11-11-2025 –, Foyer 3
Veel instellingen zoeken naar manieren om digitale competenties van onderwijsprofessionals inzichtelijk te maken – maar wát moeten we precies monitoren? En hóe doe je dat duurzaam en betekenisvol? In deze interactieve sessie gaan we in gesprek met verschillende partijen, waaronder JISC en verschillende Nederlandse instellingen die werken met eigen monitoringsinstrumenten. Via korte pitches en stellingen verkennen we samen de toekomst van monitoring: van strategisch beleid tot persoonlijke ontwikkeling.
Monitoring van digitale competenties is geen doel op zich, maar een middel om professionalisering te versterken, strategie te onderbouwen en individuele ontwikkeling te ondersteunen. Toch is het lastig om hier landelijk samenhang in te vinden: wat willen we meten? Wie is eigenaar van de resultaten? En hoe veranker je dit in HR-cycli, jaargesprekken, of teamontwikkeling?
Deze birds of a feather-sessie brengt drie perspectieven samen:
- JISC deelt ervaringen uit het VK met monitoring als onderdeel van digitale transformatie.
- Een aantal Nederlandse instellingen pitcht hun eigen aanpak en ervaringen met monitoringsinstrumenten.
- We gaan in gesprek met deelnemers over wat er nodig is voor een landelijk gedragen aanpak.
De sessie is opgebouwd rond prikkelende stellingen en interactieve reflectie, waarbij deelnemers actief meedenken over thema’s als:
-
Monitoring als strategisch beleidsinstrument
-
Zelfregie en persoonlijke ontwikkelpaden
-
Verankering in HR- en professionaliseringsbeleid
-
Gemeenschappelijke standaarden versus instellingsautonomie
De uitkomsten van deze sessie kunnen input vormen voor bredere landelijke initiatieven en beleidsontwikkeling.