperium Centre of Expertise Leren met ict.
Samen bieden we een gedeeld kader voor verdere professionalisering, ontwikkeling en strategische inzet van ondersteunend personeel. In een interactieve werkvorm reflecteer je op de toepasbaarheid binnen je eigen instelling.
Of je nu zelf als docentondersteuner werkt of beleidsmatig verantwoordelijk bent voor onderwijsvernieuwing, deze sessie biedt je praktische inzichten en inspiratie. Samen zetten we docentondersteuning/ict-onderwijsondersteuning als sleutelfiguren binnen onderwijsinnovatie stevig op de kaart als belangrijk onderdeel van toekomstgericht onderwijs.