2025-05-23 –, Room 1 (n.o.t.k)
Deze workshop is in het Nederlands
In tijden van (klimaat)verandering is onrecht, net als rechtvaardigheid, geen vaststaand gegeven. Het is een dynamisch proces waar je constant aan moet blijven werken. Door met een alternatieve blik naar rechtvaardigheid te kijken, en te onderzoeken hoe onrecht versterkt wordt, ontstaan mogelijk nieuwe inzichten. Die inzichten kunnen helpen om effectiever en rechtvaardiger bij te dragen aan transities. In deze workshop verkennen we met elkaar hoe we onrecht kunnen versnellen tijdens transities. Welke omstandigheden kunnen we creëren die onrecht optimaal laten gedijen? Op welke manieren kan onrecht nog dieper doordringen in onze systemen, klaslokalen en lessen, en hoe kunnen we daar zelf nog effectiever aan bijdragen? Hoe maken we empathie voor anderen steeds verder onschadelijk? Welke lessen kunnen we hieruit trekken voor een rechtvaardigere toekomst? #AcademischeVrijheid
Deze interactieve, gepeperde workshop nodigt je uit om rechtvaardigheid in tijden van transitie vanuit een omgekeerd perspectief te benaderen. We starten met een korte verkenning van hoe rechtvaardigheid verstoord kan raken en hoe onrecht wordt aangewakkerd. We analyseren gezamenlijk voorbeelden uit onderwijs en samenleving waarin vaardigheid in onrecht zichtbaar wordt. Je wordt uitgedaagd te reflecteren op je eigen rol, die van je gemeenschappen en van je onderwijsinstelling. De sessie eindigt met praktische inzichten en handvatten die direct toepasbaar zijn in onderwijs en dagelijks handelen, ter bevordering van rechtvaardigheid in transitie(s).
This workshop is in Dutch
In times of (climate) change, injustice - like justice - is not a static concept but a dynamic process.
How can injustice be amplified, and what can we learn from it?
In this workshop, we explore how injustice can be accelerated during transitions. What conditions create the ideal breeding ground for systemic injustice? How can injustice infiltrate our systems, classrooms and lessons even better, and how can we fuel this process ourselves? How do we undermine empathy for others?
By exploring the flip side of the processes we strive for, we gain insights that can contribute to building just transitions.
This interactive short workshop invites participants to take an alternative perspective on justice in transition. We begin with a brief introduction on how justice can be disrupted and injustice can be fueled. Together, we then analyze real-life examples from education and society, where injustice emerges. Participants are challenged to reflect on how they, their communities, and their educational institutions navigate this process.
The session concludes with takeaways that can be immediately applied in educational practice and everyday life, to support justice in transition.
Lecturer in Nursing at THUAS, PhD-candidate THUAS.