12-11-2025 –, Tango 2
Hoe geef je studenten grip op hun eigen leerroute? In deze interactieve sessie ontdek je hoe Koning Willem I College ‘De Peilstok’ ontwikkelde: een digitale tool die leeruitkomsten, feedback en ontwikkeling samenbrengt in één overzichtelijk leerbeeld. Je ziet hoe studenten met De Peilstok reflecteren, bewijslast verzamelen én feedback krijgen van docenten, medestudenten en het werkveld. Dit is mogelijk vanuit ieder LMS, in het geval van Koning Willem I College is dat Brightspace.
De sessie laat zien hoe de overstap van idee naar realisatie eruit ziet, welke technische en didactische keuzes KW1C maakt, en hoe dit het leerproces daadwerkelijk verdiept. Je krijgt concrete inzichten in hoe je leren en kwalificeren beter met elkaar verbindt, op een manier die aansluit bij de dagelijkse praktijk.
Ben je beleidsmaker, onderwijskundige of innovatiespecialist in het mbo, hbo of wo? Dan geeft deze sessie je volop inspiratie en daadwerkelijke concrete acties om zelf met lerend kwalificeren / programmatisch toetsen aan de slag te gaan.
Hoe breng je leeruitkomsten, feedback en persoonlijke ontwikkeling écht bij elkaar? En hoe zorg je dat studenten zelf het stuur in handen nemen van hun leerroute?
Het idee van lerend kwalificeren via datapunten sluit aan bij programmatisch toetsen: een visie waarin niet één eindtoets bepalend is, maar een doorlopende stroom aan informatie (formatief en summatief) leidt tot een afgewogen oordeel over de bekwaamheid van de student.
Ben jij een:
• beleidsmaker die werktaan gepersonaliseerd leren,
• onderwijskundige of innovatie specialist,
• docent die op zoek is naar praktische tools om studenten actief te betrekken bij hun eigen ontwikkeling?
Laat je dan inspireren door een praktijkvoorbeeld dat laat zien hoe digitale instrumenten goed onderwijs versterken. Na afloop heb je concrete ideeën én een beter begrip van wat er nodig is om eigen leerpaden succesvol te ondersteunen.
Tijdens deze sessie:
• ontdek je hoe KW1C de overstap maakte naar een nieuwe tool na het wegvallen van hun vorige leverancier;
• hoor je welke keuzes ze maakten op het gebied van techniek, didactiek en adoptie;
• zie je concrete voorbeelden van hoe De Peilstok nu wordt ingezet in de praktijk;
• krijg je inspiratie en tips om zelf met lerend kwalificeren aan de slag te gaan.
Je ontdekt hoe studenten met De Peilstok:
• reflecteren op hun leerproces,
• feedback krijgen vanuit meerdere perspectieven (docent, peer, werkveld, zelf),
• inzicht opbouwen in hun voortgang ten opzichte van leeruitkomsten (vak/module overstijgend)
De Peilstok is niet alleen een instrument, maar ook een middel om het gesprek over leren naar een hoger niveau te tillen. Dankzij digitale feedbackcycli en het verzamelen van bewijsmateriaal groeit de betrokkenheid van zowel studenten als docenten.