12-11-2025 –, Foyer 2
Wil je digitale geletterdheid beter op de kaart zetten in jouw mbo-instelling? Vraag je je af hoe je daar draagvlak voor creëert of hoe je weet waar je studenten nu staan? In deze sessie ontdek je hoe het Graafschap College dat heeft aangepakt in samenwerking met iXperium Centre of Expertise leren met ict.
Frank Kockelkoren (Graafschap College) en Frank Willems (iXperium Centre of Expertise leren met ict) laten je zien hoe je met het DigComp- raamwerk en een online digitale test voor studenten richting kunt geven aan beleid én praktijk. Je leert hoe vier simpele vragen helpen om digitale vaardigheden concreet te maken binnen je onderwijs, en waar je tegenaan kunt lopen als je die vragen stelt.
Deze sessie is kort, praktisch en inspirerend, met voorbeelden en inzichten uit de praktijk. Of je nu docent bent, beleidsmaker of anderszins betrokken bij digitale geletterdheid: je krijgt ideeën die je zelf binnen jouw instelling kunt toepassen.
Heb je het gevoel dat ‘digitale geletterdheid’ bij jullie een vaag, algemeen begrip is waar iedereen weer andere beelden bij heeft? Wil je daar verandering in brengen, maar weet je niet goed waar te beginnen of hoe je collega’s meekrijgt? Dan is deze sessie iets voor jou.
In twintig minuten nemen Frank Kockelkoren (Graafschap College) en Frank Willems (iXperium Centre of Expertise leren met ict) je mee in hun aanpak. Ze laten je zien hoe je digitale geletterdheid met een helder raamwerk en een meetinstrument concreet en bespreekbaar kunt maken binnen het mbo, maar ook waar je dan tegenaan loopt.
We laten zien hoe vier vragen richting geven aan beleid en onderwijspraktijk:
1. Wat is digitale geletterdheid eigenlijk?
2. Hoe digitaal geletterd moet een student zijn?
3. Hoe digitaal geletterd zijn studenten nu?
4. Hoe helpen we studenten groeien naar het gewenste niveau?
Centraal staan het Europese DigComp- raamwerk en het door iXperium ontwikkelde meetinstrument, dat studenten inzicht geeft in hun eigen digitale vaardigheden. Samen vormen ze voor Graafschap College een fundament voor onderwijsontwikkeling, curriculumontwerp en begeleiding.
In deze sessie hoor je h oe de vier vragen richting kunnen geven aan beleid en de onderwijspraktijk, hoe de DigComp kan worden gebruikt als gedeeld referentiekader, wat het meten van digitale geletterdheid voor studenten (en docenten) kan opleveren en hoe je met deze tools collega’s meekrijgt en eigenaarschap kan stimuleren.
Deze sessie is bedoeld voor docenten, beleidsmakers en andere betrokkenen die studenten willen helpen digitaal vaardig en weerbaar te worden. Je hoeft geen expert te zijn: nieuwsgierigheid en betrokkenheid zijn genoeg. Na afloop weet je waar je kunt beginnen — of hoe je bestaande initiatieven kunt versterken.
Frank Kockelkoren is docent onderzoeker bij ROC Graafschap College in Doetinchem. Hij houdt zich bezig met datagedreven werken en AI in de zorg en digitale geletterdheid voor studenten.
Frank graduated as a primary school teacher (2002) and in Educational Sciences and Philosophy of Education (both in 2007). In 2013, he earned his PhD with a dissertation on citizenship education in Catholic primary schools. He then spent eight years working in the field of assessment and examination At iXperium Centre of Expertise Learning with ICT, he is primarily involved in more quantitative research projects.