National XR Day 2025

🇳🇱 Wanneer is VR (g)een goede leeromgeving? (panel discussion)
2025-07-02 –, Theil CB-2 (118p)

Virtual Reality biedt ongekende mogelijkheden, maar hoe zorg je ervoor dat VR het leren van jouw studenten daadwerkelijk verrijkt en versterk? Wat moet je vooral niet doen? Deze vragen worden steeds relevanter nu meer VR-content open gedeeld wordt. In deze paneldiscussie gaan ervaren onderwijsinnovators in gesprek over de impact, uitdagingen én grenzen van VR als didactisch leermiddel.


Virtual Reality biedt ongekende mogelijkheden voor het vervolgonderwijs, maar hoe zorg je ervoor dat VR het leren van studenten echt verrijkt? Wanneer draagt VR écht bij aan effectief onderwijs? Hoe kan VR een krachtige, maar veilige leeromgeving bieden? Wat zijn de grenzen van VR als didactisch leermiddel? Wat moet je vooral niet doen? Deze vragen worden de komende jaren nog relevanter nu steeds meer VR-content open gedeeld wordt.

In deze interactieve paneldiscussie gaan ervaren onderwijsinnovators uit verschillende onderwijssectoren (mbo, hbo en wo) en onderwijsrichtingen (zorg, onderwijs) in gesprek over de kansen, uitdagingen, én grenzen van VR als didactisch leermiddel. Vanuit hun rollen als docent, onderwijsonderzoeker, lector, innovator, blended coach en adviseur hebben zij VR met succes geïmplementeerd in hun instellingen. Twee projecten zelfs zijn bekroond met de Onderwijspremie. Ze delen successen, leerzame valkuilen en uitdagingen die zij de afgelopen jaren zijn tegengekomen bij de doelgerichte inzet van VR in de eigen instellingen én daarbuiten (o.a. XR Groeiraster).

Verwacht een scherpe, inspirerende discussie waarin de praktijk centraal staat. Daarbij zoomen we in op overeenkomsten en verschillen tussen sectoren als het gaat om hoe VR (niet) geïmplementeerd zou moeten worden als het écht impact wil maken in curricula. De panelleden kijken ook vooruit: Welke nieuwe uitdagingen brengt de nabije toekomst met zich mee? Ook publieksvragen worden beantwoord. Deelnemers vertrekken met frisse ideeën en concrete tips om het volledige potentieel van VR als leeromgeving te kunnen realiseren!

De panelleden zijn:
- Erik-Jan Smits, Lector Zin in ICT (Christelijke Hogeschool Ede)
- Gijs Terlouw, Associate lector Health Innovation & Simulation Learning (NHL Stenden)
- Jolien Mouw, Onderwijswetenschapper, VR kleuterklas (Rijkuniversiteit Groningen)
- Roel Peijs, Blended Coach XR (Vista College)/Innovatiehub

Moderator: Gül Akcaova (SURF)

Jolien Mouw, Laureaat Onderwijspremie 2024, is Universitair Docent Onderwijswetenschappen bij de afdeling GION Onderwijs/Onderzoek, verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen. In haar onderwijs en onderzoek richt ze zich op doelgerichte onderwijsinnovaties en de implementatie van (o.a.) Augmented en Virtual Reality als onderwijsleertechnologieën, en het opleiden van toekomstige leraren en het professionaliseren van werkzame docenten binnen dit thema. Ze is de bedenker en initiator van de VR kleuterklas, en is nu projectleider van ‘De Klas op Orde met VR’ en 'Adding a Layer to Learning'.

Jolien Mouw, Laureate Onderwijspremie 2024, is Assistant Professor of Educational Sciences at GION Education/Research, affiliated with the University of Groningen. In her teaching and research, she focuses on purposeful educational innovations and the implementation of (a.o.) Augmented and Virtual Reality as educational technologies, and training future teachers and professionalizing in-service teachers to do so. She is the creator and initiator of the VR kindergarten classroom, and currently the project leader of 'Keeping Order in the Virtual Reality Classroom' and 'Adding a Layer to Learning'.

Roel Peijs is Blended Coach bij VISTA college, waar hij een sleutelrol speelde in de totstandkoming van het XR-lab en de brede implementatie van extended reality (XR) binnen het mbo-onderwijs. Hij adviseert onderwijsteams over de didactische inzet van XR en begeleidt hen in het integreren van innovatieve technologieën in hun lespraktijk. Daarnaast is Roel actief binnen de innovatiehub XR van Hogeschool Zuyd, waar hij zijn praktijkervaring vanuit VISTA college inzet om de implementatiefase van XR in het hbo vorm te geven.

Roel Peijs is a Blended Coach at VISTA college, where he played a key role in establishing the XR Lab and in the broader implementation of extended reality (XR) within vocational education. He advises teaching teams on the didactic use of XR and supports them in integrating innovative technologies into their educational practice. Roel is also part of the XR innovation hub at Zuyd University of Applied Sciences, where he contributes his hands-on experience from VISTA college to support the implementation phase of XR in higher education.

Dr. Erik-Jan Smits deed promotieonderzoek naar het logisch redeneervermogen van kinderen. De vraag hoe je elkaar kan begrijpen is sindsdien als een rode draad door zijn werk blijven lopen. In de jaren na zijn proefschrift niet zozeer met de focus op het gesprek tussen kinderen en basisschooldocenten of ouders, maar wel op het gesprek tussen bijvoorbeeld 'techneuten' en zorgmedewerkers, begeleiders en orthopedagogen of beleidsmakers en zorgorganisaties.

Erik-Jan werkte na zijn promotieonderzoek 15 jaar in verschillende hoedanigheden (consultant, procesbegeleider, teamleider, innovator) in de zorg. Hierdoor heeft hij een groot aantal zorgorganisaties 'van binnenuit' leren kennen. Hij is overtuigd door de kansen die ICT kan bieden en van de noodzaak om meer gebruik te maken van de ervaringen en het onderzoek naar (de implementatie van) mensgerichte ICT in de continue in verandering zijnde omgeving van de zorg. Met die motivatie geeft hij sinds 1 mei 2022 leiding aan de onderzoeksactiviteiten binnen de CHE die zich precies op dit snijvlak afspelen.

Gijs Terlouw, PhD, is Associate Professor of Applied Sciences in Health Innovation & Simulation Learning at NHL Stenden University of Applied Sciences in the Netherlands. With a background in programming, social work, and educational sciences, he focuses on design-oriented research that bridges technology, education, and healthcare. His work explores how simulation-based learning and serious gaming, including VR scenarios and role-playing, can add value in healthcare and for (future) healthcare professionals. Gijs is part of the Digital Innovation in Healthcare research group. He is involved projects such as Future Proof Nurses (2023–2027), which aims to strengthen nursing education by integrating simulation-based methods, and Train the Change Agent (2024-2026), which aims to enhance innovation skills through simulations. With a PhD in social innovation in healthcare and over 20 publications, Gijs contributes to the development of practical tools, services, and processes that connect academic insights with real-world healthcare challenges.