12-11-2025 –, Jazz 2
In deze sessie zie je een showcase gebaseerd op een project van studenten van de Radboud Universiteit: hoe assistents/agents de communicatiebarrière kunnen overwinnen, in de zorg maar ook in andere domeinen.
Met de sessie willen we je inspireren om te innoveren met assistents/agents. We laten je graag zien dat je door het gebruik van AI snel en laagdrempelig concrete use cases kunt creëren in een specifieke context.
Je leert ook hoe assistents kunnen fungeren als communicatiemiddel richting specifieke doelgroepen.
In deze sessie promoten we ‘agentic AI’ met een showcase van de studenten. In testimonials vertellen ze hoe ze tot een resultaat zijn gekomen.
Het voorbeeld van de studenten betreft een concrete toepassing van een assistent binnen een bepaald domein; in dit geval ligt de focus op diabetespatiënten in een specifieke doelgroep. Assistents kunnen echter op veel manieren ingezet worden. We zien bijvoorbeeld heel wat use cases waar de universiteiten het contact met de studenten automatiseren door een assistent in te zetten: om ze te onboarden, om vragen af te vangen, om ze wegwijs te maken … Assistents zijn het nieuwe communicatiemiddel.
Het voorbeeld van de studenten laat ook zien dat je laagdrempelig met technologie aan de slag kan. Bijvoorbeeld als ‘citizen data scientist’. Het SkillsBuild-programma van IBM was geïntegreerd in het onderwijsprogramma van de betrokken studenten, en daardoor konden ze snel aan de slag. Natuurlijk moet je een stukje technisch onderlegd zijn om een agent te bouwen, maar we willen laten zien dat je geen programmeur hoeft te zijn om aan de slag te gaan en iets te realiseren.