- HAN aanpak van digi- en datavaardigheid
Bij Saxion adviseer ik over toetsing en gebruik van AI in het onderwijs. Voor AI geef ik advies en workshops over het gebruik van AI in onderwijs, de rol van AI bij toetsing, de impact van AI op het curriculum en de wijze waarop beleidsmatig met AI moet worden omgegaan. Bij toetsing gaat het om summatief, ontwikkelingsgericht, geïntegreerd toetsen en formatief handelen.
- Onderzoek naar digitaal toetsen en toetsbeleidskaders: de cruciale rol van een Teaching and Learning Center (TLC)
- AI in je curriculumontwerp
- SURF met ons mee! Een reis langs enkele toonaangevende toets-tools
Drs Anne Marie van Rooijen is sinds 2005 werkzaam bij MBO Utrecht en diens rechtsvoorgangers als docent in diverse mensgerichte vakken, plus aansluitend teamleider, bij de opleiding Marketingcommunicatie. Sinds 2022 is zij als practor verbonden bij MBO Utrecht met als onderzoeksopdracht: Wat zijn de ontwerpprincipes van Persoonlijk Leren?
Het practoraat heeft een pedagogisch didactische insteek waarbij docenten zelf de onderzoekers zijn op hun eigen werkvloer. Centrale onderzoeksvraag is samen te vatten tot: hoe dagen wij de student uit om vanuit eigen regie de eigen ontwikkeling te sturen?
Hieronder ligt het uitgangspunt dat, in ieder geval het beroepsonderwijs, tot taak heeft de student te begeleiden in het traject van gehoorzaamheid naar verantwoordelijkheid. Dat is geen simpele opdracht, wat leidt tot de volgende vraag: wat maakt dat dit een complex, inspirerend en dynamisch proces is?
- Waartoe leiden wij op?
- Routekaart naar Beweging: Professionalisering in Leren en Lesgeven met ict
- De Library Game: ervaringen met open leermaterialen en open onderwijs bij Hogeschool Rotterdam
- Soepel samenwerken: praktijkverhalen
- MIRTE: een open-source robot voor techniekonderwijs
Aanvoerder Wendbaar georganiseerd onderwijs van Npuls en Beleidsadviseur bij Firda
- Studentmobiliteit realiseren met OOAPI
- Cybersecurity: hoe faciliteer je het en geef je het de juiste aandacht?
- Toekomstdenken in de praktijk
- Revolutie microcredentials: best practices voor de toekomst
- Erudite in de klas: de (voor)waarde van veilige generatieve AI in het hoger onderwijs
Privacy Officer
Avans Hogeschool
- De menselijke maat in de uitdaging van security en privacy bij digitale innovatie
Onafhankelijk onderzoeker en adviseur open leermaterialen
- Open education: let’s make lemonade
- Grip op AI met een algoritmeregister voor het onderwijs
- Routekaart naar Beweging: Professionalisering in Leren en Lesgeven met ict
- Panelgesprek op het scherpst van de snede: kansen én risico’s van AI
Corneel den Hartogh is projectleider van het CEDA (Centre for Educational Data Analytics) binnen de Npuls hub Studiedata & AI. Doel van het CEDA is om door middel van co-creatie met het mbo, hbo en wo sneller van data naar betrouwbare inzichten te komen. Zodat onderwijsinstellingen in een steeds sneller veranderende wereld toch grip op de toekomst houden.
Corneel heeft ruime ervaring met data science binnen het WO en is ook bekend binnen het HBO en MBO. Naast zijn werk als projectleider CEDA is hij freelance data science consultant bij Cefero.
- Your Centre for Educational Data Analytics
Daan Hoeksema is account manager bij Vancis met meer dan 20 jaar ervaring in advisering van Cloud dienstverlening. Bij Vancis is Daan verantwoordelijk voor alle educatieve klanten die veelal Cloud diensten afnemen via de SURFcumulus OCRE mantelovereenkomst. Daan is gedurende de SURF Onderwijsdagen te benaderen op de Vancis stand.
- Innovatieve Azure Backup en Disaster Recovery in een Multicloud Strategie
- Leidinggeven aan onderwijsinnovatie met ict: wat vraagt dat?
Manager Informatievoorziening & ICT bij Talland College
- Een doordachte IT-strategie voor en tijdens een fusie: ervaringen van het Talland College
- Presentaties van de winnaars van de SURF Onderwijsawards 2024
- Digitale geletterdheid en het Innovatielab: presentatie SURF Onderwijsaward-winnaar 2023
- Immersieve Labs in het onderwijs: praktische inzichten en inspirerende voorbeelden
Dimitri van Dillen is een bevlogen docent en themacoördinator educatieve technologie bij het ROC van Twente. Als enthousiasmeur en toegewijd ambassadeur voor het mbo, zet hij zich in voor onderwijsinnovatie met een focus op technologie.
- Kennis(sen) verbinden: samen naar een betere kennisinfrastructuur voor het onderwijs
- Maak kennis met startups in educatieve technologie: een rondleiding
- Maak kennis met startups in educatieve technologie: een rondleiding
- Afsluiting en keynote door Dominic Seldis
- Soepel samenwerken: praktijkverhalen
- De Library Game: ervaringen met open leermaterialen en open onderwijs bij Hogeschool Rotterdam
- Pe(e)rfect Vaardig: samen(werken aan) online vaardig(er) in Nederland
- De Library Game: ervaringen met open leermaterialen en open onderwijs bij Hogeschool Rotterdam
- Gepersonaliseerde feedback met AI
Esther van der Linde is de kwartiermaker van de Npuls pilothub XR. De pilothub verkent wat er nodig is om drempels weg te nemen zodat XR verantwoordelijk en duurzaam ingezet kan worden om hoogwaardig onderwijs te ontwikkelen en aanbieden. Esther werkt al jaren in verschillende rollen om innovatie van het onderwijs door de inzet van technologie mogelijk te maken.
- Drie keer extended reality (XR) in de kijker. Elk land zijn eigen toon!
Onderwijskundig beleidsadviseur bij ROC Da Vinci.
- Ict-bekwaam voor de klas met het digitaal rijbewijs
Evelien Renders versterkt internationale samenwerking voor de digitalisering van onderwijs bij SURF. Gedreven door haar passie voor een soepel en wendbaar leertraject zorgt ze dat instellingen internationaal niet telkens opnieuw het wiel hoeven uit te vinden. Als president van EUNIS pleit ze voor interoperabiliteit en sluitende IT-standaarden, met speciale aandacht voor studentmobiliteit, wat bijdraagt aan flexibel onderwijs wereldwijd. Voorheen werkte Evelien als Erasmus+ coördinator voor niet-EU partners en stroomlijnde ze het toelatingsproces aan de Radboud Universiteit. Ze bevordert publieke waarden, open standaarden, en samenwerking tussen IT-stakeholders als bestuurslid van 1EdTech Europe.
- Standaardisatie voor succes: fundamentele voorwaarde of belemmering?
- Soepel samenwerken: praktijkverhalen
Ik ben afdelingsmanager Education Services bij SURF. Met diensten zoals SURFsharekit en edusources zorgen we dat (open) leermaterialen gedeeld en gebruikt kunnen worden. De inrichting van flexibel onderwijs ondersteunen we met diensten zoals SURF eduhub en edubadges.
Daarnaast ben ik ook lid van het kernteam Digitale sectorvoorzieningen van Npuls. Ik ben betrokken bij de opzet van het adoptieteam digitale sectorvoorzieningen en de realisatie van een software-ontwikkelomgeving.
- Aansluiten op digitale sectorvoorzieningen? Het Npuls-adaptatieteam komt naar je toe!
Franca’s origin is in veterinary science where she lectured at the University of Amsterdam and Utrecht University. She then spent some time working in online education management for IDEXX, a leading veterinary technology company, before returning to the academic world. She currently works at TU Delft where she was instrumental in building the Teaching & Learning Services department that supports campus and online lecturers, education innovation and teacher training. She has over a decade of experience in education management and presented at numerous conferences in this capacity.
Franca’s personal passion is film and television studies, which she also taught and supervised thesis at Utrecht University.
- EdTech besluitvorming en docentondersteuning
- Kennis(sen) verbinden: samen naar een betere kennisinfrastructuur voor het onderwijs
- Shocking! Opleiden in de virtuele wereld
- Wendbaar blijven met een CTL: begin klein, verander meeslepend.
Ik ben opgeleid tot onderwijspsycholoog en werk nu al meer dan twintig jaar op het gebied van instructional design en e-learning. Eerst als onderzoeker (gericht op het faciliteren van computerondersteund samenwerkend leren), daarna als e-learning consultant in welke rol ik docenten ondersteunde bij het herontwerp van hun onderwijs, vaak in het licht van digitale mogelijkheden.
Vanaf 2023 breng ik deze expertise in bij EDLAB, het Centre for Teaching and Learning aan de Universiteit Maastricht. Ik richt me (weer) op de impact van technologie op onderwijs en faciliteer diverse projecten en activiteiten. Vanuit dit perspectief vervul ik ook de rol van UM-programmacoördinator voor de deelname van de UM aan het landelijke Npuls programma (lid sleutelteam, projectleider CTL-project).
Daarnaast ben ik als docent en assessor ben ik betrokken bij de master Health Professions Education (over curriculum (her)ontwerp).
- Van idee naar actie: de UM app challenge als innovatieaanjager
- De ontwikkeling van een Revalidatie Simulatie stoel met behulp van VR-technologie en Serious Gaming
- Learn how University of Glasgow approached their campus modernization and digitalization
Dr. ir. Gillian Saunders-Smits is sinds 2023 docent bij de afdeling Cognitive Robotics op de Faculteit Mechanical Engineering aan de TU Delft. Daarvoor heeft ze vanaf 1999 als docent bij de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek gewerkt, waar ze verantwoordelijk was voor de MSc track Aerospace Structures & Materials, het coordineren van het projectonderwijs in de bachelor en het opzetten van het online onderwijs op LR waaronder MOOCs. Daarnaast gaf ze de vakken inleiding luchtvaarttechniek, mechanica, ontwerpen en onderzoeksmethodologie. Op ME is ze actief betrokken bij de herontwikkeling en het geven van het Roboticavak: Multidisciplinary Project, is ze projectdocent in de eerstejaarsprojecten in de Bachelor werktuigbouwkunde en is ze verantwoordelijk voor het bachelor honours Programme Next Generation Robotics. Daarnaast is ze internationaal actief op het gebied van onderzoek naar ingenieursonderwijs met name op het gebied van competenties en vaardigheden. Ze heeft meer dan 60 publicaties op haar naam op dit gebied. Gillian is een groot voorstander van Open Education en ziet in MIRTE een geweldige kans om Open Robotica onderwijs te verwezenlijken. Gillian is onlangs benoemd tot Education Fellow van de TU Delft.
- MIRTE: een open-source robot voor techniekonderwijs
- Revolutie microcredentials: best practices voor de toekomst
Guido Vermeent is een ervaren fintech-expert met meer dan 15 jaar in de betalingsindustrie en digitale innovatie. Als voormalig CEO van Payconiq International en momenteel consultant bij de Europese Centrale Bank voor de ontwikkeling van de Digitale Euro, brengt Guido diepgaande kennis van strategie, marktpositionering en schaalbare betaaloplossingen. Hij heeft bijgedragen aan de technologie achter iDeal en zet zich in voor standaarden die innovatie en interoperabiliteit in de fintech-sector bevorderen. Met een focus op klantgerichte innovatie en het verbinden van technologie en gebruikersgemak, werkt Guido aan een toekomstbestendige, digitale financiële infrastructuur en brengt vandaag waardevolle inzichten voor de onderwijssector mee.
- Standaardisatie voor succes: fundamentele voorwaarde of belemmering?
Gül Akcaova is the lead futurist at SURF - the cooperative for ICT in (higher) education and research in the Netherlands, and the National Education & Research Network. With a keen fascination for IT innovation in education and research, she explores in her role the potential impact of new technologies and emerging concepts on education and research. Her background in management studies provides her with the ability to approach developments from various angles.
More about futuring at SURF: https://www.surf.nl/en/futuring
- Navigating digital transformation with a triangle
- Panelgesprek op het scherpst van de snede: kansen én risico’s van AI
- Soepel samenwerken: praktijkverhalen
- Studentmobiliteit realiseren met OOAPI
Harrie van der Meer is coördinator (Onderwijs)trainingen Information & Digital Skills en coördinator Digitale en Open Leermaterialen in de bibliotheek van de Universiteit van Amsterdam en Hogeschool van Amsterdam. Ook is hij voorzitter van de landelijke SHB/UKB Werkgroep Information Literacy.
- Ontwikkel en blend je leermaterialen met behulp van AI en inspiratiewiel
Informatiemanager Onderwijs ROC van Amsterdam
Voorzitter SIG AI in Education
- Waartoe leiden wij op in tijden van AI? Praat mee met mbo-hbo-wo én studenten
- Een dobbelspel voor inclusieve digitale didactiek
Enterprise Architect VISTA college.
Architect Npuls
- Soepel samenwerken: praktijkverhalen
- Routekaart naar Beweging: Professionalisering in Leren en Lesgeven met ict
- Hoe zet de TU Delft een helpdesk in bij docentondersteuning?
Privacy Officer Avans Hogeschool
- De menselijke maat in de uitdaging van security en privacy bij digitale innovatie
- Shocking! Opleiden in de virtuele wereld
- Grip op AI met een algoritmeregister voor het onderwijs
- Een blik onder de motorkap: Wat maakt een goed voorbeeld effectief en hoe kan je op basis hiervan evidence-informed werken?
- Ontwikkelingsgericht Toetsen: portfolio co-creatie via innovatiepartnerschap
Ik ben verbonden aan de KU Leuven. Als stafmedewerker onderwijs maak ik deel uit van het Team Onderwijsinnovatie van de Dienst Onderwijs.
- Verantwoord gebruik van learning analytics: het beleidskader van KU Leuven
Academisch leider van het Radboud Teaching and Learning Centre & Hoogleraar Filosofie van de gedragswetenschappen bij de Radboud Universiteit
- Waartoe leiden wij op?
Jan Colsoul is beleidsmedewerker bij het Kenniscentrum Digisprong van het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming. Hij coördineert er onder meer het XR-actieplan dat XR ter beschikking stelt van leraren en leerlingen in het technisch en beroepsgericht secundair onderwijs.
- Drie keer extended reality (XR) in de kijker. Elk land zijn eigen toon!
Janina werkt bij de Universiteit Utrecht als projectmanager binnen de European University Alliance CHARM-EU. Zij is daar verantwoordelijk voor de IT strategie binnen de alliantie.
- Soepel samenwerken: praktijkverhalen
- Internationaal onderwijs in de hybrid classroom
- Opening door het Koninklijk Conservatorium
Jan-Pieter Zuiderveen is onderwijsconsultant van de digitale leeromgeving bij de Hogeschool van Amsterdam en samen met Mieke Willering projectleider van de onderwijsimplementatie van Portflow.
- De implementatie van e-portfolio's in de praktijk: ervaringen van drie hogescholen
Academisch Directeur Community for Learning & Innovation Erasmus Universiteit
- Erudite in de klas: de (voor)waarde van veilige generatieve AI in het hoger onderwijs
- Afsluiting en keynote door Jitske Kramer en Dolf Jansen
- eduXchange.nl: Hoe helpen we de student nog beter op weg?
Als onderwijskundige blended leren is mijn opdracht blended leren verder te verankeren binnen de gehele Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN). Mijn kernfocus ligt op de educatieve toepassing van ICT.
Bij de HAN hanteren we een multidisciplinaire benadering voor het vraagstuk omtrent kunstmatige intelligentie (AI). Dit omvat zowel de technische aspecten van AI - wat het is en vooral wat het niet is - als de onderwijskundige kant: hoe kan AI het leerproces effectief ondersteunen? We verkennen ook hoe we het onderwijs zodanig kunnen vormgeven dat het invloed op het leerproces heeft, maar alleen wanneer dit wenselijk is.
In lijn met het principe van 'practice what you preach', faciliteer ik de professionele ontwikkeling van docenten op het gebied van digitale didactiek. Dit omvat zowel fysieke, online als hybride leeromgevingen. Ik ben betrokken bij het implementeren van ICT in het onderwijs, waaronder het gebruik van digitale leerplatform, e-learning, en het opzetten en benutten van active learning spaces.
- Onderwijs met AI: maar dan echt AI-bestendig
- Argumenten voor (inhouse) innoveren in het hoger onderwijs
Consultant Onderwijs & ICT bij Breens Network
- Een doordachte IT-strategie voor en tijdens een fusie: ervaringen van het Talland College
- Verantwoord gebruik van generatieve AI: vanuit het oogpunt van een student
- Revolutie microcredentials: best practices voor de toekomst
- Ontwerp je eigen serious game met AI
- De Blended Design Game
- International courses: students and lecturers collaborate online using COIL
Digitale ontwikkelingen bieden veel kansen om het onderwijs te verbeteren. Van ondersteuning van werkvormen via diverse applicaties tot het beter kunne ondersteunen van studnetontwikkeling op basis van data. Als programmamanager blended onderwijs binnen Hogeschool Rotterdam richt ik mij op het ondersteunen en verbeteren van het onderwijs aan HR zonder daarbij het belang ethische waarden uit het oog te verliezen.
- 1984 of 21ste-eeuwse vaardigheden: docenten en studenten over het gebruik van Learning Analytics
- International courses: students and lecturers collaborate online using COIL
Ik ben als domeinexpert en product owner werkzaam bij het learning analytics-team van Hogeschool Utrecht. Voor onze ongeveer 3.000 docenten maken wij informatieproducten waarmee docenten hun onderwijs kunnen verbeteren. Zelf ben ik acht jaar hogeschooldocent geweest en gepromoveerd op het onderwerp learning analytics. Mijn ervaringen met dit boeiende onderwerp heb ik opgeschreven in het boek 'Learning analytics ontcijferd'.
- Ontwerp je eigen serious game met AI
Als adviseur betrokken bij het Npuls project eduwallet. Hier breng ik opgedane kennis en expertise in vanuit het NGDIL project bij het Koning Willem I College. Vanuit het eduwallet project onderzoeken we hoe een wallet met een digitale identiteit en digitale verifiable credentials (digitale bewijzen) kunnen betekenen voor het onderwijs.
Tot de zomer 2025 doorlopen we een 'Proof of Concept' fase, waar we een eduwallet proeftuin met use-cases uit het onderwijs en de arbeidsmarkt realiseren en valideren met studenten en instellingen. Als deze POC-fase succesvol is dan willen na de zomer 2025 door naar de Pilot-fase, waar we met de eerste echte instellingen, studenten en use-cases aan de slag willen!
- Wat kan een eduwallet betekenen voor het onderwijs?
- Learn how University of Glasgow approached their campus modernization and digitalization
- Grip op AI met een algoritmeregister voor het onderwijs
- Ontwikkelingsgericht Toetsen: portfolio co-creatie via innovatiepartnerschap
- The teachers' dilemmas - een interactieve video
Als onderwijskundig media adviseur bij de video-unit (onderdeel van ons Teaching and Learning Centre) adviseer ik in het gebruik van media in het onderwijs. We ontwikkelen kennisclips en verzorgen workshops voor docenten (en soms studenten). Ook hebben we een gremium die zich bezighoudt met het ontwikkelen en onderzoeken van innovatieve ruimteconcepten. Hier ben ik verantwoordelijk voor de Do-It-Yourself opnamestudio en help ik bij de doorontwikkeling van de Active Learning Space.
- Evidence-informed ondersteuning op maat vanuit een CTL/TLC
- Hoe zet de TU Delft een helpdesk in bij docentondersteuning?
- Digitale toegankelijkheid en inclusie @ Hogeschool Utrecht
- Onderzoek naar digitaal toetsen en toetsbeleidskaders: de cruciale rol van een Teaching and Learning Center (TLC)
- AI in je curriculumontwerp
- Innovatie binnen het mbo: presentatie SURF Onderwijsaward-winnaar 2023
- Kennis(sen) verbinden: samen naar een betere kennisinfrastructuur voor het onderwijs
- International courses: students and lecturers collaborate online using COIL
Lilian Tabois is Informatiespecialist bij de Universiteitsbibliotheek van de Rijksuniversiteit Groningen.
- Hoe bevordert de Rijksuniversiteit Groningen de AI-geletterdheid onder studenten en medewerkers?
- Kan vertraging de transitie versnellen?
Gespreksleider
Community Manager van het Centre of Expertise Applied AI, Hogeschool van Amsterdam
- Waartoe leiden wij op in tijden van AI? Praat mee met mbo-hbo-wo én studenten
Lotte van Egmond is oprichter van Lot to Learn en onderwijsadviseur met 12 jaar achtergrond in het MBO-onderwijs. Hier ontwikkelde ze haar expertise in de impact van de fysieke leeromgeving op leren, wat leidde tot het creëren van tools zoals het kaartspel Lokaal als instrument. Lotte begeleidt en adviseert scholen bij herinrichtingsprojecten, met als doel de leeromgeving zó aan te passen dat deze leren en ontwikkeling optimaal ondersteunt. Ze verzorgt verschillende workshops en draagt actief bij aan SURF, waar ze sessies geeft rondom de Future Campus Toolkit en heeft bijgedragen aan het trendrapport Future Campus.
- Ruimte voor actief leren "De waarde van de campus verschuift van kennisoverdracht naar co-creatie en interactie"
Loulou Detienne is onderwijsondersteuner en docentencoach bij hogeschool VIVES. De voorbije jaren ontwikkelde ze expertise omtrent activerend onderwijs, blended leren en de didactische implementatie van educatieve technologie in het (hoger) onderwijs. Ze is covoorzitter van de SIG Blended leren.
- AI-geletterdheid: een middel voor innovatief onderwijs
- Gepersonaliseerde feedback met AI
- XR-groeiraster + Applibrary: Eén platform voor het delen en toelichten van XR-content
- HAN aanpak van digi- en datavaardigheid
Community, impact en marketingmanager voor de Innovatiepartners van de Hogeschool van Amsterdam. Naast strategisch gesprekspartners vervul ik coördinerende, adviserende en uitvoerende communicatiewerkzaamheden op het gebied van onderwijsinnovatie en blended learning.
- Een blik onder de motorkap: Wat maakt een goed voorbeeld effectief en hoe kan je op basis hiervan evidence-informed werken?
- Panelgesprek op het scherpst van de snede: kansen én risico’s van AI
- Een duik in XR: hoe enthousiast ben jij als docent nu echt?
Manon van Zanten is onderzoeker bij iXperium Centre of Expertise Leren met ICT aan de HAN University of Applied Sciences. Haar onderzoeksinteresses liggen op het gebied van onderwijsinnovatie, professionalisering, competenties en digitale transformatie.
- Leidinggeven aan onderwijsinnovatie met ict: wat vraagt dat?
- Routekaart naar Beweging: Professionalisering in Leren en Lesgeven met ict
Docent/Onderzoeker bij de opleiding Logistiek & Innovatiepartner
Email: m.scholte@hva.nl
- Geef studenten regie over hun leerproces met Ontwikkelingsgericht Toetsen
- Revolutie microcredentials: best practices voor de toekomst
Stafmedewerker van team onderwijsinnovatie bij Dienst Onderwijs KU Leuven
- Verantwoord gebruik van learning analytics: het beleidskader van KU Leuven
Kwartiermaker CTL en onderwijsadviseur bij de dienst OO&I NHL Stenden Hogeschool
- De Blended Design Game
- Kennis(sen) verbinden: samen naar een betere kennisinfrastructuur voor het onderwijs
- Ontwikkelingsgericht Toetsen: portfolio co-creatie via innovatiepartnerschap
- Leidinggeven aan onderwijsinnovatie met ict: wat vraagt dat?
In mijn functie als adviseur en trainer bij het onderzoeksteam Kwaliteiten van Leraren (onderdeel van Academie Educatie) bij HAN University of Applied Sciences probeer ik de verbinding te leggen tussen de resultaten van ons onderzoek en de praktijk. Onder andere door het ontwikkelen van tools, het ondersteunen bij onderwijsvraagstukken en het verzorgen van professionalisering. Ik richt me daarbij vooral op de thema's toetsing en onderwijsontwerp.
- SURF met ons mee! Een reis langs enkele toonaangevende toets-tools
- SURF met ons mee! Een reis langs enkele toonaangevende toets-tools
Mark Cole is an Innovation Strategist that explores emerging technologies and helps institutions adopt innovative solutions that enhance education and research. With a background in Information Technology, Electrical and Electronic Engineering, and Psychology, he combines technical expertise with insights into human behavior to design user-centered strategies. Mark is committed to driving impactful, responsible and sustainable advancements in the academic sector.
- Navigating digital transformation with a triangle
- De implementatie van e-portfolio's in de praktijk: ervaringen van drie hogescholen
- 1984 of 21ste-eeuwse vaardigheden: docenten en studenten over het gebruik van Learning Analytics
- Hoe bevordert de Rijksuniversiteit Groningen de AI-geletterdheid onder studenten en medewerkers?
- Are we there yet? Shifting gears in five years of Open Education at the University of Groningen
Martijn Timmer is Chief Digital Officer bij MBO Digitaal. In deze rol stimuleert hij de digitale transformatie binnen het mbo. Met een brede achtergrond in onderwijs en technologie zet Martijn zich in voor het creëren van samenwerkingsverbanden en het optimaal benutten van collectieve kracht binnen de sector. Hij focust op standaarden en innovatie in het mbo, waar mogelijk in nauwe samenwerking met andere onderwijssectoren.
- Standaardisatie voor succes: fundamentele voorwaarde of belemmering?
- Aan de slag met herbruikbare services voor leermaterialen
- MIRTE: een open-source robot voor techniekonderwijs
Stagiair Responsible Technology
- Verantwoord gebruik van generatieve AI: vanuit het oogpunt van een student
Project manager bij de HAN University of Applied Sciences. Momenteel projectleider voor het Verandertraject Aanpak Digitale leermaterialen.
Daarnaast ook werkzaam bij Npuls als Expert Open Leermaterialen voor de Transformatiehub Digitale Leermaterialen.
- Aan de slag met herbruikbare services voor leermaterialen
Bij Hogeschool Saxion werk ik als onderwijskundig adviseur binnen het Teaching & Learning Centre. Hier ben ik onder andere werkzaam bij onze video-unit: een team dat educatieve video’s en podcasts maakt. Ik coördineer het productieproces van aanvraag tot evaluatie en adviseer in het gebruik van deze media in het onderwijs.
Daarnaast werk ik in samenwerking met collega’s van Kwaliteit & Regelgeving en Human Resource Management aan een passend professionaliseringsaanbod voor docenten, aansluitend op het beleid van Saxion en de onderwijspraktijk.
Tot slot zet ik mij binnen een interdisciplinair team in voor de innovatieve onderwijsruimtes binnen Saxion. In samenwerking met het lectoraat Innovatief en Effectief Onderwijs onderzoeken we onderwijsruimtes en ondersteunen we bij de mogelijke implementatie hiervan.
- Evidence-informed ondersteuning op maat vanuit een CTL/TLC
- Internationaal onderwijs in de hybrid classroom
- Are we there yet? Shifting gears in five years of Open Education at the University of Groningen
- Innovatieve Azure Backup en Disaster Recovery in een Multicloud Strategie
Coördinator Open Education en informatievaardigheden/ Projectleider OpenUp aan de Radboud Universiteit Nijmegen
- "Wij zijn een open boek!" - de kracht van open tekstboeken als alternatief voor commerciële studieboeken
Adviseur docentprofessionalisering in ict-bekwaamheid en digitale transformatie bij de MBO Raad, platform MBO Digitaal
- Digitaal Bekwaam, ontgrendel je vaardigheden!
- Drie keer extended reality (XR) in de kijker. Elk land zijn eigen toon!
Binnen het Teaching and Learning Centre coördineer ik de basisdienstverlening die we de organisatie bieden. Dit georganiseerd vanuit een aantal domeinteams.
Daarnaast ben ik deelprojectleider van de implementatie van ons nieuwe LMS, waarvoor Saxion in 2021 een Europese aanbesteding is gestart.
Sinds 2024 ben ik actief in het Npuls sleutelteam van Saxion en verantwoordelijk voor de invulling van de CTL regeling.
- Evidence-informed ondersteuning op maat vanuit een CTL/TLC
Principal Security Consultant en IT-auditor
Secura
- De menselijke maat in de uitdaging van security en privacy bij digitale innovatie
Aanwezig met een driedubbele pet: als projectleider e-portfolio voor programmatisch toetsen bij de Hogeschool Utrecht, als expert docentondersteuning binnen de kennishub leren & innoveren van Npuls én als onderwijskundige van het Centre for Teaching and Learning van de Vrije Uniniversiteit.
- De implementatie van e-portfolio's in de praktijk: ervaringen van drie hogescholen
- 1984 of 21ste-eeuwse vaardigheden: docenten en studenten over het gebruik van Learning Analytics
- Gepersonaliseerde feedback met AI
- Sluit aan bij nieuwe onderwijsdoelen met het Mobiele Lab voor digitale geletterdheid
Onderwijsadviseur bij NHL Stenden, en kwartiermaker voor het Center for Teaching & Learning. Speelt graag buiten, is vreselijk nieuwsgierig, kliert graag scammers op Telegram.
- De Blended Design Game
- “AI-ify Brightspace” Leveraging AI to support teachers and students
Perry Heymann is strategisch beleidsadviseur bij het CI-Office van de Universiteit Maastricht en tevens lead voor het domeinteam I-Education. Zijn functie speelt zich af op het snijvlak tussen strategie en uitvoering en tussen ICT en onderwijs. Hij vertaalt ontwikkelingen naar adviezen over het huidige en toekomstige I-Education landschap en draagt bij aan de ontwikkeling en uitvoering van de digitaliseringsstrategie van de UM.
- Van idee naar actie: de UM app challenge als innovatieaanjager
Peter is productmanager eduID bij SURF
- Ervaringen uit de praktijk: hoe instellingen eduID succesvol inzetten
Op de Hogeschool van Amsterdam werk ik als onderwijskundige, gespecialiseerd in onderwijsinnovatie.
- Geef studenten regie over hun leerproces met Ontwikkelingsgericht Toetsen
Ik ben de Product Owner van het Npuls project eduwallet, waarin we onderzoeken wat een wallet met een digitale identiteit en credentials (digitale bewijzen) kunnen betekenen voor het onderwijs. Tot de zomer 2025 doorlopen we een 'Proof of Concept' fase, waar we een eduwallet proeftuin met use-cases uit het onderwijs en de arbeidsmarkt realiseren en valideren met studenten en instellingen. Als deze POC-fase succesvol is dan willen na de zomer 2025 door naar de Pilot-fase, waar we met de eerste echte instellingen, studenten en use-cases aan de slag willen!
- Wat kan een eduwallet betekenen voor het onderwijs?
- Internationale studentmobiliteit: zo werkt het!
- Keynote door Peter-Paul Verbeek
- Panelgesprek op het scherpst van de snede: kansen én risico’s van AI
- Kan vertraging de transitie versnellen?
- 1984 of 21ste-eeuwse vaardigheden: docenten en studenten over het gebruik van Learning Analytics
Peter van Waart werkt bij Hogeschool Rotterdam als hoofddocent bij de opleiding Communication and Multimedia Design (CMD) en als onderzoeker bij kenniscentrum Creating010. In zijn onderwijs en onderzoek aan de Hogeschool staan participatieve methoden centraal om mensen te betrekken in ontwerpprocessen van digitale technologie.
Daarnaast vervult hij de rol van coördinator Slimme en Sociale Stad waarin hij intern en extern mensen met elkaar verbindt rondom opgaven als digitalisering in het sociaal domein, slimme objecten en omgevingen, en hybride werelden.
Peter nam ook het initiatief tot evenementen als de Global Service Jam Rotterdam, de Rotterdam GovJam, de International Internet of Things Day Rotterdam en Smart & Social Fest, om mensen uit onderwijs, onderzoek en praktijk te verbinden.
- Homemade virtual reality-omgeving voor social skills
- Kennis(sen) verbinden: samen naar een betere kennisinfrastructuur voor het onderwijs
Sinds april 2024 werkt Pieternel als projectleider co-creatie voor de Pilothub EdTech van Npuls. In die rol houdt zij zich bezig met hoe mbo, hbo en wo-instellingen en EdTech bedrijven goede innovatiepartners kunnen zijn. Daarvoor werkte zij ruim 15 jaar als onderwijskundige, met name op het gebied van onderwijsinnovatie, digitalisering en leiderschap. Ze heeft binnen het vo, hbo en wo in verschillende rollen gewerkt, o.a. als kwaliteitsmanager, projectleider, curriculum- en programmaontwikkelaar, teamleider, verander- en innovatiemanager en docent/trainer. In 2023 is zij haar eigen bedrijf gestart, Studio A-Z.
Studio A-Z creëert samen met opdrachtgevers verhalen met impact en ondersteunt bij het navigeren van projecten. We vinden, formuleren en presenteren het verhaal dat verteld wil worden. Het gaat hierbij om ideatie - het zien of vinden van de essentie, het idee. We komen snel tot de kern en leveren creatief en daadkrachtig advies en resultaat. Daarnaast streeft Studio A-Z naar integratie van (1) de missie, visie en kernwaarden, (2) de communicatie en (3) de fysieke ruimte van een organisatie en/of project, met een sterk gevoel voor esthetiek. Studio A-Z zorgt dat het klopt. Als projectmanager en strateeg heeft Pieternel visie, pakt ze door, is ze creatief, energiek, goed in stakeholder involvement en in het omzetten van ideeën en visie in actie. Haar doel is altijd om betekenisvolle, duurzame en inclusieve ontwikkeling en verandering te realiseren. Pieternel word gelukkig van samen bouwen, sturing bieden en verbinden.
- Experimenteren met nieuwe tools, hoe pakt jouw instelling dat aan?
- Immersieve Labs in het onderwijs: praktische inzichten en inspirerende voorbeelden
- Hybrid Connectedness: educational futures in a spatially connected world
Projectleider bij SURF binnen afdeling Onderwijsinnovatie. Bezig met thema's Learning Analytics en Samenwerkingsplatform Educatieve Applicaties.
- Samenwerkingsplatform Educatieve Applicaties: what’s in it for you?
Senior Onderwijsadviseur Blended Learning Hogeschool Rotterdam
- Een duik in XR: hoe enthousiast ben jij als docent nu echt?
- Wendbaar blijven met een CTL: begin klein, verander meeslepend.
- Kan vertraging de transitie versnellen?
Renske de Beijer is projectleider bij de pilothub EdTech van Npuls en daarnaast adviseur Onderwijsinnovatie bij de opleiding Verloskunde van Hogeschool Inholland.
- Experimenteren met nieuwe tools, hoe pakt jouw instelling dat aan?
- Moral Design Game - Educatie
Robert-Jan Korteland MSc is als docent-onderzoeker verbonden aan de lerarenopleidingen van Instituut Archimedes en werkt binnen het lectoraat Betekenisvol Digitaal Innoveren (BDI) aan de Hogeschool Utrecht. Daarnaast is hij promovendus aan de afdeling Educatie en Pedagogiek van de Universiteit Utrecht. Eerder werkte hij als hogeschooldocent en onderwijskundige bij de opleidingen optometrie en orthoptie van Instituut voor Paramedische Studies. Tijdens zijn PhD onderzoekt hij hoe docent-student (meester-gezel) interacties tijdens het (leren) uitvoeren van complexe beroepstaken in het medische domein het beste kunnen worden vormgegeven om de ontwikkeling van expertise te bevorderen.
Expertises
-Oogbewegingsonderzoek (Eye-tracking onderzoek)
-Docent-student (meester-gezel) interacties
-Expertise ontwikkeling
- Digitale didactiek: Hoe eye-tracking docent-student interactie kan verbeteren
Robert is a Senior Lecturer at TU Delft in the faculty of Civil Engineering and Geosciences.
Originally a geotechnical engineer from California who loves geology, he finds it funny that he now lives in a country that is nearly entirely devoid of rocks. Luckily he found other passions to keep him busy: Robert is responsible for a module taken by all 300 of the incoming MSc students to the faculty each year: Modelling, Uncertainty and Data for Engineers (MUDE), which is a challenging but rewarding blend of technical topics, computers, mathematical theory and---most importantly---a diverse blend of students and colleagues.
Robert is always excited to share the innovative teaching approaches used in MUDE, of which TeachBooks and online interactive textbooks in general play a central role.
- Online interactive textbooks: creating a book and using it with your students is easier than you think - we'll prove it!
Onafhankelijk adviseur en onderzoeker open leermaterialen
Adjunct Professor University of Nova Gorica, Slovenia
Webiste https://www.robertschuwer.nl/
- Open education: let’s make lemonade
- Ontwikkelingsgericht Toetsen: portfolio co-creatie via innovatiepartnerschap
Dr. Rob Nadolski is universitair docent technologie-verrijkt leren aan de Faculteit Onderwijswetenschappen van de Open Universiteit Nederland. Zijn voornaamste onderzoek richt zich op effectieve vaardigheidsgerichte educatie en training met behulp van innovatieve onderwijstechnologieën, zoals serious games, waarbij hij specifiek aandacht besteedt aan verbeterde (onderlinge) ondersteuning van studenten door middel van technologie.
Hij heeft het ontwerp en projectmanagement van e-learningtoepassingen voor het verwerven van complexe cognitieve vaardigheden uitgevoerd en onderzoek gedaan naar dergelijke toepassingen (bijvoorbeeld serious games). Daarnaast heeft hij deelgenomen aan verschillende Europese en nationale projecten. Hij is co-examinator en docent van de cursus ‘Technology Verrijkt Onderwijs’, en docent van de cursussen ‘Onderwijs ontwerpen en innoveren met ICT’ en ‘Trends’ binnen de master Onderwijswetenschappen.
- Pe(e)rfect Vaardig: samen(werken aan) online vaardig(er) in Nederland
- XR-groeiraster + Applibrary: Eén platform voor het delen en toelichten van XR-content
- “AI-ify Brightspace” Leveraging AI to support teachers and students
Docent filosofie Esphil Erasmus Universiteit
- Erudite in de klas: de (voor)waarde van veilige generatieve AI in het hoger onderwijs
Sinds 2008 werkzaam bij de Hanzehogeschool Groningen als docent privaatrecht en sinds 2021 als informatiemanager onderwijs.
- Samenwerkingsplatform Educatieve Applicaties: what’s in it for you?
Rose werkt als Aanvoerder Digitale sectorvoorzieningen bij Npuls. In Npuls bouwen alle mbo-, hbo-scholen, en universiteiten samen aan onderwijs van wereldklasse, nu én in de toekomst.
Samen met vele collega's werkt Rose aan het realiseren en beschikbaar maken van hoogwaardige digitale sectorvoorzieningen voor het mbo, hbo en wo van Nederland, bestaande uit het geheel van architectuur, standaarden, afspraken en voorzieningen. Rose geeft daarbij onder andere specifieke aandacht aan de adoptie van deze voorzieningen bij de instellingen.
- Aansluiten op digitale sectorvoorzieningen? Het Npuls-adaptatieteam komt naar je toe!
Informatieanalist bij de Hanze in Groningen
- Ervaringen uit de praktijk: hoe instellingen eduID succesvol inzetten
- Effectieve studentenbegeleiding met studiedata: e-learning en praktijkvoorbeelden
- Digitale toegankelijkheid en inclusie @ Hogeschool Utrecht
- Argumenten voor (inhouse) innoveren in het hoger onderwijs
- Geef studenten regie over hun leerproces met Ontwikkelingsgericht Toetsen
- De implementatie van e-portfolio's in de praktijk: ervaringen van drie hogescholen
- Kennis(sen) verbinden: samen naar een betere kennisinfrastructuur voor het onderwijs
- Kan vertraging de transitie versnellen?
- Componeren van een geïntegreerd onderwijsontwerp voor de toekomst
- Formatieve toetsing als diagnostisch instrument voor grote studentengroepen
- AI support voor onderwijsadviseurs en docenten
- SOOO, da's een goed idee! De resultaten van tien jaar onderwijsinnovatie
- "Wij zijn een open boek!" - de kracht van open tekstboeken als alternatief voor commerciële studieboeken
- Ontwikkel en blend je leermaterialen met behulp van AI en inspiratiewiel
- Revolutie microcredentials: best practices voor de toekomst
- Revolutie microcredentials: best practices voor de toekomst
- Internationale studentmobiliteit: zo werkt het!
Dr. Timon Idema is universitair hoofddocent (associate professor) theoretische biofysica aan de TU Delft, en opleidingsdirecteur van de masteropleiding Nanobiologie van de TU Delft en de Erasmus Universiteit.
- Interactieve open textbooks: presentatie van de SURF Onderwijsaward-winnaar 2023
Tine Vanderplancke heeft een achtergrond als master in de verpleegkunde, docent, onderzoeker en breidde haar expertise uit als projectmedewerker Onderwijstechnologie in Hogeschool VIVES. In haar huidige functie ondersteunt en implementeert ze educatieve onderwijs- en toetstools bij docenten en studenten. Ze is trekker van diverse innovatieve veranderingsprojecten.
- AI-geletterdheid: een middel voor innovatief onderwijs
- The teachers' dilemmas - een interactieve video
- Effectieve studentenbegeleiding met studiedata: e-learning en praktijkvoorbeelden
Tom ben docent bij de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen. hij heeft een passie voor het mechanicaonderwijs en streef ernaar een blended leerweg te faciliteren voor studenten, waarin actief leren aantrekkelijk en lonend is.
Tom was van augustus 2020 tot augustus 2022 werkzaam bij de Hogeschool van Amsterdam als docent constructie. Sinds september 2022 is hij werkzaam bij de TU Delft.
Ik geef les in diverse vakken en begeleid BSc- en MSc-studenten. Daarnaast, ben ik actief betrokken in interfactulaire samenwerkingen zoals PRIMECH, TeachBooks en diverse digitale tooling voor het onderwijs zoals ANS, H5p en Git
- Online interactive textbooks: creating a book and using it with your students is easier than you think - we'll prove it!
- PRIME: tien jaar innovatie in wiskunde-onderwijs voor ingenieurs
Tracy Poelzer is an educational specialist and trainer at the University of Groningen (Team Educational Staff Development). She has a Bachelor of Education degree from the University of British Columbia and a Master of Education degree from the University of Alberta (both in her native home of Canada). She has a diverse educational background, including experience in both public and indigenous education systems, and from primary school to academic university level. She has worked extensively with new and experienced educational instructors and leaders to provide training and coaching, promote educational innovation, and to model and inspire best practice pedagogy and powerful integration of technology into teaching and learning activities. She has presented keynote addresses, workshops, and presentations to educators across North America, throughout Europe, in South Africa and in the Philippines.
- ( Formative) Assessment in the Age of AI
Vanessa Abel is een toegewijde en dynamische leider met een diepe passie voor het stimuleren van innovatie en het leiden van transformatieve verandering.
Als programmadirecteur van ErasmusX, een team van onderwijsvernieuwers loopt ze voorop bij de uitvoering van initiatieven die de grenzen van technologie verleggen en veelzijdig onderwijs in stand houden. Ze stelt zich een onderwijssysteem voor dat de nadruk legt op holistisch (transdisciplinair) leren, het kritisch denken en de creativiteit van studenten stimuleert, terwijl ze technologie gebruikt om het onderwijs te personaliseren, toegankelijker, inclusiever en afgestemd op individuele behoeften. Ze is van mening dat we door ons te concentreren op gepersonaliseerde leerbenaderingen, ervaringsgericht onderwijs en het cultiveren van levenslang leren, een educatief ecosysteem kunnen creëren dat individuen voorbereidt op het navigeren door een steeds veranderende wereld.
- Immersieve Labs in het onderwijs: praktische inzichten en inspirerende voorbeelden
- XR-draaiboek: een beleidsmatig actieplan om XR stevig te funderen
- PRIME: tien jaar innovatie in wiskunde-onderwijs voor ingenieurs