12-11-2025 –, Spinoza foyer
In deze demonstratie maak je in korte tijd kennis met het concept Single Use Software middels VIBE coding: het inzetten van generatieve AI om razendsnel gepersonaliseerde onderwijstools te maken, zonder programmeerkennis.
We laten zien hoe AI het mogelijk maakt om ter plekke maatwerktoepassingen te ontwikkelen, gebaseerd op principes van agile onderwijsvormgeving en rapid prototyping. Met het PREPARED4ED-framework tonen we hoe AI-toepassingen niet alleen creatief maar ook didactisch verantwoord en inclusief kunnen zijn.
Als live voorbeeld ervaar je gepersonaliseerd leermateriaal zoals flashcards
Na 25 minuten heb je een helder beeld hoe docenten AI kunnen inzetten als creatieve partner, mét behoud van regie, om studenten beter te ondersteunen in hun leerproces.
Het hoger onderwijs staat voor een groeiende uitdaging: hoe bied je passend en inclusief onderwijs aan een diverse studentenpopulatie, terwijl je de kwaliteit waarborgt? Met name eerste-generatiestudenten, studenten met een beperking en studenten met een andere taal- of culturele achtergrond ervaren obstakels in het huidige systeem (Tomlinson, 2014).
Veel bestaande onderwijstechnologie werkt vanuit een one-size-fits-all benadering. Dit sluit vaak onvoldoende aan bij de specifieke leeruitkomsten, contexten en didactische voorkeuren van opleidingen. Commerciële oplossingen zijn bovendien duur en tijdrovend, terwijl maatwerk slechts beperkt mogelijk is. Docenten worden daardoor gedwongen hun onderwijs aan te passen aan bestaande tools, of technologische vernieuwing grotendeels links te laten liggen.
Dit staat haaks op onderzoek dat keer op keer aantoont dat personalisatie en differentiatie leiden tot betere leerresultaten – juist in vakgebieden met uiteenlopende voorkennis en leerbehoeften. Aansluitend bij Vygotsky’s (1978) concept van scaffolding kan differentiëren in leermateriaal, feedback en toetsing de kwaliteit van onderwijs aanzienlijk verhogen. Bloom (1984) wees al op het enorme effect van één-op-één begeleiding; met nieuwe technologie komt het schaalbaar realiseren van die aanpak dichterbij. Toch blijkt dit voor veel docenten nog onhaalbaar in de praktijk.
Generatieve AI als ontwerppartner
De komst van generatieve AI, zoals large language models, verandert dit speelveld ingrijpend. Hiermee ontstaat een nieuw concept: Single Use Software – educatieve toepassingen die snel, contextspecifiek en zonder programmeerkennis kunnen worden ontwikkeld.
Generatieve AI kan helpen om pedagogisch doordacht, technisch correct en doelgericht leermateriaal te maken. Daarmee opent zich een kans om differentiatie en personalisatie op een haalbare manier in te zetten. Maar de technologie brengt ook risico’s: denk aan cognitieve uitbesteding (waarbij studenten cruciale denkprocessen overslaan), risico’s voor academische integriteit en de kans dat bestaande bias in content wordt versterkt.
Onderwijsinstellingen hebben daarom de verantwoordelijkheid om AI-inzet transparant, uitlegbaar en inclusief te maken (Saltz et al., 2019; Ahmed et al., 2025). Het gaat niet om AI als vervanging, maar om AI als creatieve ontwerppartner waarmee docenten hun regie behouden.
Opzet van de demonstratie
Deze 25-minuten demonstratie biedt een compacte kennismaking met Single Use Software. In plaats van uitgebreid oefenen ligt de nadruk op inzicht en inspiratie. Deelnemers zien hoe AI kan worden ingezet om direct toepasbare onderwijsoplossingen te ontwikkelen, met aandacht voor kwaliteit en verantwoorde integratie.
De onderdelen zijn gericht op snelle kennisoverdracht:
• Korte introductie en duiding van het concept Single Use Software
• Toepassing van het PREPARED4ED-framework als denkkader
• Praktische live-demonstratie van een AI-artefacten
• Reflectie op kansen en risico’s
Voor optimale toegankelijkheid en aansluiting wordt voorzien in:
• Gratis toegang tot het Prepared4ED framework middels QR code
Abboy is een toegewijde docent en onderzoeker aan De Haagse Hogeschool in Delft, gespecialiseerd in techniekonderwijs. Als mede-auteur van het Basisboek Productietechniek heeft hij een belangrijke bijdrage geleverd aan het onderwijs over productietechnologie. Abboy ontwerpt innovatieve onderwijservaringen die theorie combineren met praktische, hands-on toepassing, waardoor studentbetrokkenheid en vakbeheersing worden bevorderd. Zijn nieuwste werk omvat een e-learning platform dat techniekstudenten in staat stelt AI effectief, efficiënt en met meer plezier te gebruiken in hun studie en daarbuiten, waarbij actief leren wordt gemaximaliseerd. Met nadruk op studentautonomie en praktijkgericht leren zet Abboy zich in voor de vooruitgang van het onderwijslandschap voor toekomstige ingenieurs.
Industrieel Ontwerp Ingenieur (Technische Universiteit Delft) met een brede achtergrond in ontwerpingenieuronderwijs en in de fietsindustrie.
Estella Griffioen is expert op het gebied van onderwijsinnovatie en kunstmatige intelligentie in het onderwijs. Ze is oprichter van Didactivate, waar ze docenten traint en instellingen ondersteunt bij het implementeren van AI en toekomstbestendige leerstrategieën. Daarnaast werkt Estella als onderzoeker bij SURF, de coöperatieve organisatie voor ICT in het Nederlandse onderwijs en onderzoek, waar ze de toekomst van leeromgevingen verkent. Ze verzorgt regelmatig AI-trainingen bij hogescholen door het hele land.