12-11-2025 –, Amare Studio
Tijdens deze interactieve workshop wordt vanuit het project Even-Groene-Vrienden (EGV) van de TU Delft gedemonstreerd hoe er binnen het onderwijsprogramma Learning Communities gebruik wordt gemaakt van Creative Problem Solving (CPS) om complexe maatschappelijke uitdagingen aan te pakken. Aan de hand van een real-life casus uit de Sustainable Environments community op Curaçao, gaan deelnemers zelf aan de slag met een actueel vraagstuk: hittestress in Willemstad. Na een korte introductie van het probleem en de gebruikte methode, doorlopen deelnemers in teams de fases van probleemverkenning, stakeholderanalyse en ideegeneratie. Zo ervaren zij zelf hoe CPS helpt bij het structureren van cross boundary-samenwerking en het stimuleren van innovatie binnen een transdisciplinaire leeromgeving.
Planning
Introductie (10 min) - Korte uitleg over het onderwijsconcept Learning Communities, introductie van Creative Problem Solving als methodiek en toelichting op de casus: Hittestress in Willemstad, Curaçao.
Probleemanalyse (10 min) - Informatie over het probleem van hittestress: oorzaken, gevolgen (gezondheid, leefbaarheid), en relevante data uit de community en verkenning van contextspecifieke factoren op Curaçao (stedelijke inrichting, sociaal-economische aspecten, klimaat).
Stakeholderanalyse (10 min) - Wie zijn de betrokken partijen? Denk aan bewoners, overheid, bedrijven, toerisme, etc. Wat zijn hun belangen, rollen en mogelijke spanningen?
Creatieve ideegeneratie (10 min) - Brainstormsessie in groepen over mogelijke oplossingen.
Plenaire terugkoppeling en afsluiting (5 min)
Leerdoelen
- Inzicht krijgen in de principes van Creative Problem Solving
- Ervaren hoe deze methode concreet wordt toegepast binnen een Learning Community
- Begrijpen hoe complexe duurzaamheidsvraagstukken als hittestress integraal kunnen worden benaderd
- Handvatten krijgen om co-creatief en interdisciplinair samen te werken aan real-life vraagstukken