Toekomstgericht onderwijs met VR – lessen uit de praktijk
11-11-2025 , Spinoza foyer

Virtual reality biedt ongekende mogelijkheden voor het onderwijs – maar hoe zorg je voor een succesvolle implementatie? Tijdens deze presentatie nemen we je mee in de praktijk van VR-onderwijs. Je zult zien dat het meer vraagt dan alleen een VR-bril en een goed idee.


De implementatie van virtual reality (VR) in het onderwijs vereist grondige voorbereiding en ondersteuning op verschillende niveaus. Niet alleen moet je docenten technisch en didactisch scholen, je hebt ook robuuste systemen nodig voor het beheer, de uitleenlogistiek en databeheer.

Daarnaast hebben we in de praktijk geleerd dat veerkracht in de organisatie cruciaal is. Je moet een plan B hebben, voor wanneer zich technische of logistieke problemen voordoen. Onze ervaringen onderstrepen, kortom, de noodzaak van een goed georganiseerde en toekomstgerichte aanpak voor succesvolle inzet van VR in het onderwijs.

Mis deze inspirerende sessie niet en krijg inzicht in wat er écht nodig is om VR duurzaam en effectief in te zetten binnen jouw onderwijsinstelling!

Astrid Timman (MEd)is docent-onderzoeker en onderwijsinnovator. Zij is bedreven in het implementeren en opschalen van Virtual Reality binnen het onderwijs en zet zich in om leerervaringen te vernieuwen en toekomstbestendig te maken.

Dr. Maurice Magnée is lector Technologie voor Gezondheid aan de HAN University of Applied Sciences en oprichter van het iXperium Health aan de HAN. Hij is gespecialiseerd in het ontwerpen en onderzoeken van technologische innovaties op het snijvlak van zorg en onderwijs.