Een menukaart voor een lerende cultuur
12-11-2025 , Jazz 3

Welke instrumenten zet je als mbo-school in om een innovatieve, lerende cultuur te versterken? In het kader van ons op te richten ‘center for teaching and learning’ zijn we bij Nova College volop bezig met deze vraag. Want onderwijskundig leiderschap en een duidelijke visie zijn niet voldoende. Welke concrete activiteiten en middelen kun je inzetten om te bevorderen dat docententeams zich samen lerend ontwikkelen? En hoe houd je ambitieuze innovatieplannen behapbaar?

Tijdens deze sessie geven we je een kijkje in onze keuken. Maar we willen ook graag weten welke gerechten jij en de andere deelnemers op het innovatiemenu hebben staan. Die willen we in de workshop met een aansprekende en praktische werkvorm binnenhalen. Wat zijn good practices? Minstens zo belangrijk: op welke vraagstukken moet je langer kauwen, en welke takeaways geven we elkaar mee?


Het Nova College bouwt aan een ‘center for teaching and learning’: NOVA CTL. Ons doel is om het innovatief vermogen van onderwijsteams te versterken, zodat zij ook in veranderende contexten goed onderwijs kunnen blijven bieden.

Binnen het Nova College gebeurt al veel op het gebied van onderwijsinnovatie: van zorgtechnologie in het onderwijs tot experimenten met VR. Een veelvoorkomende valkuil is echter dat teams vooral focussen op de inhoud, zonder oog te hebben voor wat vernieuwing vraagt van medewerkers en organisatie. NOVA CTL heeft daarom aandacht voor technologische én voor sociale innovatie. Want: onderwijsontwikkeling is organisatieontwikkeling.

NOVA CTL ondersteunt initiatieven van teams op een manier die voor hen te behappen is. Niet door aanpakken op te leggen, maar door evidence-informed te versterken wat er al gebeurt. We makelen, schakelen en begeleiden waar nodig.

Onze aanpak heeft vier pijlers: samen lerend ontwikkelen, kennisdeling, digitale bekwaamheid en experimenteren. Op basis daarvan stellen we een menukaart samen met praktische ondersteuning: van teammethodieken en curriculumtools tot Moodle-trainingen en een inNOVAtiefonds. Ook delen we goede voorbeelden via een nog in te richten digitaal platform, en organiseren we ontmoetingsmomenten waarop (docenten)teams een kijkje in elkaars keuken kunnen nemen. Want dat is een belangrijk uitgangspunt: het NOVA CTL moet gaan werken als een community.

De menukaart groeit mee: we halen op wat teams nodig hebben én welke rol zij daarbij zelf willen spelen. Hoe we dit goed organiseren? Daarover gaan we in deze workshop met jou in gesprek.

Voor een voorproefje, zie Samenlerendontwikkelen.nl.

Als adviseur onderwijs- en teamontwikkeling bij Nova College begeleid ik docententeams bij vernieuwingstrajecten. Vanuit die rol ben ik ook projectleider Samen Lerend Ontwikkelen voor ons op te richten Center for Teaching and Learning.

Net als mijn collega’s, en samen met hen, leer ik zelf ook voortdurend. Bespiegelingen daarover – zowel gebaseerd op de onderwijspraktijk van onze school als op onderwijskundige inzichten van experts in binnen- en buitenland – deel ik op mijn weblog samenlerendontwikkelen.nl.

Medewerker beleid en advies (i-coach) bij de dienst Onderwijs & Kwaliteit van Roc Nova College. Projectleider deelproject CTL didactische ict bekwaamheid.