Elke student digitaal vaardig: van vage term naar praktische aanpak
12-11-2025 , Foyer 2

Wil je digitale geletterdheid beter op de kaart zetten in jouw mbo-instelling? Vraag je je af hoe je daar draagvlak voor creëert, of hoe je weet waar je studenten nu staan? In deze sessie ontdek je hoe het Graafschap College dat heeft aangepakt in samenwerking met ‘iXperium Centre of Expertise Leren met ict’.

We laten je zien hoe je met het ‘DigComp-raamwerk’ en een online digitale test voor studenten richting kunt geven aan beleid én praktijk. Je leert hoe vier simpele vragen helpen om digitale vaardigheden concreet te maken binnen je onderwijs, en waar je tegenaan kunt lopen als je die vragen stelt.

Deze sessie is kort, praktisch en inspirerend, met voorbeelden en inzichten uit de praktijk. Of je nu docent bent, beleidsmaker of anderszins betrokken bij digitale geletterdheid: je krijgt ideeën die je zelf binnen jouw instelling kunt toepassen.


In twintig minuten nemen Frank Kockelkoren (Graafschap College) en Frank Willems (iXperium Centre of Expertise Leren met ict) je mee in hun aanpak. Je ziet hoe je digitale geletterdheid met een helder raamwerk en een meetinstrument concreet en bespreekbaar kunt maken binnen het mbo. Maar ook waar je dan tegenaan loopt.
Vier vragen zijn genoeg om richting te geven aan beleid en onderwijspraktijk:

  1. Wat is digitale geletterdheid eigenlijk?

  2. Hoe digitaal geletterd moet een student zijn?

  3. Hoe digitaal geletterd zijn studenten nu?

  4. Hoe helpen we studenten groeien naar het gewenste niveau?

Centraal staan het Europese DigComp-raamwerk en het door iXperium ontwikkelde meetinstrument, dat studenten inzicht geeft in hun eigen digitale vaardigheden. Samen vormen ze voor Graafschap College een fundament voor onderwijsontwikkeling, curriculumontwerp en begeleiding.

In deze sessie hoor je hoe de DigComp kan worden gebruikt als gedeeld referentiekader, wat het meten van digitale geletterdheid voor studenten (en docenten) kan opleveren en hoe je met deze tools collega’s meekrijgt en eigenaarschap kan stimuleren.

Deze sessie is bedoeld voor docenten, beleidsmakers en andere betrokkenen die studenten willen helpen digitaal vaardig en weerbaar te worden. Je hoeft geen expert te zijn: nieuwsgierigheid en betrokkenheid zijn genoeg. Na afloop weet je waar je kunt beginnen – of hoe je bestaande initiatieven kunt versterken.

Frank is docent-onderzoeker bij ROC Graafschap College in Doetinchem. Hij houdt zich bezig met datagedreven werken en AI in de zorg en digitale geletterdheid voor studenten.

Frank studeerde af als leerkracht basisonderwijs (2002) en in onderwijskunde en onderwijsfilosofie (beide in 2007). In 2013 behaalde hij zijn doctoraat met een proefschrift over burgerschapsonderwijs op katholieke basisscholen. Daarna werkte hij acht jaar lang op het gebied van beoordeling en examinering. In zijn huidige werk bij iXperium Centre of Expertise Leren met ict (verbonden aan de HAN) houdt hij zich voornamelijk bezig met meer kwantitatieve onderzoeksprojecten op het gebied van lesgeven met en over ict, onder andere de ontwikkeling van de DigiCheck (een instrument voor het meten van digitale vaardigheden).