Voorspelmodellen in het klaslokaal: tussen invloed en verantwoordelijkheid
De learningmanagementsystemen die we gebruiken in het hoger onderwijs zitten vol data die studenten inzicht kunnen geven in hun leerproces. De afgelopen twee jaar hebben twee docent-onderzoekers de stap gewaagd om deze data te ontsluiten, te analyseren en voor te leggen aan studenten. In deze sessie verkennen we wat de mogelijkheden zijn voor docenten, de beperkingen voor onderzoekers en de voors en tegens voor studenten.
In deze sessie delen we enerzijds de resultaten van een onderzoek onder eerstejaarsstudenten Voeding & Diëtetiek die aan de hand van Machine Learning een voorspelling kregen over hun toetsresultaat. Anderzijds laten we zien hoe we als docent-onderzoekers dit onderzoek vormgaven en waar we op gestuit zijn. Daarbij gaan we dieper in hoe wij de vertaalslag hebben proberen te maken van gevoelloze data naar de leefwereld van studenten.
We combineren onderzoeksuitkomsten met praktijkervaringen en leggen stellingen voor aan de deelnemers over de rol van voorspelmodellen in het klaslokaal. Deze open discussie is bedoeld voor iedereen die nieuwsgierig is naar hoe learning analytics concreet kunnen landen in het onderwijs. Deze sessie wordt georganiseerd door het Lectoraat Learning Technology & Analytics van De Haagse Hogeschool.