Digitalisering van het toetsproces bij de Associatie KU Leuven
12-11-2025 , Tango 1

Hoe organiseer je digitaal toetsen voor 100.000 studenten? Binnen de Associatie KU Leuven werd Ans gekozen als toetsplatform om digitale evaluatie en feedback te ondersteunen. Na een pilotfase werd het platform stapsgewijs uitgerold in de diverse onderwijsomgevingen van de vijf betrokken instellingen voor hoger onderwijs.

De focus bij de ondersteuning van docenten en onderwijsondersteuners ligt vooral op summatieve evaluatie, zowel digitaal als op papier, maar biedt ook handvatten voor formatieve toepassingen. Bij de opschaling van digitaal ondersteund evalueren spelen naast technologie ook infrastructuur, fraudepreventie en ondersteuning een cruciale rol. In deze sessie hoor je onze inzichten, uitdagingen en toekomstplannen rond digitale evaluatie op grote schaal.


De roep om digitale technologie in te zetten voor evaluatie en feedback klinkt steeds luider in het hoger onderwijs. Binnen de Associatie KU Leuven – goed voor zo’n 100.000 studenten verspreid over KU Leuven en vier hogescholen – werd gekozen voor Ans als toetsplatform. Na de eerste verkennende stappen in enkele pilotprojecten werkten we toe naar een grootschalige uitrol in onze complexe en diverse onderwijscontext.

Tijdens deze sessie nemen we je mee in het traject. Je ziet hoe we Ans integreerden met bestaande IT-systemen en processen en hoe we docenten en onderwijsondersteuners op weg helpen met praktische scenario’s: niet alleen digitale afnames van evaluaties, maar ook afnames op papier met digitale verwerking.

Als je digitaal ondersteund evalueren wilt uitrollen op grote schaal, dan moet je naar meer kijken dan technologie alleen. We belichten ook de cruciale randvoorwaarden zoals fraudepreventie, infrastructuur, planning en ondersteuning. Allemaal radertjes die nodig zijn om het digitale evaluatieproces vlot te laten draaien, maar wel een aantal strategische keuzes vereisen.

Ontdek onze successen, leer van onze uitdagingen en krijg een blik op de toekomst van digitale evaluatie binnen KU Leuven.

Ine werkt bij KU Leuven als stafmedewerker onderwijs in het team Onderwijsinnovatie. Vanuit een focus op de implementatie van onderwijsinnovaties was ze betrokken bij de uitrol van Ans binnen de organisatie. Via het genetwerkt ondersteuningsmodel van KU Leuven ondersteunt ze zowel beleid als onderwijsondersteuners om onderwijsinnovaties duurzaam en haalbaar op te schalen.

Marleen werkt bij KU Leuven als product owner in het team Ed Tech Toepassingen voor Evaluatie. Ze was vanaf de start betrokken bij de implementatie van het Ans-toetsplatform binnen de Associatie KU Leuven. Met haar ervaring in digitale evaluatie helpt ze om technologie in de hele associatie op een doordachte en haalbare manier in te zetten.