Monitoren van digitale competenties: wat en hoe?
11-11-2025 , Foyer 3

Veel instellingen zoeken naar manieren om digitale competenties van onderwijsprofessionals inzichtelijk te maken – maar wát moeten we precies monitoren? En hoe doe je dat duurzaam en betekenisvol? In deze interactieve sessie ga je in gesprek. Via korte pitches en stellingen verkennen we samen de toekomst van monitoring: van strategisch beleid tot persoonlijke ontwikkeling.


Monitoring van digitale competenties is geen doel op zich, maar een middel om professionalisering te versterken, strategie te onderbouwen en individuele ontwikkeling te ondersteunen. Toch is het lastig om hier landelijk samenhang in te vinden: wat willen we monitoren? Wie is eigenaar van de resultaten? En hoe veranker je dit in HR-cycli, jaargesprekken, of teamontwikkeling?

Deze birds of a feather-sessie brengt verschillende perspectieven samen, waarbij deelnemers actief meedenken over thema’s als:

  • monitoring als strategisch beleidsinstrument;
  • zelfregie en persoonlijke ontwikkelpaden;
  • verankering in HR- en professionaliseringsbeleid;
  • gemeenschappelijke standaarden versus instellingsautonomie.

De uitkomsten van deze sessie kunnen input vormen voor bredere landelijke initiatieven en beleidsontwikkeling.