12-11-2025 –, Amare Studio
Welke instrumenten zet je als MBO in om een innovatie en lerende cultuur te versterken? In het kader van ons op te richten Center for Teaching and Learning is Nova College volop bezig met deze vraag. Welke concrete activiteiten en middelen kun je, naast onderwijskundig leiderschap en een duidelijke visie, inzetten om te bevorderen dat docententeams samen lerend ontwikkelen én om ambitieuze innovatieplannen behapbaar te houden?
Tijdens deze workshop geven we een kijkje in onze keuken. Maar we halen met een aansprekende en praktische werkvorm ook graag op welke gerechten de deelnemers op hun innovatiemenu hebben staan. Wat zijn good practices? En minstens zo belangrijk: op welke vraagstukken moet je langer kauwen en welke takeaways geven we elkaar mee?
Dit jaar is Nova College begonnen met het optuigen van een Center for Teaching en Learning: NOVA CTL. NOVA CTL wil het innovatief vermogen van onze onderwijsteams versterken zodat zij ook in veranderende contexten goed onderwijs kunnen blijven bieden.
Binnen Nova College wordt al veel werk gemaakt van onderwijsinnovatie. Of het nu gaat om het inpassen van nieuwe technologieën uit het werkveld in het onderwijs, om het ontwikkelen van vernieuwende onderwijsconcepten, of experimenten zoals VR in de les.
Een valkuil voor opleidingsteams met een innovatie-opdracht is wel dat ze vooral focussen op onderwijsinhoudelijke vernieuwing. Dan vergeten ze te kijken naar wat deze vernieuwing vraagt van medewerkers en de organisatie. Daarom gaan we in het NOVA CTL uit van een mix van innovatie in en innovatie van het onderwijs en van technologische en sociale innovatie. Want: onderwijsontwikkeling = organisatie-ontwikkeling, zie https://dedingendebaas.nl/2023/11/25/onderwijsontwikkeling-organisatieontwikkeling/
Uitdaging daarbij is dat er al heel veel ligt op het volle bord van onderwijsteams. En dat teams niet altijd overzien wat erbij komt kijken om vernieuwende ideeën te realiseren. NOVA CTL wil onderwijsvernieuwingen behapbaar maken: niet door aanpakken op te leggen, maar door – evidence informed – te versterken wat de onderwijsteams zelf initiëren. We maken mede mogelijk, makelen en schakelen zodat teams ook via ons van en met elkaar leren, en begeleiden waar nodig.
We ontwikkelen een menukaart van ondersteunende activiteiten waar opleidingsteams uit kunnen kiezen. Dat vliegen we aan vanuit vier deelprojecten: Samen lerend ontwikkelen, Kennisdelingsactiviteiten, Vergroten van digitale bekwaamheid, Experimenten via het inNOVAtiebudget mogelijk maken.
Op de menukaart komen gerechten te staan als methodieken voor het opstellen van nieuwe teamaanpakken (bijvoorbeeld voor gezamenlijk pedagogisch-didactisch handelen), stappenplannen voor en procesbegeleiding bij curriculumontwikkeling, teamtrainingen in het arrangeren van onderwijs in Moodle. Ook het inNOVAtiebudget, waar docenten(teams) intern subsidie kunnen aanvragen voor experimenten, komt op het menu te staan.
Via een nog in te richten digitaal platform delen we goede voorbeelden van methodieken en aanpakken die wij in onze teams – en elders uit het land – ophalen. En we organiseren ontmoetingsmomenten waarin docenten(teams) elkaar een kijkje in de keuken kunnen nemen.
Want dat is een belangrijk uitgangspunt: het NOVA CTL moet gaan werken als een community. Het Center zelf zal grotendeels samenvallen met een combinatie van ondersteunende diensten zoals HR, De Nova Academie en Onderwijs & Kwaliteit. Maar daaromheen bouwen we een stevig netwerk in en om onze organisatie: onder andere samen met de innovatielabs op de locaties en de LD- en kwaliteitsdocenten. Daarnaast gaan we zelf ook de organisatie in: we willen op elke vestiging een desk inrichten waar docenten(teams) terecht kunnen met al hun ideeën en vragen over onderwijsvernieuwing en innovatie. We ondersteunen ze dan met kennis, expertise, middelen en tijd om hiermee aan de slag te gaan.
De activiteiten hierboven geven slechts een voorproefje van de menukaart; komende tijd gaan we uit de organisatie ophalen waar docententeams nog meer behoefte aan hebben, en vooral ook welke rol zij daar zelf in willen vervullen.
Dit alles goed organiseren, daar zetten we de komende tijd onze tanden in. Hoe we dat (kunnen) doen – daar gaan we graag samen met de deelnemers op kauwen.
Voor een voorproefje, zie https://www.samenlerendontwikkelen.nl/
Als adviseur onderwijs- en teamontwikkeling bij Nova College begeleid ik docententeams bij vernieuwingstrajecten. Vanuit die rol ben ik ook projectleider Samen Lerend Ontwikkelen voor ons op te richten Center for Teaching and Learning.
Net als en samen met mijn collega's leer ik zelf ook voortdurend. Bespiegelingen daarover - zowel gebaseerd op de onderwijspraktijk bij ons op school als oponderwijskundige inzichten van experts in binnen- en buitenland - deel ik op mijn weblog https://www.samenlerendontwikkelen.nl
Medewerker beleid en advies (i-coach) bij de dienst Onderwijs & Kwaliteit van Roc Nova College.